Körborzalom, vagy áldás az új budakalászi kereszteződés?
Megépült az új szuper-körforgalom Budakalászon. Jobb a lámpatenger, mint egy sima kereszteződés?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A folyton dugót és szenvedést okozó budakalászi, az M0-ás hídra is felvezető körforgalom erősen átalakult. Jobb ötlet volt, mint egy egyszerű többsávos körforgalom?
Szívást garantál minden reggel a budakalászi, a Megyeri hídra is felvezető körfogalom a helyieknek és az ingázóknak. Én is használom, minden nap, így tudom, hogy a reggeli forgalomban minimum fél órába telt fölvergődni az M0-ás hídra, onnantól, hogy megálltunk a sor végén, ami nagyjából az Omszki tó másik végénél és az ottani felüljáró alatt állt. Vagy ez, vagy a 11-es út és az Árpád híd jut azoknak, akik át akarnak jutni minél hamarabb a pesti oldalra, csakhogy az utóbbi időben a Róbert Károly körút felújítása miatt még a III. kerületi Flórián térig is nehezen lehetett eljutni, az Árpád hídról meg ne is beszéljünk. Szóval nagyon kellett már valami változás, mióta a budakalászi körforgalmat lefokozták egysávosra, mivel az autósok többsége képtelen volt használni kétsávosként, pedig nem olyan nehéz.
Nyilván ilyen mennyiségű autónál már egy körforgalom sem képes hatékonyan eloszlatni a forgalmat, ezt az utóbbi időben az is nehezítette, hogy a Szentendre felől érkezők két sávja egy behajtóra szűkül, ráadásul a hosszú sor miatt már az sem volt képes haladni, aki csak a bevásárlóközpontokhoz szeretett volna eljutni. Az élet most könnyebbnek látszik, hiszen szó szerint felturbózták a 11-es út alatti körforgalmat. A csak turbó-körforgalomként emlegetett kereszteződést egy halom lámpával tűzdelték, és a meghökkentő az, hogy úgy tűnik, működőképes.
Épp a múlt héten nyitották meg, pontosabban kapcsolták be a jelzőlámpákat, amiket hol jól, hol pedig kevésbé jól hangoltak. Először viszont nézzük, mi változott. Jó pont, hogy minden irányban kettő, vagy több be-, illetve kihajtó sáv született. Ennek a Szentendre felől érkezők örülhetnek a legjobban, de a bevásárlóközpontból Szentendre felé haladók élete is könnyebb, persze a kihajtás után egyből be kell sorolniuk egy sávba, de legalább nem ragadnak be a körforgalomba. Hogy ne legyen, pontosabban ne engedjenek túl nagy kavarodást, minden sávot nem csak záróvonallal, de betongombócokkal is elválasztottak, így aki nem terepjáróval jár, az csak arra fog tudni kihajtani, amelyik irányt előre kiválasztotta.
Ezzel nincs is nagy gond, mivel egészen érthetően és bőven kitáblázták és felfestették a sávokat, így aki közvetlenül menne az M0-ás hídra, az ezt zavartalanul megteheti. A turbó-körforgalom egy irtónagy daráló, nem éri meg átcsusszanni még a sárgán, mert akkor már a balról érkezőknek zöld a jelzésük. Erre a legjobb példa az áruházaktól kihajtók lámpája. 5 másodpercig zöld, az nagyjából 5 autót, jelent sávonként, a hatodikra garantáltan rásárgul, de ha mégis behajt, a Szentendre felől érkezők már a nyakán vannak, és őket csúnyán fel fogja tartani. Ami hiba nekem is feltűnt, de a budakalászi önkormányzat és a rendészek is megerősítették, az a következő lámpa, ami a körforgalomból a hídra felhajtóknak még bőven piros, mikor az áruházaktól kihajtók odaérnek, ezzel szintén feltartva a forgalmat, pláne, ha valaki oda beragad.
Még egy kritikus pont van, a Békásmegyer felől behajtók két sávból választhatnak. Vagy maradnak abban, amelyikben vannak, vagy egyel beljebb sorolnak, ám ha az áruházba mennének, onnan már nem tudnak, egyrészt a buckák, másrészt a záróvonal miatt. Csak egyfelé mehetnek, vissza Békásmegyerre, meg persze föl a hídra, téve egy felesleges kört. A sávváltást mégis rengetegen megteszik, ezzel balesetveszélyes helyzetet idézve elő, pláne, hogy még mindenki csak ismerkedik a helyzettel. Bizonytalan behajtások, kapkodó kormánymozdulatok és buckamászás van jelenleg, ha valaki nem nézte ki előre az irányt.
