Volt egy Peugeot 208 GTi tesztautónk, elvittük a Kakucsringre, hogy biztonságban kideríthessük, mennyire hot hatch, mennyire élményautó. De a kontraszt kedvéért odatrombitáltuk a Turcsik testvéreket is, akik nem is egy, de két Lada versenyautót hoztak. Elvileg mindkettő képes és alkalmas is a közúti használatra, de több mint jelzésértékű, hogy a kék 2107-es tréleren érkezett a tesztre...
Tréleren érkezett, mert vadonatúj lengőkarszettet kapott Oroszországból (honnan máshonnan?), hogy a lehető legdurvább kormányszöget lehessen vele elérni. A gyakorlatban ez úgy nézett ki, hogy az ívbelső első kerék látszatra majdnem kiesett – már csak ezért is érdemes megnézni az alábbi videót. Meg persze a hatalmas keresztek miatt, s mert egyszerűen Lada forever!
Lada forever, egyáltalán, miért Lada? – kérdeztem TurMur (Turcsik Péter) és KisTur (Turcsik Tamás) urakat, akikről annyit feltétlen érdemes tudni, hogy jobbára saját erőből finanszírozták és finanszírozzák a versenyzést, de (mint nyilván mindenki) szponzorok után kajtatnak, TurMur jó három éve gymkhanázik, KisTur pedig 2012-ben kezdte, hogy tavaly aztán egészen az amatőr magyar bajnoki címig vigye. Nem kispályások
És azért Lada, avagy Zsiguli, mert egyrészt családi örökség a márka szeretete (nem véletlen nyomják réges-rég az LCH-t, a Lada Club Hungaryt is), másrészt hátsókerekes (naná), kis helyen fordul, könnyű, s nem utolsósorban imádják a nézők. És nem, ők nem driftelnek, bár azt is próbálták meg a ralit meg a szlalomot is, hanem a gymkhana az ő sportjuk, játékuk, szenvedélyük, tetszik tudni, az a valami, amit Ken Block neve fémjelez
Amikor Ken Blockról kérem ki a véleményüket, ezek jönnek: ügyes kezű, tehetséges, szuper technikával, szuper háttérrel és marketinggel. De egyéb sportágakban előszeretettel törögeti az autókat… Találkozásukból pedig ilyen emlékek maradtak meg: iszonyat szakállas volt és nagyon vigyáztak rá… Mármint nem a szakállára, hanem Mr. Blockra. Persze valamilyen szinten ő a példakép, a videói aratnak, jól csinálja, amit csinál
És miért gymkhana, mire jó a gymkhana? Mert ügyességi verseny, mert egybegyúrja a már említett szakágakat, mert nagyon megtanít vezetni, kezelni a gépet, mert rettenet precízen kell menni, precízen és gyorsan, időre, mert döntő, ki mennyire tud vezetni, s mert nem alap, hogy csak a brutál autókkal lehet sikert elérni. Itt kanyarodunk vissza a Ladához, ami bizony alkalmas a 400-500 lovas riválisok lepipálására is. Hoppá!
Turcsikék 2107-esei 1991-es évjáratúak, tehát nem mai darabok, a kékben, a becsövezettben 1.7-es, a fehérben 1.6-os motor ordít egyformán kb. 140 lóerővel. Hozzá szokás szerint egyenes fogazású, tolókerekes váltó kapcsolódik, kuplungolni csupán elinduláskor nem árt. A kézifék hidraulikus, az autó üres tömege 950 kg. Nem fontos, de 200-zal is tud ám menni a Lada, de akkor már félős, izgulós, olyan hangja van, hogy juj, nem erre találták ki – mondják a srácok
Rövid áttétellel 7-8 mp körüli a 100-ra gyorsulás, bőven van kraft az autókban, ahogy ezt magam is megtapasztalom úgy a pálya széléről, mint a jobb egyből. Egyenesen kb. egy métert nem megyünk, bal láb a taposóhoz szögezve, néha a féken, a kéziféket egyszer-egyszer használják ezen a pályán – a gáz majdnem mindent megold. Tökéletes kontroll alatt csúszunk egyik kanyarból a másikba és kilinccsel előre, ahogy kell, de nekik, akiknek az első kerék mindig is a szomszédban volt, szóval nekik az egyenes szakasz is balról jobbrát és jobbról balrát jelent. Löttyintést a visszafordítóra készülve, az ívet abból kihúzva, s vagy 40-50 méter csúszást lapjával, disznómód keresztben, hadd sírjon és égjen a gumi
A gumi elöl lehet slick, hátul maximum utcai félslick, sperrdiffi van még - anno meg hegesztett volt vagy CO sperr vagy 12 pálcás vagy parasztsperr… Záporoztak a kiváló szinonimák. De persze ha még följebb szeretnének lépni, márpedig ez a cél (sőt, a szabályzat értelmében az amatőr bajnok a következő kiírásban már csakis a profik között indulhat), akkor a technikát is fejleszteni kell. Mondjuk turbós Nissan-motorral, de külsőleg maradva a Ladánál még jobban megerősítve, hogy bírja a strapát
Az anyagiakra térve állítólag úgy 200 ezer forint magasságában kapni megfelelő alapot (fontos, hogy ne rohadjon), aztán mire győztes versenyautó lesz belőle, 4-5 milliót is elnyel a jó ég tudja, mennyi idő mellett. És mennyiért lehetne eladni, mennyit ér? Talán 1,5-2 milliót… Hűha. Kell még költeni gumira, üzemanyagra, logisztikára és a megannyi „apróságra” féktől olajig, de a kuplungot, a futóművet is eszi az autó. Meg a benzint is: fogyasztása 15-30 l/100 km vagy akár kilométerenként 1 liter...
