Legyen kívül kicsi, belül nagy, dízel nem kell

Piaci körkép: kisegyterűek 2,5 millió forintig

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Kiscsaládosoknak kisegyterű az ideális autó? Nem biztos, de akár az is lehet. Persze minél fiatalabbat és kevesebbet futottat kerestünk 2,5 milliós magasságban, benzinesen.


Azon hosszasan lehetne vitatkozni, hogy a karosszéria alapján a gyártók marketingesei és az újságírók által különböző skatulyákba sorolt egyterűek/kombik/crossoverek közül igazából melyik forma is az ideális családi autó, de az biztos, hogy a mindennapi használaton túl utazáskor is praktikus kocsi tágas, kényelmes, jól variálható és pakolható utas- és csomagtérrel kell, hogy rendelkezzen. Viszont nem mindenki vár el nagy méreteket és 7 ülést, sőt, sokaknál előny a kompaktnál is kisebb kasztni. Legyen könnyű parkolni, férjen be a garázsba, s nem utolsósorban legyen minél olcsóbb, de azért alkalmasint nyelje el mondjuk két felnőtt és két gyerek cuccait, s vigye a 130-at is, hogy ne kamionok szendvicsében teljen az út és az idő.
Hirdetés
Aktuális használtpiaci körképünk a kisméretű és/vagy kompakt egyterűekről szól minél fiatalabban, (lélektanilag fontos) 100 ezer kilométeres futásig, benzinmotorral és klímával. A Használtautó.hu bővített keresőjében csakis fényképes hirdetéseket böngészgettünk 2007-es évjárattól "felfelé", s amit még elvártunk, az az érvényes forgalmi, a normál állapot, a minimum 4 légzsák, no és a 3 millió forint alatti ár. Igazából elsőre 2,5 milliós plafont lőttünk be, de ebben a magasságban vélhetően alkudni is bőven lehet és érdemes, plusz akinek van 2,5 milliója, az talán 2,6-2,7 millióig is elmegy, ha minden szempontból megfelelő kocsira lel.

Miért a benzinmotor, miért nem játszik a dízel? Utóbbi hiába egyre divatosabb, nem kevesen továbbra is félnek a turbóval bonyolított, több hibalehetőséget rejtő és ezzel nagyobb kockázatot jelentő, nem mellékesen sokszor csúnyán és hangosan kerepelő gázolajosoktól. Az alacsonyabb fogyasztás sem mindig vonzó, pláne nem az a magasabb ár. A szimpla szívó benzinmotorok megbízhatóbbak, járásuk finomabb, karbantartásuk olcsóbb.
Miként a gyakorlatban is így szokott lenni, úgy mi most elméletben sem zártuk ki az adott pénzért elérhető mégiscsak nagyobb autókat, illetve alsó összeghatárt sem húztunk a "minek költsek 2,5 milliót, ha 1,5 millió alatt is kapok jót" jeligére. Íme a felhozatal:
A kritériumoknak megfelelő autók
Modell Évjárat Óraállás (km) Ár (Ft)
Chevrolet Tacuma 1.6 2008-2009 41 000-79 800 1 250 000-1 649 000
Citroën Berlingo 1.4 2007 74 411 1 290 000
Dacia Logan MCV 1.6 2007-2010 36 000-77 500 1 489 000-2 250 000
Fiat Fiorino 1.4 2008-2013 0-43 173 1 749 999-2 890 000
Ford C-MAX 1.6 2007 66 000-79 000 1 690 000-2 390 000
Ford S-MAX 2.0 2008 74 000 2 999 000
Honda Jazz I 1.2, 1.4 2007-2008 25 815-79 500 1 690 000-2 350 000
Honda Jazz II 1.2, 1.4 2008-2009 1500-52 753 2 199 000-2 790 000
Hyundai Getz 1.1 2008-2009 16 500-59 000 1 199 000-1 500 000
Kia Venga 1.4 2010 10 000 2 499 000
Kia Soul 1.6 2009-2012 500-45 000 2 699 000-2 999 000
Lancia Musa 1.4 2009 68 619 1 549 000
Mercedes-Benz A 150, A 160 2007-2009 34 500-88 000 1 899 000-2 399 000
Mercedes-Benz B 170, B 200 T 2007 64 100-82 000 2 790 000-2 890 000
Nissan Note 1.4, 1.6 2007-2010 25 000-91 400 1 690 000-2 950 000
Opel Meriva I 1.4, 1.6 T 2007 54 700-67 900 1 790 000-1 840 000
Opel Meriva II 1.4 2011 40 455-82 500 2 620 000-2 899 000
Peugeot Partner Tepee 1.6 2009-2010 40 870-96 200 2 399 000-2 650 000
Renault Grand Modus 1.2 TCe 2008 63 000 1 899 000
Renault Scénic 1.6 2008 78 000 2 200 000
Renault Kangoo 1.6 2008 31 000 2 400 000
SEAT Altea, Altea XL 1.2 TSI, 1.4 TSI, 1.6 2007-2011 42 000-67 200 1 940 000-2 999 000
Skoda Roomster 1.4 2007-2012 11 000-98 731 1 669 000-2 990 000
Toyota Corolla Verso 1.6, 1.8 2008-2009 78 000-85 000 2 990 000
Volkswagen Golf Plus 1.4 2008 39 500 2 999 999
Volkswagen Touran 1.6 2007 53 000-81 000 2 490 000-2 900 000


