Látszani, és mást is engedni látni – ne vakíts a ködlámpáddal!

Borongós téli dörgedelem: figyeljünk egymásra jobban, és ne zavarjunk a ködlámpákkal

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Rossz az idő és gyorsan változik. Réteges öltözködés és felkészített autó mellet nem árt a figyelem. Ha nincs köd, oltsuk le a zárófényt.


Az igazi téli idő megérkezése és az ünnepek miatti autós rajzás miatt nemrég írtunk a ködlámpa helyes használatáról, de az ismétlés sosem árt. Az a helyzet, hogy én is elég sokat autóztam a karácsonyi időszakban, de amit tapasztaltam az sajnos azóta sem változott. Beindult a január, mindenki újra munkába állt, de a korai sötét és a késői napfelkelte még mindig is ráül a hangulatunkra. Meg persze ezzel romlanak a látási viszonyok is. Most nem azokról lesz szó, akik a diszkóba menet karácsonyfának világítják ki az autójukat, vagy akik igénytelenségük miatt veszélyeztetnek rossz lámpáikkal - rájuk még nyáron akadtam ki, de nagyon. Most azt a tábort kell a számra vennem, akik bár jót akarnak, de ez mégsem jön össze nekik. Ők azok, akik túlhasználják a ködlámpát és a ködzárófényt. Kérek mindenkit, ne húzza fel magát, ne vegye rögtön a lelkére, csak méltányolja a gondolataimat.
Hirdetés


Úgy látom, hogy ahogy a jobb hétvégéken, úgy az ünnepek alatt is sokkal több keveset vezető autóstárs van kint az utakon, mint egyébként. Nem kocák ők, csak mivel nem ülnek autóban minden nap, az olyan rutinszerű mozdulatok, amik másnak csukott szemmel mennek, nekik gondot okozhatnak. Aztán tél volt, hó is esett, de nem jöttek, hanem mentek az ünnepek és mégsem javult lényegesen a helyzet. Nevesen még mindig nagyon bántotta a szemem, hogy a köd kiterjedésétől és az útviszonyoktól függetlenül sokan bekapcsolták az első és a hátsó ködlámpát is. Sajnos úgy tűnik, hogy emögött már tudatos döntés, koncepció volt. Vagy legalábbis valami olyasféle.
Mit mond a KRESZ a ködlámpákról?
Nem eleget. Az 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet, tehát a a Közúti Rendelkezések Egységes Szabályozása, avagy magyarul a KRESZ 44-es paragrafusának 4-ik bekezdése szerint: Tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják.

Okosabbak lettünk? Nem sokkal. Sőt, az a megfogalmazás, hogy tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett még inkább fura. Ha valaki helyzetjelző plusz ködlámpa kombóval nyomul, akkor lehet ő ezt értelmezte nem a legmegfelelőbben. Aztán majd ne csodálkozzon, ha nem lát, vagy a rend őre kiszedi a sorból. Mi akkor a megoldás? A jó belátás. Nyílt országúton, esetleg autópályán, ha erős a forgalom, akkor a lecsökkent tempó mellett enyhe ködben fölösleges a ködzárófény. Segíteni nemigen fog, hiszen csak a kis követési távolságnál a nyakunkon vonatozó szemét fogja nagyon bántani. Egy kihalt szakaszon, ahol ritka a forgalom, jól jön a zárófény, hogy a lassú, ócska, kisautót észrevehesse az időjárással dacoló nagy, drága és gyors - ha szabad ezzel a sztereotípiával élnem.

A legdurvább mégis az olyan belvárosi rész, ahol kilométerek óta nemhogy köd nincs, de a nedvesség is rég fölszáradt. Beérve a belvárosba melegebb is van több fokkal, mint a külső területeken. A fáradt autós meg kitudja még melyik végen durrantotta rá a ködzárófényt, de az bizony úgy is maradt. Emberünket kellemes, de ön- és közveszélyes szendergéséből mintegy felébreszti és zavarja a város fénye, a közvilágítás. A mögötte menőt meg az ő ködzárófénye, aminek a visszajelzőlámpája bár ott kell virítson a műszerfalon, de talán a fáradtság, talán más miatt már nem elég feltűnő. Érdekes, hogy tíz indokolatlanul ködzárófényt használó és emiatt figyelmeztetett autósból jó, ha egy reagál és leoltja a fotonágyúját. Azt a mazdás urat, aki mindezt nekem meg is köszönte, innen is üdvözlöm. Ismerős a helyzet? Van aki magára ismer, esetleg elvakították? Nem kell egymást ezután sem levillogni, sem ledudálni. Csak figyeljünk egy kicsit jobban, legyünk ügyesebbek és a látási viszonyok pozitív változására is reagáljunk gyorsan, azaz oltsuk el időben a ködzárófényt, szürkületben, borongós időben pedig kapcsoljunk tompítottat!
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

50 thoughts on “Látszani, és mást is engedni látni – ne vakíts a ködlámpáddal!

  • 2017.10.28. at 09:22
    Permalink

    Ezt azért írom, mert szerintem nem téved a KRESZ a „[i]Tompított vagy távolsági fényszóró helyett[/i]” megfogalmazással sem, csak nagyon ritkán indokolt.

