Közösségi győzelem a dugók és traffipaxok felett
Ezzel a módszerrel utazhatsz dugó- és traffipaxmentesen
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A közösségnek nagy az ereje, ezt már több internetes oldal is igazolta. A közlekedésben is egyre inkább terjed a közösségi szemlélet.
Múlt heti cikkünkben ismertettük, hogy utazás előtt hogyan és mivel érdemes tervezni annak érdekében, hogy a legkedvezőbb útvonalon jussunk el a célunkig. Erre természetesen többféle programot lehet használni, akár papír alapú térképen is böngészhetünk. Azzal kapcsolatban viszont, hogy éppen hogy alakul az aktuális forgalmi helyzet utóbbi egyáltalán nem szolgáltat információt. A navigációs programok is csak részben tudnak erről tájékoztatni minket az utazás során.
Külföldön nagyobb múltja van és tőlünk nyugatra jobban is lehet használni a TMC-t, amely a GPS-es navigációt egészíti ki valós idejű közlekedési információkkal. A mobilpiac átalakulása és a mobilinternet elterjedése lehetővé tette, hogy TMC hiányában ahhoz hasonló, sőt még minőségibb útinformációkkal lehessen ellátni a közlekedőket. A jó útvonaltervezésnek és a folyamatos haladásnak alapvető feltétele, hogy kerüljük a dugókat, ugyanakkor egyéb út- és időjárási viszonyokról nem kapunk információt, a rendőrségi ellenőrzések és traffipaxok helyéről nem is beszélve. Egészen mostanáig.
Nem is olyan régen többen utaztunk, autópályán haladtunk, miközben egy autót előztünk. Átpillantva az ismerősöm röhögve jegyezte meg, hogy mi a fenének használ navigációt a másik autós, ha pályán halad. Mert nem tudni, hogy mikor lesz előtte egy nagy dugó, amit ő akár el is tud kerülni, vagy pontosan tudja, hogy hol milyen veszély lehet az úton. Ezen kívül pedig még arról is lehet információja, hogy hol lehet traffira számítani. Meglepődve kérdezte: már ilyen is van? Igen van, a technika jelenleg már ilyen szinten áll és az információáramlás minden eddiginél gyorsabbá vált.
A mai világban, ha tömegeket akarunk elérni pl. egy szoftverrel, akkor különböző mobilplatformokra kell fejleszteni. Ezt tette néhány évvel ezelőtt egy izraeli cég is és megalkotta a Waze nevű közösségi navigációs programot. Hogy mekkora lehetőséget nyújt a program, arról az árulkodik, hogy néhány éve a Google 1 milliárd dollárért vette meg az akkor már jól bejáratott szoftvert. Természetesen azóta is folyamatosan tökéletesítik, mára már szinte nincs olyan okostelefon, amelyre ne lehetne letölteni.
Akik használják nagyon helyesen teszik, akik pedig nem ismerik, illetve nem alkalmazzák, nekik érdemes letölteni és kipróbálni. Teljesen értelmetlen dolognak tűnik az, hogy egy ismert helyre és ismert útvonalon navigációt használjunk, de csak így van lehetőség arra, hogy a nagyobb dugókat elkerüljük és valós idejű információkat kapjunk az útviszonyokról. Az egész rendszer közösségi alapon működik. A programhasználók különböző jelentéseket küldhetnek be, amely lehet torlódás, dugó, útlezárás, úthiba, időjárási körülmény, rendőri ellenőrzés, traffipax stb. A beküldést követően az a sofőr, aki mögöttünk érkezik, akár csak 1-2 perccel, már figyelmeztetést kap róla.
Nem kérdés a program használatának hasznossága, persze kellő odafigyeléssel ajánlott alkalmazni, az elsődleges feladat, hogy vezessünk és odafigyeljünk a közlekedésre. Utassal már egyszerűbb az életünk, kiadhatjuk neki feladatként, hogy az úttal kapcsolatos jelentéseket ő küldje be helyettünk. A közösségi erő már itthon is érződik, Budapesten nagyon jól használható a program és az autópályákon is hasznos, amikor sebességmérésre figyelmeztet. Vidéken még kevésbé elterjedt, ezért ott nem áll mindig rendelkezésre kellő mennyiségű információ, célszerű azonban ott is használni, meghozva ezzel a többi felhasználó kedvét ahhoz, hogy ugyancsak futtassa az alkalmazást.