Kasztnijavításra, a horpadások gyógykezelésére már nemigen költenek, az autó hátulja a legsérülékenyebb pontja, ami nem ritkán találkozik a hordókkal és egyéb tereptárgyakkal. Számottevő törésük, kalandjuk egy volt: látva, hogy egy bizonyos feladat a BMW-s pilótáknak megy, hát neki akkor miért ne menne, KisTur túlvállalta, sok volt a tempó, mire az ajtóval bombázta el az állványt, s az a tetőn landolt a tetőt behorpasztva, a belső tükröt lezúzva… Majd – ahogy hangsúlyozza - visszavett az arcból, mert a gymkhanát is csak komolyan szabad csinálni
Esetleges motorcseréről már hallottunk, arról még nem, hogy egy összkerekes autó is szóba jöhet-e opcióként. KisTur meséli, hogy volt szerencséje kipróbálni egy Evo VI-os Mitsubishit, nagyon tetszett, s voltaképp nem is drágább, ha már megvan… Nem drágább fenntartani, mert erősebbek az alapjai, míg a Lada motorilag duplájára van tuningolva, mindenestül agyig van hegyezve, a féltengely gyenge, törik, melósabb. Egy Mitsubishi jobban nyúzható, többet bír. De ha egyszer lesz váltás, a Lada-fíling nyilván biztosan hiányozni fog
Nagyon király! Télen is toljátok neki:)))
Teljesen mindegy, hogy ez pont egy Lada, bármire ráköltesz ennyit ha átalakítod versenyre és sosem fogja megérteni aki nincs benne. Elég karaj árak vannak a motorsport alkatrészekben és az egyedileg gyártott/átalakított dolgok sem olcsók, nem beszélve az ezernyi beleölt munkaóráról. Ezt nem fogja észrevenni egy „nem szép” átépített autóban senki, akinek annyi tapasztalata van alkatrészekből, hogy olajat vesz a teszkóban és elviszi a szerelőjének 😀
2milla az a vart maximum eladasi ar.A 4-5millio a bevallot rakoltes ami lehet tobb is,sokkal tobb.
Es igaz eljart az ido felettuk en tisztelem es becsulom azokat akik meg a szoci kocsikat zuzzak.
De par eve mikor voltam haveromnal,kimentunk rally-t nezni
hat meglepodtem mikor jottek az EVOk es tarsai neztek jott-ment ennyi.
Majd meghallottak a Zsigat es orjongtek,szurkoltak total kikeltek magukbol.
Jol esett nekem is az hogy egy rallyban kozel 30eve szolgalo autokert igy odavannak.
Szerintem ez elismeresre melto,es az is hogy mikor terveztek nem volt Gymkaha Drift es tarsai amire
alap szinten nem nehez alkalmassa tenni ez kezdonek kb 500e Ft.
En szurkolok nekik hogy sokaig csinaljal.Hajra!
Jujfuj tavaly* bocs
Szerintem ez istentelen király:) Nekem egy E46-os kompaktom (tudom, fúj, de én a belsejét látom) van, és bizony elcsábulok néha a téli kanyarokban, amire tavaj rá is pacsáltam fél milkát… Simán jó egy olcsón javítható/alkatrészezhető lada, különösen ha ilyen pöpec módon fel van készítve! Kéne:)
Akinek nem tetszik ez a cikk ne olvassa, szerintem inkább tiszteletre méltó amit csinálnak, hogy nem apuci által vett szalonból kihozott autókban veretik, játszák a MR.Colinmcrae-t hanem a maguk által egyedivé tett, épített autóikat használják, a saját tapasztalataikat felhasználva.
Ha valaki jobban tudja , csinálja utánuk….lehet próbálkozni…..
Ja és akinek nem inge……
Ez igaz ez csak egy Lada marad. Viszont játszós autónak kitűnő. Élményt ad, olcsón, olcsó alkatrészekkel. Mi kell ennél több? Kistur amatőr magyar bajnk volt 2012-ben,ezt se feledjük! Amúgy a videóban látszik hogy van rajta rendes fék elöl, ami a legfontosabb! Persze ma már rengeteg videót látni hogy veretik a Bentliknek, meg Ferrariknak a földúton, hatalmas!!!, egy hiba és millós a kár. Na az a nemnormális! Meg az akiböl a féltékenység meg a negatívizmus folyik és még ki is teszi az ablakba!
Költhetnek rá akármennyit, akkor is csak egy ezer éves lada marad. Kb az egyetlen dolog ami égőbb a tetű suzukitól. 😀