Magyar motor viszi, de mégsem a mi autónk: Opel Cascada teszt
Opel Cascada 1.6 SIDI Turbo Cosmo teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Kezdeti kínálatának csúcsával, a szentgotthárdi, 170 lóerős SIDI turbómotorral járt nálunk a vászontetős Opel Cascada. Kellemes, de nem a mi autónk.
Bár a formán nem látszik, méreteivel a Cascada inkább az Insigniához, mint az Astrához van közelebb. Formáján pedig nehéz eligazodni: nyilván szándékosan megállapíthatatlan, hogy melyik modellre hasonlít inkább. Legkevesebbet talán akkor tévedünk, ha azt mondjuk, hogy jellegzetesen opeles, s a gyáriaknak bizonyára ez lehetett a célja. Nem mintha sokakat vonzhatna át a tömegmodellektől, ez rétegautó, s leginkább a prémiummárkák hasonló méretű kabriói között böngészők közül csábíthat(na) át kuncsaftokat.
Szinte mindent tud, amit a nagyok: vászonteteje nem csak elektromos mozgatású, hanem 3 rétegű, extrán hő- és hangszigetelt, s ez bizony meg is látszik a zajkomforton. A Cascada csendes, zárt tetővel még autópályán is csendes. Nyitottal pedig pont az a jó, hogy kellően kabriós. A felboruló autót akár el is bíró szélvédő nem nyújtózik az első utasok fölé, a napellenző ellenben magasra emelt ülésnél pont a sofőr szemmagasságában lehet. Ha már ülés: az extraként az Opel minősítetten ergonomikus, temérdek módon szabályozható, AGR-tanúsítványos székei itt valahogy nem tűntek jónak. Legalábbis nekem egy hét alatt sem sikerült megtalálni a kényelmes pozíciót, más kolléga szerint a szokásos komfortot adták.
Utóbbit leszámítva a Cascada érdekessége pont az, hogy kabrió létére olyannyira tucatautó, hogy azt elsőre nem is gondolnánk. Egy nagy Opel, csak épp nyitható, menet közben is egyetlen gombnyomásra kallantyúhúzásra nyitható vászontetővel. A tetőnyitás 17 másodperces ideje kifejezetten gyors, s a zárás 19 másodperce sem rossz. Az pedig egyenesen ütőkártya, hogy mindez 40 km/óráig menet közben is mehet. Mehet továbbá a parkolóban, távirányítóról is a nyitás és a zárás is.
Vezetni a Cascadát épp olyan élmény, mint egy Insigniát, mint egy nem is rossz Insigniát. A műszakiság természetesen igazi legózás végeredménye, az első futómű az Insignia OPC-ből eredő, de az Astra GTC-be is szerelt HiPer Strut, amelynél az első gólyalábak nem forognak a kerekekkel, a hátsó pedig szintén az Astrából eredő Watt-rudas csatolt lengőkaros. Az irányíthatóság kellemes, a rugózás a tesztautó 235/40 R19 abroncsaival inkább feszes, mint kényelmes, s ezen a háromállású (Comfort, Normal és Sport módokat kínáló) adaptív, Flex-Ride lengéscsillapítás sem változtat sokat. A beállítások egyébként a gázreakciót és a kormány (elektromos) rásegítését is hangolják, utóbbi talán Sportban a legkellemesebb, akkor a műszerek is piros háttérvilágítást kapnak.
Sportos jellemzőket azonban még a 170 lóerős, kezdeti csúcsmotortól se várjunk. Annak ellenére ne várjunk, hogy a szentgotthárdi, közvetlen befecskendezésű benzines egészen finom darab: nyomatéka már alacsony fordulattól van, csendes és egyenletes járású, 170 lóereje azonban csak 6000 1/percnél jön, erejéhez tehát pörgetni kell. A Cascada viszont nehéz, nagyon nehéz, illetve nehéz, mint a mai Opelek, saját tömege 1,7 tonna feletti. Így a 170 lóerő messze nem sportosan, csak kellemesen viszi. Papíron nagyon takarékosan, a gyár 6,3 l/100 km vegyes fogyasztást ígér, mi zömében városban hajtottuk, így jött ki a 9,7 l/100 km tesztátlag, ami a 8 literes gyári vonatkozó értéknél még elviselhető mértékben több. Ami viszont problémásabb, az az, hogy a nehéz autóhoz egy kissé alul méretezettnek tűnik a fékrendszer, ekkora tömeget bizony nehéz megállítani, s ez időnként a Cascadában is feltűnő.
