Egy kombival nem lehet mellényúlni kutya gazdaként
Teljesen mindegy, hogy mi a kedvenc márkád, a négylábú kedvenced számára nem biztos, hogy gyártanak megfelelő járművet. Ha szeretnéd a kutyádnak is a legjobbat, akkor néhány feltételnek mindenképp meg kell felelnie az autónak, amit vásárolni szándékozol.
Sötétített hátsó ablakok: Kölcsönösen hasznos megoldás, hiszen amellett, hogy feldobja a dizájnt segít, hogy kevésbé forrósodjon fel az utastér. Persze ez nem azt jelenti, hogy sötétített üvegek mellett az autóban hagyhatod a kutyát, amíg a napon parkolsz. Menet közben is ugyanez a hatása, vastag, vagy kevésbé vastag bundával megáldott legjobb barátod mindenképp értékelni fogja.
Teljesen sík padló a csomagtérben: Igazán kényelmesen csak akkor utazhat a kutya hátul, ha a csomagtér padlója teljesen sík. Sőt, ha jót akarunk neki, akkor a hátsó ülések lehajtásával továbbra is sík felületű hátsó a legjobb választás.
Alacsony rakodóperem: Talán mondanom sem kell, hogy az alacsony rakodóperem megkönnyíti a négylábúak be- és kiszállását, főleg, ha kisebb termetűek. Pont ezért nem fogtok a listán például pickupokat találni.
Hátsó légbeömlő nyílások: Annak érdekében, hogy megfelelő mennyiségű friss és hűs levegőt kapjon a kutya, mindenképp szükség van a hátsó légbeömlőkre.
Csomagrögzítő gyűrűk: Amennyiben a kutya mellett még némi cókmókot is akarunk szállítani, azokat mindenképp érdemes rögzíteni, nehogy a kutyának csapódjanak menet közben.
Végül a bőrülés is megemlíthető, habár nem teljesen egyértelmű, hogy az a legjobb választás. Mellette szól, hogy könnyen tisztítható és strapabíróbb (bár, ha akarja, illetve amennyiben hagyod, akkor így is, úgy is képes szétrágni a kis kedvenc). Viszont a szövetkárpit mellett szól, hogy kevésbé csúszós a felülete, kényelmesebben tud elhelyezkedni benne a négylábú utas menet közben. Továbbá télen melegebb marad, nyáron pedig hűvösebb. Szóval az üléskárpitok közül lényegében bármelyik választható, ám a velúrt nem ajánlják.
A szövetkárpit és a bőrkárpit is jó lehet
De nézzük akkor a legjobb kutyás autókat, nem rangsor alapján, csupán az ABC betűrendje alapján haladva. Pontosabban először három olyan modellt említek, ami az AutoTrader listáján ugyan szerepel, de hivatalosan nem forgalmazzák őket Magyarországon. Ám mégis találni belőlük néhány példányt a
Használtautó.hu felületén.
A Chrysler Pacifica aktuális generációja 2016-ban debütált a piacon, olyan extrákkal felvértezve, mint a beépített porszívó. Hagyományos egyterűként az utastere is nagyszerűen variálható, amellett, hogy kiváló családi autó, valóban jó lehet a négylábú kedvencek számára is. Konnektoros hibrid is létezik belőle, V6-os 3,5 literes benzinmotorral. Viszont még a legkedvezőbb árú változat is 13,9 millió forintról indul, és négy éves a legidősebb példány, ami nem feltétlen olcsóbb a magas felszereltsége, szerény futásteljesítménye miatt.
Gondoltad volna, hogy a hazai használt piacon is ráakadhatsz?
Ott a listán a villanyhajtású Tesla Model Y is, amiből szintén akad néhány eladó darab itthon a használtpiacon, igaz a „legolcsóbb” is 24 millió forint. „Szürke zóna” még a Toyota Sienna is, amelyből akadnak több mint 10 éves korábbi generációk és frissebb, néhány éves példányok is. Mivel Amerikának szánt modellről van szó, természetesen nagy, V6-os benzinmotorokkal 3 és 12 millió forint közötti árral.
A Toyota Sienna és a Tesla Model X is felkerült a jó kutyás autók listájára. Azért léteznek más Toyoták is, amik alkalmasak kutya gazdiknak
Térjünk vissza akkor az ABC-sorrendhez. Az Autotrader szerint az Audi Q5-ös tökéletesen megfelel a kutya gazdák számára. A legkedvezőbb áron kínált szabadidő-autók 10 év felett járnak korban, rengeteg kilométert futottak, és még így is 3,5 millió forintot kérnek értük minimum. Jellemzően kétliteres, vagy háromliteres dízelmotorral felszerelt változatokat kínálnak, de akadnak elvétve benzines modellek is ugyanekkora hengerűrtartalommal. Aki fiatalabbat keres, mondjuk 5 év körül, már 7 millió forintot érdemes félretennie, ráadásul nagy a szórás a futásteljesítményben. Kínálnak ebben az árkategóriában 100 ezer km alatti és feletti példányokat is.
