Lepel alatt már láttuk, mindent tudunk róla – az új Jaguar XF
Új szalonban debütált - félig - a Jaguar XF második generációja
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Alumínium-forradalom van a Jaguarnál, már az új XF is beveti a tömegcsökkentő technológiát. Nem csak könnyebb, olcsóbb is lett.
Az XF - alumínium karosszériájának köszönhetően - 190 kilogrammal lett könnyebb elődjénél, hajszálnyit, 7 milliméterrel rövidebb is, ám 5,1 centivel növelt tengelytávjának köszönhetően utastere és csomagtere is nőtt. Meg persze minden részlete teljesen új - ez azért is hangsúlyozandó, mert a megjelenésén ez nem üvöltően szembetűnő. Most viszont számos elsőséget is fel kíván mutatni az XF. Az alapmodell esetén 1555 kilogrammos saját tömegével és fogyasztásával is alulmúlja vetélytársait. Nem másokat, mint az Audi A6-ost, a BMW 5-ös sorozatát, illetve a Mercedes-Benz E-osztályt. Az persze már egy másik kérdés, hogy az egyes márkáknál mi jelenti az alapmodellt, most viszont nézzük inkább az új XF palettáját.
Jaguar XF, 2016 - méretek
Hosszúság [mm] | Szélesség [mm] | Magasság [mm] | Tengelytáv [mm] | Csomagtér [l] |
4954 | 1880 | 1457 | 2960 | 540 |
Egyelőre csakis négyajtós limuzinként kapható, de miként elődje is elérhető volt (Sportbrake) kombiként, úgy ebből is lesz. Motorjai a márka vadonatúj Ingenium családjából valók, részint a szintén friss XE-ből ismertek. Az alapváltozatok - benzinesből és dízelből is - soros négyhengeresek és kétliteresek, a második lépcső pedig 3,0 literes és V6-os. Mindegyik motor feltöltött, a csúcsbenzines kivételével turbóval, annál kompresszorral. A paletta belépője a 163 lóerős dízel, nem szerény 380 Nm nyomatékkal, alapesetben kézi váltóval, azzal 4,2, a feláras nyolcfokozatú (ZF) automatával 3,9 l/100 km kombinált fogyasztással. Míg a kisebb (163 lóerős mellett 180 lóerősen is kapható) dízelek esetén az automata váltó a feláras, a nagyobb (ugyancsak kétféle erőszinttel, 340 és 380 lóerővel kapható), kompresszoros benzines esetén már a hátsó helyett az összkerékhajtás az opció. A belépő benzines 240 lóerős, a csúcsdízel pedig 300 pacis, mozdonnyi, 700 Nm nyomatékkal, de csakis hátsókerékhajtással.
Jaguar XF, 2016 - kínálat
2.0 T 240 LE | 3.0 S/C 340 LE | 3.0 S/C 380 LE | 2.0 D 163 LE | 2.0 D 180 LE | 3.0 D 300 LE | |
Hengerűrtartalom [cm3] | 1999 | 2995 | 1999 | 2993 | ||
Hengerek/szelepek száma | 4/16 | 6/24 | 4/16 | 6/24 | ||
Váltófajta/-fokozat | automata/8 | kézi/6 (automata/8)* | automata/8 | |||
Hajtás | hátsókerékhajtás | hátsókerékhajtás (összkerékhajtás) | hátsókerékhajtás | |||
Teljesítmény [LE (1/min)] | 240 (5500) | 340 (6500) | 380 (6500) | 163 (4000) | 180 (4000) | 300 (4000) |
Nyomaték [Nm (1/min)] | 340 (1750- 4000) |
450 (4500) | 450 (4500) | 380 (1750- 2500) |
430 (1750- 2500) |
700 (2000) |
Gyorsulás 0-100 km/h | 7,0 | 5,4 | 5,3 | 8,7 | 8,1 (8,0)* | 6,4 |
Végsebesség [km/h] | 248 | 250 | 227 (229)* | 229 (230)* | 250 | |
Fogyasztás - vegyes [l/100 km] | 7,5 | 8,3 (8,6)* | 4,2 (3,9)* | 4,3 | 5,5 | |
CO2-kibocsátás [g/km] | 179 | 198 (204)** | 109 (104)* | 114 | 144 | |
Saját tömeg [kg] | 1590 | 1710 (1760)** | 1555 (1545)* | 1595 (1585)* | 1750 | |
Alapár [Ft] | 13 399 000 | 17 099 000 | 19 499 000 | 10 999 000 | 11 599 000 | 17 499 000 |
A kategóriában elvártnak megfelelően igényes, elöl kettős keresztlengőkaros, hátul multilink futóművön érkező XF természetesen minden részletével a ma elvártaknak megfelelő kíván lenni. Műszerblokkja egy konfigurálható megjelenésű, 12,3 col átmérőjű TFT, középkonzolján 10,2 colos érintőképernyő mutatja a navigációt (meg persze temérdek mást is), hifije akár 17 hangszórós, 825 wattos Meridian, lengéscsillapítói az opciós összkerékhajtáshoz hasonlóan elektronikusan szabályozottak, fényszórói akár automata reflektorosak és LED-esek. Dugóasszisztenses távolságtartós tempomat, sávtartó elektronika ugyanúgy elérhető hozzá, mint parkolóasszisztens, illetve finomabbnál finomabb kárpitok sora. Számunkra van azonban ennél érdekesebb is az XF kapcsán.