  • 2017.10.28. at 09:22
    Permalink

    A helyzetjelző + ködfényszóró kombó is hasznos, de csak extrém nagy ködben. Ilyennel még csak egyszer találkoztam, amikor a tompított reflektort le, és a ködlámpát felkapcsolva javultak a látási viszonyok.
    Olyan nagy ködöt kell elképzelni, amikor annak örültem, hogy a 10km-re lévő városból 20-30-al haza tudok menni. Tompított nélkül, ködlámpával, csigatempóval volt csak esélyem az út szélét detektálni és „követni”

  • 2017.10.28. at 09:22
    Permalink

    Este, pláne zárt kocsioszlopban olyankor is felesleges, ha egyébként sűrű köd van, szerintem.
    Ilyenkor a sötétség miatt kitágult pupillájú szemet sokkal jobban irritálja és elvakítja az előtte haladó autó hátsó ködlámpája, még ha a KRESZ betűje szerint szabályos is a használata.
    Nappal viszont ködben, sűrű záporban vagy hóesésben én be szoktam kapcsolni,de sajnos sokan nem.

  • 2017.10.28. at 09:22
    Permalink

    A ködzárófény arra jó, hogy elvakítsa a mögötte jövőt, és így az ne vegye észre a féklámpát.
    Aki használja, ne csodálkozzon azon, ha hátulról belemennek.

  • 2017.10.28. at 09:22
    Permalink

    bocs de itt arról megy a vita hogy SŰRŰ KÖDBEN IS zavar mindenkit rajtam kívül a SZABÁLYOSAN használt hátsó ködlámpa…Miért is az a türhő aki akkor használja amikor kell (tehát szabályosan) és ez zavar másokat…
    Nos én nagy ívben tojok rá kit zavar, és kit nem HA SZABÁLYOSAN használom..Aki ezért refizik, meg letol, az bekaphatja azt amit a paci hátul limbál…

    A többi részéről amit írsz (parkolás a villamossíneken, buszmegállóban, mozgássérült parkolóban) szabálytalan és büntetendő..pont mint a szabálytalanul használt ködlámpák..És nem az autóstárs a aki ezért büntethet…én azt javaslom akit zavar valami tegye szóvá az illetékes szervnek, akár menet közben is, aztán meglátjuk kinek lesz igaza….(hogy ilyenkor nincs senkinek nagy szája? miért?mert rendőrt kell hívni? Na és? Én is hívtam már szabálytalanul kerékpározókra..na és? ha ott a tiltó tábla akkor az nem dísznek van…)

  • 2017.10.28. at 09:22
    Permalink

    Egy fontos dolog kimaradt a cikkből és a fórumból is: a hátsó ködlámpa használata mikor indokolt?
    40 éves autós (és motoros) tapasztalat alapján a hátsó ködlámpa nappal, ködben hasznos a ráfutásos balesetek megelőzése miatt. A hátsó helyzetjelző ugyanis nem világítja át NAPPAL a ködöt, tehát az erős hátsó lámpa segít a mögötted jövőnek, hogy időben észre vegyen. Nappal egyébként sokan nem kapcsolják be azok, akik este egy métert nem bírnak nélküle menni 🙂 Ezzel szemben sötétben az esetek 98%-ban a helyzetjelző fénye is elég a megfelelő távolságból való észleléshez. Este tehát csak annyi értelme van a hátsó ködlámpának, hogy kisüsd a szemét a mögötted jövőnek, mint arra sokan ki is tértek.
    Az első ködlámpa nappal az észlelhetőségen nem sokat javít egy megfelelően beállított tompított fényhez képest, de nem is zavaró. Engem általában este sem zavar az elő ködlámpa a szembejövőkön, de ha valamikor van értelme, az sötétben, sűrű ködben, amikor a láthatóság drasztikusan lecsökken és ekkor a ködlámpa 1-2 méterrel kitolja a láthatóságot, első sorban az út széle felé.

  • 2017.10.28. at 09:22
    Permalink

    „ha zavar a fény le lehet maradni annyira hogy ne zavarjon..vagy félre lehet állni 1-2 percre ”

    ÓÓ mekkora probllémamegoldó akadémikussal futottunk össze. Ha zavar a zárófény, hagyni kell 2-300 méter követési távolságot. Ez ám a megoldás. Főleg egy sávos úton. Örülni fognak a többiek mögötted. A félreállás még jobb megoldás. Végülis aki a szabályok szerint próbál autózni, annak ennek is bele kell hogy férjen. Aki meg türhő, hát élvezze. Ha úgy tetszik parkoljon kereszbe a körúton a villamossávban, hiszen az utasok gyalog akár ki is tudják kerülni, meg ugye daruval is át lehet emelni. És mit hőbörögnek a buszosok ha egy türhő a buszmegállóba parkol? Előtte is és utána is meg lehet állni. Legfeljebb kicsit nagyobbat kell ugrani, de annek meg bele kell hogy férjen. És mosz őszintén. Kinek fáj ha a türhő beparkol a mozgássérült parkolóhelyre? Tele van a város mozgássérülteknek fenttartott parkolóhellyel. Lehet keresni másikat. „mindig a bonyolultabb és veszélyesebb megoldás van az emberek fejében”