Az ötlet elég drasztikus, persze csak azért, mert hazánkban nem sok példa van ilyen körforgalomra, megvalósítva viszont egész használhatónak tűnik. Kis finomhangolás ráfér, de a legfontosabb, hogy mindenki, aki még nem járt arra, legyen résen, mielőtt a behajtáshoz ér, ha már elrontotta, ne próbáljon meg javítani rajta, mert nagyon finom rendszer, hamar föl lehet borítani. Arra buzdítanék mindenkit, hogy a sárguló lámpákhoz ne még éppen beférek módon álljon hozzá, nem csak saját magát szívatja meg vele. A lényeg, amiért hónapokig korlátozások voltak a környéken, kifizetődőnek tűnik, ugyanis jóval szellősebb és gördülékenyebb a forgalom. Reggelente még így is van egy kis torlódás, de 8 óra után szinte megállás nélkül lehet felhajtani az M0-ás hídra Szentendre felől, hétköznap. Nem is tudom, mikor volt ilyen utoljára.
Ez éppen nem arról szól. Ez egyrészt az M0-ás körgyűrű vége, másrészt pedig az agglomerációban – Szentendrén, Pomázon, stb. településeken – élők használják elsősorban. Vagyis akik nem Budapesten élnek, de a munkájuk, iskolájuk, stb. rákényszeríti őket, hogy naponta bejárjanak.
*elvisz
Nem vagyok én sem pesti, sem nagyvárosi az igaz, de tényleg egy kicsit bonyolultnak tünik nekem…De majd levisz a GPS :))
Borzalom? Hát meg is érdemlik….mindenki B.pesten akar élni füstben-koszban, dugókban hát élvezzék…
Egyetértek, az tényleg nagy baj, hogy nem lehet teljes kört menni. Ha idegen helyen van az ember elő szokott fordulni, hogy elnézi a kihajtót, de semmi gond, megy egy kört és a helyzet megoldva. Én is voltam már úgy – nem is egyszer – az érdi Tesconál, hogy rossz helyen mentem ki (ugye nem tudsz mit csinálni, ha elrontottak a körforgalom valahol “kivisz”), aztán meg a nagy forgalomban lehet forgolódni, vagy a következő parkolóba behajtani és ott forgolódni.
A szentendrei forgalom külön felhajtója lett volna a jó megoldás valóban, de annak nyilván jelentős költsége lett volna. Nagyon kellene már az M0 folytatása, hogy végre teljes legyen a kör. Sokszor van, hogy az M1-en, M7-en jövök és Szentendre felé kellene tovább mennem és ilyenkor át kell menni a fél városon. De aki erről a környékről vagy Bp.-nek erről a részéről (beleértve a pesti oldalt is) a Balatonra indul annak sem könnyű.
Amikor erre járok általában Szentendrére megyek, úgyhogy a felüljárón megyek, ott nem szokott gond lenni. Nem tudom milyen lesz, de talán jobb, mint az a híres vagy hírhedt turbó körforgalom az érdi Tesconál. Ott is ritkán járok, általában 3-4 havonta, mivel nincs benn rutinom, mindig “elfelejtem” mire újra arra megyek 🙂 Már előre izgulok, hogy sikerüljön, most már talán 50% fölött van, hogy nem cseszem el és ilyenkor mindig boldog vagyok utána 🙂
A szart hiába gyurmázzuk akkor is csak szar marad.
Hogy lehet egy O szintű utat belevezetni egy körforgalomba ?
Még a Kádár korszakban is normálisabban meg tudták oldani.
Ez egy vicc ország.
Miért nem hívnak egy német vagy holland szakembert, hogy oldja meg.
Iskolaszünetben minden út jól járható, így ez is!
Naponta járok Szentendréről Budapest, XV. ker-be dolgozni. Eddig – kötetlen munkaidőm lévén – már 6 óra előtt elindultam otthonról, hogy ne kelljen a körforgalomban “ácsorogni”. Szkeptikus voltam a lámpás körforgalommal kapcsolatban, de végre sikerült valamiben kellemesen csalódnom 🙂 Például ma reggel 3/4 7-kor indultam és az első zöld lámpával a hídon voltam. SZUPER!
Szerintem egész jó lett a körforgalom, napi szinten használom. Ami már ezeken a fotókon is jól látszik, hogy már most le vannak kopva a felfestések, meg lehet őket nézni majd esőben vagy akár szárazon 1 hónap múlva.