Külföldre menne? Ezeket ne hagyja otthon!
Milyen papírokra van szükség külföldi utazáshoz?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Már tényleg teljesen szabadon utazhatunk, vagy mégsem? Mire van szükség, ha külföldre utaznánk? Ennek néztünk utána.
A rendszámegyezmény tagországai
(ahol nincs szükség a zöld "Nemzetközi Gépjármű-biztosítási Kártyára")
Autónk kapcsán fontos, hogy az utazásra megfelelően felkészített, üzembiztos állapotban legyen, ha azonban mégis beütne valami, jól fog jönni, ha van külföldön is érvényes assistance szolgáltatásunk, illetve biztosításunk. Biztosítás kapcsán nem csak autónkra, saját magunkra is érdemes gondolni. Alapvető orvosi ellátásra az Európai Unió területén az ingyenesen kérhető Európai Egészségbiztosítási Kártya birtokában jogosultak vagyunk, ám fontos tudni, hogy az számos kockázatra, például hegyi, sípályás mentésre nem terjed ki. Okmányból nem feltétlenül kell velünk legyen útlevelünk, az EU-ba és még néhány egyéb országba személyi igazolványunkkal is utazhatunk. Autóval útnak indulva ritka eset az, hogy szükségünk lenne az okmányirodákban 2300 forintért igényelhető nemzetközi jogosítványra. Hagyományos vezetői engedélyünket ugyanis az Európai Unió országain túl valamennyi, az 1968. évi Bécsi Közúti Közlekedési Egyezményhez csatlakozott országban elfogadják (az Egyezményt nálunk az 1980. évi 3. törvényerejű rendelet hirdette ki itthon).
(ahol nincs szükség a zöld "Nemzetközi Gépjármű-biztosítási Kártyára")
- Ausztria
- Belgium
- Cseh Köztársaság
- Dánia
- Feröer-szigetek (Dánia)
- Finnország
- Franciaország
- Görögország
- Hollandia
- Horvátország
- Írország
- Izland
- Liechtenstein
- Luxemburg
- Monaco
- Nagy-Britannia és Észak Írország, a Channel-szigetek, Gibraltár és Man szigete
- Németország
- Norvégia
- Olaszország, Vatikán és a San Marino Köztársaság
- Portugália
- Spanyolország
- Svájc
- Svédország
- Szlovák Köztársaság
- Szlovénia
Télen alap, hogy csak az útkörülményeknek megfelelő abroncsokkal induljunk, s fontos tudni, hogy számos országban időszakfüggően is létezik téligumi kötelezettség. Ennek kapcsán korábbi cikkünk ad bőséges tájékoztatást. Mivel télen - a teljes mértékben hóval borított - útszakaszokra akár hazánkban is előírhatják a hólánc kötelező használatát (s így van ez például Ausztriában, vagy Csehországban is), aki síelni, vagy csak egyszerűen sípályák közelébe, a hegyekbe utazik, az érdemes hóláncot is vigyen magával, s annak felszerelését természetesen előre begyakorolni
A külföldi autózás egyébként nem sok eltérést jelent a hazaihoz képest, ha az itthon érvényes szabályokat betartjuk, akkor külföldön sem fog meglepetés érni bennünket. Több országban is előírt a lakott területen kívüli fényszóróhasználat (Szlovéniában a lakott területen belüli is), a menet közbeni, kihangosító nélküli telefonhasználat pedig a legtöbb országban tiltott, az pedig itthon is előírás, hogy legalább egy láthatósági mellény legyen az autóban, hogy ha lerobbannánk, akkor lakott területen kívül azt viselve szálljunk ki az autóból, s helyezzük ki az elakadásjelző háromszöget. Ilyen esetben jól fog jönni, ha rendelkezünk a már említett assistance biztosítással, illetve a téli utazásokhoz ajánlott kellékek közül legalább elemózsiával, váltó- és meleg ruhával, valamint természetesen innivalóval.
Mivel készüljünk az egyes országokba utazáskor?
