Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Az elmúlt években több ikonikus autóját is beszántotta Európában a Ford, az első féléves adatokból pedig tisztán kirajzolódik, hogy a SUV-okon és crossovereken túl is van élet, viszont ezekben a szegmensekben már csak a partvonalról figyeli a versenyt.
Több mint egy éve fejeződött be a Fiesta gyártása
Tavaly júliusban gyártották le a világ utolsó Fiestáját, ezzel 47 év és nyolc generáció után búcsúzott a modellpalettáról. Közvetlen utódról azóta sincs hír, az idei eladási számokból viszont kikövetkeztethető, hogy igenis van igény Európában a kisautókra. A Dataforce által közzétett adatok alapján 2024 első felében 51 392 példánnyal többet regisztráltak ebben a szegmensben, amely 5,7 százalékos növekedés 2023 azonos időszakához képest.
Hirdetés
A kisautók szegmensének 10 legkelendőbb járműve 2024 első felében
NÉV
2024 (db)
Változás 2023-hoz képest (%)
1.
Dacia Sandero
144 205
+17,2
2.
Renault Clio
113 620
+14,6
3.
Peugeot 208
105 940
+1,1
4.
Citroën C3
104 655
+52,8
5.
Toyota Yaris
92 879
+10,2
6.
Opel Corsa
86 002
-18,2
7.
Volkswagen Polo
67 619
+4,3
8.
Škoda Fabia
52 433
+22,5
9.
SEAT Ibiza
46 733
+31,6
10.
Hyundai i20
42 098
+19,9
Össz.*
956 865
+5,7
Forrás: DATAHOUSE/ Automotive News Europe
Hirdetés
*: az összesített adat a komplett szegmensre vonatkozik
A Focus napjai is meg vannak számlálva
Nem sokkal jobb a helyzet a Ford szempontjából a kompakt járművek szegmensében sem. Habár itt még elérhető a Focus, csupán hónapok kérdése, és a másik közönségkedvenc is búcsúzik a Saarlouis mellett található üzem leállításával. A döntést még 2022-ben jelentették be, ám ahogy közeledik az "utolsó óra", egyre inkább elhamarkodottnak tűnik. A kompakt szegmens ugyanis a kisautókéhoz képest erősödött 2024 első felében, közel 12 százalékkal, ami 86 161 járművet jelent. A Focus még úgy is hozta az 5. helyet a saját kategóriájában, hogy egy időre leállt a termelés az egyik beszállító sztrájkra miatt. 2023 azonos időszakához mérten így nem meglepetés, hogy csaknem az ötödével visszaestek a típus eladásai, de még ennek ellenére is maga mögé utasította az "ősi rivális" Opel Astrát.
Hirdetés
A kompakt autók szegmensének 10 legkelendőbb járműve 2024 első felében
NÉV
2024 (db)
Változás 2023-hoz képest (%)
1.
Volkswagen Golf
125 591
+42,4
2.
Škoda Octavia
102 906
+25,8
3.
Toyota Corolla
70 541
+13,9
4.
Peugeot 308
50 053
-2,1
5.
Ford Focus
47 070
-19,8
6.
Opel Astra
44 475
+70,4
7.
Kia Niro
38 098
+11,9
8.
Citroën C4
34 247
+8,3
9.
Kia Ceed
33 545
- 5,5
10.
Cupra Leon
32 733
+70,8
Össz.*
837 351
+11,5
Forrás: DATAHOUSE/ Automotive News Europe
*: az összesített adat a komplett szegmensre vonatkozik
A Mondeo szegmense is erősödött az eladásokban
Egy kategóriával feljebb lépve a középkategóriás járművek eladási számai is erősödtek a Dataforce összesítése szerint. A kompaktokhoz képest mérsékeltebben, 6,6 százalékot, ami 11 004 autót jelent darabszámban kifejezve. De miért érdekes mindez a Ford szempontjából? Nos, a Mondeo kifejezetten potens szereplőnek számított a szegmensben, de az európai vásárlók ma már csak irigykedve nézhetik a világ más pontjain utódot is kapó modellt.
A középkategóriás autók szegmensének 10 legkelendőbb járműve 2024 első felében
NÉV
2024 (db)
Változás 2023-hoz képest (%)
1.
Tesla Model 3
59 160
+42,4
2.
Volkswagen Passat
38 147
+3,1
3.
Škoda Superb
25 325
-4,6
4.
Peugeot 408
11 094
+1,4
5.
Volkswagen Arteon
7 705
-38,6
6.
