Maga a japán precizitás? Lexus CT 200h teszt
Lexus CT 200h Prestige Safety teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A Lexus mai kínálatának legkisebb modellje egyben a legidősebb is. A CT 200h ennek ellenére valódi konkurens nélküli, tavaly pedig még egy szolid frissítést is kapott.
Új orrán óriási krómkeretet hord a Lexus kompaktja, a CT. A név a comapct tourer szavakból ered, nem véletlenül: nem csak városban kellemes, túrázáshoz, utazáshoz is, 2 méteres testalkattal azonban jobban fogjuk díjazni a Toyota hibridjeit
Hiába koros, már hetedik évét taposó modell a Lexus CT, azaz a kompakt Lexus, még mindig nincs valódi ellenfele a piacon. Szögezzük le gyorsan, ez nem csupán egy prémiumosított előző generációs Prius, vagy kifutó Auris, ugyanis padlólemeze teljesen más, ahogyan hátsó (kettős keresztlengőkaros) futóműve és utastere is. Nagyon különc modell, kell hozzá egy kis, a közvélekedés szerint talán „kattantság”, de inkább józanság, hogy őt válasszuk, már persze ha prémiumautóra vágyunk. A 4,3 méteres ötajtós prémiumvilága leginkább megjelenéséről és vezethetőségéről szól. Az utastér nagyon japán, azaz a műanyagok nem a prémiumszegmensben megszokott lehengerlően finomak, ugyanakkor sugárzik belőlük, hogy alighanem 10 év használat után is kopásmentesek lesznek, s ugyanez mondható el az alapáron plüsskárpitos ülésekről is.
Hátul is új a lökhárító, újak a lámpák, a légellenállási együttható igencsak bajnok, 0,29 értékű
Az új biztonsági elektronikákat, például ütközésmegelőző rendszert hozó facelift látvány kapcsán leginkább a lökhárítókat és a hűtőmaszkot érintette, kicsikét változtak a lámpák is, ugyanakkor fejlődött a zajszigetelés is, belül pedig leginkább az új kijelző és annak immár tekerő-nyomógombos vezérlője említhető. A hajtáslánc változatlan, s alighanem minden Prius-tulaj fejből tudja:
az 1,8 literes, Atkinson ciklusú benzinmotorhoz 84 lóerős, 207 Nm nyomatékú villanymotor csatlakozik.
Akár 10 colos kijelző is kerülhet már a műszerfal közepére, amin erővisszajelzős joystick helyett már komfortosabban, tekerőgombbal navigálhatunk
Hátul is elég jók az ülések, ahogyan a lábtér is tágas, sík padlójú. Elöl hibátlan az üléskomfort, a belmagasság azonban 190 centis magasság felett már kevés lesz
Lábbal vezérelhető a rögzítőfék, a Priusénál csicsásabb, de még mindig helytakarékos az irányváltó kapcsoló, amivel a fokozott motorféket adó B-mód is kapcsolható, a központi képernyőn való barangolást segítő tekerőgomb előtt dedikált gombott kapott a főmenü és az audiorendszer is
A CT persze nem elsősorban a spórolásról szól, hanem arról, hogy józan fogyasztással is lehet egészen sportos beállítású, egyben jól használható egy autó. Kormányműve rendkívül direkt, jó visszajelzést adó, a jó fogású volán 2,7 fordulatot ír végállásai között. A futómű pedig stabilitásához mérten egészen jó csillapítású, ugyanakkor spórolni is segít: nem kell kanyar előtt fékezni. Ha mégis, akkor eleinte nem a fékbetétek kopnak, hanem a generátor módba kapcsolt, s a benzinmotor észrevétlen indításáért is felelős villanymotor termel áramot a máskor őt tápláló Ni-MH akkumulátorba. A vezethetőséget szolgálja az is, hogy a 4,36 méteres hosszhoz mérten nagynak is mondható 2,6 méteres tengelytávval 50:50 arányú a tömegelosztás. Az már kihasználhatóság kapcsán jó pont, hogy a kompakt kategóriában elvártnál egy hajszálnyit nagyobb a ráadásul csaknem sík padlójú hátsó lábtér. Így akár négy felnőtt is kényelmesen elfér, s a kategóriaátlaghoz mérten még az ötüléses használhatóság is jó, persze azt messze nem mondom, hogy huzamosabb ideig szeretnék hátul harmadmagammal utazni.
A Lexus Hybrid Drive hajtáslánc itt még a Prius III, kifutó Auris rendszerét jelenti, 136 lóerős rendszerteljesítménnyel, 10,3 másodperces 100 km/órára gyorsulással
Lapos, de hosszú, 375 literes a csomagtér, aljában óriási rekesszel
A 9,14 millió forintos alapár még a prémium kompaktok között sem szerény, de mivel japán - és prémium - autóról van szó, alapból igen jó ellátmányt kapunk, s a bázisverzióra is van 1,1 millió forint kedvezmény, a következő szinttől pedig már 1,2 millió forintot húznak le az árból, így lesz a sok más mellett táblafelismerős, sávtartó elektronikás, távolságtartós tempomatos és ráfutásvédelmet is adó, automata reflektoros, navigációs, okoskulcsos, fűthető első üléses és persze metálfényezésű tesztautó ára is 10 millió forint alatti, konkrétan 9,82 millió forintos. Nyilván nem szerény, de a feltöltő és szíj nélküli benzinmotorral, valamint a Priusokban is sokat bizonyított hibridrendszerrel biztosan hosszú évekig autó lesz a CT. A jelenlegi hírek szerint semmiképp sem kell attól tartani, hogy bárhonnan kitiltanák, ha valakit érdekel, van hozzá 10 év/200 000 km prémium hibrid garancia is, de még fontosabb, hogy pont olyan kényelmes városban, mint országúton vagy autópályán. Hajtásláncával egyedi a prémiumautók között, Toyota testvéreivel pedig szintén nincs értelme összevetni, náluk anyagminőségben és vezetési élményben is komolyabb, ennek árát pedig jogosan kérik meg.
Bár csak frissítést kapott a CT, elég látványosan újult meg. Újdonságai között szerepel az ütközés előtti biztonsági rendszer is, ami nem csak figyeli a milliméteres hullámhosszú radar és kamera segítségével a forgalmat, s szükség szerint előtölti a fékrendszert, amennyiben a vezető a hang- és fényjelzésekre sem reagál, maga is lassít és az öveket is szorosra húzza
Annyira kulonallo platform, hogy az Auris, Avensis es a Corolla is erre epul. A tengelytav mas es a hatso futomu, de az varialhato a legtobb padlolemeznel mar legalabb 30 eve.