Az autonóm jármű az autóipar jövőjének egyik alappillére - megmaradnak az élményautók?
A Volkswagen-csoport vezérigazgatója, Herbert Diess nemrég kijelentette: a hagyományos autógyártók korának vége. Gyors és átfogó átalakulásra van szükség az autóiparban, mert az elektronika betört a piacra, és megváltoztatta a vásárlók igényeit. Hasonló véleményen van Akio Toyoda, a Toyota-csoport elnöke is, aki a Nikkeinek azt nyilatkozta, hogy az utóbbi évszázad legnagyobb átalakulása van folyamatban. Bátor kijelentések ezek, de ha megnézzük a tényeket, el kell fogadnunk, hogy új irányt vett az autógyártás, ami egyben lehetőségeket és kihívásokat is rejt az ipar szereplői számára.
Az újgenerációs autók teljesen más alkatrészekből épülnek fel
Az autóipar jövőjét négy tulajdonság határozza meg: csatlakoztatott, autonóm, megosztott és elektromos.
Aki szeretne hosszú távon is autókat gyártani, annak mind a négy tulajdonságot be kell majd építenie termékeibe, ezek közül viszont egyik sem tartozik az autómárkák hagyományos tevékenységi körébe. Az olyan vállalatok, mint a Tesla, képesek házon belül kifejleszteni az ezekhez szükséges technológiákat, a nagy autós cégeknek viszont beszállítóikra kell hagyatkozniuk. Autók helyett guruló számítógépeket kell gyártaniuk, melyekhez teljesen más alkatrészekre van szükség. A Teikoku Databank szerint a Toyota-csoport beszállítói között 40-80 százalékkal növekedett a szoftverfejlesztők és elektronikai cégek száma 2014 és 2018 között. A Nikkei Asian Review szerint ma már egy autó fejlesztési és gyártási költségének több mint felét teszik ki azok az alkatrészek, amelyek ezektől a beszállítóktól érkeznek. Egyedül az autonóm járművek fejlesztésének piaca 6 milliárd dolláros volt 2016-ban, 2026-ra pedig 26 milliárdos is lehet a Statista.com szerint.
A Toyota szeretné megőrizni piacvezető szerepét az autóiparban, így elengedhetetlen, hogy óriási befektetéseket eszközöljenek: az idei pénzügyi évben várhatóan rekord mennyiséget, hárombillió forintnak megfelelő összeget költenek kutatás-fejlesztésre, ennek 40 százaléka a fent említett négy technológiai alappillérhez kötődik (ezt az arányt pedig 50% fölé kívánják növelni). A Toyota az utóbbi években digitális termékekkel és szolgáltatásokkal foglalkozó startupokból is bevásárolt, és egy saját kutatóintézetet is létrehozott a technológiai fejlesztésre. Hogy mindez elég lesz-e, egyelőre nem tudni, az viszont szinte biztosan kijelenthető, hogy az ilyen beruházásokat mellőző nagy autógyártók hosszú távú fennmaradására esély sem lesz. Ezeket a változásokat mi két területen érzékelhetjük majd: egyrészt vásárlóként olyan autókat vehetünk, amelyek kommunikálnak velünk és egymással is, sőt, lehet meg sem kell vásárolnunk őket, csupán előfizetünk majd autómegosztó szolgáltatásokra; másrészt munkavállalóként teljesen új készségeket kell majd elsajátítanunk, ha az autóiparban szeretnénk dolgozni. Nem szabad azonban elfelejteni, hogy mindez nem feltétlenül jelenti az élményautózás végét. Hétköznapi, funkcionális célokra sokkal alkalmasabbak lesznek ezek az új generációs járművek, de mindig lesz egy piaci rés az olyan hagyományos kocsikra, amelyeket öröm vezetni.