Az első Porsche 911 Targa
Egészen pontosan az 1965-ös Frankfurti Autószalonon láthatta először a nagyközönség a targatetős Porche 911-et, amelyet a világ első fix bukócsöves kabriójaként tart számon a zuffenhauseni márka. Lévén a „targaság” egy olyan megoldást jelent, ahol csak a fejünk búbja fölül tűnik el a tetőlemez.
Ám az igazsághoz hozzá tartozik, hogy először 1957-ben bukkant fel a megoldás a Fiat 1200 Wonderful modellen, persze tény, hogy az egy erősen limitált példányszámban elkészült autó volt, amelyet a Vignale karosszériaépítő manufaktúra gyártott, Giovanni Michelotti tervei alapján.
Michelotti a Triumph TR4-re is elkészítette ugyanezt a megoldást, majd a Saab Catherina prototípuson tűnt fel 1964-ben. Sőt, a Toyota is megelőzte a Porschét, ugyanis a Sport 800 már 1962-ben bemutatkozott ezzel a tetőmegoldással, igaz a 911 Targával majdnem egyszerre került gyártásba, 1965-ben.
Eleinte manuálisan kellett eltávolítani a tetőelemet
Tehát a targatető lényege a kabriós élmény biztonságos keretek között, na de honnan jött a név? Nincs benne semmi turpisság, a legtöbben biztosan a Targa Florióra asszociáltok róla, és valóban a szicíliai közúti versenyről kapta a nevét, ahol a Porsche az 1950-es években szép sikereket ért el. Megszületésének hátterében az USA-ban az 1960-as években elharapózó kritikák álltak, amelyek a nyitott tetős autók biztonságát kérdőjelezték meg. Sőt, egyenesen a betiltásukat követelték. A Porsche ezért alkotta meg a Targát, bebizonyítva, hogy nyitott tetővel is lehet biztonságosan autózni.
A névadásnál egyébként szóba jött még a Flori modellnév is, ám Harald Wagner, a belföldi értékesítési vezető felvetette, hogy miért nem hívják csak simán Targának. Ez a szó egyébként rendszámtáblát is jelent olaszul, ám a legenda szerint erre csak akkor jöttek rá a Porsche szakemberei, amikor már az értékesítési brosúrákat fogalmazták.
Így született tehát az első Targa, amely az 1965-ös bemutatás után 1966 őszétől egészítette ki a 911 kínálatát. Az 1967-es nyár végére pedig megjelent a műanyag hátsó ablak helyett fűthető, üveg szélvédővel felszerelt változat is. A koncepció pedig egészen 1993-ig maradt lényegében ugyanaz.
A hátsó ablak műanyagból készült
A 911 második generációjának Targája tehát megtartotta az előd tetőszerkezetét, miközben az autón számos módosítás megjelent. Az egyik leglátványosabb a nagyobb lökhárítók megjelenése, amit az USA piacának követelményei kényszerítettek ki. Ezek a lökhárítók 8 km/h tempóig képesek elnyelni az ütéseket károsodás nélkül. Habár, ahogy írtam, a tető technikája nem változott, a dizájn igen. Pontosabban bővültek a lehetőségek. A szálcsiszolt, rozsdamentes acél bukócső igény esetén feketében is elérhetővé vált.
A második generáció már üvegből készült, fűthető hátsó ablakot kapott
A 911 harmadik generációjának nagy újdonsága az összkerékhajtás volt, amit mindegyik karosszériaváltozathoz társíthattak az ügyfelek, így a Targához is, amelynek tetőszerkezete továbbra sem változott. A klasszikus formavilágot megőrizte egyébként az autó, de a lemezek alatt 85%-ban új technikát alkalmaztak. A Targa változatból a három generáció alatt 87 663 darabot adtak el.
A harmadik generáció már fekete bukócsővel is rendelhetővé vált
Az 1993 őszén bemutatott negyedik generáció azonban nagy változást hozott. Pontosabban a Targa esetében 1995-ről beszélhetünk, mert akkor jelent meg a modell, de már a bukócsövek nélkül. Sokak bánatára leginkább csak egy hatalmas panorámatetővel megtoldott 911 lett belőle. A hővédő üvegből készült tetőelem a hátsó szélvédő mögé húzódott, de a tetőkeret nem tűnt el, mint a korábbi Targákon. Persze pozitív hozadéka is volt a megoldásnak, például csökkent a szélzaj, és a kupéforma is érintetlen maradt.
A panorámatetős Targából csak 4585 darabot adtak el
Az ötödik generáció örökölte ezt a megoldást, igaz nagyobb, több mint 1,5 négyzetméternyi üvegfelülettel. Ennyi üveget addig még soha nem építettek egyetlen Porsche modellbe. Az immár vízhűtéses motorral felszerelt 996 generáció Targája 2001 decemberében debütált a piacon, további különlegességeként a nyitható hátsó szélvédőt lehet még megemlíteni. Ez megkönnyítette a hátsó, 230 literes poggyászrekesz pakolását. A hatodik, gyári számozással a 997-es generációnál is maradt a panorámatetős megoldás, igaz lefaragtak 1,9 kilogrammot az üvegtető tömegéből. Érdemes viszont tudni, hogy ebben a generációban már csak összkerékhajtással lehetett Targát választani.
Az ötödik és a hatodik generáció szintén nem lett annyira sikeres, mint az első három változat. A két generációból összesen 13601 darabot adtak el
A hetedik generáció végre visszatért az igazi targasághoz! Ráadásul nagyon látványos tetőnyitó mechanizmussal. Tény, hogy sokat kellett rá várni, hiszen a 991 generációt 2011 szeptemberében mutatták be, a Targa viszont csak 2014 januárjában érkezett a márkakereskedésekbe. Újra megjelentek a B-oszlopok helyén a fémesen csillogó bukókeretek, a tetőmozgatás pedig gombnyomásra történt. Kezdetben ugye manuálisan kellett eltávolítani a Targák tetejét, talán ezért is váltottak később a mechanikus mozgatású panorámatetőre. Ám a hetedik generáció már sikeresen automatizálta a valódi targatetőt. A nemrég bemutatott
8. generáció pedig követi ezt a sémát, megörvendeztetve a Targa rajongókat.
A hetedik generáció visszatért az alapokhoz
Rendkívül látványos a tetőmozgató mechanizmus
Ez egy nagyon stílusos darab! Ez az amit nagyon nehéz még imitálni is hát még autentikusan megteremteni…