A Lexus vevői panaszkodnak legkevesebbet autójukra a vásárlás után, legalábbis az USA-ban
Azt gondolhatnánk, hogy ha már többet fizetünk egy autóért, akkor az bizonyára többet is tud, de legalábbis jobb minőségű. Történetesen pont ez a két tulajdonság megy sokszor egymás rovására: ha egy gyártó telepakolja mindenféle kütyüvel és high-tech funkciókkal modelljeit, már csak a statisztika törvényei szerint is nagyobb esély van arra, hogy ezek közül valami elromlik. És valóban, a J.D. Power felmérése szerint tényleg a drágább autóknál fordul elő több meghibásodás, ami alapján arra is következtethetünk, hogy az olcsóbb autó nem feltétlenül gyengébb tartósságot jelent, hanem inkább kevesebb funkciót.
Az Egyesült Államokban végzett felmérésében a J.D. Power több mint 110 ezer vásárlót kérdezett meg az új autó vétele után 90 nappal, mennyi meghibásodást vagy bakit tapasztaltak. Márkánként összesítve és 100 autóra vetítve azt a szomorú eredményt kapták, hogy bizony 128 és 251 közti hibaszámot jelentettek az ügyfelek - azaz átlagosan minden autóban előfordul egy-két probléma a kézhezvételtől számított 3 hónapon belül. Érdekesség viszont, hogy ezek az értékek évről évre csökkennek: általában 3%-kal, tavalyhoz képest idén viszont már csak 2%-kal javultak az autók. A lényeg, hogy javuló a tendencia, de azt is meg kell jegyezni, hogy vannak olyan márkák, akikre különösen ráférne ez a javulás.
Előkelő helyen a Lexus, a Stellantis márkái vegyes eredményeket értek el
Ezek a márkák a prémium autógyártók, akik pontosan azért szenvednek a nagyobb számú meghibásodásoktól, mert egyre több funkciót gyömöszölnek a kocsikba. Az összes jelentett probléma egynegyede az infotainment-rendszerekhez köthető, ezen belül is az okostelefonos összeköttetéssel van a legtöbb baj. Felhasználói szempontból az a legegyszerűbb, ha vezeték nélkül is tudjuk az Apple CarPlayt és az Android Autót használni, és bizony ha egyszer az egyik prémiummárka elkezd ilyen és ehhez hasonló funkciókat alkalmazni, akkor a többinek is követni kell - sajnos viszont a verseny ilyenkor az elsietett technológiákhoz vezet, amik még nem forrtak ki kellően. Mindössze két márkát tudunk kiemelni a drágábbak közül, melyek viszonylag jól szerepeltek a felmérésen: a Lexus dobogós lett a teljes mezőnyben, 100 autóra vetített 144 hibájával holtversenyben a harmadik helyezést érte el a Mitsubishivel. Csak tömeggyártó vállalatok előzték meg, első helyre a RAM, másodikra a Dodge került. A Genesis is szépen teljesített, hetedik helyezést ért el, de érdemes megjegyezni a BMW-csoportot is, mert bár a 100 autóra vetített hibák számában nagyjából átlagos teljesítményt hoztak (151 a MINI-nek és 166 a BMW-nek, miközben a teljes átlag 162), a közvetlenül a gyártósoroknál rögzített gyártási hibák számában a dingolfingi és az oxfordi gyáraik érték el a legjobb eredményt Európában. De ebben a tekintetben is a Lexus az első világszinten, a legkevesebb hibával működő gyártósor a Lexus LC-é Japánban. Érdemes még megjegyezni, hogy a Tesla minősége is javult az előző évekhez képest, bár a gyártó nem minden államban engedélyezte a felmérés készítését, így azt nem feltétlenül lehet összehasonlítani a többi márkával. Szintén érdekesség, mekkora eltérések vannak a nemrég alakult Stellantis-csoporton belül: az első két hely (RAM és Dodge) és az utolsó hely (Chrysler) is az övék.