A tervezés után navigálás során jó választás lehet a Waze, igaz használata mobilinternetet igényel, amihez külföldi használat esetén a roaming díj is hozzáadódik. Ha valaki csak emiatt ruházna be, akkor hazai használat esetén egy feltöltőkártyás csomaggal havi néhány száz forintból megúszhatja a program működéséhez szükséges adatforgalmat. Ha valaki sűrűn autózik és a program segítségével el tudja kerülni a dugókat, akkor a mobilnet díja többszörösen megtérül, hiszen az araszolás közben elégetett üzemanyag ennél jóval többe kerülne. Wazéra fel, aki pedig nem használja, ne csodálkozzon, ha belefut egy-egy traffiba (most csütörtökön például lesz bőven) vagy dugóba. Természetesen a Waze sem mindenható, viszont használatával jóval tudatosabban tudunk A-ból B-be eljutni, mintha csak az érzéseinkre vagy a korábbi helyismeretünkre hagyatkoznánk.
Amúgy is rossz nézni mit összeszenvedtek, még nyomkodjátok csak ezeket is!
🙂
Én már évek óta használom, egyre jobb lett, lesz. A roamingot is megveszem, ha nyerek 1/2 órát, vagy elerülök egy büntit már megérte. A tom-tom is fut párhuzamosan ,ha hosszabb útra megyek, az is az internetről kapja az információkat.
Ez a jelen nem a jövő. Minél többen használják, annál több, pontosabb info áll rendelkezésre.
A TMC magyarországi helyzete, érdekelne. Tudsz esetleg, többet is a témáról?
A közúti közlekedés mindenféle úton, autópályán, autóúton, főúton, mellékúton stb. zajlik. Előre leszögezem, hogy a gyorsabb haladás bármelyik úton is következik be, veszélyes! De a mindennapi közlekedés célja időpontra történik. Ha akadályozó tényező lép fel, torlódás, baleleset, rendőr, trafipax, útszűkület, útjavítás, úthibás útszakaszok (útviszony szerinti vezetés) akkor, hogy időben célba érkezzünk csak a sebesség megváltoztatásával tudjuk megtenni. Nincs más lehetőség! Szakemberek szóljanak hozzá ehez, a valós körülmények figyelembevételével, és a tudomány segítségével adjanak tanácsot.
Komolyabbakban tempomat, még komolyabbakban limiter is.
mikike, te a cikket szoktad érteni? Már ha elolvasod egyáltalán tökfej….
[i]„Átpillantva az ismerősöm röhögve jegyezte meg, hogy mi a fenének használ navigációt a másik autós,”[/i]
Néhány apróság(?): Lehet hogy néhány embert meglep de nincs mindenkinek okostelefonja. A TMC elterjedtségéről pedig annyi hogy a magyar szolgáltató egy úgynevezett szűkített kódtáblát használ, így a GPS készülékkekre kevesebb közlekedési in formáció érkezik mintha ugyanazt a készüléket a Lajtán túl használnánk.
???? Ki röhög , és min röhög ? Farkaska , valamit nagyon ” elnéztél ” !!
Egy rendes GPS pl pontosan mutatja az aktuális sebességet és pl. a TMC a cikkben írott előnyöket is nyújtja, mutatja a várható érkezési időt, ami ha dolgozik az ember, nagyon fontos lehet.
Az autózás sokaknak munka, s nem csak a teherautó sofőröknek. Egy üzleti találkozóra nem ritkán autópályán megy az ember, s egy várható érkezést, késést a GPS pontosan mutat, ami alapján lehet módosítani a találkozót a partnerrel.
Ugyanakkor az autópálya nem ritkán csak egy része az útnak, ami vagy országúton kezdődik, vagy ott folytatódik, ezért nem veszi le senki az ablakból a navit.
A hülye tehát az, aki ezen röhög.
Mondjuk ezt az „Autópályán minek GPS?” kérdést nem értem. Hétvégi sofőröknek minden kihívást jelent. Emellett közvetlen munkatársam esete: pár évvel ezelőtti március 15-i havazásban. Mindennapi útvonalon ment haza autópályán, de a hóesésben egyszerűen túlment a lehajtón, ahol mindig is le szokott menni. Szóval, ha nem hibázik, hazaért volna, így viszont két napig ott rostokolt. Bármilyen navigációs vagy térképprogram futtatása megmentette volna ettől.
Valóban van Windowsos telefonra is, azonban azt a plattformot sajnos már nem fejlesztik, így bizonyos funkciók azon már nem működnek (pl. üzemanyag árak), így javasolt Android-on vagy iOS-en használni a Waze-t.
Ha valaki csak a traffikat szeretné előre látni, ajánlom kipróbálásra a Traffi Hunter nevű magyar fejlesztésű alkalmazást, egyrészt szintén közösségi bejelentési elven működik, másrészt a police.hu-n előre jelzett traffi helyszínek vannak benne. Vidéken is elég sokan használják.