Lejár a személyi igazolványom – vezethetek autót?
Egy igazolvány is elég
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Napok kérdése, és lejár a személyi igazolványom érvényessége. Újítsam meg hamar, vagy ráérek vele? Vezethetek személyi nélkül?
Nos, a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának tájékoztatása szerint simán, csak az a lényeg, hogy valami egyéb, új típusú, kártya formátumú igazolványom érvényes legyen. Lásd jogsi. Vagy az útlevél is jó. Egy elég. Sőt, igazából a személyi igazolvány ma már semmi olyat nem tud, amiért szükség lenne rá, ahogyan azt az amerikai filmekből megszokhattuk, a jogosítvány majdnem mindenre jó, amire pedig mégsem, arra ott az útlevél.
Egyébként bármelyik okmányirodában kérhetem - 1500 forintos illeték fejében - a személyim megújítását (cseréjét), elkészítése legfeljebb 30 napot vesz igénybe és a beidegződések miatt bizony praktikus is megújítani, sok ember fejtörését spórolhatjuk meg, ha rendelkezünk személyazonosító igazolvánnyal. Más tészta, hogy lejárt jogosítvánnyal csak úgy nem lehet vezetni. Erre csupán akkor van lehetőség, ha az új jogsi elkészítése már folyamatban van, és az okmányiroda által erről kiadott, 60 napra szóló igazolást a vezető magánál tartja.
Rémképek?
Ha egy gyereknek azt mondod, ne dugjon a konnektorba drótot, ne játszon a gázzal, ne egye meg a “színes cukorkákat” a gyógyszeresszekrényből, akkor azt jelenti, tele vagy rémképekkel? Vagy csak éppen tudsz valamit, amire az a gyerek még nem is gondol.
Sok olyat láttam, amilyent te remélem soha. Ha megnézel egy-két balesetes videót, bizony az azokon szereplők döntő többsége abban a tudatban csinálta, amit csinált, hogy abból nem lesz baja. És hidd el, az, hogy nem te voltál a hibás, nem biztos, hogy elég lesz feldolgozni egy komoly balesetet.
Ha egy épeszű felnőtt nem látja be, milyen következménnyel járhat, amit tesz, vagy éppen nem tesz, az minimum sajnálatos. Ebből a szempontból mindegy, hogy azért nem tart valaki be egy szabályt, mert nem ismeri, mert nem érdekli, vagy csak alkalmazni nem tudja. A következmény ugyanaz lesz.
Valószínűleg, tényleg bizonytalan lehetek a tudásomban. 20. éve vezetek hivatásszerűen, a jogszabályi változásoktól függően 1-2 évente vizsgázom KRESZ-ből, és évente van orvosim is.
Ha 12 éve van jogsid, akkor bizony nem csak a 2010-ben változott KRESZ-t kéne átnézni. Szinte évente vannak benne javítások, változások. De amiről tudsz, azt is csak a TV-ből hallottad, véletlen sem olvastál utána, ugye?
Nézd csak meg, hogy a sok tehetautó miért megy a belső sávban. Mert egyszer megengedték nekik, mert lakott területen belül mindenkinek 50km/h a megengedett. Röviddel ezután visszavonták, mert rájöttek, hogy azért mégsem úgy gyorsulnak, ezzel feltartják a forgalmat. De még mindig nyugodtan araszolnak a belsőben, mert arról már vagy nem tudnak, vagy nem érdekli őket.
Az ilyenek miatt kéne néha átnézni, mert nem mindig harsogják be a médiákban.
A téligmit, a biztonsági öv hasznosságát sem lehet egyesekkel megértettni, met nem tudnak értelmesen gondolkodni.
Te is csak abban tudsz gondolkodni, hogy egy biciklis nem adja meg neked a jobbkezet, akkor felkenődik az oldaladra. De mi van, ha nem egy bicikli lesz, hanem egy KAMA3? Akkor majd fizeti a temetésed. Gondolom, ez a tudat megnyugtat.
Tölts ki néhány tesztet, meglepődsz, hogy mi változott 12 év alatt. Vagy majd 30 év múlva is ebből fogsz megélni, amit most is csak nagyjából tudsz? Egészségdre!
