Klasszikus, régi szép idők húrjait pengeti a pajzs alakú Lancia hűtőmaszk, némely piacokon azonban a Fiat-Chrysler házasság gyümölcseként az amerikai gyár emblémájával kerül majd forgalomba az olasz kisautó...
Egy az első skiccek közül
Kissé furcsa, de igaz: a Lancia Ypsilon háromszor is nevet változtatott, mióta megszületett. Az 1985-ös Genfi Autószalonon Lancia Y10 jelzéssel mutatkozott be elsőként az akkor még erősen dobozformájú kisautó, amely a kategóriájához mérten szokatlanul gazdagon felszerelt modellekkel megmutatta, hogy a luxusban nem a méret a lényeg. A második generáció, a szimpla Y 1996-ban érkezett az első Fiat Punto műszaki alapjain, szokatlan íveket felvonultató, de a Lancia extravagáns stílusához illő karosszériával, középre helyezett műszerfallal, puha Alcantara kárpittal, és továbbra is kizárólag három ajtóval. A második Punto bemutatása a Fiat elitmárkájánál is változást hozott, és az ekkor már
Lancia Ypsilon néven futó kisautó 2003-ban a legkomolyabb formáját mutatta, számos olyan extra felszereléssel az opciós listáján, amely csak a nagyobb típusoknál volt megszokott. Azonban ebből sem készült ötajtós, így a tucatnyi különleges változat ellenére bizony nem álltak érte kettes sorokban. Az ajtók száma olyannyira kulcskérdés lehet, hogy az olaszok negyedszerre már nem akarnak hibázni: a legújabb luxusmini mostantól kizárólag ötajtós karosszériával próbál hódítani, és nem is akárhogyan!
Sokszor előfordul, hogy szemből markáns, meggyőző egy autó, aztán oldal- vagy hátulnézetben már egyáltalán nem tűnik ugyanolyan mértékben vonzónak, mert nem illenek össze a részletek - a Lancia Ypsilon esetében nem fenyeget ilyen veszély, ennek a kocsinak minden porcikája ki van találva
Ilyen még nem volt az Y10-Y-Ypsilon család történetében: három helyett öt ajtó nyílik a karosszérián. A belsőtér rendelhető 4 vagy 5 személyes kivitelben
A trükk nem újdonság, de elérhető vele, hogy a kecske jóllakjon, és a káposzta is megmaradjon. Az immáron a Punto helyett a Fiat 500 padlólemezére épülő, 3,84 méter hosszú, 1,67 méter széles és 152 centiméter magas Lancia Ypsilon a két hátsó ajtó rejtett kilincsével továbbra is háromajtós fazonnal tüntet, de a beszálláshoz nem kell az első ülések mögött botorkálni. A formaterv erősen a
Deltára hajaz, különösen hátulnézetből, de a meglehetősen egyedi lámpa gondoskodik róla, hogy azonnal beazonosítható legyen a kisebbik modell. Az Ypsilon összességében hozza a Lanciától megszokott (és elvárható) kisugárzást, a karosszéria kellően elhatárolódik a tömegízléstől, de nem giccses, és nagyon sok a szépen kidolgozott részlet, amelyek apróságok csupán, ám az olaszok tudják, ezeken múlik minden. Mélyenszántó műelemzés helyett csak felhívnánk a figyelmet a gépháztető ívelésére, a ködlámpák körüli díszlécre, az ajtók lemezjátékára, vagy éppen a B oszlopra tett Y típusjelzésre, és ezekből egyértelműen látható, hogy a Lancia nem összecsapott fércmunkával szeretne divatot kreálni.
1996-ban került bevezetésre a középre rendezett műszerfal, és ehhez most is ragaszkodtak a tervezők. A hangulat képről luxusautós, a gyáriak szerint ehhez a légkörhöz igazodnak a választott anyagok is, továbbá az összeszerelés minőségére ugyancsak büszkék az olaszok. Az első teszteken hamarosan kiderül, hogy milyen az új Lancia Ypsilon a valóságban
Többféle anyag- és színkombináció választható az utastér összeállításakor. Nézzék a háttámlát, amelynek mintázata az Ypsilon típusjelzés Y betűjét mintázza - ilyen könnyed, elegáns játékra csak az olaszok képesek, és ez a stílus egyszerűen utánozhatatlan!
A 2,39 méteres tengelytávnak köszönhetően a gyártó szerint az autó kimondottan tágasnak számít a kategóriájában, és a kényelem fokozása érdekében az Ypsilon már felvonultatja a Fiat csoport új fejlesztésű, karcsúsított háttámlás első üléseit, amelyek nagyobb helyett hagynak a térdeknek. A csomagtér nem óriási, mindössze 245 literes, de ahhoz elegendőnek tűnik, hogy a butikos szatyrokat hazafuvarozzák a trendi csajok és srácok – bár a Lancia határozott szándéka a vevőkör szélesítése, azért nyilvánvalónak tűnik, hogy továbbra is rétegmodell lesz az Ypsilon, amelyet inkább érzelem, mint értelem alapján vásárolnak majd. A szokásokhoz illően megmaradt a középre rendezett műszerblokk, a szélvédő alatt az óracsoport található négy műszerrel és egy kijelzővel, a középső részen a hifi és a légkondicionáló, míg alul a sebességváltó karja zárja az egységet. A szimmetria a koncepció szerves része, akárcsak a bőséges szín és anyagválaszték. A karosszéria 16 féle fényezéssel rendelhető, ezek közül négy Bi-Color kompozíció, könnyűfém felniből szintén négyféle mintázat és kétféle méret (15 és 16 col) választható, míg a felszerelési szintek Silver, Gold és Platinum sorrendben követik egymást. A biztonsággal picit üzletelnek az olaszok, a légzsákoknál az oldalsó lufikkal spórolnak (50 ezer forintos opció), míg az ESC menetstabilizáló (hozzá a kipörgésgátló, és az emelkedőn való elindulást könnyítő Hill Holder) csak a Platinum esetében széria, igaz, 75 000 forintért nincs eltúlozva a többi kivitelhez sem.
