Koreában is gyártanak Passatot, Mondeót? Hyundai i40 cw teszt
Hyundai i40 cw 1.6 GDI Style teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Alapmotorjával, de az ahhoz társítható legmagasabb felszereléssel járt nálunk a Hyundai i40 cw. Meg kell hagyni, ízletes darab.
Kívülről van az i40 formájában Avensis, Accord és még ki tudja, mi más is, ám mégis harmonikus, egyedi, tetszetős megjelenésű a kombi
Kupésan lejt a tető, emelkedik a far, de azért ki lehet látni a farával - a karosszéria többi részét letakarva - kissé mondeósnak tűnő i40-ből
Látványból és funkcionalitásból is ötöst érdemel az i40 műszerfala. Sok a pakolóhely, az automata, elektromos rögzítőfék alapáras
Zongoralakk betétek a ranglétra harmadikjának számító Style-tól járnak. A tolatókamerát is nagyban mutató, érintőképernyős navigáció pontos és felára sem eltúlzott, megéri!
A 4,77 méteres, azaz a középkategóriában „parkolóhelybarátnak” nevezhető, a Mondeónál 7, az Insigniánál 14, a Passatnál (természetesen a kombiknál) 0,5 cm-rel rövidebb karosszéria hűen hozza a márka folyékony szobrászat fedőnévvel illetett formanyelvét, s belülről kupés, prémiumosan sportos vonalai ellenére sem szűk. Pedig nincs csalás, tisztességes méretűek az ülések, ráadásul elöl-hátul kényelmesek is, a hátsó pad akár 3 felnőttet is „elbír”, de ami talán még fontosabb és sajnos még e kategóriában sem magától értetődő, az az elegendő láb-és fejtér a második sorban is. Ráadásul nem csak a helykínálat a kidolgozás is minőségi, a kézzel elérhető plasztikok puhák, a V-alakú középkonzol nem átgondolatlan formamutatvány: elegendő helyet hagy a térdeknek.
Apró rekesz a középkonzol tövében. Szendvicsnek, zsebkendős csomagnak ideális
Sok-sok apró részletből szembetűnik, hogy a koreaiak nem véletlenül mustrálták évekig az európai konkurenciát, temérdek olyan részlettel találkozhatnak a vásárlók, ami eddig európai stílusjegy volt. A fényszóró (ami amúgy akár a tesztautóban is szereplő, kiválóan vizsgázó, LED-es menetfénnyel kombinált, kanyarkövető Xenon lehet) például bajuszkapcsoló helyett a műszerfal bal szélen, körkapcsolóval vezérelhető, a gázpedál pedig buszos, alulról támasztott, alsó forgáspontú. Az utastérben kivetni valót találni szinte lehetetlen, apróságokat lehet legfeljebb kritizálni: például a műszerpult fényerő-szabályzója a navigációra nem vonatkozik, így az éjszaka vakíthat, a vezető előtti óracsoport pedig bár minden információt megad, központi egérmozijával sokszor túlzsúfoltnak tűnt. Férfiként – azaz a figyelemmegosztásra köztudottan kevéssé képes nembe tartozva – sokszor keresnem kellett a fordulatszámmérőbe tett vízhőfokmérőt és a sebességmérőbe bújtatott üzemanyagszintjelzőt is. Továbbá még egy szubjektív észrevétel: nekem igenis hiányzott a sokak által, sokat kritizált „szent kvarcóra”. A hatalmas központi érintőképernyőre hiába hívható ki gombbal nagyban, illetve látható amúgy is ott az egyik sarokban, sokkal jobban örültem volna egy akár pálcikás, de legalább fix helyen lévő kijelzőnek.
Jól látható: óriási a hátsó lábtér, és fejtér is van bőven. Az ülések elöl-hátul méretesek és kényelmesek
A csomagtérről azonban még ennyi rosszat sem lehet elmondani: ajtaja padlószinttől, teljes szélességben, magasra nyílik, középre tett lehúzójával jobbról és balról is könnyedén lecsukható. A csomagoknak vagy akár a karácsonyfának kellő hely jut, támladöntés nélkül is 1 méter feletti, azzal 1,9 méter hosszúságú, a fixen bő 1 méter széles raktér. Jó pont, hogy mind a fedőroló, mind pedig a (valamennyi i40 kombihoz alapáras) térelválasztó-háló könnyedén emelhető ki, kevésbé az, hogy egyik sem szerény, de azért a fix hátsó ülőlap és az első ülések közé simán befektethető méretű. A Style-hoz 85 ezer forintért kapható okos csomagrögzítő rendszer, a sínen tologatható rúd nem csak az utólagos hevederek rögzítőpontja lehet, saját maga is hordoz biztonsági övet, amivel például egy bőrönd vagy akár szerszámosláda is stabilan rögzíthető.