  • 2017.10.28. at 09:22
    Permalink

    [i]A 120 kilód addig véd meg amíg visszapattan a kocsiba egy vascsőért vagy egy baseball ütőért esetleg egy illegálisan tartott fegyverért[/i]

    mert Magyarországon mindenki ilyet tart a kocsijában.. 😀 vicc amit írogatsz…
    természetesen a vascsőtől és a baseball ütőtől nem fogok megijedni 😀
    aki meg fegyvert fog rám és a családomra az úgy tegye hogy mindenki a helyszínen meghaljon.

    nem értem ezt az utolérős szarságot se amit írogatsz… ha zavar a fény le lehet maradni annyira hogy ne zavarjon..vagy félre lehet állni 1-2 percre ha nem tudod „átugrani”..mindig a bonyolultabb és veszélyesebb megoldás van az emberek fejében…nekem is kivan a faszom a nyáron a Balcsi körül lakott területen kívül 60-nal szuttyogóktól (azt már nem írom hogy az indokolatlan lassú haladást tiltja a KRESZ, mert jön az hogy biztos félholt szegény, meg 2 napig bulizott és nem aludt, és azon vitatkozunk majd hogy vajon alkalmas e az ember ilyenkor a biztonságos vezetésre) ,mert őket se lehet megelőzni a forgalom miatt, mégse verem őket össze se vascsővel, se baseball ütővel, pláne nem lövöldözök rájuk a kocsimból…

    Aki rendszeresen idegbeteg attól hogy valaki megszeg valami szabályt, vagy szerinte nem úgy közlekedik ahogy kellene az jobb ha nem ül autóba…

  • 2017.10.28. at 09:22
    Permalink

    De engem az sem érdekel ha 10Kw-os stadion lámpákat szerelsz a kocsidra és azzal világítsz éjszaka csak előttem és velem szembe ne találkozzunk , ha meg véletlenül utolérnél kapcsold le őket … 😀

  • 2017.10.28. at 09:22
    Permalink

    A 120 kilód addig véd meg amíg visszapattan a kocsiba egy vascsőért vagy egy baseball ütőért esetleg egy illegálisan tartott fegyverért … akkor kíváncsi lennék hogy állna a pofikád… és elgondolkozol rajta talán tényleg jobb lett volna nem szopatni a mögötted lévőt azzal a szaros hátsó ködlámpával . Jobb esetben kórház szarabb esetben hullaház… bőven megérte 😀 És itt nem arról van szó , hogy agresszív így agresszív úgy .. csak lehet hogy reggel óta vezet és már pont kivan a pöcke ami nálad pattant el … vagy szopatják a munkahelyén stb csomó dolgot lehetne felsorolni ki miért kattan be …

  • 2017.10.28. at 09:22
    Permalink

    Gondolkozz egy picit logikusan … utolérsz egy balekot aki hátsó ködlámpázik és az útszakasz vagy éppen a forgalom nem teszi lehetővé , hogy megelőzd mondjuk 10 km -en keresztül … mit teszel ? mész mögötte 20 méterrel és azt mondod de jó hogy világít mert így faszán belátod az autód elejét vagy inkább próbálod megelőzni a balekot ? Szerintem megelőzöd még akkor is ha esetleg te nem látod be az útszakaszt csak azért hogy végre ne idegesítsen.. és itt jön a másik veszély mivel a szemed hozzászokott a folyamatos fényhez mikor megelőzted ez hirtelen lecsökkenhet főleg ha úgy előzted meg , hogy jött szembe valaki és nem tudsz mindjárt reflektort kapcsolni … ilyenkor szokott az lenni hogy gyengül a látás … mint mikor jönnek veled szembe és elvakítanak aztán ha már elhaladt észreveheted hogy kell pár perc mire hozzászokik a szemed az új látási viszonyokhoz… szóval ez szerinted nem balesetveszélyes ? 😀 Mert ez még íg yleírva is igencsak kockázatos nem hogy rossz időbe ezt a manővert véghezvinni … és igen ez pont ugyan úgy veszélyes mint ha valaki részegen vezet .

  • 2017.10.28. at 09:22
    Permalink

    [i]ha azért töröd össze magad vagy véletlenül elütsz valakit mert egy ködlámpás balek elvakított legalább lesz kin a bíróságnak ítéletet mondani [/i]

    te távolsági fényszóróval lehet nyugodtan vakítani nem? Vagy egy rosszul beállított tompított miatt miért nem agyalja meg valaki a szembejövőket?egy vicc amin vitatkoztok 😀 még hogy annyira elvakít egy „piros” fény hogy balesetet okoz 😀
    És nem, nem olyan mint egy ittas vezetés..ha ködben indokoltan van használva a ködlámpa akkor meg pláne nem..az indokolatlan az meg indokolatlan.. a KRESZ és a KöHÉM egyértelműen fogalmaz..