Peugeot 508
7 287
+9,4
7.
Volkswagen ID.7
5 465
+3315,6
8.
Hyundai Ioniq 6
4 777
-2,3
9.
Subaru Outback
4 377
+42,7
10.
Toyota Camry
4 105
+21
Össz.*
178 679
+6,6
Hirdetés
Forrás: DATAHOUSE/ Automotive News Europe
*: az összesített adat a komplett szegmensre vonatkozik
Ahogy a Fiestának, úgy a Focusnak és Mondeónak sincs tervben közvetlen utód. Helyette viszont bemutatkozott az Európának szánt elektromos Explorer, a SUV-kupéként újraélesztett Capri, és az idei év végén érkezik az ugyancsak villanyos Puma Gen-E. Előbbi két modell a Volkswagen MEB platformjára épül, vagyis lényegében az ID.4 és az ID.5 távoli rokona, ezek eladási számaiból következtetve pedig aligha hozhatják be az újdonságok a Fiesta, Focus, Mondeo trió kiesését. Ráadásul a Ford időközben nyilvánosan is elismerte, hogy túlzottan optimista volt a 2030-as céldátum a teljes elektromos átállást illetően.
Persze tévedés lenne azt hinni, hogy a márka vezetősége nem vesz tudomást a vásárlók igényeiről. Jim Farley, a Ford vezérigazgatója sokat mondó nyilatkozatott tett egy júniusi interjújában. "Úja bele kell szeretnünk a kisebb autókba. Persze ezeket a szörnyeket is kedveljük, többek között én is, de továbbra is égető probléma az autók saját tömege"- mondta a vállalat első embere.
A Mustang marad az egyetlen autó a Ford európai kínálatában, amely nem SUV, vagy Crossover
A Focus elmúlásával a kék ovál csupán SUV-okat, crossovereket és terepjárót hagy a palettáján a személyautók piacán, az egyetlen kivétel a Mustang. A V8-as izomautó pedig köztudottan nem tömegek játszóeszköze Európa útjain, ezt bizonyítja, hogy mindössze 1323 talált gazdára 2024 első felében, ami ráadásul 26,6 százalékos visszaesés a múlt év azonos időszakához képest.
Hirdetés
A Ford EU-s piaci részesedése (Nagy-Britanniával, Izlanddal, Liechtensteinnel, Norvégiával és Svájccal kiegészítve) 2024 első felében 3,3 százalékra csökkent a korábbi 4,1-ről. Vajon van még innen visszaút?
Ne felejtsük el, hogy a Fordnak volt hídfőállása Ausztráliában(pl. Ford Falcon), Brazíliában, Dél-Afrikában vagy Törökországban is, mindet felszámolták, a következő a sorban a Ford of Europe lehet, el tudom képzelni, mennyire elegük lehet az itteni bohóckodásból, miközben az amerikai, kanadai szabályozások és vevői igények nagyjából stabilnak mondhatók, így ezekre lehet építkezni. Könnyen lehet, hogy visszavonulót akarnak fújni és az észak-amerikai piacra fókuszálni, ahogy a GM is tette és ott nekik tejjel folyik a méz…
A cikk kettős mércéje mellett pedig megint nem tudok elmenni szó nélkül: a Ford fölé borús fellegeket fest, miközben a VW meg Amerikában gyengélkedik, a franciák Európán kívüli jelenléte marginális, tehát nekik is van bajuk bőven, de a cikk azt sugallja, hogy aki Európában gyengélkedik, az az egész világon gyengélkedik. Ennél nagyobb marhaságot pedig kitalálni sem lehetne…
Az USA-ban is beszántották a személyautós működésüket, pedig ott is újra kelendő a KIA Forte – Toyota Camry-vonal. De nem csak ferdehátú és szedán modelljük nincs, SUV-ból is a Bronco Sport a legkisebb. A Chevrolet ezzel szemben 2 GM Korea/Daewoo-féle kis crossovert is piacra dobott.
Nem csak a cikk fest borús képet a Ford jövőjéről, de a részvény árfolyam és a befektetői értékelések is. A 3 amerikai gyártó közül a Fordnak a leggyengébb a hitelminősítői besorolása, éppen kicsit a bóvli kategória fölött – szóval a cikk nem túloz, a Ford nagyon nincs jó bőrben.
