Lehet egy turbóval több? BMW X3 3.0 sd használtteszt
BMW X3 3.0 sd, 2007 - használtteszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Nem áprilisi tréfa, hogy szoftvermódosítással 71 lóerős teljesítménytöbbletre tett szert az első BMW X3 ikerturbós dízel csúcsváltozata.
Nem is olyan régen próbáltunk egy használt BMW X3-ast, melynek kapcsán azt merészeltem írni, hogy a "Szerintem a kétliteres dízel (150 ló)ereje is bőven elegendő, a 3,0 literes 218 pacija és 500 newtonméter nyomatéka pedig már talán sok is", ugyanakkor elismertem, hogy a 3,0 literes azért sokkalta fölényesebben megy. Na, erre jött egy olvasói megkeresés, pontosabban felajánlás egy 3.0 sd (duplaturbós) verzió tulajdonosától, aki némi iróniával megjegyezte: "semmi értelme egy ilyen felépítésű kocsiban annak a 286 LE-nek és a nagy nyomatéknak. Ám véletlenül összefutottam egy profi motor optimalizáló csapattal, így most 357 LE és 625 Nm lett". A sorokkal egy próbalehetőség is járt, valamint az az infó, hogy az autó 135 ezer kilométert futott, és még csak kötelező karbantartások kellettek hozzá.
Több se kellett, hogy jelentkezzek egy személyes találkozóra. Megtudtam, hogy az X3 tulajdonosa egy Toyota Land Cruiserből ült át. A hibátlan, de kevéssé vérpezsdítő Toyota után némi élményre vágyott. Alapvetően második autót keresett, mondjuk egy Nissan 350 Z-t, aztán véletlenül meglátta, hogy ez az X3 gyárilag is 6,6 másodperces 100 km/órára gyorsulást tud, meg lényegében azt is, amire a Land Cruisert használta: belefér a szörf és a család is. Így a Toyota ment, a BMW jött, a cserét pedig nem bánta meg. Ahogyan az X3 is véletlenül jött képbe, a teljesítménynövelés, pontosabban inkább optimalizálás is. Baráti társaságából említette számára egy specialista, hogy a gyári paramétereknél jobbak is kihozhatók a motorból. A 286 lóerő helyetti 357 paci és az 580 helyett 625 Nm nyomaték valóban bámulatos. Nem plug&play, univerzális cuccosra, hanem az elektronika komolyabb szoftveres módosítására kell gondolni. De talán a teljesítménynövelésnél is fontosabb, hogy a korábbi 11 literes fogyasztást egy fél literrel vissza tudták szorítani. Fogyasztás kapcsán tudjuk persze, legalább ennyi múlik a gumiválasztáson, vagy akár a vezető habitusán is. Lehet, hogy azóta kevesebbszer, de akkor nagyobbakat gyorsít a tulaj? Lehet. Az pedig biztos, hogy a teljesítményoptimalizálás után nem csak a csúcsteljesítmény nőtt, hanem egyenletesebb is lett a teljesítmény-, illetve nyomatékleadás. Adott értékhez kevésbé kell pörgetni a motort, ami egyébként soros hathengeres, sorba kötött, kisebb és nagyobb turbóval.
Az immár 9 esztendős első X3 igazi sleeper car. Nem látszik rajta a kora és persze a teljesítménye sem. Világos színe hálás: nem csak a kosz és a por, az apróbb karcolások sem szembetűnőek rajta. Lehet nézegetni a képeket, a hátsó lökhárító épp magán viselte egy olyan ráfutásos baleset nyomait, amiben az X3 bizony igen masszívnak bizonyult. Általános tanács: BMW-k, pláne X-es BMW-k mögött érdemes fokozott követési távolságot hagyni, nem csak gyorsulni, lassulni is jól tudnak. Itt is határozottak, jól adagolhatók a fékek. A vezethetőség pedig tényleg pazar: a végállásai között 3,3 fordulatot író kormány pontos, mai szemmel már nem vészesen, abszolút értékben azonban kellően közvetlen. Az xDrive összkerékhajtás pedig alapból 60:40 osztású a hátsó kerekek javára, így van némi élményautós jelleg.