Ha viszont épp ácsorogni kell, a városi dugókat egészen gyors stop-start rendszer teszi könnyebben elviselhetővé. Utóbbi alap a SIDI motorhoz, ahogyan temérdek egyéb is a Cascadához. Ez az egyetlen olyan Opel, ami mindenképp kap tolatókamerát, továbbá alapáras hozzá az első sportülés és az MP3-olvasó hifi, valamint az ESP is. Légzsákból négy szerepel, az oldalsók az elöl ülők fejéig érnek. Borulás esetén nem csak a szélvédőkeret, a hátsó ülések mögül kirobbanó tartóoszlopok is óvják az utasokat a nyaksérülésektől. Ami viszont fontosabb: a balesetek elkerülésében felárért ugyan, de igen komoly fényerejű adaptív xenonfényszórók, követési távolságra, sávelhagyásra és a holttérben lévő autókra figyelmeztetés is segít. Közvetetten persze a kényelmi extrák, az ülésfűtés és –szellőztetés, a kormánykerék-fűtés, vagy a nyitott tetővel is egészen jó hangminőségű kihangosító is óvja az utazókat. Kár, hogy ezekkel és még néhány extrával (például navigáció, guminyomás-szenzor, ergonomikus ülések, Flex-Ride) a tesztautó ára már 10,5 millió forint feletti. Nem szerény pénz, nem az a pénz, amiért a hazai átlagvásárló autót vehet, a hasonló méretű és tudású kabriókhoz képest azonban kedvező ajánlat a Cascada. Esetükben azonban másik dilemma jöhet elő: a Cascada az igazi prémiumkabriókkal teljesítmény és menetdinamika szempontjából nemigen veszi fel a versenyt. Lehet-e mindezek ellenére siker? Majd a piac eldönti.
Árak
Tesztmodell alapára
8 090 000 Ft (2013.09.16.)
Tesztautó ára
10 659 000 Ft (2013.09.16.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1598 cm3
Teljesítmény:
127 kW (173 LE) 6000 1/min-nél
Nyomaték:
260 Nm 1650-3200 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,6 s
Végsebesség:
222 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
6,3 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4696 mm
Szélesség:
1839 mm
Magasság:
1443 mm
Saját tömeg:
1658 kg
Össztömeg:
2140 kg
Tengelytáv:
2695 mm
Karosszéria-kivitel:
cabrio
Csomagtér:
380 l
Belső szélesség elöl:
1460 mm
Belső szélesség hátul:
1270 mm
Belmagasság elöl:
990 mm
Belmagasság hátul:
820 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
120 mm
Ülőlap hossza elöl:
550-570 mm
Ülőlap hossza hátul:
510 mm
Csomagtér maximális szélessége:
980 mm
Csomagtér hossza:
790 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1810 mm
Motor és váltó
Motor:
Otto motor
Motorosztály:
Euro5
Hengerűrtartalom:
1598 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális - 6 fokozatú
Nyomaték:
260 Nm 1650-3200 1/min-nél
Teljesítmény:
127 kW (173 LE) 6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
222 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,6 s
CO2-kibocsátás:
148 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
6,3 l/100km
Fogyasztás a használónál:
9,7 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
60 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
64 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
67 dB(A)
Az átlag ,de lassan(gyorsan), a közép magyarnak se lesz egy ilyesmi az autója soha….
Pedig szép, kár ,hogy nem hibrid.
Nagyon szép a színe, és az egyik legszebb mai autó lett.
Azt hiszem rábeszélem a feleségem egyre 🙂