Durván 3,9 méter hosszú, és (felárért) képes arra a varázslatra, hogy magától leparkol, ha valahol a menetiránnyal párhuzamos, 4,7 méteres helyet talál
Az autóval emlegetett luxust egyrészt a formák és az anyagok, másrészt az innovatív dolgok teremtik meg – ebből adunk most ízelítőt. A rendelhető Bi-Xenon fényszórók, valamint a LED technológiás hátsó lámpák a felső kategóriás autókat idézik, és ilyen extra a Magic Parking automatika is, amely 30 km/órás sebesség alatt nem csak megtalálja az Ypsilon helyét, de párhuzamos parkolásnál a manőverezést is magára vállalja – érdekesség, hogy a karosszéria hosszánál 80 centiméterrel nagyobb helyre már képes bevarázsolni az autót. Aztán ugyanilyen felső kategóriás majomfogó a komoly, az utastérhez hangolt, 500 wattos hifi, amit a Lancia 360 fokosnak hív, lévén a 8 minőségi hangszóróból áradó zene koncerttermi hangulatot teremt a teljes utastérben. Újdonság a Blue&Me TomTom LIVE, amely a korábbról ismert funkciók mellett integrált SIM kártyával internetes hozzáférést biztosít, így a legfrissebb közlekedési információkkal tervezi az útvonalakat, próbálja elkerülni a dugókat, illetve egyéb online szolgáltatásokat tesz elérhetővé.
Négyféle kombinációban rendelhető a Bi-color fényezés - 195 ezer forintért a gépháztető, a tető és az A oszloptól induló ív lesz eltérő színű, mint a karosszéria többi eleme. Aki szereti a napfényt, 215 ezer forintért megrendelheti a kétrészes, az első felében elektromosan nyitható GranLuce panorámatetőt, akár önállóan, akár különféle árkedvezményt biztosító csomagokban
Az új Lancia Ypsilon teljes hajtáslánc-kombinációját háromféle, kivétel nélkül Euro 5 besorolású motor, és kétféle sebességváltó alkotja. Közös tulajdonság, hogy mind a szériában adott mechanikus, mind a félautomata MTA (egyes piacokon DFN) robotváltó ötfokozatú, a motorok a csekélyebb fogyasztás és károsanyag-kibocsátás érdekében Start&Stop rendszerrel dolgoznak, az ideális kapcsolásokat pedig Gear Shift Indicator (GSI) jelzi a vezetőnek a műszerfalon. A belépő szintet az 1,2 literes, csak 8 szelepes FIRE EVO II benzines jelenti, ezt követi a
Fiat 500-asból ismerős, 0,9 literes, kéthengeres TwinAir turbó, amelyhez egyedüliként a robotváltó is kérhető, míg a dízeleket az 1.3 MultiJet II képviseli, amely minden tekintetben az Ypsilon-kínálat csúcsa. A lemezek alatt átlagos technika lapul, a fékek elől tárcsával, hátul dobbal dolgoznak, az első felfüggesztés MacPherson konstrukció, segédalvázhoz kapcsolt alsó hosszlengőkarokkal, míg a hátsó csatolt hosszlengőkaros.
A Lancia Ypsilon kínálata
Alapáron szó sincs luxusról, maximum egy csinos kisautóról, és még a legdrágább Platinum esetében is mélyen a tárcába kell nyúlni a teljes kényeztetésért
Az autó piaci bevezetése elkezdődött, és a Lancia Ypsilon már Magyarországon is az elérhető luxust próbálja képviselni. Az elsősorban fiataloknak szánt Silver kivitel alapára 3 290 000 forint, ám ennyiért még közel sem luxusautó vihető haza: hogy mást ne mondjunk, a kerekek dísztárcsásak, a manuális légkondi 250 ezer, a CD rádió 75 ezer, az elektromos, fűthető tükör 15 ezer forintos extraként jelenik csak meg, és a legtöbb opció tiltólistán van, csak a drágább komfortszinteken választható. A legolcsóbb dízelhez már Gold ellátmány dukál, ezért 4 425 000 forintot kell leszurkolni, és a teljes felhozatalra nézve a dízel Platinum a leghúzósabb a maga 4 755 000 forintjával. Az izgalmasnak ígérkező TwinAir turbó alaphangon Gold stafírungos és 3 955 000 forintért rendelhető, MTA váltóval pedig 260 ezerrel kúszik feljebb az ár. A luxust azonban még a legfelsőbb szinten sem adják ingyen, akárcsak az Alfa Romeo, úgy a Lancia is megfizetteti az apróságokat, így a Platinum esetén kissé méltatlan az automata klíma 65 ezer, a tempomat 35 ezer, a vezetőülés deréktámaszának 10 ezer, vagy éppen az eső- és sötétedésérzékelő 25 ezer forintos felára.
A Lancia Ypsilon hazai indulóárai (2011. július)