Ma is készül, de milyen használtan a Saab 9-3?
Mindent túlél? Saab 9-3 - második generáció
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Ha itthon nem is kapható, de a feltámasztott Saab egyetlen mai modellje a második generációs 9-3. Milyenek a nálunk is elérhető használtak?
A sorozat a márkához hűen kora egyik legbiztonságosabb középkategóriása volt, egyebek mellett aktív fejtámlákkal, valamint a túlkormányozottságot csökkentő passzív hátsókerékkormányzással. Kínálatának csupán belépő (1.8i, 122 LE) motorja nem kapott turbófeltöltőt, amúgy alacsony, közepes és magas nyomású turbósok szerepeltek.
Méretek
Limuzin | SportCombi | Cabriolet | |
Hosszúság [mm] | 4635 | 4654 | 4635 |
Szélesség [mm] | 1762 | ||
Magasság [mm] | 1466 | 1507 | 1434 |
Tengelytáv [mm] | 2675 | ||
Csomagtér [l] | 425 | 419 | 352 |
Kezdetben csakis négyhengeresek alkották a kínálatot, 2005-ben érkezett meg a 2,8 literes V6-os turbómotor, ami a 2008-as frissítéstől akár 280 lóerős is lehetett, az adaptív, a hátsó kerekek közötti nyomatékosztásra is képes összkerékhajtás szintén akkor került a kínálatba. A benzines turbókon túl 2004-ig 2,2 literes, visszafogott, 125 lóerős turbódízelt is lehetett választatni, 2004-ben került a palettára a Fiat-eredetű 1,9 literes, 120-150, kettős turbóval 180 lóerős gázolajos. 2009-ben mutatkozott be a 9-3X, a SportCombi emelt futóműves, körbeműanyagozott, összkerékhajtású kiadásaként, ami fehér hollónak számít. 2010-ben a Párizsi Autószalonon elektromos verzió is debütált, a 9-3 ePower szintén a SportCombira épült, 35,5 kWh-s lítium-ion akkumulátorával 200 kilométeres hatótávot, 184 lóerős villanymotorjával 8,5 másodperces 0-100 km/órás gyorsulást adott, végsebessége pedig 150 km/óra lehetett. 2012-ben a vállalat csődjével 366 példányos, gyűjtőknek szánt Griffin szériával búcsúzott a 9-3. 2013 decembere óta a jogutód National Electric Vehicle Sweden ismét gyártja - erősen alacsony volumennel - a 9-3-ast. Mivel a modell már nem felel meg a legújabb előírásoknak, így Európában csak limitált példányszámban, legfeljebb 1000 példányban eladható, fő piaca Svédországon túl Kína lett. A klasszikus, ma a piacot jellemző Saab 9-3 a 2012-ig gyártott változat.
Motorkínálat
Gyártási időszak | Henger-/ szelepszám |
Hengerűrtartalom [cm3] | Teljesítmény [LE (1/min)] | Nyomaték [Nm (1/min)] | |
1.8i | 2004–2009 | S4/16 | 1796 | 122 (5800) | 167 (3800) |
1.8t | 2002–2012 | S4/16 | 1998 | 150 (5500) | 240 (2000–3500) |
2.0t | 2002–2012 | S4/16 | 1998 | 175 (5500) | 265 (2500–4000) |
2.0T | 2002–2012 | S4/16 | 1998 | 209 (5300) | 300 (2500–4000) |
2.8t V6 | 2005–2007 | V6/24 | 2792 | 230 (5500) | 320 (1800–4500) |
2.8T V6 | 2005–2007 | V6/24 | 2792 | 250 (5500) | 350 (1800–4500) |
2.8T V6 | 2007–2008 | V6/24 | 2792 | 256 (5500) | 355 (1800–4500) |
2.8T V6 | 2008–2010 | V6/24 | 2792 | 280 (5500) | 400 (2150) |
1.8t BioPower | 2007–2012 | S4/16 | 1998 | 175 (5500) | 265 (2500–4000) |
2.0t BioPower | 2007–2012 | S4/16 | 1998 | 200 (5500) | 300 (2500–4000) |
1.9 TiD | 2004–2012 | S4/8 | 1910 | 120 (4000) | 280 (2000–2750) |
1.9 TiDS | 2004–2012 | S4/16 | 1910 | 150 (4000) | 320 (2000–2750) |
1.9 TTiD | 2007–2012 | S4/16 | 1910 | 180 (4000) | 400 (2000–2500) |
2.2 TiD | 2002–2004 | S4/16 | 2171 | 125 (4000) | 280 (1500) |
Milyen az erősen GM-eredetű Saab 9-3 használtan?