Nem tudom, milyen alapon kritizálsz másokat, ha te sem vagy hajlandó tisztességesen megtanulni a szabályokat? Te az elméletet nem tudod, más a gyarkolattan áll hadilábon. Hogy melyik a veszélyesebb… Nagyjából mindkettő, egyformán. Csak te ezt nem vagy hajlandó belátni, mert azt hiszed, hogy tudod és olyan magabiztosan (nem)tudod, hogy csak na!
Azt írod nem félsz, miközben minden gondolatod, mondatod azt sugallja, hogy igen, félsz.
Rémképek? Rosszindulat? Te nem nézel TV-t, nem hallgatsz rádiót, nem olvasol? Nem egyszer fordult elő ilyen, és elég gyerekes azt gondolni, hogy ez (is) csak másokkal eshet meg.
És nem, nem félek sem vezetni, sem utasként, pedig ültem már nem egy önjelölt Fittipaldi mellett is. Viszont, láttam már néhány balesetet, ahol a figyelmetlenség, felelőtlenség, vagy épp a nemtudás követelt halálos áltozatot. Ezek többnyire azokból adódnak, mert vannak, akik úgy vélik, hogy minek a KRESZ, elég, ha azt tudja melyik a jobb keze. Bár még azt is összekeveri. És éppen ezért hozok fel extrém példákat, hogy esetleg elgondolozz, hogy egy vidékinek minek is tudni a szabályokat. Mivel nincs jogosítvány külön Bivalyrekettyésre, meg Piripócsfalvára, így neki is azt kell megtanulni és tudni, amit pl. egy fővárosinak.
És te lehetsz akármilyen jó vezető, bármennyire figyelmes, előzékeny vagy deffenzív, mások hülyesége elől nem vagy védve.
Azt írod: [i]Az autóhasználat meg a hozzátartozó feltételek teljesítése után állampolgári jog, és nem kiváltság.[/i]
Ez igaz, csak azt felejted el, hogy azok közt a feltételek között ott van az egészségügyi alkalmasság és a KRESZ ismerete. És ez mindenkire vonatkozik akár tanyán él, akár Pesten.
Te félsz az utakon közlekedni, hogy állandóan ilyen rémképeid vannak? Alapszabály, hogy félelemmel sohasem szabad a volán mögé ülni.
Na ne már! Nem kell ilyen rosszindulatúnak, és előítéletesnek lenni! Ezek rémképek!
Komolyabb változás? A legutóbbiak közül például, hogy a biciklis jöhet szemben az egyirányú utcában. Szerintem, ez elég komoly olyanoknak, aki megszokták, hogy nem jön szembe senki.
De ha meg fel kéne sorolnom, akkor jobb, ha visszamész az autóssuliba még egy kicsit, hogy felfrissítsd a tudásod.
Pont erről beszéltem, hogy halvány lila melléksegédfogalmad sincs arról, mi változott, de az egy éves jogsiddal komoly tapasztalataid vannak. Hmmm! És azóta valóban kevés a változás, de mondjuk nézd vissza az elmúlt 5-10 évet.
És különbséget kéne tenni, azok közt, akik nem tudják, csak átrugdosták őket, vagy megvették a jogsit, meg azok közt, akik csak tartják be. Ha sikertelenség esetén fél évre bevonnák a jogsiját, bizony elkezdené megtanulni.
Tapasztalatom szerint, azok nem tartják fontosnak, aki amúgy sem tartják be, De igazad van, azoknak tényleg minek?! Ne legyen egyáltalán se orvosi, se oktatás, se vizsga. Irtsuk egymást az utakon.
Nemrég volt egy dokumentumfilm, melyben egy epilepsziás férfi másodszor okozott halálos balesetet, mert rohama volt vezetés közben, mivel nem volt hajlandó szedni a gyógyszerét. Az első után elvették a jogsiját, de addig járt orvosról orvosra, hogy az egyiket sikerült félrevezetnie és visszakapta a jogsit. Ezután ütötte el a második szerencsétlent. Ha a családod egyik tagja lenne ilyen eset áldozata, akkor sem éreznéd szükségesnek az orvosi felügyeletet? És tudod mi a legszebb benne? Hogy felmentették, mondván, az orvosok engedték vezetni! Pedig csupán letagadta a betegségét, vagyis saját maga okozta a baleseteket, gondatlanságból!