Egy SUV is jó lehet, ha alacsonyan van a csomagtér rakodópereme
Jóval kisebb, de élhető autó a Honda Jazz, amely a külső méreteit meghazudtolóan tágas és jól variálható utasteret kínál. Széles a választék, első generációs modelleket már egymillió forint alatt is lehet találni. A második generációs modellekért már minimum 1,4 millió forintot elkérnek, ezek ugyanúgy 1,2 vagy 1,4 literes motorral felszerelt példányok, mint az első generáció esetében. A Dizájnban kissé vadabb harmadik generáció már 3,2 millióba kerül, és nincs is belőle sok a piacon.
Kívül kicsi, belül nagy, a Honda Jazz ideális kutyás autó
Aránylag fiatal típus még a Hyundai Kona, ami szintén felkerült a listára. Két éves példányokért 4,8 millió forintot kérnek, viszont ezek még garanciálisak és nagyon keveset futottak. Konszernen belül a Kia Soul is kiváló kutyás autónak ítéltetett. Ritka típus itthon is, a legolcsóbb változatok 1,3 millió forintról indulnak, 11 évesek és 200 000 km feletti futásteljesítményűek.
Konszerntársak, de a Kona jóval fiatalabb és drágább típus, mint a Kia Soul, amelynek aktuális generációját sajnos nem forgalmazzák itthon
Az biztos, hogy a Jeep Wranglerre nem igaz, hogy alacsonyan található a rakodópereme, mégis szerepel a kutyás autók listáján. Többek között azért, mert a Mopar egy csomó olyan kiegészítőt kínál, ami a gazdiknak és kutyáiknak hasznos lehet. Arról nem is beszélve, hogy olyan helyekre is képes eljutni a terepjáró, ahova más kutyás verda nem igazán. Az itthoni kínálatban akadnak húsz éves, sőt, annál idősebb darabok is, ám még ők is 3 millió feletti árcédulával, szóval a kuriózumnak számító, valódi terepjáróért mélyen a zsebébe kell nyúlnia mindenkinek, aki vágyik rá.
Rengeteg kiegészítőt kínál a Mopar a Wranglerhez kutyásoknak
Végül két kombi zárja a sort, a Subaru Outback, illetve a Volvo V60. Ezek tényleg kiváló családi autók, bár a Subaru emelt kombijából kicsi a kínálat. A 15 éves példányok 1,2 millió forintról indulnak, de ebben az árkategóriában már közel vannak, vagy át is lépték a 300 ezer kilométeres futásteljesítményt. Viszont az 5 éves példányok 100 ezer km környékén, vagy alatta, már 5 millió forint felett járnak. A Volvo szintén nem olcsó mulatság. A 8-9 éves példányok is kétmillió forint felett indulnak. A többnyire dízelmotorral kínált típusnak is létezik emelt változata, jóval drágábban.
A Subarut jellemzően kétliteres dízellel, vagy 2,5 literes benzines boxermotorral kínálják. A Volvót viszont sokkal inkább dízelmotorokkal
Egy biztos: a legjobb választás mindenképp egy kombi, vagy egy igazi egyterű, esetleg olyan kisebb járművek, amelyek az egyterűek jellegzetességeit képesek utánozni. A lényeg, hogy legyen elegendő helye a szőrmókoknak és ne a vezető ölében utazzanak.
Anno egy kutyabolond ismerős rendszeresen hurcolt tényészkiállításokra, de még csak hasonló kialakítású típusokat sem nagyon láttam az európai palettán. Ami mindenkinek univerzálisan beválik az a Berlingo/Kangoo dobozos egyterű vonal, mert tetszőleges méretű kutyabox befér, ráadásul pár évesen olcsón meg lehet vásárolni, jó ár/érték arányú. A rendőrség ugyan kombi Focusokba faragja be a saját méretre gyártatott szállító dobozait a szolgálati kutyáknak, de azon látszik, hogy nem olyan kényelmes megoldás. Ennél kisebb autók akkor tudnak működni, ha befér a csomagtérelválasztó rács: régi Swift, Fiat Panda, Ford Fiesta pl. tudja ezt, viszont a személyautós egyterűekből soha nem volt haszonjármű kivitel, így rácsot is nehezebb szerválni hozzájuk – ha van is gyári, az gyakran csak az ülések feletti térelválasztó, ami felejtős (bizony van olyan jószág, amely átügyeskedi magát az ülések között). Terepjáróknál is mindenki rácsozik, ott a régi Vitara tarol, Subarut meg Nissant láttam még több kutyásnál, Volvo XC70-t dicsérte nagyon az egyik juhászkutya tartó (de mondjuk a legtöbb kutyásnak az a vételi és fenntartási költségek miatt aligha opció).