Körkép: Jött, látott és győzött a Skoda Fabia
A Skoda Fabia mindhárom generációja népszerű a piacon
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Közel húsz év alatt a Skoda Fabia három generációt élt meg, ám a típus első változata még mindig népszerű a használtautó-piacon.
Az 1999-es Frankfurti Autószalonon mutatták be az első Fabiát és még ugyanabban az évben elindult a gyártása is. Az RS változat viszont csak 2003-ban érkezett, kizárólag dízelmotorral
Sokan meglepődtek, amikor a Škoda előrukkolt a Fabiával, amelynek 3960 milliméteres hosszúságába meglepően kényelmes méretű utasteret „csomagoltak”. A kedvező fogadtatás nem is maradt el, az első generációból 1 790 000 darabot gyártottak, ám ez a szám természetesen magában foglalja a később érkező kombi és lépcsőshátú modelleket is. A Fabia a gyártó szempontjából is sikeres típusnak számított, ugyanis költséghatékony módon a legtöbb mechanikus alkatrésze a Volkswagenek gyártásához is felhasználható volt. Azóta még inkább tökélyre fejlesztették a közös platformon történő gyártást, ám akkoriban ez még kevésbé számított megszokottnak.
Azért persze találni olyan részleteket is az autóban, amelyek nem a Volkswagentől származtak.
Az 1.2 HTP benzinmotort a Fabia számára fejlesztették, de később megjelent a VW Polókban is
A ráncfelvarráshoz 2004-ben érkezett el a típus. Az ilyenkor szokásos módosításokkal, enyhén átrajzolt fényszórókkal és lökhárítókkal, új kormánykerékkel, illetve átszabott felszereltségi listával kereste tovább a vásárlók kegyeit a típus. Ugyanekkor természetesen az RS (avagy vRS) modell is megújult, amelynek egyik érdekessége, hogy kizárólag 1,9 literes PD TDI dízelmotorral kínálták.
Apróbb módosításokat hozott a ráncfelvarrás
A Használtautó.hu felületén rendkívül széles a választék elsőgenerációs Fabiából. Több mint 400 darab közül lehet válogatni. Zömében benzinmotoros változatok keresik új gazdájukat 1,2-es és 1,4-es motorral, viszont az egyliteresből kevés van, ami talán nem is baj. Dízelfronton pedig 1,4-es és 1,9-es közül lehet választani.
Az árcédula is ugyanilyen széles skálán mozog, hiszen találni már 500 ezer forint alatti példányokat, illetve másfél millió forintos, megkímélt darabokat is.
Többnyire megbízhatóan üzemelnek még ezek az első generációs masinák is, ám a típushibák listája elég hosszúra nőtt. Gyújtótrafó (kezdem úgy érezni egyébként, hogy ez a világ összes autójának gyengéje, mert szinte nem is találkoztam még olyan emberrel, aki ne panaszkodott volna rá), szervo elektronika, elektromos ablak mechanikája, üzemanyagpumpa-relé, illetve további elektronikai hibák felüthetik még a fejüket.Nem hibátlan az első generáció
A második generáció a Genfi Autószalonon debütált 2007 márciusában. Kicsit megnőtt az elődhöz képest, viszont eltűnt a kínálatból a lépcsőshátú változat. Csak az ötajtós és az év vége felé bemutatott kombi karosszéria maradt. Természetesen a kombi mérete is gyarapodott, a csomagtere például 54 literrel tágasabb lett az elődnél (480 liter).
A második generáció a fiatalabb vásárlókat is megcélozta
A motorpalettán vegyesen régi és új szerkezetek is megtalálhatók voltak. Maradtak a „klasszikus” háromhengeresek, de érkezett a csúcsra (a benzinesek között) az 1,6 literes, négyhengeres szívómotor 105 lóerővel. Ugyanehhez a motorhoz elérhetővé tettek egy hatfokozatú automatikus sebességváltót, amely az Aisin „konyhájából” származik. A dízel paletta maradt ugyanaz, 1,4, valamint 1,9 literes PD TDI motorokkal.
A második generációból a gazdasági válság ellenére is 1 710 000 darabot értékesítettek
Az RS modell sokak bánatára eltűnt a második generáció érkezésekor, ám nem örökre, hiszen a 2010-es modellfrissítés során újra színre lépett és immár nem csak dízelmotorral (ráadásul kombi karosszériával is). A szokásos csinosítás egy új motort hozott, méghozzá az 1,2 literes (TSI) turbófeltöltéses benzinest. Az Aisin váltót is nyugdíjazták, helyét egy hétfokozatú DSG vette át. Visszatérve kicsit az RS-hez, az 1,9 literes motor mellett ugyanazt a turbós 1,4-est lehetett még választani hozzá, amely a VW Polo GTi-ben is szolgált. Azok pedig, akiknek sok volt az RS, rendelhettek Monte Carlo változatot, amely leginkább a dizájn terén nyújtott sportosságot.
