Ködlámpa híján a tompított világítást mindenképp kapcsoljuk be. A reflektort ne
A ködfényszórók indokolt használata mindenkinek segít. Látni és látszani, ez a lényeg, így kerülhetőek el a balesetek
Lehet ködös, párás idő tavasszal és nyaranta is, de jó eséllyel a hidegebb évszakokban leselkedik ránk. Potenciális veszélyforrás, hiszen korlátozza a látási viszonyokat és egyben felettébb lehangoló. A brit IAM Drive & Survive cég aktuális tanácsait is figyelembe véve igyekeztünk összeszedni a legfontosabb tudnivalókat, amelyeknek birtokában biztonsággal felkészülhetünk az autózásra ködben.
Ha megnézünk egy időjárás-előrejelzést, ami e pillanatban úgy a Mikulás érkeztéig szól, azt látjuk, hogy a levegő hőmérséklete nappal sem igen haladja meg a 7-8 fokot, éjszakánként pedig túlnyomórészt fagypont körüli lesz. Felhős, borongós idő várható helyenként napsütéssel, a jövő héttől több csapadékkal. Nem túl magas hegyeinkben még hidegebbre érdemes számítani, s a hóesés sincs kizárva. Különben is
szmogos légterünkben mondhatni ideálisak a körülmények a köd kialakulására, amiben viszont finoman fogalmazva sem ideális autózni. Hogy ne legyen veszélyes is, érdemes megfogadni néhány tanácsot.
Ugye feltettük már a
télikerék-garnitúrát? Helyes, jöhet az ellenőrzése a kocsi fényszóróinak a helyzetjelzőtől a tompítotton és a távolságin át a ködlámpáig, beleértve a ködzárófényt, nem feledve a féklámpákat, s a tartalék izzókészletet sem. A száraz, napos időben egyesek számára zavaró fényszórók rossz látási viszonyok közt létfontosságúak, ráadásul délután négy órakor sötét van, novembertől szomorúan rövidek a nappalok. Tankoljunk fel nem csak üzemanyaggal, de láthatósági mellényekkel, törlőrongyokkal, ablakmosóval is, közben - a
hűtőfolyadék és az akkumulátor mellett - vizsgáljuk meg az ablaktörlő-lapátok állapotát, s ügyeljünk arra, hogy mindig tiszta legyen az összes szélvédő és ablak is. Nem lehet eléggé hangsúlyozni, mennyire fontos is, hogy egyszerre jól lássunk és látszódjunk.
Elfáradt, lefagyott ablaktörlő, koszos szélvédő - mind életveszélyes
Ha induláskor azt tapasztaljuk, hogy nem pusztán ködfoltokról van szó, de jelentős köd nehezíti a dolgunkat, és muszáj autóval mennünk, nem árt értesíteni az illetékest arról, hogy késni fogunk. Útközben telefonálni kihangosítóval vagy headsettel is veszélyes, mert elvonja a figyelmünket a vezetéstől. Válasszunk - józan ráhagyással - olyan sebességet és követési távolságot, hogy biztosan meg tudjunk állni, az első-hátsó ködlámpát csak akkor használjuk, ha a látótávolság kb. 100 méter alá csökken. Saját érdekünkben is kapcsoljuk le, ha már nincsen rá szükség, de nyilván kiváltképp amiatt, mert vakítja a szembejövőket, s a mögöttünk autózókat is.
Sokan sajnos akkor is használják a szúrófényeket, ha nincs miért. Nem kéne
[kepallobal=422782]Az egy dolog, hogy kötelező, de tényleg mindig legyen az autóban elakadásjelző háromszög és láthatósági mellény is[/kepallobal]
Banálisnak tűnhet, de az is fontos, hogy ne nagykabátban vezessünk - a sok ruha akadályozhat a kormányzásban, a szabad mozgásban. Túl se fűtsük az utasteret, tekintsünk tán el a lágy, andalító muzsika halk élvezetétől is, semmi se zavarjon a koncentrálásban. Tanácsos kellően meredekre állítani az üléstámlát: ködben alap, hogy sokan előredőlve, az ülésből kihajolva, a szélvédőre tapadva, extrém esetben a biztonsági övet is ki-, vagy be sem kapcsolva meregetik a szemüket, ez viszont legfeljebb garantált derékfájást okoz, éleslátást aligha.
Ha durván sűrű a köd és/vagy elfáradt a szemünk, ne rizikózzunk, semmi értelme. Kényszerpihenő esetén azzal is jó csökkenteni a balesetveszélyt, ha nem közvetlenül az út szélén parkoljuk le a kocsit, hanem elevickélünk a legközelebbi pihenőhelyig vagy bekötőútig. Amennyiben mégis muszáj ott és azonnal megállni, s ha az autó alkalmas rá, hagyjuk bekapcsolva a ködlámpáit, míg az elakadásjelzőt villogó és háromszög formájában is haladéktalanul tegyük ki (utóbbit a megfelelő távolságra, ne pár lépésre a kocsitól). Legyen sötét vagy világos, mindegy, de viseljünk láthatósági mellényt, s húzódjunk minél messzebb az úttól.