Az aligha meglepetés, hogy a helykínálat korrekt, az utastér állapota viszont fura: újszerű bőrülések, de már egy kicsit kopó kormánykerék. Így van ez, legjobban a kormánykerék kopik, megfelelő ápolással az ülések sokkal tovább húzzák. Még szerencse, hogy a kormánykerék megfelelő mesternél kvázi fillérekből, néhány óra alatt újjávarázsolható.
Mi a helyzet a megbízhatósággal? Az, hogy a "húzott X3" a BMW-k, meg persze a "piszkált" autók megbízhatósági képére is rácáfol. Igaz, ehhez az is hozzájárulhat, hogy gazdája Toyotából átülve - lelkiismereti okokból -nem nagyon tudott annak 15 ezer kilométeres olajcsere-periódusától eltérni. Amúgy sem megy sokkal többet egy évben, mint 20 ezer kilométer, de inkább hamarabb lecserélteti a kenőanyagot. Hiszen azon tényleg nem sok múlik, míg azon már annál több, ha az olaj már nem megfelelő. Az eddigi két év és 40 ezer kilométer alatt viszont tényleg csak olajra, szűrőre és nemrég egy fékbetét-garnitúrára kellett költeni a két évvel ezelőtt még 5 millió forint feletti vételáron túl. Van-e azért hibája a chipelt módosított vezérlőszoftveres X3-nak? Egy óriási említhető: a mostani csúcsdízel X3, a 313 lóerős 35d teljesítményére is rálicitáló, igen jó állapotú autóból nehéz lesz kiszállni. Sokat hozzá kell majd tenni aktuális árához, ha egy hasonló képességű frissebbe szeretne átülni tulajdonosa. De minek is kellene átülni? A kilencéves X3 még ma is nagyon egyben van, menetdinamikájával pedig érzésre akár egy új X3 csúcsdízellel (a 35d-vel) szemben is pariban van. Azért meg kell jegyezni, utóbbi 100-as sprintje 5,3 másodperc csupán, hiszen az új már könnyebb, mint ez a bakancsforma első. Igaz, nem is ekkora egyéniség.
Kedves szekrény!Te mi jogon szarozod más autóját?Én sem szaroztam le a tiédet,de hozzáteszem,a cikkben konkrétan szereplő alany nem a tulajdonomat képezi.Szerintem neked fogalmad sincs mekkora a csomagtere,ja és véleményem szerint neked soha nem volt, nem lesz dupla turbós géped,és kívánom ne is legyen
És hol a teszt? 🙂 (amiben a menetteljesítmény össze van hasonlítva a 150Le-höz képest, amiből kiindult az egész!)
Én is nemrég lettem figyelmes arra, hogy ismét van Magyarországon hivatalos UAZ-importőr. Gondolom, még csak kezdeti stádiumban van a dolog(a honlap is erre utal), de mindenképpen sokkal nagyobb figyelem kéne, hogy övezze az UAZ visszatérését. Én is nagyon örülök neki. A Niva comeback-jéről tud mindenki, ami viszont nekem is újdonság, hogy az Afrikában nagyon népszerű régivágású Landcruiserrel is bepróbálkoznak. Ezekre illik leginkább a “munkagép” kifejezés. Az indiaiak is nagymesterek a műfajban, bár a Tata úgy tudom, kivonult Magyarországról, de a Mahindra itt van. Szerintem van ezekben a gépekben valami nagyon szerethető.
Nekem az volt a furcsa, hogy a Landcruiserben nem találta meg az élményfaktort az úriember, ebben meg igen?:) Értem én, hogy itthon szinte kötelezően fel kell a BMW-ket ruházni mindenféle pozitív jelzőkkel, mint a mesehősöket, de azért ez már túlmegy minden határon:)
Üdvözlöm,a landcruiser az isten? Azért a két kocsi még csak véletlenül sem egy kategória. Én próbáltam mindkettőt,én értem hogy ezek az autók a maguk nemében miért olyan jók. A landcruiser teljesen másképp van hangolva,mit pl ez az x3-as. Ezt a fajta x3-ast még tényleg élvezet vezetni,sokkal kompaktabb ,mint a landcruiser,de ettől még lehet jó autó. Nem kioktatom magát,csak arra szeretnék rávilágítani,hogy mindkét kocsi a maga nemében jó kocsi,de nem összehasonlítási alap. A Bmw vevő köre nem igényli azt,hogy terepen jól mozogjon a kocsi,ennek ön is utánanézhet,én is innen tudom. Ha utálja a Bmw-t,mint autót,az a maga dolga.