Győri-Dani Gábor a Rácz Mobil Kft. Saab szerviz vezetője szerint előnyös a rendkívül erős GM-kapcsolat. „A futómű és a motorválaszték megegyezik az NG 9-3 esetében az Opel egyéb modelljeivel. Ennek okán az alkatrészellátás nem szenvedett megrázkódtatást a gyár bezárása kapcsán. Minden gyári fogyó, kopó alkatrésznek zavartalan az ellátása, nem beszélve az utángyártott alkatrészek széles piacáról, ahol az autó zavartalan működéséhez minden alkatrész beszerezhető. A Saab a GM-kapcsolat létrejötte után főleg a dizájn, biztonságtechnika, karosszéria-felépítmény, beltér kényelmi kialakításban jeleskedett. Ezek azok a jegyek, amik jelentősen megkülönböztetik az Opel modellektől a Saabokat. A 9-3-asok karbantartási költségei nagyon hasonlóak az Opel hasonszőrű modelljeinek szervizköltségeihez. Tekintettel arra a tényre, hogy a 9-3 hosszú gyártása során nagyon sokat adtak el Európa szerte, így a használt alkatrészpiac is nagy választékot kínál az érdeklődők számára. Általában használtan karosszéria-alkatrészeket és azok tartozékait keresik, melyekben nincs átfedés az Opelekkel. ”
A sokáig gyártott 9-3-as nem csak megjelenésével és motorpalettájával újult meg az évek során, 2007-ben újragondolták az autó elektromos rendszerének kommunikációs megoldását, mellyel több probléma volt, új műszerfalat kapott. Győri-Dani Gábor szerint érdemes a 2008 utáni példányokból választani. „A változtatásokkal érezhetően megbízhatóbb autókat gyártottak 2008 után és ezek között is a legjobbak a 2.0 turbós modellek. Ezek szinte problémamentes üzemeltetésűek. A dízel kivitelek is nagyon jók, mivel 400-500 ezer kilométert is elmennek a motorok mechanikai beavatkozás, olajfogyasztás nélkül, ellenben a kiegészítő berendezéseik meghibásodása csakúgy, mint az újkori dízeleknél, rendszeres költséget ró a tulajdonosokra. Ilyen pl.: az EGR szelep, a részecskeszűrő, a szívósor, a kettős tömegű lendkerék és a generátor meghibásodása. Ezek a hibák kb. 150-200 ezer kilométeres futás után jelentkeznek. Sokszor kérdezik, hogy a benzines, vagy a dízel modellt szerencsésebb-e megvásárolni. Azoknak, akik főleg városban használják az autót és egy évben nem mennek 15-20 ezer kilométernél többet, biztosan jobb a benzines, mert a dízelek ezeket a körülményeket utálják a legjobban. Extra szervizköltségük biztosan többe fog kerülni, mint az az összeg, amit a kedvezőbb fogyasztás miatt megspórolnánk. Amennyiben sokat utaznak és a táv nagy részét országúton teszik meg, úgy ajánlom a dízelt, mivel ebben az üzemállapotban nagyon tartósak maradnak, és igazán takarékosak. Egyszóval mindkét verziónak megvan a célközönsége, akik ha jól mérik fel vezetési szokásaikat, és annak megfelelően választanak modellt, nagyon elégedettek lesznek.”