*: Ajánlott sebesség, egyes szakaszok korlátozástól mentesek. Rossz látási viszonyok (kevesebb mint 50 méter) esetén a max. sebesség 50 km/h
**: Rossz látási viszonyok (kevesebb mint 50 méter) esetén a max. sebesség 50 km/h
Ha pedig nem adódik baj, akkor a határok átlépése ma már alig igényel előkészületet. Aki amúgy a téli autózásra kellően felkészül, az nyugodtan mehet nyugat felé. Tőlünk keletre, már kell egy kevés előkészület (zöld színű biztosítás-igazolás, stb.). Messzebbre utazva a célország közlekedési szabályairól természetesen mindenképp érdemes tájékozódni, hogy például Angliában se érje meglepetés a sofőrt.Ausztria | Szlovákia | Csehország | Svájc | |
Valuta | Euró (EUR) | Euró (EUR) | Cseh korona (CZK) | Svájci frank (CHF) |
Sebesség-korlátozás | Lakott terület: 50 km/h, országút: 100 km/h, autópálya: 130 km/h | Lakott terület: 50 km/h, országút: 90 km/h, autópálya: 130 km/h | Lakott terület: 50 km/h, országút: 90 km/h, autópálya: 130 km/h | Lakott terület: 50 km/h, országút: 80 km/h, autópálya: 120 km/h |
Téli felszerelés | November 1. és április 15. között kötelező a téli gumi, hólánc a táblával jelzett útszakaszokon szintén. Szegecses abroncs október 1. és május 31. között engedélyezett, országúton legfeljebb 80, autópályán 100 km/órával | Személyautóknak nincs dátumhoz kötött előírás,de kötelező a téli gumi, ha az utat összefüggő hóréteg borítja, buszok és teherautók számára november 15. és március 31. között, legalább a hajtott tengelyeknél szintén. Szegecses abroncs nem engedélyezett | Nov. 1. és márc. 31. között a 3,5 tonna feletti járműveknek, egyébként csak télies útviszonyok közepette kötelező. Akár a profilmélységet is ellenőrizhetik, ami személyautóknál legalább 4, 3,5 tonna feletti járműveknél 6 mm kell legyen. Egyes útszakaszokon a hólánc használatát is előírhatják. Szegecses abroncs nem engedélyezett | Nincs általános előírás, téli útviszonyok között azonban erősen ajánlott. Baleset esetén súlyosbító tényező a nyári abroncs. Szegecses gumi október 24. és április 30. között engedélyezett |
Fényszóró-használat nappal | Nincs általános kötelezettség | Egész évben, minden gépjárművel kötelező | Egész évben, minden gépjárművel kötelező | Alagutakban kötelező a tompított fényszóró, amúgy ajánlott a nappali menetfény |
Kötelező felszerelés | Elsősegélydoboz, elakadásjelző háromszög, láthatósági mellény | Elsősegélydoboz, elakadásjelző háromszög, láthatósági mellény | Elsősegélydoboz, elakadásjelző háromszög, láthatósági mellény | Elakadásjelző háromszög |
Engedélyezett véralkoholszint | 0,5 ezrelék | 0,0 ezrelék | 0,0 ezrelék | 0,5 ezrelék |
Telefonálás | Csakis kihangosítóval | Csakis kihangosítóval | Csakis kihangosítóval | Csakis kihangosítóval |
Egyéb | Pályamatrica kötelező az autópályákon | Pályamatrica kötelező az autópályákon, ahol az előírt, legalább 70 méteres követési távolságot is mérik | Pályamatrica kötelező az autópályákon | Pályamatrica kötelező az autópályákon |
Németország | Olaszország | Horvátország | Szlovénia | |
Valuta | Euró (EUR) | Euró (EUR) | Horvát kuna (HRK) | Euró (EUR) |
Sebesség-korlátozás | Lakott terület: 50 km/h, országút: 100 km/h, autópálya: 130 km/h* | Lakott terület: 50 km/h, országút: 100 km/h, autópálya: 130 km/h (Három sávos autópályán, ahol tábla engedélyezi 150 km/h) | Lakott terület: 50 km/h, országút: 100 km/h, autópálya: 130 km/h (Egyes gyorsforgalmi utakon 80 km/h ? táblával jelezve) | Lakott terület: 50 km/h, országút: 100 km/h, gyorsforgalmi utak: 100 km/h, autópályán 130 km/h** |
Téli felszerelés | A téli gumi nem kötelező, de aki téli időjárási viszonyok között nyárival akad el vagy okoz balesetet, az büntetésre számíthat. Hólánc a táblával jelzett útszakaszokon, hóval borított úttest esetén kötelező, a vele engedélyezett maximális tempó 50 km/óra. Szegecses abroncs csakis a Bad-Reichenhall-Lofer szakaszon engedélyezett | Téli gumi a táblával jelzett útszakaszokon kötelező. Szegecses gumiabroncs november 15. és március 15. között, lakott területen kívül 90, autópályán 120 km/órás tempóval használható | Téli gumi november 1 . és április 30. között kötelező mind a 4 keréken, minimum 4 mm-es profilmélységgel. 5 cm-nél nagyobb hóréteg esetén a hólánc használata is kötelező. Szegecses abroncsot nem szabad használni | November 15. és március 15. között minimum 3 mm profilmélységű téli gumi kötelező. 5 cm-nél nagyobb hóréteg esetén a hólánc használata is kötelező. Szegecses abroncsot nem szabad használni |
