Maga a japán precizitás? Lexus CT 200h teszt

Lexus CT 200h Prestige Safety teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A Lexus mai kínálatának legkisebb modellje egyben a legidősebb is. A CT 200h ennek ellenére valódi konkurens nélküli, tavaly pedig még egy szolid frissítést is kapott.


Hiába koros, már hetedik évét taposó modell a Lexus CT, azaz a kompakt Lexus, még mindig nincs valódi ellenfele a piacon. Szögezzük le gyorsan, ez nem csupán egy prémiumosított előző generációs Prius, vagy kifutó Auris, ugyanis padlólemeze teljesen más, ahogyan hátsó (kettős keresztlengőkaros) futóműve és utastere is. Nagyon különc modell, kell hozzá egy kis, a közvélekedés szerint talán „kattantság”, de inkább józanság, hogy őt válasszuk, már persze ha prémiumautóra vágyunk. A 4,3 méteres ötajtós prémiumvilága leginkább megjelenéséről és vezethetőségéről szól. Az utastér nagyon japán, azaz a műanyagok nem a prémiumszegmensben megszokott lehengerlően finomak, ugyanakkor sugárzik belőlük, hogy alighanem 10 év használat után is kopásmentesek lesznek, s ugyanez mondható el az alapáron plüsskárpitos ülésekről is.
Hirdetés

Az új biztonsági elektronikákat, például ütközésmegelőző rendszert hozó facelift látvány kapcsán leginkább a lökhárítókat és a hűtőmaszkot érintette, kicsikét változtak a lámpák is, ugyanakkor fejlődött a zajszigetelés is, belül pedig leginkább az új kijelző és annak immár tekerő-nyomógombos vezérlője említhető. A hajtáslánc változatlan, s alighanem minden Prius-tulaj fejből tudja:

az 1,8 literes, Atkinson ciklusú benzinmotorhoz 84 lóerős, 207 Nm nyomatékú villanymotor csatlakozik.

