Lehet bukás nélkül megúszni egy autólopást?
Létezik olyan biztosítás, ami lopás esetén újkori árat térít?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Hiába van casco egy autón, lopás esetén az sem fizet teljes árat, kiegészítő biztosításokkal azonban utóbbi is elérhető.
Vitára adhat okot, ha egy példánynál az átlagosnál magasabb futásteljesítmény miatt fokozott avultatást alkalmaznak a biztosítók, ám az igazi érvágást az önrész szokta jelenteni. Utóbbi ugyanis egyszerre százalékos mértékű és minimalizált is. Lopásnál vagy totálkárnál egy új autó esetén a 10 százalékos önrész is komoly, míg egy koros, mondjuk fél millió forintos autónál a leggyakrabban alkalmazott, minimum 100 ezer forintos is jelentősen apasztja a kifizetést. Mindez leginkább akkor feltűnő, ha az ellopott autóra még hitel is van, míg ugyanis az autó avul, a hitel kamattal növelt, így könnyedén előfordulhat olyan helyzet, hogy autólopás után a kuncsaft casco biztosítása ellenére is pénz és autó nélkül marad, de kedvezőtlen, csekély kezdőrészletű konstrukció esetén az is előállhat, hogy autó nélkül marad, tartozásától azonban a casco kifizetése sem szabadítja meg.
Kezdjük az önrész biztosítással, mely (nevének megfelelően) nem másról szól, mint az önrész megszüntetéséről. Egy 2011-es, azaz vadonatúj, bő 4,5 millió forintos, alapellátmányú Skoda Octavia 1.2 TSI-vel végeztünk kalkulációt, erre, 29 éves, budapesti, 10 éve jogosítvánnyal rendelkező férfi tulajdonossal, 10 százalékos, de minimum 100 ezer forintos önrésszel a teljes körű casco évi 88 ezer forint lenne legolcsóbban, de aki fél, hogy balesetet okozna, az évi 26 645 forintért teljes mértékben mentesülhet az önrész alól. A plusz szerződés már a legkisebb koccanásnál is megtérülhet.
Még jutányosabb talán az előbbi Octaviára 3 évre 90 195 forintért kínált "Vételár", azaz GAP biztosítás. Mint az az angol (GAP=különbözet) szóból ered, e biztosítás a kárkori érték és a vételár közötti különbözetet téríti meg, így a legfeljebb 5 éves autóra, a vásárlást követő 90 napon belül megköthető biztosítással a károsult (legalábbis elvileg, a piac változásait, illetve az árfolyam-különbözetből adódó árváltozásokat figyelmen kívül hagyva) nem egy, a tőle ellopotthoz hasonló autót fog tudni keresni, hanem olyat, mint amilyet valaha megvásárolt. E konstrukció továbbá abban is nagy segítség, hogy a finanszírozott autók pénzügyi konstrukciója hátralékmentesen legyen lezárható a lopás után - bár meg kell jegyezni, a banki költségeket, beleértve az időszakos kamatokat, illetve a szerződés-módosítási díjakat ez esetben is az ügyfél fogja állni.
Noha az autó újkori árának visszakapására akár 2,5 éves példány elvesztésénél is van tehát lehetőség, ám teljes költségmentesség a fenti kiegészítő-biztosításokkal sincs, például a tetemes átírási költségeket, az autó nélkül maradás, valamint az új vásárlásának adminisztrációs terheit nincs biztosító, amely megtérítené.
Sajnos erről a GAP biztosításról 2009 áprilisában, az új autóm vásárlásakor nem tájékoztatott a márkakereskedő. Én magam sem találtam, (2 év és 7 hónappal korábban) ilyen jellegű biztosítási konstrukciót egyik biztosító társaságnál sem. (Igaz, nem is hitelre vásároltam a szgk-t.) Kár, hogy a vásárlást követő 90 napon belül lehet csak megkötni a biztosítást, mivel akár most is szívesen kötnék ilyen biztosítást… Esetleg adjam el családon belül v.kinek a szgk-t, és akkor már a családtagom tud kötni egy ilyen jellegű biztosítást…? Lehetne ezt egyszerűbben…
Sajnos erről a GAP biztosításról 2009 áprilisában, az új autóm vásárlásakor nem tájékoztatott a márkakereskedő. Én magam sem találtam, (2 év és 7 hónappal korábban) ilyen jellegű biztosítási konstrukciót egyik biztosító társaságnál sem. (Igaz, nem is hitelre vásároltam a szgk-t.) Kár, hogy a vásárlást követő 90 napon belül lehet csak megkötni a biztosítást, mivel akár most is szívesen kötnék ilyen biztosítást… Esetleg adjam el családon belül v.kinek a szgk-t, és akkor már a családtagom tud kötni egy ilyen jellegű biztosítást…?