    [b]Első ködfényszóró lámpa arra szolgál, hogy köd, hóesés, felhőszakadás, vagy porfelhők esetén javítsa az úttest megvilágítását.[/b]

    nem definiálva hogy SŰRŰ legyen a köd…

    [b]Hátsó ködfényszóró lámpa arra szolgál, hogy sűrű köd esetén észlelhetőbben jelezze hátrafelé a jármű
    jelenlétét.”[/b]

    definiálva hogy SŰRŰ!

    tehát első mehet ködben, hátsó pedig CSAK SŰRŰ ködben..kb ennyi, ezen nincs mit vitázni…max kinek mi a sűrű köd 😀

  • 2017.10.28. at 09:22
    Permalink

    én simán állok a pofánbaszás elé is 😀 ő meg majd a bíróság elé..tudod miért? mert mondjuk én semmilyen szabálytalant nem csináltam… addig nincs értelme olyanról beszélni hogy közlekedési intelligencia, amig az alapvető KRESZ-t se tartsuk be… (pl. nem menj 100-zal, menj 40-nel..aztán a másik meg letol mert szerinte lehet 100-zal menni..pont ugyanúgy relatív hogy kinek mi az a látási viszony ami még megfelelő, kinek mi az a köd amiben szerinte már kell ködlámpa…)
    Amúgy bírom az ilyen agresszív sofőröket, mert volt párhoz szerencsém 😀 Láttam hogy kiszáll, erre kiszálltam én is..visszaugrott (mert azért 120 kiló meg 185 centi azért tiszteletet parancsol, még az idiótáknál is), és magára zárta az ajtókat 😀

    A ködfényszóró és a ködlámpa használatát az 1/1975. KPM-BM együttes rendelet, közismert néven a KRESZ szabályozza. Ezzel kapcsolatban a hatályos KRESZ a 44. § 4/ pontjában az alábbiakat rögzíti: „Tompított, vagy távolsági fényszóró helyett, vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják.” [b](Az idézett szövegrész 1997. szeptember 15-től van hatályban. A korábbi évtizedekben a „látási viszonyok ezt indokolják” helyett a megfogalmazás úgy szólt, hogy ködfényszóró és ködlámpa használatának akkor van helye, ha „a látási viszonyok csak egészen lassú haladást tennének lehetővé”.)
    [/b]

    nem átrana a több évtizedes KRESZ ismereteket néha „fiatalítani”

    Hogy mikor indokolt a ködlámpa és ködfényszóró használata, azt a KRESZ nem konkretizálja. Vélhetően ez is az oka annak, hogy sokan félreértelmezik a szabályozás lényegét. A jogalkotó konkrét akarata más jogszabályban, a 6/1990 KÖHÉM rendeletben fejeződik ki, méghozzá meglehetősen egyértelmű módon.

    A jogszabály II. fejezete ugyanis az alábbiakat írja elő: „5.13. Első ködfényszóró lámpa arra szolgál, hogy köd, hóesés, felhőszakadás, vagy porfelhők esetén javítsa az úttest megvilágítását.

    5.14. Hátsó ködfényszóró lámpa arra szolgál, hogy sűrű köd esetén észlelhetőbben jelezze hátrafelé a jármű jelenlétét.”

    Az előzőek alapján a ködfényszóró köd, hóesés, felhőszakadás, vagy porfelhő képződése esetén, a hátsó ködlámpa pedig kizárólag köd esetén használható!

    Utólagos felszereléskor arra is figyelni kell, hogy a ködfényszóró színe fehér, vagy sárga, a hátsó ködlámpáé pedig piros lehet, engedélyezett számuk egy, vagy kettő (elöl – hátul egyaránt).

    Az előzőekben leírtak alapján nagyon fontos, hogy minden gépjárművezető akkor és csak akkor használja a ködfényszórót és a hátsó ködlámpát, ha az megfelel a hatályos jogi előírásoknak.

    A KRESZ korábban említett szabályozásából pedig az is kiderül, hogy a helyzetjelzőt és a ködfényszórót együttesen alkalmazni kizárólag akkor szabad, ha ezt a látási viszonyok az előző bekezdésben felsoroltak szerint indokolják. Más esetekben ködfényszóróval a tompított fényszóró használata nem váltható ki.

    ez az Autonavigátoros cikk elég felületesre sikeredett…

  • 2017.10.28. at 09:22
    Permalink

    Ezek a bírósági történetek majd akkor lesznek érdekesek , ha felénk is jobban elterjed a fedélzeti kamera adatrögzítéssel … pl ha azért töröd össze magad vagy véletlenül elütsz valakit mert egy ködlámpás balek elvakított legalább lesz kin a bíróságnak ítéletet mondani … és ebben az esetben biztosan nem ússza meg pénzbírsággal . De persze mindenki használja csak nyugodtan … a törvényalkotó helyében rendeletben adnám ki a rendőröknek ha indokolatlan ” a rendőr dönthetné el mi az indokolt és mi az indokolatlan az adott térség látási viszonyait alapján … mert pl lehet hogy ahonnan jött ott volt köd de ahol most van ott már nincs és ugyan úgy világít ” ködlámpás autót látnak állítsák meg és adjanak át szépen neki egy 40.000 csekket ha az első világít ha a hátsó is akkor meg egy 80.000-et . Egyből nem lenne ennyi forgalomra veszélyes suttyó ködlámpás mert szerinte jól néz ki ködlámpával a kocsi ezért felkapcsolja … Ez a fajta magatartás ugyan olyan veszélyes adott esetben mint az ittas vezetés vagy a gyorshajtás …

  • 2017.10.28. at 09:22
    Permalink

    Az első ködlámpának semmi értelme. Pont. Esetleg sárga izzókkal, amit bizonyítottan hamarabb észrevenni (ezen gondolkodtam én is egyébként).

