Látványos képeken, hogy miért nem elég a nappali menetfény!

A közutasok megmutatták: ezért használod rosszul az autód fényszóróit

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Már a hazai, átlagosan 15 év feletti autóparkban is egyre több a nappali menetfénnyel ellátott jármű. Ezekkel sem érdemes azonban - főleg télen, rossz látási viszonyok között - tompított fényszóró nélkül autózni. A Magyar közút megmutatta, hogy miért.

Megannyi sofőr gondolja úgy, hogy az autójuk indításakor automatikusan felkapcsoló nappali menetfénnyel bármilyen körülmények között jól látható a járművük, pedig rengeteg modellnél ilyenkor csak az első lámpák világítanak, a hátsók egyáltalán nem. Ezzel szemben a tompított fényszóró minden esetben elöl és hátul is láthatóvá teszi a járművet, ezzel is segítve az esetleges balesetek elkerülését.

A KRESZ is előírja a tompított fényszóró használatát, ami a jelenlegi időjárási körülmények között különösen fontos még nappali fényviszonyok mellett is.

A szabályozás szerint ugyanis a tompított fényszóró használata nem csak éjszaka lakott területen belül és kívül kötelező, hanem korlátozott látási viszonyok között is. Ezt sok esetben nem helyettesíti az automatikusan felkapcsolódó nappali menetfény, hiszen az autó világításának egyszerre feladata, hogy megvilágítsa az utat a járművezető előtt, illetve minden irányból láthatóvá tegye a járművet a többi közlekedő számára is. A ködfényszórókat és a hátsó ködlámpát már annál többen használják, ezt viszont sok esetben nem megfelelően. Ugyanis ezeket a fényforrásokat csak abban az esetben szabad alkalmazni, ha azt a látási viszonyok indokolják, ilyen például a ködös, párás időjárás. Ezek a lámpák ugyanis az átlagosnál jóval erősebb fénnyel szolgálnak, hogy át tudjanak törni a sűrű ködön is, ezzel jóval messzebbről észrevehetővé váljunk a többi közlekedő számára, mintha csak a tompított fényszórót használnánk.

Éppen ezért amikor nincs köd, akkor is messzebbre és élesebben világítanak a tompítottnál, ezzel lényegében elvakítva más sofőröket.

Ráadásul jó látási viszonyok közt a szabálytalanul ködlámpázó sofőrnek sincs valódi haszna az extra fényből, ekkor a tompított és a távolsági fényszóró megfelelő váltogatása, illetve a hátsó helyzetjelzők folyamatos használata is tökéletesen megfelel. Ezért nem szabad sűrűbb forgalomban, lassú haladáskor használni ezeket a lámpákat, különös tekintettel arra, ha valaki folyamatosan mögöttünk vagy előttünk halad. Ekkor még ködös, párás időben is "kisüthetjük a másik sofőr szemét" ami akár balesetekhez is vezethet. A Magyar Közút alábbi, meglepően egyszerű, de annál látványosabb Instagram videójában jól látható, hogy mit jelent mindez a gyakorlatban.
Hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?