Én sem :))
De szerencsére azért van egy két jó terepjáró (ami tényleg terepjáró és jó) amit Mo.-n is forgalmaznak ÚJAN!!! -Lada Niva (4X4) összes variánsa 3 ajtós,5ajtós 2üléses platós,5 üléses platós, (ÚJ) UAZ Hunter (469) benzines-Dízel Euro6-os motorral,Új(!!!) UAZ Commerical (452),UAZ Patriot (ez NEM SUV!) És végül nem elhanyagolható a Toyota Land Cruiser Kb. a ’80-as évekból származó forma de új terepjáró! Érdemes megnézni a honlapjukat (ezek az autók olyanoknak való aki tényleg terepen akarja használni,tehát nem városi leányautók…) http://WWW.új-uaz.hu
🙂 valószínűleg te vagy elfogult, bár szerintem is az X5, főleg a 2. generáció sokkal szebb….. meg ugye legalább 2x annyiba kerül egy hasonló állapotban lévő mint az X3 szóval talán emiatt nem veszik… használtam sem
Persze itthon, ahol pl Német barátainkhoz képest arányában sokkal több az X5,X6 ML, Q7 visszük mint a cukrot, mert azzal nagyobbnak tűnünk.
Egyébként szép az autó, de aki ült már egy ilyenben az tudja hogy pofátlanul szűk belül (188cm) keskeny, kicsi hátul a lábtér. A 2.0 d 177 lóval pedig gyönyörűen viszi a majd 2 tonnát
Nem tudom de lehet én vagyok maradi,de mond meg nekem ha valaki vesz egy autót ugyan ki a fenének kellene magyarázkodnia hogy miért is nem másfajtát vett. Vagy te úgy veszel autót hogy másnak megfeleljen???? Nem értelek mind az mellet nagyon sok embert ismerek akik úgy vesznek autót hogy ugyan majd másoknak megfelel-e,másoknak tetszik-e majd.Gondolom én azért vesz valaki X3-ast mert az tetszi,vagy arra van pénze,vagy éppen az a méret megfelel neki, és a vagyokat sorolhatnám napestig.Tudod,ahány ember annyi féle.Ha rám halgatsz te is elsősorba olyan autót veszel ami neked a leginkább megfelel,és nem foglalkozol azzal ki mit mond majd.
Én sose értettem hogy x3ast ki vesz és miért? Az x5 szászor jobban néz ki, és amellett magyarázkodni sem kell hogy hát te miért nem x5öst vettél?
Bár több mint valószínű hogy én vagyok nagyon elfogult. 🙂
Túl kicsi: mégha keresztben is áll, csak legfeljebb két rokihelyet tud egyszerre elfoglalni. Kinézik a klubból.
Valóban komoly meglepetéseket lehet okozni egy ilyen autóval, de ezt tuningot nem nevezném motor optimalizálásnak. 20% növelés nem kevés.
Gondolom a gyár nem viccből hozta ki azokat az értékeket a motorból amikkel eredetileg kapható.
Ez így biztos nem fog sokáig menni hiba nélkül, ha ki is használják azt amit tud.
Igen, valószínűleg nem használta ki, de azt gondolom, nem tudhatja előre az ember, mikor lesz szüksége rá. Pl. a családot elviszi a hegyekbe az ember kirándulni, és ahol a BMW-t már le kell tenni, ott a Toyota még simán elmegy…
De tény, hogy az igazi terepjárók piaca erősen zsugorodik, a Mitsubishi Pajero is megszűnik, a Land Rover Defender utódja is egy divat-SUV lesz, stb. – amit nem értek, hiszen a nehéz terep egy állandó tényező: mindig is volt és lesz is. Ehhez pedig igazodnia kellene az autóiparnak is az arra megfelelő terepjárók gyártásával. És mégis mit látunk? Egyre inkább elpuhulnak…
Tény, amit nem használt ki…
“Így a Toyota ment…”
És vele együtt a legendás terepjáróképesség is:)