    Hátsó ködlámpa: 80 %-ban indokolatlan használat, amennyire a többi embert látom azt használni.

    Az embereknek még azt kéne megtanítani, hogy ködben, szürkületben ne DRL-el, sőt még rosszabb esetben ne helyzetjelzővel járjanak.

    Egyre jobban terjed, hogy emberek azt hiszik, hogy az 5 W-os helyzetjelzőiket lehet látni autópályán, vagy lakott területen kívül.

  • 2017.10.28. at 09:22
    Permalink

    A hülye mérnökök, akik kitalálták a ködlámpákat a kocsikra, megpróbálhattak volna elhugyozni… De köptek rá és inkább lámpát terveztek sötét és/vagy köd ellen.
    Aki nem látja az értelmét ne használja, aki (szó szerint) látja, az használja, majd a bíróság úgyis megitéli, hogy mit kellett volna máshogy tennie… 🙂

  • 2017.10.28. at 09:22
    Permalink

    Szintszabalyzo sajnos nem tudja korrigalni a magyar uthalozat hibait, 100% inkabb egy gyenge szortfenyu kodlampa „vakitson” el, mint egy fokuszalt xenon.

  • 2017.10.28. at 09:22
    Permalink

    Tegnap reggel kellemes kodfoltos szakaszok valtogattak egymast az M3-n, megis csak az elso kodlampat kapcsoltam fel, hogy akiket elozok, azok konnyebben vegyenek eszre. Ugyanez volt a 21-s fouton, ott is ahol kellett, csak az elsot mukodtettem, ne legyen senki hulye, hogy meggondolatlanul eloz (latotav maximum 3 bolya, helyenkent inkabb 2)

    A hatsot be sem kellett, mert senki sem elozott meg BP-Salgotarjan szakaszon 🙂

    A kodlampat indokolatlanul mukodtetok helyett inkabb az ilyenkor kivilagitatlan vagy csak DLR-t mukodteto, esetleg kodlampa+dimmelt DLR-t hasznalokat kellene picsanrugni, mert kifejezetten sokat lattam tegnap. Ezerszer veszelyesebb, mint egy kodzaro, mert akkor legalabb latom, hogy az egy auto, nem pedig pingvinezek, hogy mi a fene gurul elottem vagy jon-e valaki szembol

  • 2017.10.28. at 09:22
    Permalink

    Ahol általában van is értelme a ködlámpának elől (a korábban említett 100 autónál egyből) ott általában az magával a tartócsavarral állítható. A nagyon régieknél v. ahol csak inkább design (mert azért ez a fő ok) ott meg valóban fix.

  • 2017.10.28. at 09:22
    Permalink

    Áruld már el nekem , hogy te hogyan állítsz be egy ködlámpát ? Csak azért kérdezem mert 2 -3 ” típusfüggő mennyi” csavar tartja fixen azt nem lehet állítani… Jaaaaa hogy te alátettél pár alátétet vagy egy anyát és te szerinted az már úgy be van állítva 😀 😀 😀 és mi van a szórt fénnyel… mert ha a ködlámpa nem vízszintes helyzetben van ahogy kitalálták gz aszfaltról szórt fény keletkezik ami főleg esős időben eléggé zavaró tud lenni ugyan is ilyenkor az aszfalt tükörként funkcionál …. erre nem gondoltál te feltaláló ? Egyébként az utólagos xenon is tilos főleg foncsoros lámpába … a gyári xenonban meg ott a szintszabályzó az nem vakít szemből úgy mint egy faszán alátéttel belőtt ködlámpa…

  • 2017.10.28. at 09:22
    Permalink

    Azzal ugye tisztában vagy . hogy egy átlag autónak a az első szélvédő és a motorháztető között legalább 1.5 méter távolság van és te nem az első szélvédőnél ülsz hanem a műszerfal után további kb 1.5 méterre ha a kettőt összeadod kijön a matek hogy 5-3 ” vagy 10-3 „azaz szerinted jobb esetben volt 2-7 méter látótáv… 😀 😀 😀 vicces vagy 2 méterre simán elhugyozok 7 méterre pedig elköpök … te meg ebben vezettél 😀 Nahhh most már értem miért van ennyi ködlámpás nyomorék az utakon …. van egyébként egy face csoport is ide fel lehet tölteni a menő ködlámpások képeit [url]https://www.facebook.com/K%C3%B6dl%C3%A1mp%C3%A1s-Verebek-180662512141429/[/url]

  • 2017.10.28. at 09:22
    Permalink

    Honnan tudod, hogy ennél a balesetnél nem használtak ködlámpát ? (1000% hogy használtak, tehát a baleset ugyanúgy megtörtént ennek ellenére)

  • 2017.10.28. at 09:22
    Permalink

    „Még a 20. században történt, látótávolság 5-10m volt! ”

    5 méteres látótáv, becsukott szemmel, vagy hogy? voltam már vad ködben, de ilyet még nem láttam ! (szerintem az ilyenek rettenetesen nincsennek tisztába a méterekkel)
    de ha tudsz mutatni nekem olyan ködöt, MINDENKÉPP SZÓLJ ! figyelem AV-t és várom majd a jelentkezést. tényleg érdekelne az a köd, ahol megy a tompított és pl. sima helyzetjelző 5 méterre már nem látszik az előtte lévő kocsin, az brutál lehet.

