Üzemanyagárak egy németországi benzinkúton még júniusban - a benzinnél csaknem, a gázolajnál több mint 1 euróval olcsóbb az LPG
Nemrégiben
néztük és mutattuk meg, hogy a hatósági áras benzin mellett a nem hatósági áras LPG-vel autózni itthon nemigen éri meg, ellenben ott, ahol nincs megkülönböztetve a benzin és a gázolaj az autógázzal, vagyis az LPG-vel szemben, ott bizony jelentős spórolást eredményezhet a gázautózás. Elég a szomszédos Szlovákiát megnézi, ahol a benzin és a gázolaj 1,9 eurós árával szemben 0,9 euróért mérik az LPG-t, ami egyébként a hazai, 380 forint körüli áránál is kedvezőbb. Nyugat-Európában még zordabb a helyzet, a benzin és gázolaj literára jelenleg több országban is 2 euró feletti, míg az LPG-t jellemzően 1 euró környékén meg lehet kapni. Ilyen árelőnnyel még az LPG-vel adódó többletfogyasztás mellett is olcsóbb autógázzal haladni. Igen ám, de
ahogyan telefontöltőből, úgy bizony LPG-csatlakozóból sincs (még) egységes, így aztán ahogyan villanyautóval, úgy LPG-vel is érdemes egy kicsit megtervezni a "töltéseket".
A hazánkban megszokott Dish csatlakozó, erre csak fel kell reteszelni a töltőfejet, s már indítható is a töltés
A mai árak mellett persze bármely üzemanyaggal autózva érdemes megnézni, hogy mennyiért tölthetjük azt. Mivel hazánkban tavaly november közepe óta él a 480 forintos ársapka, sokan már le is szoktak az üzemanyagárak figyeléséről, de külföldre utazva érdemes megnézni, hogy az általunk meglátogatott országokban mennyiért mérik az üzemanyagokat, azaz hol érdemes a határ előtt még telecsorgatni az autót. Az nem vitás, hogy itthon mindenképp, így a határhoz közeli utolsó kutakon az autópályákon mindenképp torlódásra kell felkészülni, ugyanúgy ahogyan például Németország utolsó kútjain is, hiszen ott adókedvezmény teszi jelenleg olcsóbbá az üzemanyagokat. Bármelyik országban járunk, (hatósági ár nélkül) él az ökölszabály, hogy az autópályákon alsó hangon 10%-os felárral kell számolni a tankoláskor. Sokkal jobban járhatunk, ha egy-egy közeli településre lekanyarodunk, ez persze nem csak az üzemanyagárakra értendő, üdítőt vagy bármi egyebet vásárolva is jelentős spórolás egy helyi közért az autópályás benzinkúthoz képest.
Németországban egy ilyen adapterre is szükség van az LPG-tankoláshoz
Ami viszont LPG-specifikus, az a töltőfej. Benzin és gázolaj tankolásához szokva már-már a felfoghatatlan kategória, hogy nem csak belógatjuk az egységes átmérőjű csövet, ám a cseppfolyósított gáz (azaz az LPG) logikusan csak hermetikus csatlakozón keresztül tankolható. Ez a csatlakozó azonban országonként eltérhet. A leginkább elterjedt az olasznak mondott, hazánkban is megszokott Dish csatlakozó, az összes környező országban ezzel találkozhatunk, de van néhány európai ország, ahol egyebet alkalmaznak. Németországban és Belgiumban az úgynevezett ACME, míg Hollandiában a Bajonett csatlakozót használják. Elsőre maga a rendszer is ijesztőnek tűnik, de jó hír, hogy léteznek adapterek, s Németországban 3-ból 3 helyen tartottak is adaptert, ami persze nem jelenti azt, hogy mindenhol lesz, de a nemzetközi forgalom számára kitett helyeken sanszosan, hiszen a töltőállomásnak - akármennyire is meglepő - de az az érdeke, hogy eladja az üzemanyagot.
Az adapter becsavarása után tudjuk csatlakoztatni a germánoknál használt ACME töltőfejet
Minél nagyobb forgalmú és zsúfolt egy kút, annál sanszosabb, hogy az adapterért letétet fognak kérni, de egy-egy kisebb városban simán megeshet, hogy szó nélkül a kezünkbe nyomják. Segítségre ne számítsunk, ugyanis míg hazánkban LPG-t csakis a töltőállomás személyzete tankolhat az autóba, Nyugat-Európában magunk vagyunk kénytelenek. Érdemes tehát megfigyelni a tankolást, a töltő csatlakoztatását, ha máshonnan nem, egy videóból. A csatlakozót a biztonsági retesszel rögzíteni kell, ha pedig adaptert is alkalmazunk, azt be kell csavarni a Dish-csatlakozóba, majd az adapterre kell felreteszelni a töltőpisztolyt, a német esetén előtte forgatással is rögzíteni kell azt. Az LPG tankolása ezt követően indítható, nem a töltőpisztolyról, hanem magáról az oszlopról. Míg a hagyományos töltőpisztolyon a kallantyú beakasztása után akár moshatjuk is a szélvédőt, autógázzal ez nincs így, végig nyomni kell a töltőgombot, persze a töltés itt is megáll automatikusan, amikor már nem tudunk több gázt bepréselni a tankba.
Az ACME töltőfej csavarással és reteszeléssel is rögzítendő
A leoldásnál elkerülhetetlenül kijön egy kis gáz, ami a pisztoly végében és akár az átalakítóban volt. Mivel a cseppfolyósított autógáz párolgása esetén hőt von el a környezetétől, ezért mind a töltőfej, mind az adapter erősen lehűlhet, a tankoláshoz érdemes egy kesztyűt tartani az autóban. Igaz, itt - szemben a gázolajjal - kezünk nem lesz büdös és koszos a tankoláskor. Már csak ez is előny, de LPG-vel autózva még többletfogyasztással is szerényebb szén-dioxid emisszióval és költséggel számolhatunk, mintha benzinessel tennénk, a Dacia Jogger esetén például felfelé kerekítéssel 6 literes benzines, 8 literes LPG átlag adódott, ami a még viszonylag kedvező szlovákiai árakkal számolva is 100 kilométerenként 4,2 euró, azaz mostani árfolyamon mintegy 1700 forintos spórolást eredményez, ami 500 kilométerenként, azaz tankolásonként 8500 forint spórolás. Ennyiért már az átalakítás és a picit macerásabb tankolás is megéri, de megsúgom, sokszor kisebb a sor az LPG-s oszlopoknál, mint a többi "hagyományos" oszlopnál. És persze azt is, hogy a Dacia Jogger esetén nem is jelent felárat az LPG üzem. Aki pedig szemfüles, azt is láthatja, hogy a fotókon egy másik LPG-s Jogger látható, mint
a már mutatott alapverzió. Igen, ez a középső, Comfort ellátmányú, ezzel tettem egy hosszabb, nyugat-európai túrát, ami már egy következő cikk témája.
Ügyesen lovagolja meg az olcsó autózás iránti igényt a Dacia: a piac legolcsóbb hétülésesének számító Jogger alapáron adja az LPG-üzemet