Sajnálatos, hogy egyesek csak az orrukig látnak és felnőtt létükre nem képesek felmérni egy-egy dolog esetleges következményeit.
Igyál vezetés előtt, menj át a tiloson, hajts gyorsan, ne adj elsőbbséget a zebrán, úszd meg az orvosit, de a jogsit se a tudásoddal szerezd meg. Mi lesz így az utakon?
Igen, van olyan is, hogy valaki évtizedekig nem hagyja el a faluját az autójával. Aztán felhajt szemből az autópályára és a családodat kiírtja. Akkor is ezt mondanád a sírjuknál?
Azért a fűnyíró elv soha, semmiben nem vezet jóra. Nem értem pl. Pista bácsinak miért kellene 2-3 évenként újra és újra vizsgáznia a legbonyolultabb budapesti közlekedési helyzetekből, amikor a falujától 30 km távolságnál soha nem autózik tovább, és mindig ugyanazt az útvonalat használja. Azért ilyen is van ám! Az autóhasználat meg a hozzátartozó feltételek teljesítése után állampolgári jog, és nem kiváltság.
Nem vettem sehonnan a korát, az egy másik mondat. 🙂
Ha te csak fizetsz az orvosnak, hogy adja meg az alkalmasságit, az elég gáz. Persze, le lehet tagadni a betegségeket, meg lehet kihagyni a szemészetet, de az már a sofőr felelősége. Ha valakinek annyi józan esze nincs, hogy másokat veszélyeztet, ha lefizeti az orvost, letagadja a kizáró betegségeit, nem használ megfelelő szemüveget… No comment!
Le merném fogadni, hogy a vezetők 60-70%-a megbukna egy KRESZ-vizsgán. Egyébként, azokkal több gond van, akik semmibe veszik a KRESZ-t, mert akkor sem tudták, azóta meg csak felejtettek. Ami még megvan, azt meg lesz@rják. De te miért is tartasz tőle?
Ha szerinted csak pici változások vannak, akkor máris kiderült, hogy mennyire követed a változásokat. Bár lehet, hogy két hete van jogsid, akkor tényleg nem sok változott. 🙂
Sajnos, már boldog, boldogtalan jogosítványhoz juthat. Az úrvezetőit megkaphatja félszemű, félkezű, féllábú, féleszű. Most meg még a rutinvizsgát is eltörölték…
Ha meg félsz vezetni, talán nem kellene erőltetni. 🙂
Ez a cikk elég friss információkkal szolgál. Mióta létezik a plasztikjogsi, azóta lehet vele személyazonosságot is igazolni. Az meg nem tegnap volt.
Esetleg, arról is lehetne egy cikk, hogy az EU-ba történő utazáshoz elég a személyi és nem kell útlevél?
Azt nem mesélte el az az idős hölgy, hogy mennyit romlott az egészsége, reflexei az elmúlt 46 év alatt? Ha egy 84 éves idős ember nem tudja felmérni, hogy mennyit is romlott az állapota és elüti a gyermekedet, akkor valószínűleg megváltozik az álláspontod ez ügyben.
Meglepő, hogy ott nem kéne egészségügyi alkalmasság, de nem hiszem, hogy ez lenne az általános világszerte. Amikor mindenhonna a biztosnágos közlekedést hangoztatják, miért pont az emberi tényezőt hagyjuk ki?
Sőt, az egészségügyi mellé, még egy KRESZ-vizsgát is előírnék, mert az is sokat változik 5-10 év alatt.
Szerintem a szemelyinek van ertelme legalabb 10 evenkent megujitani. Annyi ido alatt eleget valtozik az arca az embernek, de valtozhat a nev is, foleg noknel. Azt meg ne reszletezzuk, az amcsiknal mennyi galiba van abbol, hogy nem letezik szemelyi.
Mi a helyzet a lakcímkártyával?