Négyféle izzót teszteltünk házilag a Kauffer jóvoltából
Alaposan terjednek az alapfokú és a fejlett vezetéstámogató rendszerek, a legtöbb új autóhoz már egyes berendezések ráadásul alapárasak. Az új autók már fényszórótechnikában is elég fejlettek, de a halogénizzós megoldások még mindig elég egyszerűnek és gyengének tűnhetnek. Megvan a lehetőség a fejlesztésre új és régi autók tekintetében is, hiszen az egyik legfontosabb vezetéstámogató mindenképp az, ha rendesen láthatunk, ami szürkületben és sötétben természetesen a fényszórókon is múlik. Ma nagyon erős különbség látszik a legfrissebb ledes technológiával működő fényszórók és a halogénizzósok között, több száz méteres a különbség a bevilágított távolság tekintetében. Az egy-egy LED lámpás tesztautó után érkező halogénizzósba ülve tudjuk csak igazán értékelni az autóipar ezen területén való fejlődését, hatalmas biztonságérzetet ad az, hogy nem csak magunk előtt látjuk az utat, hanem akár három autóval előrébb is bevilágíthatjuk, a táblákról pedig kontrasztosabban, erősebben verődik vissza a fény.
A halogénizzók tekintetében is van lehetőség arra, hogy erősebb fényerőt, ezzel magasabb biztonságérzetet és biztosabb vezetést kapjunk.
A
Kauffer jóvoltából próbálhattunk ki négy teljesen hagyományos, és egy pár annak tűnő H1-es halogénizzót, így meg tudjuk most mutatni, mi a különbség. H1-est választottunk, mert a tesztalanyba, a BMW-m fényszóróiba ilyenek valók. Elterjedtebb a két izzószálas H4, mely egy búra alatt hordja a tompított és a távolsági izzószálát, vagy a H7. A H1 esetében külön-külön izzó adja a tompított és a távolsági fényt, aminek megvan az az előnye, hogy külön is cserélhető, míg a H4-ben, ha csak az egyik izzószál ég ki, akkor is cserélendő. Az E36 mindegyik első lámpája H1-gyel világít, a ködlámpák is, a behelyezése pedig pofonegyszerű, ahogy a legtöbb izzóé. Egyértelműen pozicionálható, csak egyféleképpen tudjuk a helyére rakni, ahogy a legtöbb izzót is, nem is ezzel, hanem a hellyel van általában a gond, de ez egy öreg autó, itt akár könyékig is merülhetünk a lámpák mögött, rengeteg a hely.
A Hella, az SCT és az Osram izzói érkeztek meg hozzánk, utóbbi két modellt is szerepeltet a mérkőzésben.
Közülük az egyik prémium termék, a Night Breaker Laser, melynek persze semmi köze semmilyen lézerhez, de még ledhez sem.
Az Hella (bal) és az olcsóbb Osram (jobb) szinte pontosan ugyanolyan vetítési képet, színhőmérsékletet és kontúrt adott
Az SCT-nél (bal) a fényerő és a középső fényfolt is hiányzik, a Night Breaker (jobb) viszont erősebben világít mindegyiknél
A referenciafotókat szándékosan nem utómunkáztam, azokat nyersen töltöttem a galériába, de a fényképezőgép beállítása ellenére a színhőmérséklet picit mindegyiken eltér. A valóságban viszont nagyon hasonló színhőmérsékletet adott mind a négy izzó, látványos kivétel volt a Night Breaker. A négy izzóból a három olcsóbbat egyesével csomagolják, míg a Night Breakert párban adják, ráadásul többszörös áron, de ebben a koncepcióban vélhetően a gusztusos, átlátszó plasztik dobozos csomagolás nyomhatja a legtöbbet. Az izzókat kibontva egészen hasonló minőséggel találkozunk a foglalatukat tekintve. Az alumínium gallér is szépen megmunkált, bizalomgerjesztő, maga az izzó üveg része az, ami mindegyiknél más, nem formára, hanem kidolgozásra.
Kezdjük az SCT-vel, melynek dobozáról már sejthető némi lódítás.
A "White Plasma" felirat érdekesen cseng, de a fölötte lévő két referencia fotón elmélázva, miszerint a „White Plasma” technológiás izzó lényegében távolsági fényszóró fénykévéjét adja, engem nem győzött meg. Kibontva még inkább, miután az üveget teljes egészében kék fóliaréteggel vonták be, mely már alapból levesz az 55 wattos izzó fényerejéből. Élesben próbálva a leggyengébb fényerőt produkálta, és a többi izzónál könnyen kivehető középső erősebb fényfolt is teljesen hiányzik. A vetített kép egységes fényelosztást mutat, bár a kontúr éles, a fényerő miatt számomra értékelhetetlen. Bár 296 forintos árával a legolcsóbb termék a négy közül, sajnos a leggyengébb is, vélhetően az egyszerű kék bevonata miatt, ami nélkül akár még jó is lehetne a termék.
