Lehet-e buggyval Dakart nyerni?

Indul a Dakar-rali, több magyarnak szurkolhatunk

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Kezdődik az ötödik dél-amerikai Dakar-rali - nem kevés magyar kalandorral. Egy bajnokesélyes motoros visszalépett, míg az autósoknál Sainz mesterék buggyval vernék a gyári Minit.


Volt egyszer egy Párizs-Dakar, lett belőle mostanára dél-amerikai Dakar-rali, már az ötödik a sorban, de a lényeg, hogy továbbra is ez a legnehezebb és leghosszabb, s persze legkomolyabb presztízsű tereprali-verseny a világon. Újdonság a tavalyi viadalhoz képest, hogy a szervezők megfordították az útvonalat, azaz január 5-én szombaton Peruban, Limában lesz a rajt, s január 20-án vasárnap Chilében, Santiagóban a befutó. A kettő között - Argentínán át - össztávban valamivel több mint 8500 km vár a mezőnyre, ebből a mért szakasz durván a fele.

A szenegáli Rózsaszín-tó ugye már rég nem cél, de az alábbi táblázatban azért érdemes átfutni, miként is változott a sajnos számtalan halálos áldozatot is követelő sivatagi show helyszíne és iránya. Korábban budapesti startról is volt szó, helyette 2008-ban sokkal érdekesebb CER (Central Europe Rally) keretében látogatott hazánkba egy rakás Dakar-sztár. A táblázatban a legnépszerűbb autós kategória abszolút győzteseit is feltüntettük, s még jegyezzük meg, hogy Hubert Auriol és Stéphane Peterhansel is véghezvitte azt a bravúrt, hogy motoron és autóval is meg tudta nyerni az embert és gépet is próbára tevőkicsináló megmérettetést. Női legjobbja is akadt már a versenynek: Jutta Kleinschmidt 2001-ben utasította maga mögé a megannyi férfiút.
Hirdetés
A Dakar-ralik útvonala és autós győztesei
Párizs-Dakar 1979 Alain Génestier, Joseph Terbiaut (francia) Range Rover
1980 Freddy Kottulinsky, Gerd Löffelmann (svéd, német) Volkswagen Iltis
1981 René Metge, Bernard Giroux (francia) Range Rover
1982 Claude Marreau, Bernard Marreau (francia) Renault 20
1983 Jacky Ickx, Claude Brasseur (belga, francia) Mercedes 280 G
1984 René Metge, Dominique Lemoyne (francia) Porsche 911
1985 Patrick Zaniroli, Jean Da Silva (francia) Mitsubishi Pajero
1986 René Metge, Dominique Lemoyne (francia) Porsche 959
1987 Ari Vatanen, Bernard Giroux (finn, francia) Peugeot 205 T16
1988 Juha Kankkunen, Juha Piironen (finn) Peugeot 205 T16
1989 Ari Vatanen, Bruno Berglund (finn, svéd) Peugeot 405 T16
1990 Ari Vatanen, Bruno Berglund (finn, svéd) Peugeot 405 T16
1991 Ari Vatanen, Bruno Berglund (finn, svéd) Citroën ZX
Párizs-Fokváros 1992 Hubert Auriol, Philippe Monnet (francia) Mitsubishi Pajero
Párizs-Dakar 1993 Bruno Saby, Dominique Seriyes (francia) Mitsubishi Pajero
1994 Pierre Lartigue, Michel Perin (francia) Citroën ZX
Granada-Dakar 1995 Pierre Lartigue, Michel Perin (francia) Citroën ZX
Granada-Dakar 1996 Pierre Lartigue, Michel Perin (francia) Citroën ZX
Dakar-Dakar 1997 Sinozuka Kendzsiro, Henri Magne (japán, andorrai) Mitsubishi Pajero
Párizs-Dakar 1998 Jean-Pierre Fontenay, Gilles Picard (francia) Mitsubishi Pajero
Granada-Dakar 1999 Jean-Louis Schlesser, Philippe Monnet (francia) Schlesser-Renault Buggy
Párizs-Kairó 2000 Jean-Louis Schlesser, Henri Magne (francia, andorrai) Schlesser-Renault Buggy
Párizs-Dakar 2001 Jutta Kleinschmidt, Andreas Schulz (német) Mitsubishi Pajero
Arras-Dakar 2002 Maszuoka Hirosi, Pascal Maimon (japán, francia) Mitsubishi Pajero
Marseille-Sharm el Sheikh 2003 Maszuoka Hirosi, Andreas Schulz (japán, német) Mitsubishi Pajero
Clermont-Ferrand-Dakar 2004 Stéphane Peterhansel, Jean-Paul Cottret (francia) Mitsubishi Pajero
Barcelona-Dakar 2005 Stéphane Peterhansel, Jean-Paul Cottret (francia) Mitsubishi Pajero
Lisszabon-Dakar 2006 Luc Alphand, Gilles Pickard (francia) Mitsubishi Pajero
Lisszabon-Dakar 2007 Stéphane Peterhansel, Jean-Paul Cottret (francia) Mitsubishi Pajero
Buenos Aires-Buenos Aires 2009 Giniel de Villiers, Dirk von Zitzewitz (dél-afrikai, német) Volkswagen Touareg
Buenos Aires-Buenos Aires 2010 Carlos Sainz, Lucas Cruz (spanyol) Volkswagen Touareg
Buenos Aires-Buenos Aires 2011 Nasser Al-Attiyah, Timo Gottschalk (katari, német) Volkswagen Touareg
Mar del Plata-Lima 2012 Stéphane Peterhansel, Jean-Paul Cottret (francia) Mini All4 Racing