Amint látható, szép színes a mezőny, és nem egy modellt még így is hiányolhatunk, de valamiért (borítékolhatóan a futásteljesítmény miatt) nem akadtak fenn a rostán. Mások pedig igen, amiket viszont nem nagyon ajánlanánk - ilyen a régies (bár olcsó) Chevy Tacuma, a törpe Fiat Fiorino Qubo vagy a Hyundai Getz, s a Kia Soul sem az a hű, de praktikus mindenes. Életmódautó inkább.
Ami a hirdetéseket átnyálazva még lejött, hogy ezért az összegért nemcsak sérülés-, hanem karcmentes példányok is megcsíphetők első tulajdonostól, vezetett szervizkönyvvel, számlákkal, mindennel, és olyan extrákat is nyújthatnak, mint ESP, függönylégzsák vagy tempomat. Sőt, nullkilométeres demóautók is kínálkoznak mélyen újkori áruk alatt.
Árával és gigászi, több mint 600 literes rakterével vonzó, 1.4-es és csak 75 lóerős motorjával nem annyira az a haszonjármű-alapú Citroën Berlingo. És egy 2010-es Logan MCV 2,25 millióért? Formája, belső dizájnja, minőségérzete és szomjas 1.6-osa nem az igazi, a Berlingóénál is terebélyesebb csomagtere és persze ára annál inkább perdöntő. Hét üléssel is van, s még a harmadik sorban sem kényelmetlen.
Fordból 1.6-os, 100-115 lovas C-MAX és 2,0 literes, 146 lóerős, bődületes méretű és közben élvezetesen vezethető S-MAX is választható. Honda? Naná, hogy Jazz, a kisméretű egyterűek etalonja első nemzedékével 1,7, második szériájával 2,2 milliótól. Hossza 4 méter alatti, ezzel együtt elöl-hátul kellően tágas (igen, az előre pakolt üzemanyagtanknak is köszönhetően), csomagtere alsó-közepesekre pirító 375-380 literes, variálhatósága példás. Hátul holmi kardánalagút nem zavarja a középen trónolást, míg az üléstámla egy mozdulattal a padló síkjába dönthető, továbbá az ülőlap felhajtható, az anyósülés meg le, ergo egész hosszú pakkok is beférnek a presztízséhez méltó magas áron adott Jazzbe. Az újabbik stabilabb, halkabb, jobb, az 1.2-es, 90 lóerős motor ugyanakkor picit gyengécske.
Kihívói közül az egyik nem is titkos tipp a sínen tologatható hátsó üléses és állítható hátsó támlás Kia Venga 422 literes csomagtartóval, szintúgy nem valami fickós, 90 lovas erőforrással, remek felszereltséggel 2,5 millióért. Lancia Musa? Aki egyediségre vágyik, az olaszoktól megkapja. És bizony Mercedest is vehetünk, A- vagy B-osztályt egyaránt nem olcsón és drága fenntartással - amúgy a Jazz-vásárláson gondolkodók is jobb, ha tudják, hogy a Jazz alkatrészárai kissé magasabbak az átlagnál.
Racionálisabb választás a minden szempontból jó közepes Nissan Note 1.4-esen vagy 1.6-osan, már 110 lóerővel és akár automata váltóval, sok-sok rakodóhellyel és 280-437 literes poggyásztérrel attól függően, hogy előre van-e tolva a hátsó üléssor. Hát a Meriva? Az Opel kisegyterűje is két generációjával kapható - az elsőt hagyjuk (sovány vigasz, hogy 180 lovas, nem kicsit értelmetlen OPC-ként is létezik), a 2011-től gyártott másodikat meg ugye főleg a szembenyíló ajtajai adják el. A 100 lóerős 1.4-es harmatos, a raktér 400 literes.
A Peugeot Partner Tepee és a Renault Kangoo a betyáros térkínálatával veheti le az embert a lábáról, a Renault-tól még nem valami kedvelt Modus és népszerűbb Scénic is van 2 millió környékén. A SEAT Altea kétféle karosszériával indul 2 millióról, az "érdekes" formájú XL csomagtartója komoly 532 literes. A Skoda Roomsteré nincs ekkora, "csak" 477 literes, 1,4 literes, 86 literes motorjával 2012-esen még épp befér a 3 milliós léc alá. Ugyanennyiért - akár hétüléses- Toyota Corolla Versóból és Golf-felfújtból, azaz VW Golf Plusból jellemzően 2008-asokat kapni, ahogy a Volkswagentől nyilván a Touran is a drágább vonal képviselője.
A kívül kicsi, belül nagy egyterűek dobogósai szerintünk a Jazz, a Note és talán a Venga. Azt nem állítjuk, hogy bármelyikükkel is szédületes élmény hosszabb utakra kelni úgy, hogy utasokkal és bőröndökkel is meg vannak pakolva, de egyrészt csodák nincsenek (legfeljebb csak rövid távokon), másrészt a hasonló motorizáltságú kompaktok, ferdehátúak, kombik (meg szedánok, crossoverek) sem virgoncabbak, sőt. Autóinkkal azonban zömében városban, itthon, az otthon és a munkahely, a suli meg a nyaraló, a rokonok és a barátok viszonylatában közlekedünk és csak ritkán járunk teltházzal, szóval simán elég lehet a Jazz-kategória is. Illetve az elégnél több is, jobb is, ügyesebb és praktikusabb. Vagy nem? Az egyterűek semmivel sem praktikusabbak mondjuk a kombiknál vagy az elvileg a mindenből a legjobbat összemosó szabadidő-autóknál? Mindegy, következő használttesztünkben megvizsgáljuk, milyen egy Jazz 4 évesen, 72 ezer km-rel, alapmotorjával. Ami 1,2 literes benzines - dízel nincs is belőle...
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

