M4: törzsközönség csak az agglomerációból?
Megindult a 4-es metró üzeme
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Rendben elindult Budapest új metrója. A rákospalotai nagyihoz menet majd ezután is át kell szállni, de utasok azért lesznek garantáltan.
Jön az új Alstom szerelvény, amit a gép vezet, de egyelőre a metróvezető felügyel. Az M4 megnyitója előtt nem is gondoltuk, hogy van ennyi metrórajongó (Forrás: BKK)
Az NKH megadta az Alstom szerelvények működési engedélyét, így a számtalanszor módosított tervezett időpontban, március 28-án elindulhatott a 4-es metró. Ez persze nem a végleges engedély, jelenleg még a BKV munkatársai "kísérik" a később teljesen önműködő szerelvényeket. Budapest legújabb büszkesége az indulás hétvégéjén remekül helyettesítette a bezárt vidámparkot is. És mindezt ráadásul ingyen. Azt pedig majd meglátjuk, hogy a rendes forgalmi rend kialakulásával és beállásával mennyire lesz zsúfolt a vonal.
Megfelelően tágas a peron. Az első napokon zsúfolásig tele voltak az állomások érdeklődőkkel (Forrás: BKK)
A 4-es metróvonal tehát végre megépült, de még mindig vitákat generál. Teljes költsége több mint 452,5 milliárd forint volt, amivel bár olcsónak semmiképp sem mondható, de európai szinten az olcsóbbak között van, főleg, ha a kilométerre vetített költségeit nézzük a beruházásnak. A korábbi cikkünkben tárgyalt lokális problémák persze most is megvannak, de a társadalmi egyeztetés és a szakmai vélemények hatására alakítottak a megcélzott felszíni változásokon. Budaörsről továbbra is el lehet jutni egy átszállással Nyírpalotára, és közben nem kell lemenni a föld alá, a XI. kerület és Budaörs határán fekvő Kamaraerdőről gyorsabb lett az út a Kálvin térre, vagy akár a Keleti pályaudvarhoz.
Kiadványokban a fontosabb csomópontokon és új, személyes ügyfélszolgálatán keresztül az M4 két végállomásán segíti a BKK az új vonal megismerését (Forrás: BKK)
A legnagyobb probléma mégis az, hogy a Budaörsi út mentén elterülő gazos területet leszámítva nincs parkolóhely a 4-es metróvonal környezetében, így aki nyugati irányból érkezik minden nap a fővárosba, és eddig kacérkodott az autó hátrahagyásával, annak továbbra sincs színvonalas alternatíva az olcsó és kevésbé szennyező közösségi közlekedés használatára. Egy P+R rendszerű parkolóra mindenképpen szükség lenne, pláne, hogy a Bubi projekt keretében megvalósult kerékpárkölcsönző állomások sem fedik le a majdani dugódíjjal szankcionált belvárosi övezetet. A 4-es metró legnagyobb problémája jelenleg az, hogy nem tudja kiváltani az autózást, ezért első körben leginkább azok fognak utazni vele, akik eddig is tömegközlekedéssel jártak, csak most a megváltozott útvonalú busz Kelenföldre visz, ahonnan már föld alatt lehet továbbutazni.
A metróépítéssel létrejött új kelenföldi buszvégállomás csökkenti a Sasadi úti megálló kulcsszerepét. Mivel félreeső helyen van, így nem zavarja a környék nyugalmát, és csökken az M1-M7 autópályák közös bevezetőjének forgalma is (Forrás: BKK)