  • 2017.10.28. at 09:22
    Permalink

    nem azt mondtam, h nem lehet akkora köd a határban vagy ritka területeken, hanem VÁROSBAN, ahol mindenhonnan érkezik a fény és kevésbé száll rá a köd.
    nekem is volt már olyan tejföl határban, ahol vissza kellett vennem a tempót, ezt nem is cáfoltam.

  • 2017.10.28. at 09:22
    Permalink

    en is szoktam hasznalni mert jol nezz ki,de csak az elsot!
    jol beallitott kod lampa a kod ala vilagit evvel segitve az autost.
    ez nem zavarja a szembe jovoket. ellenben pl a xenonnal ami ugye legalis
    es sokkal zavarobb tud lenni. nem hiszem hogy a autos „kulturankban”
    ez lenne a legnagyobb problema

  • 2017.10.28. at 09:22
    Permalink

    Még a 20. században történt, látótávolság 5-10m volt! De az iránytű már létezett!

    De a 22. században már biztosan a telepátia lesz a divat, az autó és a GPS is rég már csak történelem lesz! A fosvágent még csak nem is oktatják majd, hogy létezett. 🙂

  • 2017.10.28. at 09:22
    Permalink

    Fúúú mekkora tragédia .. és gondolom neked a 21 században egy 30.000 forintos gps már luxus … ott bekapcsolod ránagyítsz és nagyjából látod az utat … Egyébként autó lámpa és autó lámpa között is van különbség … nekem bi-xenon van a fosvágenben és kipróbáltam ködlámpával annyi különbség volt hogy az autó két széle között az árokban volt még egy sárga csóva … de semmivel nem láttam jobban szóval én nem használom sőt még zavaró is volt a sárga fénycsík a xenonhoz képest . Nyilván ha egy gyertya világítana az első lámpában akkor én is bekapcsolnék egy ködlámpát ha a köd indokolja… de akkor is csak maximum este ha mondjuk 60-70 méter alá esik a látótáv … nappal tök fölösleges mert semmivel nem veszik észre előbb a ködlámpás autót mint aki nem használja viszont a többi közlekedőt zavarja . Ezt sok agyhalott nem képes felfogni és világít mint a karácsonyfa …

  • 2017.10.28. at 09:22
    Permalink

    Nem fogok neked egész este jogszabályokat keresgetni … azért mert te nem tudod …egyébként ha nem tudsz úszni nem a víz hülye 😀 Az a probléma hogy minket még megtanítottak vezetni , de az új generációt már nem az a lényeg hogy minél gyorsabban átnyomják őket aztán jöhet a következő páciens …
    A kresz azt írja elő hogy a látótávolsággal arányosan kell megválasztani a sebességet … magyarán ha te csak 40 méterre látsz el akkor ne menj 100al hanem menj 40 el … és nem kell a hátsó ködlámpa . Azért mert te úgy gondolod , hogy indokolt még nem biztos hogy az i s… egyszerű példa mikor te már kapcsolnál hátsó ködlámpát állj meg és sétálj el kb 40 métert az autótól és nézd meg hogy néz ki mennyire zavaró na most képzeld el hogy 40 méter követési távolságot nem nagyon tart senki ergo 20 méterről megy mögötted majd a szerencsétlen … Akkor sem kell majd csodálkozni ha megunja a szopatást mögötted aztán az egyik piros lámpánál a városba odasétál melléd és jól pofánbasz mert azt érdemld 😉 😀

  • 2017.10.28. at 09:22
    Permalink

    Igen, ilyen ködre való a ködlámpa. De nem arra, amik általában vannak, hogy még 200m-ről is simán látod a normál lámpát. Mert az idióták égetik akkor is.

  • 2017.10.28. at 09:22
    Permalink

    „(4)274 Tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják.”

    Nyilván józan ésszel (bár az hazai utakon nem szokás) ebből következik, hogy ha mögéd ér valaki, annak már baromira nem kell a szemét kisütni a ködzárófénnyel, mert már anélkül is lát téged. Alapszabály egyébként az, ha te látod a másikat a visszapillantódban jól, akkor már kapcsolhatod is le.

    Első ködlámpánál meg ugye a látási viszony akkor indokolja, ha az első lámpával jobban látsz a sűrű ködben. Na most erre kb. 1-ból egy autónál van példa.

  • 2017.10.28. at 09:22
    Permalink

    Aki nem az nem, de én már mentem olyan ködben éjszaka, hogy az utat, az út szélét egyáltalán nem láttam, de igen halványan az előttem haladó ködzáróját, így azt követtem és reméltem, hogy nem halványodik el, azaz nem maradok túlságosan le, de nem is szaladok bele, ha netán erősebbet fékezne.
    Akár a garázsáig követhettem volna, annyira nem tudtam egy jó ideig, hogy hol vagyok…

    Ha lekapcsolta volna a ködzárót, – csak azért mert utolértem -, egyáltalán nem láttam volna, hogy hol halad előttem.