Megjelent a Scout modell is a palettán
Második generációból körülbelül feleannyit találni a Használtautó.hu felületén, mint első generációsból. Kicsivel több, mint 250 darabot dobott fel a kereső, köztük nagyon sok 1,2 literes benzinest, illetve szép számmal szerepelnek még az 1,4 literes benzinmotorok is. Az árcédulákat nézegetve ritka a másfél millió forint alatt kínált példány, viszont 2,6 millió forintnál sem nagyon kérnek el többet a legfrissebb változatokért. Hibákat tekintve picit kevesebb tételt mutatnak a listák, mint az előző generációnál. Az 1.2-es HTP motor vezérműlánca megnyúlhat, a DSG váltó rakoncátlankodhat, törésre hajlamosak az utastéri műanyagok, keveset bírnak a lengéscsilapítók, elgyengülhet a hátsó ajtó teleszkópja, illetve az ablaktörlő motorja szokta megadni magát.
Kevesebb a hibalehetőség, mint az első generációnál, de azért érdemes néhány dologra odafigyelni
A harmadik generáció 2014 év végén debütált a piacon, idén pedig már át is esett a plasztikai beavatkozáson. Tesztjeinken már bizonyította, hogy a kisautó kategória egyik legígéretesebb képviselője, ráadásul a frissítés után még jobbra csiszolták. Motorpalettája szűkebb, mint az elődöké, de így is megfelelő. Kétfajta háromhengeres, egyliteres benzinmotor (az egyik szívó a másik turbó), illetve egy 1,4 literes dízel választható hozzá, a frissített modellek motorpalettáját pedig a menetpróba tapasztalatai között találod meg. Mivel még nagyon friss a harmadik generáció, nincs sok szerviztapasztalat róla, valószínűleg az ütemezett látogatásokon és kopó alkatrészek cseréjén kívül nincs vele gond. Ugyanakkor a Használtautó.hu felületén már kínálnak néhány darabot belőle, ám 2,6 millió forint alatt nem érdemes keresgélni.
A harmadik generáció formaterve telitalálatnak bizonyult
Modell | Motorok | Évjárat | Kilométeróra-állás | Vételár |
Skoda Fabia I | benzin, 1.0 MPI, 50 LE, 1.2 MPI, 54 LE, 1.2 MPI, 64 LE, 1.4 MPI 67 LE, 1.4, FSI 74 LE, dízelek: 1.4 PD TDI, 68 LE, 1.9 PD TDI, 99 LE | 1999-2007 | 88 000- 300 000 km |
450 000- 1 600 000 Ft |
Skoda Fabia II | benzin, 1.2 MPI 60 LE, 1.2, MPI 85 LE, 1.2 TSI, 105 LE, 1.4 MPI 85 LE, 1.4 TSI, 176 LE, 1.6 MPI, 105 LE, dízelek: 1.4 PD TDI, 1.9 PD TDI, 105 LE | 2007-2014 | 55 000- 305 000 km |
600 000- 2 600 000 Ft |
Skoda Fabia III | benzin, 1.0 MPI, 60 LE, 1.0 MPI, 74 LE, 1.2 TSI, 90 LE, 1.2 TSI, 110 LE, 1.0 TSI, 95 LE, 1.0 TSI, 110 LE, dízelek: 1.4 TDI, 90 LE, 1.4 TDI, 105 LE | 2014-2018 | 10- 125 000 km |
2 600 000- 4 200 000 Ft |
Jó kis összefoglaló cikk.
Annyi kiegészítést tennék, hogy a Fabia I-et lehetett kapni 2.0 MPI benzinmotorral is (ez eleinte 120, később 116 LE-s volt).
A szedán változatot biztosan forgalmazták így.
Az I-es Fabia nemcsak az egyik valaha készült legjobb Skoda, de egyben az egyik legjobb kisautó is volt a maga korában. Nekem két Combim volt, imádtam mind a kettőt (csak sajnos az egyiket ellopták, a másikat meg totálkárosra törték). Jelenleg egy III-as Octaviám van, de meg kell mondjam, sok megoldás a Fabiában igényesebb volt! Pl. a motort akkor még a Skodákban is szépen, gusztusosan burkolták (bár tudom, nem ez a lényeg), sokkal többféle kárpit-műszerfal kombinációból lehetett választani, a kesztyűtartó belső kialakítása, gumírozása még a jelenlegi VW Tiguanénál is sokkal, de sokkal igényesebb volt, hasonlóan a kormány bal oldala mellett lévő kis kibillenthető rekeszhez, ami a Fabiában még a légkondival hűthető volt, a III-as Octaviában már nem. Ezek persze apróságok, de mutatják, hogy a VW még gyorsan visszabutította egy picit a cseh márkát, mielőtt még végleg föléje nő. Az utolsó, hasonlóan igényes Skoda még a II-es Octavia volt egyébként.