Balra és középen egyazon útszakasz látható tiszta és taknyos időben, jobbra a rút köd. Nem mindegy, mekkora a látótávolság, a legfontosabb a sebesség helyes megválasztása
Olyan apró trükkök is bevethetőek, mint szitáló ködben szakaszosra állítani az ablaktörlőt, korábban fékezni, jelezve és segítve a többieknek, továbbá kereszteződésben vagy vasúti átkelőnél lehúzni az ablakot, s hallgatózni, biztonságos-e a kikanyarodás vagy az áthaladás. Nagy általánosságban persze a sebesség helyes megválasztása a legfontosabb, mint mindig. Próbáljunk ne idegeskedni a késlekedés, a csigatempó miatt, legyünk a szokottnál is türelmesebbek a bizonytalankodókkal szemben, elvégre a cél egységes és egyértelmű: biztonságban célba érni.
Ha érdeklik további információk a témával kapcsolatban, nézze meg a következő cikket is: http://pocketautorent.hu/hogyan-vezessunk-kodben/
Korábban az egyik autómon gyárilag szerelt ködlámpa volt. Örültem micsoda klassz, jobban fogok vele majd látni a sűrű ködben. Aztán meg kellett győződnöm róla, hogy semmivel nem láttam többet, hosszabban előre vele, mint nélküle. Adott ugyan több fényt, ami inkább csak a kocsi orra előtti 3-4 méter hosszra korlátozódott, valamint a padka volt jobban látható, de amennyire az előttem lévő úttestet megvilágította, azzal nem segített semmit.
Ennek ellenére persze nagyon hasznosnak találom a ködlámpát, ami abban merül ki, hogy a járművem a másik közlekedő számára jobban látható, illetve hamarabb észrevehető, tehát inkább csak olyan szerepe van, mint a hátsó ködlámpának. Sűrű ködben a szembejövő autónak először a ködlámpája tűnik fel, és majd csak ezután a tompított.
Sűrű ködben éjszaka minden helyzet veszélyes, bármilyen megoldást választ az illető. Itt inkább az a kérdés, melyik megoldás a kevésbé kockázatos. Ha lassan mégy az is, ha gyorsan az is, ha jobbra húzódva a padkához igazítod az irányt na az aztán az igazán veszélyes!! A legképtelenebb esetek fordulhatnak elő közvetlenül a padka közelében haladva! Kivilágítatlan lovaskocsi, vagy csak pislákoló viharlámpával, vagy újabban kerékpár villogóval, vagy lerobbant jármű otthagyva kivilágítatlanul félig benyúlva az úttestre, vagy esetleg egészen, kivilágítatlan kerékpárosok egymás mellett haladva, volt olyan esetem hogy 3 is egymás mellett stb. a sor végtelen.
Ha van felezővonal, márpedig annak lennie kell, nagyságrendekkel biztonságosabb ehhez igazodni mint az út széléhez!
Minden bizonnyal a 4 sávoson is azért jött szembe az illető a forgalommal, mert a záróvonalat az út jobb szélének nézte.
Egyetértek az első ködlámpa nem vakít én a sajátomat direkt megnéztem többször is szemből és egyátalán nem vakított a hátsó ködzárófény viszont igen és még megtévesztő is főleg az olyan autókban ahol mind a két oldalon van olyan mintha folyamatosan fékezne a parasztja aki még jó időben sem tudja lekapcsolni,pedig szerintem egyszerű a helyzet ködben is ahogy a belső visszapillantóban meglátom a hátulról közeledő jármű fényszóróit én mindig lekapcsolom.
Az, hogy vakít, nem törvény, hanem tény. Mert nem lefelé, hanem közel vízszintesen van beállítva, hogy elvilágítson a köd alatt. 🙂
Miből gondolod, hogy néhány tíz évvel ezelőtt nem volt első ködlámpa? Nem vagy te túl fiatal? Az első régen is külön volt kapcsolható és csak ködben javíja a láthatóságot, egyébént vakít.
„B” jogosítvány = belső sáv
Ilyenkor egyébként is célszerűbb jobbra húzodva a padkához igazítani az irányt. Jobbanészlelhető, mint a középen esetleg lekopott záróvolnal. Márcsak a hasonló esetek miatt is. 🙂
Az első ködlámpa nem vakít! Elavult törvény! Amikor ezt írták csak hátsó ködlámpa volt, ami valóban vakít! Az újabb gépjárművekben az első külön kapcsolható és nagy mértékben javítja a láthatóságot!
Egyik alkalommal 4 sávos úton (csak záróvonallal volt elválasztva a kétirányú forgalom) este sűrű ködben autózok hazafelé, követve az előttem haladó járművet. Igaz a belső sávban haladtunk. Azt veszem észre az előttem lévő jármű erősen fékez, majd hirtelen jobbra rántja az autót a külső sávba. Én is hasonlóan cselekedtem mint az előttem lévő. A következő pillanatban azt látom velünk szemben egy személyautó átlépve a záróvonalon, saját sávjának képzelve a mi szemközti sávunkat a látási viszonyokhoz mérten igen nagy sebességgel haladt velünk szemben. Szerencsénk volt, hogy el tudtuk kerülni az ütközést.