Egy kicsit a mi autónk is
Ha már egyedi bemutató, szalonnyitás és lepel alatti autó, a Jaguar hazai forgalmazója még egy csavart vitt az új XF bemutatójába. Megmutatta, hogy milyen hazai cégek, milyen komponenseket gyártanak hozzá. Mint azt már az XE tesztjében is említettük, a navigációt az NNG szállítja, de ennél jóval elemibb összetevők is itthon készülnek.
A spanyol Grupo Segura szolnoki üzemében sajtolják például vázszerkezetének egyes részeit, motorkomponenseit és egyes futóműalkatrészeit is. A japán Musashi Ercsiben vezérmű- és olajpumpatengelyeket gyárt a Jaguar számára is - mikronos pontossággal. Az összkerekes modellekhez a Borg Warner hazánkban, Oroszlányban készíti az elektronikus vezérlésű osztóműveket. A brit márkákkal 2001 óta együttműködő Dräxlmaier Group már a legmagasabb szintű, úgynevezett rendszerbeszállító. Így komplett, elektronikákkal felszerelt, kábelezett műszerfalakat, középkonzolokat és egyéb komplex beltéri elemeket szállít. Mint azt Szűcs László, a Dräxlmaier Hungária Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, a just-in-time szállítás érdekében a gyárak mellett megy az összeszerelés és a raktározás, a cég érdi központja pedig a fejlesztésért felel. „A megrendelő adja a dizájnt és a műszaki tartalomra vonatkozó igényeket, a mi feladatunk pedig az, hogy az ő álmukat megvalósítsuk. Mérnökeink már a projektek legelső fázisánál jelen vannak, és mindvégig közvetlen, élő kapcsolatban állunk a gyárral, valamint a projektekben érintett, 20-30 másodlagos beszállítóval.”
A beszállítók nem csupán fontos hazai munkáltatók, gazdasági szereplők, hanem a márkák titkainak tudói is. Mivel a rendszerint három - három és fél éven át tartó fejlesztési projektekben az első tollvonástól fogva részt vesznek, már most pontos képet tudnak alkotni a következő években színre lépő új modellekről. Náluk senki nem ismeri jobban a márkák jövőjét, hiszen ahhoz ők maguk is hozzájárulnak. A Jaguar kapcsán - nem meglepő módon - a felsorakoztatott beszállítók legalább olyan bizakodók voltak, mint maguk a gyáriak. A 2008 óta tartó Tata-fennhatóság, a komoly tőkebefektetés és a termékfejlesztés állítólag mostanában hozza meg hatását. Hogy ezt a vevők is könnyebben próbára merjék tenni, a vetélytársakénál kedvezőbb vételár mellé a 3 év (vagy 100 000 kilométer) garancián túl azonos idejű teljes karbantartási csomagot is ad a márka.
Itthon csak e héten mutatkozott be. Magyarország nem Németország.
Egy hónapig ültetek a cikken, vagy ekkora késéssel mutatták be itthon? 🙂 Van ahol már a tesztutakkal keresik az embert 🙂