A piacon szép számmal lehet találkozni külföldről, akár az Egyesült Államokból behozott példányokkal. Ezektől sem kell félni, csak valós, igazolt futást kell elvárni. „A külföldről származó példányok általában jól felszereltek. Az amerikai piacra gyártott modellek gyakorlatilag megegyeznek európai testvéreikkel. Egy pár eltérő esztétikai megoldáson kívül a technika ugyanaz. Az amerikai modellek jellemzően magasabb komfort fokozattal és az erősebb motorokkal készültek, jellemzően automataváltós kivitelben.” – jegyzi meg a szervizvezető, aki még a következőket mondja a modellel szimpatizálóknak. „Összességében a Saab 9-3 egy szerethető autó, melynek bármelyik motorral szerelt változata közkedvelt a mai napig. A gyár csődje óta sem lankadt a vásárlói kedv a használtautó-piacon, mivel ár-érték arányban rendkívül kedvezően vásárolhatunk korszerű, megbízható, sok extrát adó, egyedi autót – relatív - alacsony áron.” És való igaz, az NG 9-3-as már 750-800 ezer forinttól megkapható a Használtautó.hu kínálatából, cikkünk írásakor a legdrágább példány egy 4,99 millióért adott 2010-es Cabriolet. Pénteki használttesztünkben egy 2006-os SportCombit fogunk megnézni.
Nem is volt egyszerű megtalálni. Nehéz ám ilyen messziről egy ilyet levezényelni :-DD
Én szeretem (nem tudom svédül leírni)
Köszönöm.
[i]„1. akinek van és imádja
2. akinek nincs és irigy”[/i]
Nekem nincs, nem is lesz, (pedig lehetne) mégsem vagyok irigy. Sőt, kívánok hozzá sok kellemes km-t.
Egy Hirsch 9-5 még Svédországban is ritkaság, gratulálok! Vi som älskar SAAB! 🙂
Régen tanulmányozom már az említett fórumot, meg pár külföldit is. Hobbi autóként talán kisebb teher lesz, napi használatra ott a jó öreg olajkályha.
Azt látom az elmúlt hónapok heves olvasgatásainak eredményeképpen, hogy azokon túl, akik kifogták, két féle véleményalkotó van:
1. akinek van és imádja
2. akinek nincs és irigy
Engem ez így nem zavar, az autó nagyon jó, tetszik, kevés vadabb létezik utcai autóban. Ahogy horkol, meg fújtat, az olyan élmény, amit ha volt ilyen autód, te is tudod.
Nem hiszem,hogy bárki irigy lenne erre a márkára. A Totalcar egyik szerzője úgy fogalmazott,hogy a „Saab örök darab! Csak egyszer kell megvenni utána eladhatatlan!” Körülbelül ez a realitás,szervizigenyes,gyenge minőségű,zöme GM, régebbi Opel alkatrészes, abszolút nem prémium autó,annak ellenére,hogy új korában igen csak drága autónak számított. Most szinte ingyen az emberhez vágják,aki meg el szeretné adni nem tudja…
Farkaska ! Gratula és vállalj másodállást , mert szükséged lesz tartalék pénzre a gépsárkány fenntartására .Tudom , mert én már túl vagyok egy SAAB-os korszakon.Ajánlom a Saab fórum tanulmányozását , tanulságos.
Hirsch.. 300 ló papíron. Elég erős.
Köszönöm a jókívánságot, régi álmom volt.
Valóban szerencse. Örülök is neki nagyon.
Nem kötök beléd, az imént is te írtál rám.
2,3T Aero
Szerintem meg annak van szüksége kényszergyógykezelésre, aki egy ismeretlen ember ismeretlen autójából von le kinyilatkoztatás szerű következtetést.
Köszönöm, inkább mint hogy a te kezeltetésedre költsem. 😀
Nya, elhoztuk a kicsikét az imént. Jó lesz ez nekem.