  • 2017.10.28. at 09:22
    Permalink

    [i]Egyébként valóban nem szabad használni lakott területen egyiket sem … sőt az elsőt is csak akkor közúton ha indokolt a helyzet nem véletlenül van külön kapcsolón a hátsó ködlámpa .A hátsóra pedig az a szabály hogy ha utolér egy autó kötelezően le kell kapcsolnod [/i]

    Na ha ezeket alátámasztod bármilyen élő jogszabállyal és becsókolok neked….

  • 2017.10.28. at 09:22
    Permalink

    én már láttam és autóztam is akkora ködben..nem is egyszer, mivel 20km-re jártam annó munkába hajnalban. Balcsipart, kivilágítatlan útszakaszok, iparterület…20-szal tapogattam az utat, mindkét ablak lehúzva és vaksin bámultam az árok fele és lestem a füvet, mert terelővonal sehol…..Még az elágazón simán túlhajtottam, megfordulni se volt egy leányálom (itt azért a plusz 1-2 méterért mit nem adtam volna)…Veszprémbe a 8-as bevezetője a litéri elágazó felől dettó, szokott olyan köd lenni hogy néha „beáll” a forgalom mindkét irányba…ilyenkor a hátsó az elég jól jön, az első nem annyira mert a 2×2 sávos úton az oldaltávolságot azzal sem látod…

    Én ködben csak akkor használom a ködlámpákat ha a látótávolság kevesebb mint 50 méter, lakott területen kívül vagyok, és bónuszként még sötét is van..Ilyenkor 90-nel haladni ismeretlen úton, ami ráadásul kanyargós is, igazi orosz rulett..És ilyenkor jön valaki aki fejből tudja az utat és vág jól valagba a kocsijával ha nem látja hogy ott vagy előtte, plusz ráadásul a sebességkülönbséget se érzékeli…

  • 2017.10.28. at 09:22
    Permalink

    Én a 21 év alatt mióta jogsim van és vezetek még nem voltam akkora ködbe , hogy indokolt lett volna a hátsó ködlámpa használata pedig volt nem egy ködös éjszakai vezetésem … épp a minap számoltam össze lehúztam már kb 700.000 km et . Egyébként valóban nem szabad használni lakott területen egyiket sem … sőt az elsőt is csak akkor közúton ha indokolt a helyzet nem véletlenül van külön kapcsolón a hátsó ködlámpa .A hátsóra pedig az a szabály hogy ha utolér egy autó kötelezően le kell kapcsolnod !!! Persze ezt senki nem tartja be … elég zavaró tud leni még valóban ködös időben is egy 25 wattal világító szórt fényt kibocsátó lámpa test és van amelyik autón 2 van hátul az 50 watt folyamat a pofádba ködös időbe amikor amúgy is alig látsz . Ha meg nincs köd olyan mint ha folyamatosan a féklámpád világítana … Szóval szerintem jobban balesetveszélyes a hátsó ködlámpa használata mint ha nem lenne bekapcsolva és valaki úgy közlekedne ködben . Ráadásul az ilyen verebet aki használja minél előbb meg akarod előzni hogy ne vakítson el esetleg bevállalsz olyan előzést is ami már tényleg veszélyes egy ilyen hülye miatt …

  • 2017.10.28. at 09:22
    Permalink

    Minden nap kocsival járok dolgozni, az út nagyobb részében autópályán. Mostanában elég sokszor volt, van köd a reggeli órákban, de szerencsére nem jellemző, hogy nagyon vakító hátsó ködlámpát használnának a sofőrök. Nálam alap, hogy ha lakott területre érkezem, akkor a táblánál már kapcsolom is le a ködlámpát (elsőt is, hátsót is). Nem tudom a kreszt szóról-szóra, de mintha lenne – vagy régebben lett volna – benne egy olyan szabály, hogy lakott területen tilos a ködlámpa használata. Persze lehet, hogy rosszul tudom. Valóban vannak, akik mindig felkapcsolják az első ködlámpát, amire a legtöbbször semmi szükség. Ezek leginkább fiatal suttyók, akik azt hiszik, hogy ettől jobban néz ki a kocsijuk. Ezekre néha én is rávillantok, vagy fel- és lekapcsolom a ködlámpám, hogy észrevegye magát, de soha nincs eredménye.

  • 2017.10.28. at 09:22
    Permalink

    Ugyanúgy kellene büntetni a hátsó ködlámpa használatát mint a gyorshajtást rendőr meglátja 40.000 rugó azt kész legközelebb majd vagy nem kapcsolja be vagy nem felejti el kikapcsolni … remélem a sok felszerelt kamera ezt is nézi nem csak a biztonsági övet .

