Ennek a prototípusnak a formája is érdekes, ám a lemezek alatt rejlő technológia még inkább különleges
A Toyota hivatalosan bejelentette, hogy 2025-ig összesen 15 villanyautójuk érkezik majd a piacra, ráadásul ezen a téren is az innovációk bajnokai kívánnak lenni, ezért 13,6 milliárd dollárt, átszámolva körülbelül 4100 milliárd forintot fognak lítium-ion és szilárdtest-akkumulátorok fejlesztésre fordítani, ami nagyjából az ötöde Magyarország teljes éves költségvetésének.
Elsőként a Subaruval közösen fejlesztett kompakt SUV érkezik, ez elvileg a tavasszal bemutatott bZ4X tanulmányautóhoz fog hasonlítani.
Abban még lítium-ion akkumulátor lesz, de a cég jó úton halad az akkucsomagok következő, szilárdtest-technológiájú változatának tökéletesítése felé. Ez a technológia nem csak energiasűrűségben és töltési sebességben jelentene nagy előrelépést, hanem gyártási költségek tekintetében is. Nemrég Tokió utcáin egy elektromos hajtású Toyota prototípust filmeztek le mozgás közben, amiben jó eséllyel ilyen akkucsomag rejtőzik.
Néhány hete jelentette be Maeda Masahiko technológiai főigazgató egy online sajtótájékoztatón, hogy több hónapja használnak tesztpályán egy ilyen akkucsomagos prototípust adatgyűjtésre. Tacsimoto Siró, a Toyota mobilitási kommunikációért felelős alelnöke a The Drive-nak elárulta:
"ezen adatok alapján folytattuk a fejlesztéseket, végül idén augusztusban megszereztük az engedélyeket a szilárdtest akkumulátorokkal felszerelt járműveink közúti tesztelésére." A technológia lényege, hogy a jelenleg használt folyékony elektrolitokat szilárd anyagra cserélik az akkumulátorban, hogy a gyúlékonyság csökkentésével a jelenleginél szélesebb hőmérséklet-ablakban tudjanak működni. Ez pedig lehetővé teszi, hogy több energiát tudjanak leadni és sokkal gyorsabban töltődjenek a lítium-ion akkumulátoroknál.
A prototípusban tesztelt akkucsomag forradalmasíthatja a villanyautózást
Mivel ennek a technológiának a biztonságos, megbízható használata és a gyártása is teljesen új kihívásokat rejt, a Toyotának egy nagyon hasonló utat kell végigjárnia, mint amikor két évtizeddel ezelőtt a mára már megszokott nikkel-metál hidrid, majd líitum-ion akkucsomagokat próbálták autó-kompatibilisre fejleszteni. A működő szilárdtest-akkumulátoros Toyota fontos lépés ezen a téren, más cégek ugyanis rendre mondanak le a technológiáról a túl magas fejlesztési költségek miatt.