Idén indul a KAMAZ hazai kutatás-fejlesztési központja, jövőre már 130 mérnököt kívánnak foglalkoztatni, az oroszok még villanyautó-gyártást is telepíthetnek hazánkba. Elsők már nem lesznek, hiszen a Mercedes már gyárt elektromos modellt Kecskeméten (Fotó: kormany.hu/innovacios-es-technologiai-miniszterium)
Hatvanöt magasan képzett mérnökkel még az idén elindul a legnagyobb orosz járműgyártó magyarországi kutatás-fejlesztési központja - közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) hétfőn az MTI-vel. Kiemelték, két éven belül már kétszer ennyi szakember foglalkozhat az elektromobilitással a cég hazai bázisán, amely ezzel eléri teljes létszámát. Az évtized közepétől a vállalat gyártókapacitásokat is Magyarországra telepíthet - erről írtak alá szándéknyilatkozatot az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) és a KAMAZ vezetői 2022. január 24-én, egy videokonferencia keretében.
Az ITM és a KAMAZ között tavaly nyáron kezdődött egyeztetés a kétoldalú együttműködés kialakítása céljából az elektromos járműipar területén. A tervezett kooperáció két lépcsőben valósulhat meg, az első ütem a közös kutatás-fejlesztésre fókuszál. A magyar fél a mérnöki csapatépítés támogatásával, az egyetemi és ipari partnerségek ösztönzésével, világszínvonalú tesztkörnyezet biztosításával segíti a munkát. A magyarországi K+F központ 2024-re 130 szakembert foglalkoztathat - írják a közleményben. Hozzáteszik, a folytatásban következhet a gyártókapacitások kiépítése és felfuttatása, amelyhez a magyar partner javasol majd beruházási helyszínt. Legkorábban 2025-től állíthatnak itt elő az induláskor évi mintegy 32 ezer elektromos járművet. A magyarországi üzem a tervek szerint 2030-ra közel tízszeresére növelheti termelését. Az elképzelések valóra váltása érdekében vegyesvállalatot hozhatnak létre a felek.
Elsősorban nehézteherautóiról ismerhetjük a KAMAZ-t, a Duna Autó a jelenlegi hivatalos forgalmazó, készletről is van autójuk, nettó 23 millió forintért
A KAMAZ csoport Oroszország legnagyobb autóipari vállalata, a nehéz tehergépjárművek gyártásában a világon az első 20-ba tartozik. Csak teherautóból több mint hatvan modellt kínál, de egyebek mellett pótkocsikat, autóbuszokat, motorokat is készít. Termékei több mint 80 országban üzemelnek. A KAMAZ 2018-ban megkezdte az elektromos buszok sorozatgyártását is. A szándéknyilatkozatot a vállalatcsoport képviseletében Igor Povarazdnyjuk, a KAMA PSC főigazgatója írta alá - tájékoztatott az ITM.
A közleményben a dokumentumot magyar részről ellenjegyző Palkovics László innovációs és technológiai miniszter kiemelte:
"A járműgyártás a hazai gazdasági növekedésben, ipari teljesítményben, foglalkoztatásban és kivitelben is meghatározó ágazat. Magyarország egyértelmű érdeke tehát, hogy a több szempontból korszakváltáson áteső szektor fenntartható jövőjét jelentő minden területen erősítse képességeit. A tiszta elektromos járművek fejlesztésében a ZalaZONE tesztpályával, előállításukban pedig az európai szinten élenjáró akkumulátor-gyártókapacitással fogunk pozíciót. A KAMAZ fél évszázados tapasztalattal bír az iparágban. Az együttműködésnek köszönhetően budapesti székhelyük jelentős elosztó központtá válhat az európai értékesítésben."