Mackós orr sok-sok lámpával, nappali menetfénnyel és kedves bumfordisággal - a régi kockapandásoknak elsőre talán nem tetszik az új, de idővel biztosan őt is megszeretik
Mint egy Note vagy C3 Picasso - egyterűs lett a harmadik generációs forma
1980 óta közel 6,5 millió darab talált gazdára a Fiat Panda eddigi mindössze két generációjából. Most itt a harmadik széria, amely alaposan megnőtt, kevésbé szögletes, sőt akár divatosnak is tartható, bár a házon belüli trendiség nyilvánvalóan továbbra is a
retrós 500 reszortja. Az aktuális Panda gyártása - Lengyelországból - visszaköltözött Itáliába, a legújabb kismackót a Nápoly melletti Pomigliano d'Arcóban szerelik össze. Vele párhuzamosan egy darabig még készítik a 2004-es Év Autójának választott elődöt is, az meg majd nemsokára kiderül, hogy az új is
versenyben marad-e a címért.
Az új, ötajtós Panda jókorát, hosszában 11,4, széltében 6,5 centit nőtt, de csöppnyivel magasabb is, miközben mindössze 2300 mm-es tengelytávolságán nem nyújtottak. Javítottak a légellenállásán, alaktényezője 0,40-ről 0,32-re csökkent, súlya bezzeg minimálisan gyarapodott - az alapverzió üres tömegét épphogy tonna alatt bírták tartani a biztonsági fejlesztésekkel és a merevítésekkel. Az EuroNCAP töréstesztjén
4 csillagot érdemelt, ami bár nem 5, de eggyel több a korábban elért 3-nál.
Hosszabb, szélesebb, picit magasabb is az új modell, a tengelytáv a régi
Amin a Fiat illetékesei nem keveset agyalhattak, s ami ennek a generációnak a védjegye lesz, az a kör négyszögesítése, avagy a négyzet, pontosabban a téglalap lekerekítése. Kívül-belül ez köszön vissza, de oly mértékben, hogy nem is sorolnánk, a képek magukért beszélnek. A mackós orral kapcsolatban még az is feltűnhet, hogy a 2012-es kisautós irányvonal fő eleme a fényszórókavalkád - hasonlóképp néz ránk a
faceliftes Renault Twingo is.
Nagyobb nyíláson át pakolható a kicsit nagyobb csomagtartó
Ahogy kell, van persze nappali menetfény, a hátsó lámpa meg feljebb került, így jobban látható, s egy koccanásnál sem mindegy, hogy törik-e vagy sem. A farrésznél maradva a toldott túlnyúlás minimális poggyásztér-bővülést is hozott: a csomagtartó a korábbi 206-ról 225 literesre nőtt, ha pedig a 16 centis sínen - felárért - állítható második sort legelőre toljuk, 260, a támlákat döntve 870 literrel gazdálkodhatunk. A kérésre kétszemélyes hátsó pad támlája 50:50, a háromszemélyesé 40:60 arányban osztható, de némi pluszpénzért az anyósülés is dönthető, ezáltal igen hosszú tárgyakat is szállíthatunk a nem is olyan kicsi Pandában.
Kör sehol, sarkos négyzet sehol, a stílus elegánsan fiatalos, az uralkodó motívum pedig a kerekített téglalap - ilyen a dizájnos kézifékkar is
Nem csak kesztyűnek, természetesen női táskának is van hely
Az utastér négy - átlagos termetű - felnőttnek elegendő helyet kínál, s hogy kényelmesebben utazhassanak, nagyobbak lettek az ülések. A kilátás az alacsony övvonalnak és a sok-sok üvegnek hála az átlagosnál jobbnak ígérkezik, a minőségérzetet színes betétek, zongoralakk és olyan dizájncsemegék emelik, mint például a kartámasznak is szánt, naná, hogy kerekített téglalap alakú kézifékkar. Felszereltségében is felnőttebb lett a Panda, mert széria a 4 légzsák, van ESP, TomTom navi, meg minden. Később pedig robotizált váltó, sőt 30 km/h alatt vészfékező biztonsági rendszer is érkezik. Nem hiányozhat az elődmodellekben is szeretett összkerékhajtás, de az ugyancsak - méltán - népszerű 100HP sportverzió sem tűnik el a süllyesztőben.
A Fiat Panda 2012-es kínálata
Nemsokára hozzánk is befut a legújabb kis-Fiat, áráról még nincs információ
Forgatva mókás a hangja a TwinAirnek és jól is megy, csak akkor elég sokat fogyaszt... A 65 lóerősből nekünk nem jut
Motorfronton egyelőre három erőforrás közül lehet válogatni, 5 fokozatú manuális váltóval, közülük a Pandának egy az új, az 500-asban már vígan kerepelő mindössze 875 köbcentis, kéthengeres turbós-benzines TwinAir, melyhez alap a start-stop rendszer, akárcsak az 1,3 literes, felettébb takarékos Multijet dízelhez. Minden bizonnyal a 100HP utódja is TwinAir lesz, 105 lóerővel és Abarth-köntösben, míg a másutt bevezetendő 65 lovas helyett mifelénk a 69 lóerős négyhengeres lesz a legolcsóbb kivitel. Utóbbiból idővel benzin/földgáz üzemű változat is várható.
A hazai kereskedésekbe februárban jön az új Panda - az ígéretek szerint halkabb üzemmel, komfortosabb rugózással, de, hogy milyen áron, még nem tudni.