Kötelező biztosítás már kerékpárhoz is

Már kerékpárral okozott balesetekhez is köthető felelősségbiztosítás

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Két év alatt 12 százalékkal nőtt a kerékpárral okozott személyi sérüléses balesetek száma, meg is jelent a rájuk kidolgozott biztosítás.


Az elmúlt években a fővárosban is jelentősen növekedett a kerékpáron közlekedők száma, és ennek megfelelően folyamatosan nő a biciklis balesetek száma is. 2013-ban a kerékpárosok által okozott személyi sérüléses balesetek száma már kétezer fölé került. A gépjárművekkel ellentétben a kerékpárokra nem kötelező felelősségbiztosítást kötni, noha – főként a komolyabb egészségügyi beavatkozást igénylő balesetek esetén – a járművel okozott kár mértéke könnyen elérheti a milliós nagyságrendet is, ami bizony komoly kockázatot jelent a nyeregbe pattanók számára. A Genertel ezért a kgfb-kampányban az autó mellett az egy háztartásban élő családtagok kerékpárhasználatára egységesen érvényes felelősségbiztosítási védelmet is kínál. Míg 2011-ben Budapesten a megkérdezetteknek még csak 13 százaléka számított kerékpárral közlekedőnek (két héten belül legalább egyszer nyeregbe ült), 2013-ra ez az arány 17 százalékra emelkedett. A Magyar Kerékpárosklub adataiból az is kiderül, hogy eközben országos szinten már évek óta 40 százalék körüli szinten tartózkodik ez az arány.
Az Eurostat korábban publikált felmérésében a 25 uniós tagállam közül Hollandia után (31 százalék) Magyarországon nevezték meg a legtöbben, 19,1 százaléknyian a legfőbb közlekedési eszközükként a kerékpárt.
A kerékpárral közlekedők számának növekedésével sajnos az okozott balesetek száma is gyors növekedésnek indult. A KSH adatsora szerint 2013-ra kétezer fölé nőtt a kerékpárral okozott személyi sérüléses balesetek száma, ami két év alatt több mint 12 százalékos növekedést jelent. A kevésbé súlyos következményekkel járó káresetek száma pedig a fenti érték sokszorosa lehet.
Hirdetés
„Különösen a személyi sérüléssel járó esetekben van komoly esély arra, hogy a kárérték eléri a milliós nagyságrendet” – hangsúlyozza Csikós Dániel, a Genertel vezérigazgatója. – „Ugyanakkor míg például két autó ütközésekor a vétlen károsult biztos lehet abban, hogy a hibás fél biztosítója rendezi a kárát, a kerékpárosok esetében legtöbbször a károkozónak saját magának kell a zsebébe nyúlnia. Kérdés, hogy egy nagyobb összeget is tud-e fedezni a vagyonából.”
A kötelezőkampány új terméke által a balesetet okozó kerékpáros nem saját maga kell felelljen károkozásáért. A kerékpárosok jelentős részének háztartásában ugyanis van gépkocsi is: míg vidéken ez az arány 44 százalék, addig Budapesten a 70 százalékot is eléri. Hogyan függ össze az autó és a kerékpár? Az autósok a kötelezőváltáskor számtalan kiegészítő biztosítással találkozhattak már (minicasco, lopásbiztosítás, assistance, stb.), ám az autó kötelezőjével együtt megköthető, az egész családra egységesen érvényes kerékpáros felelősségbiztosítás kgfb-kampányban elsőként a Genertelnél jelent meg az idén. Az ezer forint alatt köthető biztosítás – ha természetes személy a szerződő – rajta kívül a vele egy háztartásban élő valamennyi közeli hozzátartozóra, így a gyerekekre is kiterjed, bármilyen kerékpár használata (így például a Bubi is) beletartozik a fedezeti körbe, s akkor sem lesz gond, ha a gyerek épp futóbiciklivel gurul neki a szomszéd méregdrága autójának. Noha évente csak egy kár térítésére használható fel, esetenként akár milliós kártérítésre is lehetőséget nyújt az új kiegészítő biztosítás.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?