Minden i40 sajátja a jellegzetes, LED-es menetfény-hullám, szintúgy a tükörházba épített LED-es oldalsó irányjelző. A tükrök elektromos behajtása azonban csak Style-tól jár és itt sem automatikus. Az európai konkurensekhez szokottak az ablakok kulcsról leeresztését, felhúzását is hiányolhatják
Elsőre - főként a vevők lassú meggyőzhetősége miatt - várhatóan nem fogja agyonverni európai konkurenseit, ám végre valóban számításba vehető középkategóriása van a Hyundai-nak
A pakolászásnál még nagyobb öröm útra kelni. A Style-ellátmányú i40 kulcsát nem kell elővenni, zsebből, gombnyomásra nyílnak az ajtók és ugyanígy éled a motor is, az elektronika egyetlen érintésre végigviszi az indítást. Alapjáraton is nagyon csendes a közvetlen befecskendezésű, változó szívó- és kipufogó-szelep vezérlésű GDI. Egyértelmű, hogy 1,6 literes, turbó nélküli alapmotorként sokan kétkedve fogadják a GDI-t. Középkategóriás autóba ma mindenki turbót vagy legalább méretes benzinest szeretne. Azonban nagyon nem kell temetni a Hyundai alapgépét, a 135 lóerős teljesítmény simán „pariban” van a konkurenciéával, a 164 Newtonméteres nyomaték pedig ha soknak nem is nevezhető, de elegendő. Továbbá lényeges, hogy a váltó hatfokozatú, az autópályás 130 km/órás tempó így kényelmesen, 3500 1/perc alatti fordulatszámmal, csendesen futható. Erőtartalék egyébként még ekkor is van, visszakapcsolás nélkül lehet előzni – józan autózáshoz nem kell az alapnál komolyabb motor az i40-be. Autópályán persze simán 8 liter környékén fogyaszt az 1,6-os és városban sem jövünk ki vele 9 l/100 km alatt – ám ez egyáltalán nem rossz érték.
Óriási, 553-1719 literes a csakis támladöntéssel, de közel sík padlóval, egyszerűen bővíthető csomagtér. A 85 000 forintos rögzítőrendszer ügyes, ahogyan a padló alatt lapuló, teljes értékű, ráadásul alufelnire szerelt pótkerék is
A futómű (ami egyébként a kategória átlaga: elöl MacPherson, hátul multilink) közben remek, kényelmesen csillapít, jó, de a túl könnyű kormány miatt nem hibátlan egyenesfutást ad, sportos kanyarokat is enged. Panasz az elöl-hátul tárcsás, ESP-s fékrendszert sem érheti. Bár a fordulókör nem rossz, az elektromos szervós kormány lehetne több visszajelzést adó, kevésbé szervózott, összességében azonban így sem rossz. Városi szaladgáláshoz, parkoláshoz persze jól jön az erőteljes rásegítés, de hosszú távú utazásokkor élménydúsabb lenne a visszafogottabb. Azért így is mindkettőhöz kellemes az i40, pláne, hogy a kategóriában nem túlméretes, de abszolút értékben azért annak számító karosszéria fara a tolatókamerában nagyon jól látható, továbbá parkolóradar is segít.
Nem lehet panasz az alapmodell menetdinamikájára, a 11,6 másodperces 100 km/órára gyorsulás és a 195 km/órás végsebesség is untig elegendő. A futómű kényelmes, mégis stabil, az egyenesfutás javíthatna, ha kevésbé lenne elkönnyítve a kormány
Csendes és erőteljes a 135 lóerős, közvetlen befecskendezésű, 1,6 literes GDI
Ha Hyundai, akkor az 5 éves, kilométer-korlátozás nélküli garanciánál is régebbi beidegződés, hogy olcsó, de legalábbis értékarányos. Az i40 CW 6 590 000 forintos alapára alapján azonban az olcsóságot jobb, ha felejtjük, s az 1,6-os benzines, igaz, minden földi jóval felszerelt tesztautó 9 060 000 forintos ára már sokakban az esélytelen kategóriába esik. A Hyundai bizony már nem olcsó, értékarányosnak még mondható – bár egy Honda Accord Tourer, hasonlóan csúcsfelszerelten mintegy fél millió forinttal alacsonyabb áron, igaz nem ilyen frissen és nem is ennyire rogyásig extrázottan vihető haza. Az i40 Style ugyanis az alapmodell hét légzsákja helyett kilenccel (hátsó oldalsókkal is) készül, 17 colos alufelniket kap, még pótkereke is alufelnis, teljes értékű, van hozzá tolatókamera (visszapillantóba épített kijelzővel), első-hátsó parkolóradar, elektromos sofőrülés (állítás), Infinity hifi, kulcs nélküli nyitó, indítórendszer és még temérdek egyéb. A tesztautó kissé biztosítékot verő, 9 millió forintos ára egyébként az adaptív Xenonfény 350, a bőrkárpit 390, illetve a navigáció 145 ezer forintos felárával jött ki. Így aztán látható, az i40 valójában nem drága, s akit nem zavar, hogy nem európai, hanem a minőségéről elhíresült koreai gyártmány, nyugodtan csinálhat vele jó boltot!
Szép autó.De a 9 milliós ár…Ennyi pénzem nekem soha nem lesz autóra.