Lekerekíti a négyszöget az új Fiat Panda

Mindjárt itt a gömbölyű Panda

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Hamarosan nálunk is kapható lesz a harmadik generációs Fiat Panda - akár kéthengeres TwinAir benzines turbómotorral, start-stop rendszerrel, sőt tologatható hátsó üléspaddal.


1980 óta közel 6,5 millió darab talált gazdára a Fiat Panda eddigi mindössze két generációjából. Most itt a harmadik széria, amely alaposan megnőtt, kevésbé szögletes, sőt akár divatosnak is tartható, bár a házon belüli trendiség nyilvánvalóan továbbra is a retrós 500 reszortja. Az aktuális Panda gyártása - Lengyelországból - visszaköltözött Itáliába, a legújabb kismackót a Nápoly melletti Pomigliano d'Arcóban szerelik össze. Vele párhuzamosan egy darabig még készítik a 2004-es Év Autójának választott elődöt is, az meg majd nemsokára kiderül, hogy az új is versenyben marad-e a címért. Az új, ötajtós Panda jókorát, hosszában 11,4, széltében 6,5 centit nőtt, de csöppnyivel magasabb is, miközben mindössze 2300 mm-es tengelytávolságán nem nyújtottak. Javítottak a légellenállásán, alaktényezője 0,40-ről 0,32-re csökkent, súlya bezzeg minimálisan gyarapodott - az alapverzió üres tömegét épphogy tonna alatt bírták tartani a biztonsági fejlesztésekkel és a merevítésekkel. Az EuroNCAP töréstesztjén 4 csillagot érdemelt, ami bár nem 5, de eggyel több a korábban elért 3-nál. Amin a Fiat illetékesei nem keveset agyalhattak, s ami ennek a generációnak a védjegye lesz, az a kör négyszögesítése, avagy a négyzet, pontosabban a téglalap lekerekítése. Kívül-belül ez köszön vissza, de oly mértékben, hogy nem is sorolnánk, a képek magukért beszélnek. A mackós orral kapcsolatban még az is feltűnhet, hogy a 2012-es kisautós irányvonal fő eleme a fényszórókavalkád - hasonlóképp néz ránk a faceliftes Renault Twingo is.
Ahogy kell, van persze nappali menetfény, a hátsó lámpa meg feljebb került, így jobban látható, s egy koccanásnál sem mindegy, hogy törik-e vagy sem. A farrésznél maradva a toldott túlnyúlás minimális poggyásztér-bővülést is hozott: a csomagtartó a korábbi 206-ról 225 literesre nőtt, ha pedig a 16 centis sínen - felárért - állítható második sort legelőre toljuk, 260, a támlákat döntve 870 literrel gazdálkodhatunk. A kérésre kétszemélyes hátsó pad támlája 50:50, a háromszemélyesé 40:60 arányban osztható, de némi pluszpénzért az anyósülés is dönthető, ezáltal igen hosszú tárgyakat is szállíthatunk a nem is olyan kicsi Pandában.
Az utastér négy - átlagos termetű - felnőttnek elegendő helyet kínál, s hogy kényelmesebben utazhassanak, nagyobbak lettek az ülések. A kilátás az alacsony övvonalnak és a sok-sok üvegnek hála az átlagosnál jobbnak ígérkezik, a minőségérzetet színes betétek, zongoralakk és olyan dizájncsemegék emelik, mint például a kartámasznak is szánt, naná, hogy kerekített téglalap alakú kézifékkar. Felszereltségében is felnőttebb lett a Panda, mert széria a 4 légzsák, van ESP, TomTom navi, meg minden. Később pedig robotizált váltó, sőt 30 km/h alatt vészfékező biztonsági rendszer is érkezik. Nem hiányozhat az elődmodellekben is szeretett összkerékhajtás, de az ugyancsak - méltán - népszerű 100HP sportverzió sem tűnik el a süllyesztőben.
A Fiat Panda 2012-es kínálata
Motor 0.9 TwinAir 1.2 8v 1.3 Multijet
Lökettérfogat (ccm) 875 1242 1248
Max. teljesítmény (LE/ford.) 85/5500 69/5500 75/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 145/1900 102/3000 190/1500
Végsebesség (km/h) 177 164 168
Gyorsulás 0-100 km/h (s) 11,2 14,2 12,8
Vegyes fogyasztás (l/100 km) 4,2 5,2 3,9
CO2-kibocsátás (g/km) nincs adat 120 104

Motorfronton egyelőre három erőforrás közül lehet válogatni, 5 fokozatú manuális váltóval, közülük a Pandának egy az új, az 500-asban már vígan kerepelő mindössze 875 köbcentis, kéthengeres turbós-benzines TwinAir, melyhez alap a start-stop rendszer, akárcsak az 1,3 literes, felettébb takarékos Multijet dízelhez. Minden bizonnyal a 100HP utódja is TwinAir lesz, 105 lóerővel és Abarth-köntösben, míg a másutt bevezetendő 65 lovas helyett mifelénk a 69 lóerős négyhengeres lesz a legolcsóbb kivitel. Utóbbiból idővel benzin/földgáz üzemű változat is várható.
Hirdetés
A hazai kereskedésekbe februárban jön az új Panda - az ígéretek szerint halkabb üzemmel, komfortosabb rugózással, de, hogy milyen áron, még nem tudni.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?