A hajtásláncok változásával együtt a sebességváltók terén is felgyorsult az átállás, a villamos modellekbe eleve nem kell váltót építeni, de a dugattyús motorok mellől is kezd kikopni a kézi sebességváltás.
Az automataváltók húzós javítási költsége könnyen elbizonytalaníthatja a vásárlót, főleg a használt piacon
A klasszikusan botváltós Európában 2000-ben még az eladott autók 89 százalékába szereltek kuplungpedált, 2023 első felében ez a szám 32%-ra csökkent, azaz csak minden harmadik autóban kell kézzel kapcsolgatni. Az ezredfordulót követő 17 évben csak lassan emelkedett az automaták aránya, ezután viszont felgyorsult a térhódításuk. A népszerűség oka egyrészt a technikai fejlődés, már nincs extrém fogyasztási többlet, általánosságban javult a megbízhatóság és már egész ügyesen lavíroznak a fokozatok között. Az autók növekvő száma több dugót eredményez, ami ugyancsak az automaták népszerűségét növeli, továbbá egyre kisebb a feláruk, számos típusban már az alapár is tartalmazza a kuplungmentességet.
2005 és 2010 között érdemben nem nőtt az automataváltós autók száma, 2017-től érezhető a fellendülés
Érdekes, hogy Észak-Amerikában is jelentősen nőtt az arányuk, noha eleve magasabb szintről indultak. 2005-ben az új autók 20%-át kellett kézzel kapcsolni, mára ez a szám 1%-ra csökkent. Ennél is kisebb a részesedésük Dél-Koreában, statisztikailag nincs kéziváltós új autó a félszigeten, de Kínában is csak alig néhány százalék a részarányuk. A szegényebb piacokon érthető módon jelentősebb az érdeklődés az ilyen modellek iránt, bár már a többség így is az automatáké. Dél-Afrikában a vásárlók 42%-a, Latin-Amerikában 36%-a élt a manuális váltás lehetőségével, de várhatóan ezeken a piacokon is szépen lassan erodálódik a kedveltségük.
Lassan csak az olcsóbb kategóriában, illetve az ínyenceknek szánt sportautókban lehet kéziváltót találni
Az a baj hogy a gyakorlatban ez nem úgy működik hogy a kupplung „kikopik” a kínálatból, hanem ilyen esetben a belépő hajtásláncok tűntek el az árlistából, amivel lényegesen drágultak egyes modellek. Persze akkor nem ha valaki mindenáron automatát akart, de a családi autóknál az automata egy drága luxusopció volt amit gyakran magsabb motorokhoz párosítottak.
Szóval a kéziváltót nem „választod”, hanem egyszerűen nem akarod kifizetni az automata felárát. Ezt a folyamatot eddig segítette hogy európában nagyon megugrott az autópiac (2023 Jan-Szept 16%, egyetéen egy csökkenő piaccal (ami pont a magyar)), így könnyű volt nélkülözni a sóherebb vevőket.
De amint kiéleződik a verseny, nagyon meg fogják égetni magukat ezek a gyártók.