6 thoughts on “Legyen kívül kicsi, belül nagy, dízel nem kell

  • 2017.10.30. at 01:55
    Permalink

    Ebben a kategóriában a Ford Fusion 2008-2009-es kiadásban 1,6 Milláért elég jó ajánlat és semmivel nem rosszabb a fent említetteknél. /Bár különösen a 1,4 dízel számít gazdaságos és igazán jó vételnek./

  • 2017.10.30. at 01:55
    Permalink

    Szerintem pedig simán befér ide az Sx4!
    Előre bocsátom,nekem nem az van de egyszer szeretnék venni egy jobban felszerelt kivitelűt.
    Az előző Jazz,Note,vagy Mazda 2,vagy Fusion semmivel sem nagyobbak.Sőt a Fusion jóval kisebb(tapasztalat).
    Ár/érték/műszaki tartalom/megbízhatóság arányában pedig az egyik legjobb választás.
    A csomagtartó az egyetlen igazán gyenge pont…….,de nyaraláshoz ott a tetőbox:-)

  • 2017.10.30. at 01:55
    Permalink

    [i]„de a Jazz persze drága, mert magas a presztízse”[/i]
    Nem csak azért drága,mert magas a presztízse. Bevallom szimpatikus pl. az SX4, vezettem néhány száz kilométert, de a Jazz jóval meggyőzőbb sok szempontból, amit az ára is nem véletlenül tükröz. A menettulajdonságokat tekintve pl. a 150-es tempóval egy 83 lóerős 1,4-es Jazz szimpatikusan elvan, azaz elegendően meggyőző egyenesfutást mutat, ami már egy jóval erősebb SX4 – ről ennél a tempónál olyan mértékben nem mondható el, és lehetne tovább sorolni a különbségeket. Persze terepre, rossz utakra meg az SX4 a megfelelőbb.

  • 2017.10.30. at 01:55
    Permalink

    Pont a legkézenfekvőbb választást hagyták ki,amiből a legnagyobb a választék:Suzuki SX4!

    +A kisebb egyterűkkel(Jazz,Note,régebbi Meriva,Note)símán felveszi a versenyt térkínálatban.
    +Motorikusan erősebb(de nem feltétlenül kulturáltabb)náluk.
    +Jó útfogás,útfekvés
    +Hatalmas a választék,ennyiért már dízel is akad.
    +Összkerekes változata is van.
    +Az alkatrészárak és ellátás talán a legjobb.

    -Kisebb a csomagtartója(alapból csak 280 liter)
    -Kemény,kopogós műanyagok belül.

    Kevesebből pénzből keresgélőknek érdekes lehet a 2001-2005-ig gyártott Liana 5 ajtós változata.
    Igazi,a mindennapokra szánt strapabíró,megbízható,elég tágas,viszonylag jól felszerelt kocsi!
    Van belőle automata,és összkerekes verzió is.800 ezer-1,5millió között elérhető.

Vélemény, hozzászólás?