A foglalat és a gallér egész minőségi mindegyiknél, a Hella üvege furcsán ferdére sikerült
Az Osram és a Hella egy-egy darabos kiszerelésének dobozain nincsenek az SCT-hez hasonló blődségek, csak a szokásos adatok. Kibontva azonos minőséggel találkozunk, leszámítva, hogy a Hella, amit épp kaptam, annak üvege enyhén ferde. Vélhetően azt már csak laboratóriumi körülmények között deríthetnénk ki, hogy egy hibátlan és e között a példány között van-e különbség - egyébként gyanítom, hogy nem sokat számít, de itt most erre nem volt lehetőség.
Az autóban próbálva szinte pontosan ugyanolyan fényerőt és vetítési képet adtak.
Színhőmérsékletben és fényerőben sem látni különbséget, esetleg a középső erősebb fényfoltban láthatunk minimális eltérést az Osram javára. Mivel a két izzó majdnem ugyanannyiba kerül, 490 Ft (Osram) és 499 Ft (Hella), lényegében csak a márkapreferencia lehet a döntő szempont.
A H1-es izzó csak egy izzószálas, külön van a távolsági izzója is a BMW-nek, csak egyféleképpen helyezhető be a H1-es, ahogy a H4 és a H7 is
A Night Breaker a legdrágább, de a legmeggyőzőbb is, az SCT pedig a leggyengébben teljesített
A négy próbált izzó közül mindenképp az Osram új prémium terméke a legérdekesebb. Egyrészt csak párban kapható a Night Breaker széria Laser nevű újdonsága. A műanyag doboz elhagyásával vélhetően jelentősen olcsóbban is árulhatnák, így viszont a bizalomgerjesztő csomagoláson 4490 forintos árcédula díszeleg a H1-es izzók esetén. Húzósnak tűnhet, pláne, ha nem lenne valóságtartalma annak, amit a dobozon ígér. Ugyanúgy 12 volt és 55 watt mellett 150%-ra megnövelt fényerőt és 150 méteres világító távolságot vetít előre a gyártó a dobozon. Utóbbit lemérni nem valami egyszerű, előbbi viszont szemmel is látható különbséget eredményez. Van némi kétely az izzókat elnézve, mivel ezeken is látni kék bevonatot, de csak a hegyükön, vagyis ahol a legtöbb hasznos fényt szórja, az üveg oldalán, ott szabadon távozhat.
Próbálva egyértelműen látszik a különbség, a nagyobb fényerő szemmel látható.
A vetítési kép kontúrja ennek a legélesebb mind közül és a középső fényfolt is igencsak erős, valamint a színe is közelebb áll a fehérhez, mint a sárgához. A megnövelt fényerő rövidebb élettartamot jelenthet, ami mellett az igencsak magas ár kérdőjeles lehet. Viszont érdemes más szemszögből is nézni a dolgot, miután a magasabb fény biztonságosabb vezetést és közlekedést nyújthat, vagyis jobban és többet láthatunk az előttünk elterülő útból. Jelentős az árkülönbség a próbált izzók és a Night Breaker között, miközben már az Osram és a Hella sem világít rosszul. Ezeket egybevéve érdemes megfontolni, hogy szeretnénk-e jobban látni pár ezer forint befektetésével, vagy pár száz forintos izzókkal majd csak elleszünk valahogy. Valóban kicsit erős a Night Breaker ára, de még egy olyan egyszerű fényszórónál, mint az E36-é is, jelentős különbséget mutat, érdemes rajta elgondolkozni!
Komoly árat szabtak a Night Breakernek, de szemmel láthatóan szebben és erősebben világít bármelyiknél
Az Osram izzóit használom évek óta (Night Breaker Silver H7), igaz hogy másfél maximum két évet bírnak de a fényerejük meggyőző. Sajnos még mindig kompromisszumot kell kötni élettartam és fényerő tekintetében.
Beszéljünk érthetően: az Osram k.va drága. Ennyiért egyértelműen nem éri meg. Ráadásul az emelt fényerő miatt ugyanúgy tönkremegy hamarabb, mint a konkurens, olcsóbb termék.