Fényszóró-használat nappal | Ajánlott | Autópályán, autóúton és országúton kötelező | Október utolsó szombatja és március utolsó szombatja között mindenhol kötelező, rossz látási viszonyok között szintén | Egész évben, mindenhol kötelező |
Kötelező felszerelés | Elsősegélydoboz, elakadásjelző háromszög, láthatósági mellény (utóbbi ajánlott) | Elsősegélydoboz, elakadásjelző háromszög, láthatósági mellény | Kötszerek, elakadásjelző háromszög, tartalék izzókészlet (kivéve xenon és LED). Országjelző matrica ajánlott | Elsősegélydoboz, elakadásjelző háromszög, láthatósági mellény kötelező, tartalék izzókészlet erősen ajánlott |
Engedélyezett véralkoholszint | 0,5 ezrelék. 2 évnél fiatalabb jogosítvánnyal rendelkezőknél és hivatásos sofőröknél 0,0 ezrelék | 0,5 ezrelék. 3 évnél fiatalabb jogosítvánnyal rendelkezőknél és hivatásos sofőröknél 0,0 ezrelék | 0,5 ezrelék. Hivatásos sofőrök és 24 éven aluliak számára 0,0 ezrelék | 0,5 ezrelék. Hivatásos sofőröknél 0,0 ezrelék |
Telefonálás | Csakis kihangosítóval | Csakis kihangosítóval | Csakis kihangosítóval | Csakis kihangosítóval |
Egyéb | Környezetvédelmi területekre behajtás csakis plakettel | - | - | Pályamatrica kötelező az autópályákon |
*: Ajánlott sebesség, egyes szakaszok korlátozástól mentesek. Rossz látási viszonyok (kevesebb mint 50 méter) esetén a max. sebesség 50 km/h
**: Rossz látási viszonyok (kevesebb mint 50 méter) esetén a max. sebesség 50 km/h
NICK: A kori sör engedélyezésénél pont ellenkező logika működött Horvátországban. Ott választást döntött a kérdés, mert korábban bevezették a zéró toleranciát, de persze a nép lázadt. Az ellenpárt eltörölte volna a titást, más komoly különbség a programokban nem is volt. Azzal érvelt, hogy ha van ésszerű limit, akkor jó eséllyel betartják a népek, engedélyezzük. Ha zéró, akkor egy sör után már „úgyis mindegy” alapon csúszik a többi. Meg is nyerték a választást (népakarat), és engedélyezték a 0.5-öt.
Kétféle ország van: az egyikben állampolgárok laknak, a másikban alattvalók. Ez ebből a szempontból (sok más mellett)is jól látszik. (Mondjuk az ismeretségi körömben nincs olyan, aki egy meló utáni jó sörből gondot csinálna, dehát ez itt vidék. Siralmas 🙂 )
Végül is nem muszáj javítani a cikkben az orbitális félreinformálásokat, mindenesetre ez minősíti a munkátokat…
Tudom hogy semmi gond de en csak itt talalkoztam sarga felfestessel 1X-2X vagy piros 1X-2X vonalazassal
3-4savos korforgalom vagy 6korforgalom 1nagyban.Vagy a kozlekedesi lampa ami van mikor piros,piros-sarga,zold.De van mikor piros,sarga villog,majd zold.Gyalogos atkelonel sarga bolya villog.Ja es keresztezodesbe neha van sarga kocka ha bent ragadsz abban zokszo nelkul jon a csekk.
Es a buntetesek 70F-tol indulnak.A biztositas szemelyre van es hozzakotve az auto.De hal istennek EU es mar nem kell semmi kulonost tenni.Akinek van kinti cime az konyen atvalthatja a jogsit.
Apro dolgok de azert nem art informalodni,neha sok bosszusagtol menthet meg.
Londoni ismerosom 2napig varta vissza az autojat…
De gondolom van ez mashol is.
Ha emlékeim nem csalnak Horvátországban fizetőkapus az autópálya és nem matricás.
Az angoloknál sincs semmi gond, esetleg, ha ottani kocsit szeretnél vezetni. Egy ismerős volt kint bébiszitter, és a család kocsiját kellett vezetni, de a biztosító nem fogadta el a magyar jogsit, így levizsgázott ott is. Igaz ez már 17-18 éve volt, akkor még nem voltunk EU tagok.
Azert az Angolokhoz kirandulok jobb ha utanna neznek mizu van erre.
Mondjuk az elso es legfontosabb minden forditva van!
Egy vagy két sört mindenhol meg lehet inni csak nálunk nem 🙂 Igaz, ha nálunk meg lehetne inni két sört, mindenki 3-4 sört inna :))))
Nekem a biztosítóm – pedig volt több is – még soha nem küldött olyan zöld papírt, igaz nem is volt szükség rá, még nem utaztam olyan országba, ahol kellett volna.
Ausztriában csak télies útviszonyok esetén kötelező a téligumi
„A személyautók és a 3,5 tonna össztömeg alatti kisteherautók esetében november elseje és április 15. között kötelező a téli abroncs. Ám csupán a télies útviszonyoknál…”
[url]http://www.kisalfold.hu/mosonmagyarovari_hirek/kotelezo_is_meg_nem_is_a_teli_gumi_az_osztrakoknal/2356994/[/url]