  • 2017.10.28. at 09:22
    Permalink

    Látszik , hogy nem sokat vezettél már éjszaka olyan gyökér mögött aki használt hátsó ködlámpát . Az első is ugyan úgy vakít ugyan is ha az autó éppen dombnak felfelé hajt és te is aztán a tetőn találkoztok jól a pofádba világít még az is ..ráadásul a legtöbb új autón még mindig a jó öreg általad említett parabolatükrös van mivel a gyártók is úgy gondolják hogy egy fejlett bi-xenon vagy egy LED lámpa mellé már teljesen felesleges kapcsolni …így sokan nem is fejlesztik ezt. Egyébként se tudnák az olcsóbb autókon megoldani egy projektoros ködlámpával a kanyarodási funkciót … biztos láttál már kanyarodó Fiatot vagy Skodát amikor az egyik ködlámpa világít… Egyébként meg sok vadparaszt azért kapcsolja be az elsőt mert úgy jobban mutat szerinte a kocsi éjszaka …

  • 2017.10.28. at 09:22
    Permalink

    Szerintem ha jól van beállítva, és nem vakít, tök mindegy, hogy indokolt-e vagy sem. Ha nem zavaró, hadd használja aki akarja. Amúgy van egy dolog, ami indokolja: sokkal jobban észreveszed vele a kátyúkat.

  • 2017.10.28. at 09:22
    Permalink

    ja a lényeg lemaradt, hogy nem tudom, milyen lumenekben mérik a hátsó led-es lámpát/lámpákat, de le kellett hajtanom a napellenzőt annyira világított az a vacak, láthatóan jóval erősebben, mint pl. egy sima izzós lámpa, az esetben nem zavaró, ha egy félős soffőr 3 lábbal áll a féken a piros lámpánál, inkább csak vicces. lehet még a kezével is nyomja 😀

  • 2017.10.28. at 09:22
    Permalink

    én még nem láttam akkora ködöt, ami városban INDOKOLNÁ bármelyik ködlámpa használatát is (pedig nem 20 vagyok). főleg úgy, hogy tele van nagyátlagban az út széle villanyoszloppal és egyéb világító alkalmatossággal.
    egyszerűen rommá büntetném, aki városban ködlámpával majomkodik egyszerű, utána majd megtanulná alkalmazni a kreszt.
    a másik típus meg a tényleg elborult idióta, aki még tapossa a ködlámpája mellé a féket a lámpánál, úgy, hogy a kocsi nem automata, de automatán is rögzítófék vagy le lehet lépni a rohadt gázról addig. főleg az új mazda6-nál durva ez, egyik este beállt elém és úgy taposta a féket álltó helyében, mintha épp egy szakadékba zuhanna bele.

  • 2017.10.28. at 09:22
    Permalink

    már pedig egy rosszul beállított „újabb” ködlámpa igen is „vakítja”, de nettó zavaróvá teszi a látást. ettől függetlenül, az esetek 90%-ban, öregebb autókon látom jártva ezerrel (gondolom fiatalabb hülyegyerekek), kristálytiszta időben is ordít a ködlámpa városban, ahol egyébként egyszerre 20 villanyoszlop világít mindenfelé. annyi ilyen kretén van, a rendőröknek arany élete lenne, ha nem csak a 30-as tábla mögötti bokorban szundikálnának, sokkal több bírságot be tudnának szedni.

  • 2017.10.28. at 09:22
    Permalink

    Nem tudom, hogy miért akadt be az első ködlámpa egyeseknek. Azt értem, hogy a KRESZ-ből nagyon nehezen fog kihalni ez a baromság, de hogy fiatal autós újságírók miért ne bírnak leakadni erről a témáról, azt marhára nem értem. Ködlámpa utoljára akkor vakított, amikor még a lökhárítókra szerelték azokat a napraforgótányér méretű parabolatükrös Hellákat. Azok vakítottak, mert egyedül a sárga fénytől voltak ködlámpák. De a maiak már az aszfaltnál alig magasabban világítanak egy nagyon keskeny sávban. Egy tompított előbb fog a szemedbe világítani az út egyenetlenségei miatt mint egy ködlámpa. Jó lenne már korszerűsíteni ezt a nézetet uraim! Inkább a ködzárófényen kéne kiakadni, meg azon, hogy vannak baromarcúak elegen, akik nem veszik észre, hogy a tompítottjuk úgy van beállítva, hogyha beállnak mögéd, az autód tetejét is megvilágítják belülről. Az ilyeneknek kéne elvenni a jogsiját, mert annyira nincsenek tisztában a környezetükkel, hogy nem szabadna vezetniük. Ja, és az is megérne egy cikket, hogy vajon ki adja ki a típusengedélyt azokra az autókra, amelyeknek a ledes féklámpája beleég a retinádba, mert pont szemmagasságban világít, és extrém erős is. (Pl. Toyota Prius.)

  • 2017.10.28. at 09:22
    Permalink

    Az alsó fotón még féklámpát sem szabadna használni az érkezó vezető nyugodt szendergésének biztosításához. 😉
    A második képen a szemből érkezővel semmi baj, pedig használ minden lámpát, de emellett nincs kegyetlen erős köd!

    A jogszabály szerint is megfoghatatlan mikor érdemes használni a ködlámpát/zárófényt, hát még az egyes vezetők mennyire szubjektíven itélhetik azt meg. De a jelek szerint éppen ez volt a cél; az adott saját megérzés szerinti körülményeket kell pontosan figyelembe venni, nem mások eltérő ‘igényeit’!

    De vajon miért nem marad eléggé távol, akit zavar még a ködön keresztül is a zárófény? 🙂

Vélemény, hozzászólás?