A zöld Tesla logó jelzi, hogy megkezdődött a töltés, már csak az a kérdés, hogy mennyi ideig fog tartani
A töltési időn kívül természetesen van nagyobb probléma is: az autó akkucsomagjának nem tesz jót a szélsőséges használat, így azt javasoljuk, hogy a bemutatott töltési stratégia hanyagolása mellett ne az idő legyen az elsődleges érv. Az élettartam szempontjából a legjobb, ha a töltöttség minden esetben 10 és 70 százalék között marad, bár az igazán óvatos inkább 20-70%-ot javasolnak. A töltőhálózatnak - és a nem megfelelő útvonaltervezésnek - köszönhetően akadhatnak viszont olyan helyzetek, amikor nincs más választás: amikor szinte üresen érkezünk a töltőoszlophoz, és a következőig az összes bezsúfolható elektronra szükségünk van. Ekkor viszont számolnunk kell azzal, hogy a töltéshez szükséges idő jóval több lesz, mint amennyire számítottunk.
Hogy pontosan mennyivel lesz több? Ezt tesztelték az All Electric Family Youtube csatornáján egy 0%-ra merített, 2020-as Tesla Model X és egy v2 Supercharger segítségével. A Tesla hivatalos oldala a töltést 10%-ról 80%-ig javasolja, amely szint eléréséhez mindössze 45-50 perc várakozási időt ígér. Szerencsére a videóból nem csak a végeredmény derül ki, a teljes folyamat alatt láthatjuk a valós eltelt időt, így megfigyelhető bizonyos töltöttségi szintek elérésének ideje is.
Félidőhöz közel minden a tervek szerint halad - érdemes megfigyelni, hogy a bal felső sarokban mennyire optimista a töltés befejezéséig tartó becsült idő
A teszt során az autó az ajánlott minimumnak számító 10%-os töltöttséget 6 perc alatt érte el, majd további 5 perc alatt ezt megduplázta. 6 perccel később 30, további 6 perccel később pedig már 40 százalékon állt a töltöttség. A kapacitás felét összesen 33 percbe tellett begyűjteni, ami egyértelműen jó eredménynek számít, a meglepő fordulat még váratott magára.
A gyári ajánlás szerint eddig a pontig célszerű tölteni az akkucsomagot - mint látható, idáig minden a tervek szerint haladt a kísérlet során is
60 százalékig még szinte változatlan ütemben haladtak az események, 70 százalék felett viszont a töltés rohamosan lassulni kezdett. A legnehezebb feladat egyértelműen 90% felett következett. Az autó 94%-os töltöttségnél a folyamatot befejezettnek nyilvánította és újracsatlakozás után sem folytatta a töltést. Az ígért időt 10 és 80 százalék közt a teszt során mért 55 perces eredményével majdnem sikerült teljesítenie az autónak, az összidő viszont az utolsó 14 százaléknak hála a két órát is meghaladta.
Érdekes információmorzsa, hogy pontosan annyi ideig tartott az ideális tartomány teljes 70 százalékát felvennie az akkucsomagnak, mint az utolsó 4 százalékot. Konklúzióként megállapítható tehát, hogy nem véletlenül nem a teljes töltöttség elérési idejét tüntetik fel az elektromos autók esetében, és ennek semmi köze semmilyen átveréshez vagy összeesküvéselmélethez. Egyszerűen ezeket az akkucsomagokat nem arra tervezték, hogy rendszeresen 10% alatti és 90% feletti töltöttséggel használják őket, és ez a töltési időn is meglátszik. Ha tehát a következő villámtöltő eléréséhez szükség lenne a 100%-ra, akkor is szinte biztos, hogy jobban megéri egy lassabb töltőoszlopot útbaejteni, ezzel végig az ideális töltöttségi szinten tartva az akkucsomagot.