Ami nekem bevált, az egy olasz (?) gyártó terméke, a Homasita boltokban lehet kapni, a gyártó a PILOT, típusa BLU-X (vagy BLU-XE). Ár/érték arányban még épp megfelelő. Lidérces jégkék színe van, valóban emelt a fénye, 1.5-2 évet ez is tud:
http://www.homasita.hu/product/3494
nekem olyan kérdésem lenne, hogy halogént kiváltó led izzók közül, mik ajánlhatóak? amik tartósak, ár-értékben nem elvetemültek, illetve milyen egyéb cucc kell, hogy a kocsi ne jelezzen hibát cseréléskor
Philips, Osram (sok a hamisított belőle), Tungsram. Általában külön ellenállás kell canbusnál.
Felajánlottam az autonavigátornak is egy féltucat minőségi ledizzót tesztre, de de nem éltek vele ők sem(és a piacon kapható retrofit fényforrások 95%-a alkalmatlan az autókba).
Sajnos az utakon úgy látom, hogy főként a 95%-ot veszik az emberek :(.
Amíg nem engedélyezett a használata addig teljesen mindegy, hogy jó-e vagy nem. A különböző kábítószerek is jótékonyan tudnak hatni egyes betegségekre, mégsem ajánlható az orvosok által mert illegális. Ebből adódóan értelmetlen is tesztelni.
Amíg nem lesz EU-s direktíva a retrofit izzókról megfelelő szabvánnyal addig nagyobb piaca sem lesz ezen ledeknek. Ha tippelni kellene akkor ez soha nem jön el. Az aftermarket izzópiac nincs elég nagy és az autógyártóknak sem érdeke lemondani a zsíros feláras világítási rendszerek jelentette bevételről.
Akármilyen meglepő de nekem a H4 és H7-es emelt fényerejű izzók között a LIDL-ben időszakosan kapható kifejezetten bevált, valóban fényesebb mint a normál izzók. Az ára kedvező. A H7-es nagyjából 1,5 évet bír a H4-est még csak 8 hónapja használom. Ár-érték arányban véleményem szerint verhetetlen.
Ez igaz, nem engedélyezettek a retrofit fényforrások. Viszont
1, rengetegen vesznek gagyixenont, gagyiledet, majd vakítanak vele, és időnként ők maguk sem látnak vele jól
2, mint ez a cikk is mutatta, egy csomó hulladék izzót (ettől sokkal rosszabakat is) viszont legálisan lehet kapni, ráadásul drágábban mint egy standard jó minőségű izzót. Wtf?
Az általad említett első esetben a vakoskodáson kívül a büntetést, esetleg a forgalmi elvételét kockáztatják – ergo egyszerűbb, olcsóbb és jobb megoldás ha szabálykövetően az előírásoknak megfelelő izzót használnak.
A második felvetéseddel nem értek egyet. A cikkben nem szerepel “hulladék” izzó. Mindegyik a hatályos törvényi előírásoknak megfelelő és az elvárt minimum szintet hozza. Olcsóbban pont ezt a minimumot kapod, drágábban kicsit jobb teljesítményt. Pont azért vannak a szabványok, hogy tudd mit veszel és mit várhatsz tőle.
Attól, hogy valóban árulnak semmilyen előírást nem teljesítő izzót még nincs legitimálva a led, hod, nem gyári xenon stb. használata. Tudom, hogy itt a Balkánon állandóan kifogásokat keresünk de lassan mindenki eljuthatna a szabályok követéséhez a kreatívkodás helyett.
Tehát bemész a nagyáruházba, veszel kínai csoda fehéres fényű izzópárt 3-4000ért, messz annyi fénye sincs mint a sima izzónak és a vetített képe sem jó, de ez nem probléma, értem. (Nyilván gáz, de senki nem ellenőrzi.) És igen, a Balkánon keresgélnek más fényforrást az emberek, ehhez vagy kapnak támpontot hogy milyet kéne keresni (amiből vannak olyanok amk kapna engedélyt, ha a politika engedné, pl a fentebbi 3 márka esetén), vagy nem; és gagyikkal járnak, plusz azt sem tudják hogy az utólagos xenon sem oda fog világítani ahova kell.
Én nagyon szeretném ha foglalkozna itthon bármilyen szervezet a világítással, de sajnos nem teszik!
Érvényes műszakival járnak a matt búrás/foncsoros, törött felfogatású, törött izzó foglaltú lámpás autók; meg a többség akik 1-2 csíkot világítanak meg évek óta, ledig lámpájuk jó lenne. (Persze az sem lenne háttány ha a műhelyekbe be tudnák jól állítani a lámpákat.)
Napi két órát vezetek, kicsivel több nem látó/vakító autóval találkozok mint kellene (kb 60%) akik ön és közveszélyesek, és legalább ezek egy részén segíthetne a retrofit körkép, ami valóban nem engedélyezett, dea fwnti okok miatt sajna …ják.