A 136 lóerős rendszerteljesítmény nem túlzottan sokat mondó, a fontos a 10,3 másodperces 100 km/órára gyorsulás, a megfutható 180 km/órás tempó, s az, hogy a 150-160 km/órás utazótempó is 7 liter alatti fogyasztással abszolválható. Normál használatban pedig 5 liter alá vinni sem lehetetlen az étvágyat, ami a 215/45-ös abronccsal szerelt 17 colos kerekkel vegyes érték szerint 4,1 l/100 km. Vezetése persze tanulandó, nem csak a fogyasztásnak, a komfortnak is jót tesz, ha nem padlógázas gyorsításokra hagyatkozunk, hanem amennyire lehet, előrelátóan, lendületből autózunk. A CT ügyesen oktat is a takarékos vezetésre, ugyanakkor aki az e-CVT váltós hibridek bőgő motorhangjától fél, az felejtse azt el, a zajszigetelés itt tényleg jobb lett. Az odapillantás nélkül kapcsolható tekerős menetmódválasztóval Eco, Normal és Sport programok között válthatunk, utóbbiban már elég élénk a gázreakció, ecóban meglehetősen tompa, de a legkedvezőbb fogyasztás nyilván abban érhető el.
A CT persze nem elsősorban a spórolásról szól, hanem arról, hogy józan fogyasztással is lehet egészen sportos beállítású, egyben jól használható egy autó. Kormányműve rendkívül direkt, jó visszajelzést adó, a jó fogású volán 2,7 fordulatot ír végállásai között. A futómű pedig stabilitásához mérten egészen jó csillapítású, ugyanakkor spórolni is segít: nem kell kanyar előtt fékezni. Ha mégis, akkor eleinte nem a fékbetétek kopnak, hanem a generátor módba kapcsolt, s a benzinmotor észrevétlen indításáért is felelős villanymotor termel áramot a máskor őt tápláló Ni-MH akkumulátorba. A vezethetőséget szolgálja az is, hogy a 4,36 méteres hosszhoz mérten nagynak is mondható 2,6 méteres tengelytávval 50:50 arányú a tömegelosztás. Az már kihasználhatóság kapcsán jó pont, hogy a kompakt kategóriában elvártnál egy hajszálnyit nagyobb a ráadásul csaknem sík padlójú hátsó lábtér. Így akár négy felnőtt is kényelmesen elfér, s a kategóriaátlaghoz mérten még az ötüléses használhatóság is jó, persze azt messze nem mondom, hogy huzamosabb ideig szeretnék hátul harmadmagammal utazni.
A 9,14 millió forintos alapár még a prémium kompaktok között sem szerény, de mivel japán - és prémium - autóról van szó, alapból igen jó ellátmányt kapunk, s a bázisverzióra is van 1,1 millió forint kedvezmény, a következő szinttől pedig már 1,2 millió forintot húznak le az árból, így lesz a sok más mellett táblafelismerős, sávtartó elektronikás, távolságtartós tempomatos és ráfutásvédelmet is adó, automata reflektoros, navigációs, okoskulcsos, fűthető első üléses és persze metálfényezésű tesztautó ára is 10 millió forint alatti, konkrétan 9,82 millió forintos. Nyilván nem szerény, de a feltöltő és szíj nélküli benzinmotorral, valamint a Priusokban is sokat bizonyított hibridrendszerrel biztosan hosszú évekig autó lesz a CT. A jelenlegi hírek szerint semmiképp sem kell attól tartani, hogy bárhonnan kitiltanák, ha valakit érdekel, van hozzá 10 év/200 000 km prémium hibrid garancia is, de még fontosabb, hogy pont olyan kényelmes városban, mint országúton vagy autópályán. Hajtásláncával egyedi a prémiumautók között, Toyota testvéreivel pedig szintén nincs értelme összevetni, náluk anyagminőségben és vezetési élményben is komolyabb, ennek árát pedig jogosan kérik meg.
Értékelés
Pozitív
Csendes futás, dugóban villanymotorral haladás lehetősége, stabil futómű, közvetlen kormány, takarékos üzem
Negatív
A prémiumszegmensben kissé komor műanyagok, padlógázra jelentősebb motorhang
Árak
Tesztmodell alapára
8 040 000 Ft (2018.06.24.)
Tesztautó ára
9 820 000 Ft (2018.06.24.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1798 cm3
Teljesítmény:
73 kW (99 LE)
Nyomaték:
142 Nm
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10.30 s
Végsebesség:
180 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
4,1 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4350 mm
Szélesség:
1765 mm
Magasság:
1445 mm
Saját tömeg:
1410 kg
Össztömeg:
1790 kg
Tengelytáv:
2600 mm
Karosszéria-kivitel:
ferdehátú
Csomagtér:
375 l
Belső szélesség elöl:
1450 mm
Belső szélesség hátul:
1390 mm
Belmagasság elöl:
880-945 mm
Belmagasság hátul:
910 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
210 mm
Ülőlap hossza elöl:
500 mm
Ülőlap hossza hátul:
450 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1250 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
870 mm
Csomagtér magassága:
330 mm
Csomagtér hossza:
810 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1610 mm
Raktérnyílás szélessége:
970 mm
Raktérnyílás magassága:
710 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzin
Motorosztály:
EURO 6
Hengerűrtartalom:
1798 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
e-CVT
Nyomaték:
142 Nm
Teljesítmény:
73 kW (99 LE)
Menetteljesítmény
Végsebesség:
180 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10.30 s
CO2-kibocsátás:
82 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
4,1 l/100km
Fogyasztás a használónál:
5,5 l/100km
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2018.06.24. at 21:31
    Permalink

    Annyira kulonallo platform, hogy az Auris, Avensis es a Corolla is erre epul. A tengelytav mas es a hatso futomu, de az varialhato a legtobb padlolemeznel mar legalabb 30 eve.

Vélemény, hozzászólás?