Európa a saját autóiparának sírját ássa már egy ideje a dilettáns, ostoba környezetvédelemnek hazudott szarságaival! Sajnos nem lettek eltakarítva ezek az elemek a politikai életből és félő, hogy 5 év múlva már késő lesz… Nézzük meg hol vannak az egykor vezető európai elektrotechnikai márkák… Az USA-ban meg egy tollvonással kiiktatták a Huawei-t mint konkurenciát. Ezek a mocsadékok meg ülnek a seggükön többmillió Forintnak megfelelő fizetésért és kinyírják a saját gazdaságukat, miközben értelmetlen, nem létező agyament „problémákkal” foglalkoznak és arra meg rájuk megy el a pénz. Hogy lehet ennyire hülye az európai társadalom, hogy nem vetette még le ezeket a Taigetoszról????
A Ford egy dolgot nem vett figyelembe. Sok autógyártó a suvok eladásából él. Például bmw, Peugout. Azonban a ford vásárlóknak többsége a kisebb illetve szedán autókra állt be. Lényeg hogy a ford autó márka esetén a suv/nem suv szerető felhasználók száma pont ellentétes. És itt nem az a lényeg hogy mi éri meg, mi nem éri meg szerintüm, mi az ésszerű és mi nem az ésszerű, hanem az, hogy költségvetési és pénzügyi szempontból a felhasználókhoz kell alkalmazkodni. A ford rosszul döntött.
Ne felejtsük el, hogy a Fordnak volt hídfőállása Ausztráliában(pl. Ford Falcon), Brazíliában, Dél-Afrikában vagy Törökországban is, mindet felszámolták, a következő a sorban a Ford of Europe lehet, el tudom képzelni, mennyire elegük lehet az itteni bohóckodásból, miközben az amerikai, kanadai szabályozások és vevői igények nagyjából stabilnak mondhatók, így ezekre lehet építkezni. Könnyen lehet, hogy visszavonulót akarnak fújni és az észak-amerikai piacra fókuszálni, ahogy a GM is tette és ott nekik tejjel folyik a méz…
A cikk kettős mércéje mellett pedig megint nem tudok elmenni szó nélkül: a Ford fölé borús fellegeket fest, miközben a VW meg Amerikában gyengélkedik, a franciák Európán kívüli jelenléte marginális, tehát nekik is van bajuk bőven, de a cikk azt sugallja, hogy aki Európában gyengélkedik, az az egész világon gyengélkedik. Ennél nagyobb marhaságot pedig kitalálni sem lehetne…
Az USA-ban is beszántották a személyautós működésüket, pedig ott is újra kelendő a KIA Forte – Toyota Camry-vonal. De nem csak ferdehátú és szedán modelljük nincs, SUV-ból is a Bronco Sport a legkisebb. A Chevrolet ezzel szemben 2 GM Korea/Daewoo-féle kis crossovert is piacra dobott.
Nem csak a cikk fest borús képet a Ford jövőjéről, de a részvény árfolyam és a befektetői értékelések is. A 3 amerikai gyártó közül a Fordnak a leggyengébb a hitelminősítői besorolása, éppen kicsit a bóvli kategória fölött – szóval a cikk nem túloz, a Ford nagyon nincs jó bőrben.
Európa a saját autóiparának sírját ássa már egy ideje a dilettáns, ostoba környezetvédelemnek hazudott szarságaival! Sajnos nem lettek eltakarítva ezek az elemek a politikai életből és félő, hogy 5 év múlva már késő lesz… Nézzük meg hol vannak az egykor vezető európai elektrotechnikai márkák… Az USA-ban meg egy tollvonással kiiktatták a Huawei-t mint konkurenciát. Ezek a mocsadékok meg ülnek a seggükön többmillió Forintnak megfelelő fizetésért és kinyírják a saját gazdaságukat, miközben értelmetlen, nem létező agyament „problémákkal” foglalkoznak és arra meg rájuk megy el a pénz. Hogy lehet ennyire hülye az európai társadalom, hogy nem vetette még le ezeket a Taigetoszról????
A Ford egy dolgot nem vett figyelembe. Sok autógyártó a suvok eladásából él. Például bmw, Peugout. Azonban a ford vásárlóknak többsége a kisebb illetve szedán autókra állt be. Lényeg hogy a ford autó márka esetén a suv/nem suv szerető felhasználók száma pont ellentétes. És itt nem az a lényeg hogy mi éri meg, mi nem éri meg szerintüm, mi az ésszerű és mi nem az ésszerű, hanem az, hogy költségvetési és pénzügyi szempontból a felhasználókhoz kell alkalmazkodni. A ford rosszul döntött.