Az alap láthatósági matricákkal csak ennyi látszik egy kamion hátuljából (fotó: Iró Zoltán)
"A látni és látszani elv következetes alkalmazása életeket menthet. Az emberi élet és a biztonság a legfontosabb" - szólt Schváb Zoltán üzenete csütörtökön, a hungaroringi Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrumban, a Közlekedéstudományi Intézet Közlekedésbiztonsági Központja által szervezett Láthatóság Éjszakája minikonferencián. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára távollétében is hangsúlyozta a láthatóság fokozásának fontosságát, s üdvözölte a KTI kezdeményezését.
Siska Tamás közlekedéspszichológus kiemelte, hogy a fényvisszaverő kontúrfóliával ellátott kamion észlelési távolsága tiszta időben, éjszaka, közvilágítás nélküli útszakaszon kb. 600 méterrel nagyobb, mint fólia nélkül. A kontúrfólia alkalmazásának nagy előnye, hogy nemcsak az előttünk haladó jármű láthatóságát növeli meg, hanem azonnal információt kapunk arról is, hogy az előttünk haladó jármű tehergépkocsi. Mint elmondta,
"éjszaka csökken a kontraszt, a tárgyakról visszaverődő fény sűrűsége nagyon hasonló az útburkolatról, illetve a sötét égboltról visszaverődő fény sűrűségéhez. A kontrasztérzékenység személyenként változó lehet, éppen ezért fontos lenne ezt rutin szemészeti eljárásoknál vizsgálni."
A felzárkózási program keretében ilyen kontúrfóliához juttattak egyes fuvarozó vállalkozásokat
Azok a közúti közlekedési balesetek, amelyekben nehéz tehergépjármű is résztvevő, sok esetben a jelentős anyagi káron túl emberéletet is követelnek. A tehergépjárműves személyi sérüléses közúti közlekedési balesetekben a halálos baleseteknek több mint egyharmada éjszaka, korlátozott látási körülmények között történik. A "látni és látszani" régi szlogen, a közlekedésbiztonság egyik alapkövének tekinthető - ezért nagyon fontos szerep jut a láthatóságot javító fényjelző, fényvisszavető anyagok használatának. Ezek közé tartozik a nagyobb méretű gépkocsik felépítményén alkalmazott úgynevezett kontúrfólia.
A 2007/35/EK irányelvével összhangban a 6/1990. (IV.12.) KöHÉM rendelet az újonnan forgalomba helyezett 7500 kg együttes össztömegnél nehezebb tehergépjárművek részére előírja a kontúrfólia használatát. A rendelet hatálybalépése előtt forgalomba helyezett járművekre azonban ez a kötelezettség nem vonatkozik. A "Nehéz gépjárművek láthatóságának fokozása a 2007/35/EK irányelvvel összhangban, felzárkózási program" célja egyrészt bemutatni a jelenlegi helyzetet, demonstrálni a kontúrfólia jelentőségét, és előremutató javaslatokat tenni a jövőbeni felhasználás kiszélesítésére.
A programban a három hazai fuvarozói érdekképviselet - FUVOSZ, MKFE, NiT-Hungary - és a Magyar Posta Logisztika bevonásával, egy meghatározott keretösszeg felhasználása mellett kontúrfóliához juttattak olyan fuvarozó vállalkozásokat, amelyek az előírások szerint nem kötelezettek ilyen eszköz használatára.
Még az új pótokon sem nagyon látok max egy kettőn. Egyedül az új tanker pótokon van rendszerint.
Tehát a 2007/35 EK rendelet 2007.07.04-ei hatálybalépése után újonnan ( és a külföldről importálttal mi a helyzet ? ) forgalomba helyezett TGK illetve nehézpótokra vonatkozik, magyarul lassan 6 éve kötelező és még alig látni ilyet az útjainkon ??!