Lőgyakorlat kompakt AMG Mercedesekkel
Mercedes GLA, GLA 45 AMG, A 45 AMG menetpróba a Hungaroringen
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Hazánkban próbálhattunk a kompakt Mercedesek krémjét, na meg a 381 lóerős AMG-ket a Hungaroringen, majd bepillanthattunk a kecskeméti gyárba is, ahol készülnek.
A német tesztflotta legfrissebb darabja a GLA, alig néhány hónapja kapott új arcot és friss hajtáskombinációt
Vannak megszokott európai nagyvárosok nemzetközi menetpróbák helyszínéül. A spanyol utakon jókat lehet autózni, Németországban meg pláne, nem is beszélve a sarkköri jégen autózásról. Azt viszont be kell látnunk, ha nem csak az autókról szól a bemutató, kicsit a várost is belevonják a történetbe, valahogy mindig oda lyukadunk ki, hogy szép-szép, de azért Budapestet még mindig szívesebben nézegetjük. Na, a Mercedes most úgy döntött, hogy kompakt palettájának próbájához fővárosunkat választja, több mint egy hétre beveszik Budapestet és a Hungaroringet. A világ összes tájáról hozták ide hozzánk az újságírókat, persze az apropó sem mindegy, ugyanis az öt modellből álló kompakt kínálat három modelljét Kecskeméten gyártják, közülük a CLA-t és a CLA Shooting Brake-et kizárólag ott.
Bár lényegében egy A-osztály, szinte minden porcikájuk különbözik, a GLA karaktere valóban terepjárós, SUV-nak azért kicsit túlzás nevezni
Hosszuság (mm) | Szélesség (mm) | Magasság (mm) | Tengelytáv (mm) | Csomagtér (l) | |
A-osztály | 4299 | 1780 | 1433 | 2699 | 341 |
A 45 AMG | 4367 | 1780 | 1417 | 2699 | 341 |
GLA | 4424 | 1804 | 1494 | 2699 | 421 |
GLA 45 AMG | 4424 | 1804 | 1494 | 2699 | 421 |
LED-es fényszórók váltották a bi-xenon egységeket, a lökhárítók és a méretes hűtőmaszkok rajzolata is egész más lett
A német flottában a hazai gyártású modellek mellett az A-osztály és a nemrég frissített GLA próbájára is volt lehetőségünk, valamint mindegyik Mercedes-AMG kivitelére is. Kezdjük azonban a kötelező körrel, a szaftosabb hungaroringes veretésről majd inkább később. A sztár most ugyanis a ráncfelvarrott GLA. A kompakt Mercedesek közös tulajdonsága a szűk utastér, a passzentos üléspozíció, meg persze a precíz összeszereltség, ez a megújult GLA-ra is igaz. Ugyanakkor a beltér frissült az elődhöz képest, valamint az A-osztálytól eltérően az egész egy kicsit strapabíróbbnak, kicsit durvábbnak hat. A felhasznált anyagok, a varrások, minden egy kicsit rusztikusabb, a fehér GLA 200 tesztautóban lévő durva szövet és fekete műbőr párosítás is elég bakancsos összhatást, ugyanakkor az autó karakteréhez illő megjelenést és érzést kelt, eléggé eltalálták.
Új belső kárpitok is érkeztek, köztük ez a félig bőr, félig durva szövet összeállítás, elég jól megy a karakterhez, bár az utastér szűk
Új külső árnyalat a Canyon bézs, valamint a GLA 220 4MATIC összeállítás is csak most érkezett. A 184 lóerős benzines négyhengerest alapból 7 fokozatú automata váltóval és összkerékhajtással szerelik, terepen próbáltuk, 3 centivel emelt offroad futóművel
A frissítés kívülről kimerül az újrarajzolt lökhárítókban és a fényszórókban, amik elöl már nem bi-xenon izzókkal, hanem teljes egészében a napsütés hőmérsékletének megfelelő árnyalatban világító LED-ekkel szórják a fényt. Van új fényezés is, Canyon bézs névre hallgat, és élőben is valóban jól mutat benne a GLA. Emellett érkezett egy új hajtáskombináció, a GLA 220 4MATIC, alapáron összkerékhajtással és hétfokozatú duplakuplungos automata váltóval. A 184 lóerős benzines egységgel szerelt GLA-kat a Hungaroring Offroad Centrumban volt lehetőségünk próbálni. Bevállalták az enyhe terepezést, ugyanis a GLA valóban elég jól mozog terepen, már amennyiben megrendeltük a 3 centis futóműemeléssel járó Off-road csomagot. Alapból ugyanis komfortfutóművel készül, de van egy annál minimálisan lejjebb ültetett és keményített sportfutómű is.
