Közeli helyeken, dombokon, hegyeken – hova menjünk síelni?
Hova menjünk egy napra csúszkálni?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Megpróbálunk tanácsot adni arra az esetre, ha csak egy napunk van síelni menni, Budapest 350 km-es körzetében kerestünk gyors látogatásra érdemes sípályákat.
[kepallojobb=414707]Ilyen környezetben a hideg fel sem tűnik[/kepallojobb]
Ha nem tudunk ott aludni, akkor a napközben teljesíthető 6-7 órás csúszkálás mellett az oda- és visszaúttal is számolnunk kell: ezért meglehetősen vízfejű hozzáállással, de Budapest 350 kilométeres körzetéből kerestünk megfelelő terepeket. A nyugati vagy északi határszélen élők jobb helyzetben vannak, számukra fél Magyarország átszelése kimarad az útitervből, így pályák közül is bővebben válogathatnak.
Alapszabály, hogy hétköznap jóval kevesebben vannak, mint hétvégén, néhol a jegyárak is kedvezőbbek munkanapokon, de az elkövetkező hétfőtől jövő vasárnapig mindenhol nagy tolongásra lehet számítani, mert most tartják a síszünetet az iskolákban. Azt is érdemes figyelembe venni, hogy a sípályák ritkán találhatók autópálya mellett, így a menetidők tekintetében gyakran még 90-100 km/h-s átlaggal sem számolhatunk.
Ha csak játszadozni, gyakorolgatni vagy teljesen nulláról kezdeni szeretnénk, akkor a legegyszerűbb választás a Normafa. Az itteni sípályának nincs gondos gazdája, így liftet, vagy kezelt nyomvonalat ne is várjunk, viszont a füves aljzaton már kevés havon is el lehet szórakozni, igaz, ezután felfelé mászás, a csúcson pedig remek rétesező vár. A fővárostól 47 kilométerre található a visegrádi Nagyvillám[/url], ahol 1,7 kilométernyi, főleg könnyű kék pálya várja a látogatókat. Felnőtt napijegy 3500, trükkös meghatározással hat év és 160 cm közötti gyerekeknek 2500 forint. Hétvégén egy ezres plusszal érdemes számolni.
Legtöbb pályánk a Mátrában található, a fővárostól 99 km-re a Kékestető[/url], melynek különlegessége, hogy tetejétől a Mátraházán található Veronika-rétig 1,8 km hosszúságban lehet lesiklani, és busz visz vissza a csúcsra. A napijegy itt 4500-3500 Ft, viszont nem tesznek különbséget hétköznap és hétvége között. Innen már csak egy ugrás Mátraszentistván, ahol az utóbbi pár évben rengeteget fejlesztettek, és a hegy visszafogott méretei ellenére változatos csíkokat húztak az erdőbe. A snowboardosok mini funparkban fejleszthetik tudásukat, a bizonytalan lábakon állókat szánkópálya várja, a felnőtt napijegy 5500 Ft. Az ország nyugati felén élők számára a Budapesttől 130 km-re található Eplény[/url] a logikus választás, az ország legfiatalabb, 2006 óta fejlesztett terepén található hazánk első négyüléses felvonója. Az összesen mintegy 4,3 km hosszúságú rendszerben kék, piros és fekete pályákat is találunk, egy napot 5900, hétköznap 5000 forintért tölthetünk el itt.
Ha úgy döntünk, hogy mégis inkább euróért vásárolunk síbérletet, akkor alapvetően három irányba érdemes indulni. Legnépszerűbb Szlovákia, ebben az irányban már 200 km-en belül is találunk terepeket. Ezen az álomhatáron belül esik Sachticky[/url] és Turecká[/url], előbbi 9,2, utóbbi 9 km-es pályarendszerrel. Mindkettőn viszonylag változatos nehézségű lejtőket találunk, de csak húzóliftekkel, a jegyárak 19-20 euró körül mozognak. Ha a Jasna[/url] néven egyesített északi és déli Chopok vagy Donovaly[/url] már megvolt, érdemes megnézni Túrócszentmárton[/url] (Martin) vagy Rózsavölgy (Ruzomberok) egyenként tíz kilométer feletti pályarendszereit, 23 euró körüli napijeggyel.
Három további tippünk van még északi szomszédainknál. A 259 km-re található Kubinska Holában[/url] 13 km-nyi pályát vehetünk birtokba, a hely különlegessége, hogy a kijelölt nyomvonalak mellett és között az erdőben, kezeletlen havon lehet a freeride-nak hódolni. A Kubinska Holával egy távolságra eső Árvaváralja[/url], vagy Oravski Podzámok 7 km-nyi főleg kék pályáját kisgyerekeseknek, komfortsízőknek ajánljuk, míg a kicsit távolabbi Bachledova Dolina[/url] terepet kiépítettsége - 2 ülő-, 9 húzólift, 15 eurós napijegy - miatt tudjuk javasolni.
Ha Ausztriának kanyarodunk, akkor még a kisebb helyeken is inkább 15-20 km-es pályarendszereket találunk, amit az inkább 30 eurótól induló napijegyárak is tükröznek, viszont kényelmes székes felvonóból is sokkal több van, mint Szlovákiában. Ha a Budapesttől való távolság több is, mint Szlovákiába, erre lehet a legtovább autópályán menni. Távolsági keretünk nem engedett sok játékteret, a közel kétszáz osztrák terepből csak tízet tudunk meglátogatni, de ha engedünk még húsz kilométert, rögtön duplájára nő a lehetőségek száma. Semmering-Stuhleck (332/24), St. Corona Am Wechsel[/url] (327/17) és Unterberg[/url] (310/19) kínálják a legjobb menetidő/pályahossz arányt.
A végére pedig egy titkos tipp, Maribor[/url], Szlovénia. Budapesttől alig 346 km, ebből 250 km autópályán, a vége 110 km/h-s gyorsforgalmin, azaz ideális megközelítés. 41,5 km-es pályarendszer 29,5 euróért egy napra, változatos terepen, 5 km-es éjszakai pályája pedig egész Európa leghosszabb kivilágított vonala.
Pályadíjat nem csak a síterepekre, az autóutakra is érdemes kalkulálni, itthon 2975 forintot kell a 10 napos virtuális vinyettáért fizetni, Ausztriában 7,9 euró az azonos idejű, Szlovákiában 7, Szlovéniában 15 euró a heti jogosultság. Síelésnél azonban ezen díjak eltörpülnek, a költségek zömét a pályabérlet, illetve egy napos út esetén az üzemanyag adja. Utasokkal teletömött autóval is 20 ezer forintos nagyságrendű az egynapos szórakozás - a drága euró miatt a hosszabb, szállásköltséget is tartalmazó utak sem olcsóbbak. Fontos, hogy amennyiben csak egy napra is megyünk csúszkálni, mindenképp kössünk síelésre is térítő baleset- és felelősségbiztosítást is, így akár vétlen, akár vétkes félként kerülünk balesetbe, legalább a súlyos anyagi következményeket megúszhatjuk.
Fotók: sielok.hu