A 2013-as versenyen 53 nemzet képviselteti magát, a résztvevők száma a versenyzőkkel és az asszisztenciával együtt meghaladja az 1700-at. Magyaroknak szurkolhatunk? Igen, méghozzá nem is kevésnek, hiszen 4 egység is rajthoz áll Limában. A legrutinosabb és a legjobb eredményre esélyes az Antaráról - látszatra - Mokkára váltó, de az Opelhez hű Szalay Balázs, Bunkoczi László páros. Szalay 12. alkalommal indul, 11-szer verekedte magát végig, tavaly volt a legjobb, amikor 20. helyen fejezte be a versenyt. Merész és szép cél a Top10. A mokkásokat az ugyancsak rutinos Darázsi Zsolt, Szalai Norbert, Vörös Ferenc trió kíséri MAN kamionjával.
További két magyar versenyző csapat a Sandlander Dakar Team egy-egy Toyota Land Cruiserében a Sebestyén Sándor, Bognár József kettős, illetve az ő hátvédjükként a Pócsik László, Farkas Nándor, Szaller Zoltán trió. Sebestyénék másodszor próbálnak szerencsét, tavaly nem sikerült, idén cél a cél. A versenyautókat persze szervizkamion is követi. És lesz még egy magyar, Horn Albert a kazah Andrej Cserednyikov navigátoraként. Ami az élmenőket illeti: a motorosoknál a címvédő francia Cyril Despres a toronymagas esélyes, miután legfőbb riválisa, a spanyol Marc Coma sérülés miatt visszalépett. Lehet, hogy megtörik a KTM 2000 óta tartó hegemóniája? Előfordulhat, mert Despres további kihívói közül többen is más márkával nyomulnak, a tavalyi harmadik, portugál Helder Rodrigues például Honda nyergében ül (és áll órákon, napokon át). Az autósoknál gyári csapatként a kiszálló VW-től a stafétát átvevő Mini a favorit az élen Mr. Dakarral, azaz Peterhansellel, a BMW-ket részben Countrymanné átmarketingelő X-Raidre a legijesztőbb fenyegetés a buggyt építtető Al-Attiyah, Sainz duó. Buggyval utoljára 2000-ben győzött Schlesser bácsi, meglátjuk, hogy Nasserék megismételhetik-e a sikerét.

Nem, a spanyol Sainz mester nyilván nem a katari polihisztor, olimpiai érmes sportlövő Al-Attiyah navigátora, hanem mindkettő vezetni fog - közös csapatban újra, mint anno a Volkswagennél. Most biztosan nem ütik-vágják majd egymást, mert Al-Attiyah a főnök, aki a pénzt hozta... Ha versenyképesnek bizonyul a technika, szorulhat a Mini. Az izgalmakról és a látványról még Robby Gordon gondoskodhat a böszme Hummerrel. A quadosoknál a Patronelli-fivérek közül csak Marcos indul, a papírforma alapján vele lesz nagy csatában a szintén yamahás és szintén argentin Tomás Maffei. A kamionosoknál az ivecós címvédő holland Gerard de Rooy alakulatának áll a zászló, de a kamazosok is visszavágnának, plusz a Tatrát sem szabad leírni.
A valós erőviszonyokról hamar képet alkothatunk, mert a résztvevők rögtön a rajt után belecsapnak a lecsóba, nem lesz semmi ismerkedés meg bemelegítés, azonnal kőkemény szakaszok várnak a versenyzőkre.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?