Torzít a nagylátószög, de ez tényleg elég mély luk. Van lejtmenetvezérlő, de fékkel is ugyanolyan ügyesen le tud mászni, alig csúszik meg, mindig tudja, hová kell nagyobb fékhatás és több hajtás
A varrások is elég durvák odabent, a legtöbb anyag jó, ami nincs szem előtt, azzal nem törődtek túl sokat, a B-oszlop borítása például kemény műanyag
Az erdei pályát kicsit átalakították, hogy mindenhol biztonságosan mozoghassanak a Mercedesek, de igazából nem is ez a lényeg, hanem az a közöny, amivel átlépked a lukakon, minimális oldaldőléssel kimozogja a szinteltéréseket és ügyesen játszva a kipörgésgátlóval megakadályozza, hogy elakadjunk. Ha egy kerék a levegőbe emelkedik, azt elkezdi fékezgetni, így a másik oldalon lévő kerékhez juttatja a nyomatékot az elektronikusan záró differenciálmű. Kvázi kirugdossa magát minden szorult helyzetből, emellett még lejtmenetvezérlőt és kategóriájában – ami a kompakt SUV – egyedüliként kínál 360 fokos kamerarendszert. Jól áll neki a terepezés, szívesen összekoszoltam volna még jobban, érdekelt volna, mire képes sárban, de akkor épp túl jó volt hozzá a hazai időjárás. A GLA-nak van egy másik arca is, mivel a Mercedes-AMG is kezelésbe vette.
A GLA-t még az AMG részleg is kezelésbe vette, a kézzel, egy munkás által összeszerelt 381 lóerős turbós kétliteres blokk 4,4 másodperc alatt gyorsítja százra - rajtautomatikával
Nagy felnik, mögöttük nagy fékek, amik közúton tökéletesen elegendőek, csak összkerékhajtással és automata váltóval érhető el
Egy emelt, majd drasztikusan kemény futóműre ültetett, sportautósított majdnem terepjárót kapunk a GLA 45 AMG személyében. Hogy mire képes a kétliteres turbós benzines, 381 lóerős hajtáslánc a 4MATIC összkerékhajtással, azt már a Hungaroring vadonatúj aszfaltján próbálhattuk, A 45 AMG-kben. Túl sok különbség nincs a két modell között, csupán a kinézet, az ugye adott, és két tized másodpercnyi eltérés nulláról százra gyorsulásnál. Míg a GLA 45 AMG 4,4 másodperc alatt futja, addig az A 45-nek elég 4,2 is, ami persze észrevehetetlen különbség. A hanghatás, a mozgás, a tempójuk viszont ugyanaz. A nagyobb turbó keltette erőtöbblet szinte már brutálisnak is tűnhet, az A-osztály esetében kevesebb, mint másfél tonnát mozgat a kézzel, egyetlen szerelő által összeszerelt motor, ami jelenleg a világ legerősebb sorozatgyártású négyhengerese.
