Fontos részlete lehet a holdjárónak a Honda technológiája, ha végül ezt választják
Igazi világszintű összefogás kerekedhet a következő Hold-misszióból, az esemény civilizációs jelentőségéhez méltó módon. Az Artemis programot az USA vezeti, melynek keretein belül az évtized vége előtt újra embert szeretnének küldeni a Holdra, de az előkészületekben többek között a japán űrügynökség is részt vesz. Utóbbi pedig most már az autóipart is bevonta a projektbe, ugyanis kutatás-fejlesztési szerződést kötöttek a Hondával. Ennek lényege, hogy a japán autógyártó 2024. márciusáig elkészít egy prototípust, ami alkalmas a Hold-misszióban résztvevők életfunkcióihoz szükséges körülmények, így például az oxigén, a hidrogén és az áram előállítására.
A Honda a saját, részben már kifejlesztett technológiáját tökéletesíti tovább, ugyanis az említett célra alkalmas gépezettel már rendelkeznek. Az ötlet egyébként egyszerű módszeren, az elektrolízisen alapszik: a napsütésből áramot előállító napelemekkel a vízből hidrogént és oxigént állít elő a Honda szerkezete, ezeket aztán tartályban lehet tárolni. Az oxigén nyilván felhasználható az asztronauták légzéséhez, a hidrogént pedig egy üzemanyagcella segítségével árammá alakítja át. A Honda találmányának sajátossága, hogy az elektrolízisnél nem kell kompresszort alkalmazni a hidrogén sűrítéséhez, így természetesen tömeget, és az űrutazásnál ezáltal rengeteg pénzt lehet megspórolni. A hidrogént egyébként üzemanyagként is lehet használni például a Holdról történő visszautazáshoz.
A Honda körforgásos energiaelőállító rendszerének sémája
Más kérdés, hogy mi szükség van áram előállítására hidrogénből, ha egyszer magát a hidrogént is árammal állították elő a vízből? A válasz egyszerű: a Holdon vannak olyan területek, ahol 14 napig nem kel fel a Nap, és mivel az Artemis küldetés során hosszabb távra szeretnének berendezkedni a holdlakók, így ezen időszak alatt a napelemek nem tudnának áramot előállítani. Van viszont olyan is, hogy 14 napig egyfolytában süt a Nap (felhők miatt nyilván nem kell aggódni), így az akkor előállított áramot éppen el lehetne tárolni akkumulátorokban, de óriási tömegnövekedést eredményezne, ha az űrhajónak ezeket is fel kellene juttatni a Holdra. A Honda rendszere ehelyett hidrogén formájában tárolná az áramot, az eszközök így sokkal kisebbek és könnyebbek. Az egyedi elektrolízises rendszer egyébként természetesen a Földön is használható, a Honda a projekt keretein belül szerzett tapasztalatokat szeretné felhasználni szénsemleges céljai eléréséhez is.