Hangos durrogásokkal kíséri a váltásokat, recsegéssel a rajtprogramot. Kilő, üvölt, közben prüszköl és fújtat, a hangorkán kielégítő
Mercedes-AMG A 45 | Mercedes-AMG GLA 45 | GLA 220 4MATIC | |
Emissziós norma | Euro 6 | ||
Hengerűrtartalom [cm3] | 1991 | ||
Hengerek/szelepek száma | 4/16 | ||
Váltófajta/-fokozat | duplakuplungos automata/7* | ||
Teljesítmény [LE (1/perc)] | 381 (6000) | 184 (5500) | |
Nyomaték [Nm (1/perc)] | 475 (2250-5000) | 300 (1200-4000) | |
Gyorsulás 0-100 km/h | 4,2 | 4,4 | 7,1 |
Végsebesség [km/h] | 250 | 230 | |
Kombinált fogyasztás [l/100 km] | 7.3 | 7,4 | 6,6 |
CO2-kibocsátás [g/km] | 171 | 172 | 155 |
Saját tömeg [kg] | 1480 | 1510 | 1430 |
Megengedett össztömeg [kg] | 2050 | 2105 | 2050 |
Listaár [Ft] | 14 526 260 | 16 443 960 | 10 805 160 |
Az A 45 és a GLA 45 nem a kormány mögötti előválasztó-kart kapja, oda a váltófülek kerülnek. A hagyományos kar mögött a módválasztó, Race-ben elég engedékeny, de teljesen ki is kapcsolhatjuk az ESP-t. A remek tartású kagylóülésektől hátulról egyáltalán nincs kilátás az amúgy is szűk utastérből
Felhörren indításnál, a kipufogó piszkosul hangos alapesetben is, de az orgánuma jól illik a kis vakarcshoz, főleg, ha ennyire feltűnő cukorkazöld színben választjuk. A pályán próbált piros és fehér kocsik még a plusz légterelőket tartalmazó csomagot is megkapták, így még durvább a kinézet. Van rajtprogram, a kormány mögötti fülekkel aktiválható, majd a féket és a gázt taposva 3500-as fordulatig pörgeti a motort, ami szabályos puskaropogással durrog ki hátul. Elengedjük a féket, és az A 45 AMG kilő, a 7 fokozatú duplakuplugos váltó pillanatok alatt vált, amit nem is durrogás, inkább hangos ropogás kísér. Egy-egy előzésnél oda lehet pörkölni a tötymörgőknek, a színház remek, és szerencsére nem csak bent szól, kintről is ugyanolyan. A Hungaroringet szó nélkül tűrték, Race módban minden segédelektronikát engedékenyre vesz, de nem kapcsol ki teljesen, így amikor már épp úszna a hátulja, finoman elveszi a gázt, így a legtöbbször inkább orrtolós, persze én sem vagyok egy Michelisz Norbi.
Plusz légterelőket kaptak a Hungaroringen használt AMG-k, de alapvetően gyári autókkal köröztünk
A gumikat hamar leírtuk, a fékek három kör után fáradtak el, nem is csoda, egy AMG GT-t kellett elkapnunk
Azt viszont éreztem, hogy a fékek a harmadik kör végére feladják a küzdelmet, nem hiába mehettünk csak ennyit egyszerre. Hiába a hatalmas tárcsák és a rengeteg dugattyú, ezek mégiscsak utcai autók, de azt jó volt látni, hogy szünetekkel ugyan, de bírták az egész napos nyúzást. Közútra már sok az A 45, közlekedni katasztrófa vele, főleg a remek hazai utakon. Magabiztos, kőkemény, feszes, de szétveri a puhány testet. Nem az ő hibája, úgy hangolták, hogy mindent lekövessen, ami az aszfalton történik, csak nálunk elég sok a dolga. Hosszú távon a hangos kipufogó is nyűg lehet, elég volt egy Budapest-Kecskemétet végighallgatni. Igazi méregzsák, valódi hothatch, egészen versenyautós, amit nem vártam tőle. Úgy kanyarodik, mintha sínen húznák, plusz ott a remek fogású Alcantara bevonatú sportkormány is. Egy ideális világban, ahol az utak versenypálya minőségűek, tökéletes választás lehet. Ilyen persze nálunk csak a mesében van, de helyette ott a csodás panoráma, ami még a GLA 45 AMG álló rácsos lökhárítóját is megszépíti.
A budapesti látképtől szinte fel sem tűnnek a függőlegesen rácsozott beömlők a GLA 45-ön, rossz aszfalton elég nagy kínzás a futómű, a Lánchíd ennek ékes példája, de hamarosan az is megújul