Lefelé bővül a Škoda villanyautó kínálata, de vajon képesek-e kellően csábító árat szabni neki?
Egyre többen sérelmezik – jogosan – azt a tendenciát, hogy óriási SUV modellekkel akarják „megmenteni a világot” az autógyártók. Magyarán kevés a valóban kényelmes méretű villanyautó. A kényelmes kifejezés ebben az esetben félreérthető, mert nem kizárólag a hatalmas utastérre gondolok most, hanem magára a kényelmes közlekedésre, amihez városban például kisebb méretű autó jön jól. A Skoda bizonyította már, hogy tud fényűző, hatalmas öszvért készíteni, ez volna az Enyaq, ám szerintem sokkal örömtelibb, hogy most egy kompakt villanyautóval jelentkeztek. Az Elroq már valóban egy logikusabb lépésnek tűnik a tisztább jövő felé, csak legyen, aki megfizeti.
Az Elroq tehát azt a méretkategóriát képviseli, amiben még kényelmesen elfér egy négytagú család, és a városban is könnyű vele cirkálni. Ez a számok nyelvén azt jelenti, hogy 4,49 méter hosszú, 1,88 méter széles és 1,62 méter magas, miközben a tengelytávolsága 2,76 méter, ráadásul a villanyautók között nem is nyom olyan vészesen sokat, habár az 1,94 tonnás üres tömeg könnyűnek sem nevezhető.
Formaterve a Modern Solid irányvonalat követi, szóval jól felismerhetően Škoda, de azért akadnak újdonságok. Például a sajtóanyag büszkén hirdeti, hogy az Elroq az első szériamodell, amelynek orrán már nem a korábban megszokott embléma látható, hanem a márkanév felirata olvasható. Persze a Škoda Múzeumban biztosan találkoznál olyan autóval, amelynek orrán ott a felirat, szóval ez kijelentés a modern érára vonatkozik, és kicsit szokatlan is az új módi. Ám ettől függetlenül csinos az autó arca, amelyen a korábbi hűtőrácsok formáját idéző műanyag burkolat kapott helyet, mögötte többek között a radarral. Ez természetesen a kettéosztott fényszórók közé ékelődik, tehát már messziröl felismerni a Škodát az Elroqban. Azért a klasszikus emblémáról sem kell lemondani, hiszen az óriási (19-21 colos) könnyűfém felnikben ott díszeleg. Hátul is tipikus Škoda látvány tárul elénk „kristálymetszett” lámpatestekkel. Semmi csicsa, szimplán csak szép, nincsenek bugyuta részletek.
Viszont, ami az ínyenceknek még érdekes lehet, azok az apró részletek, amelyek segítségével elérték a 0,26-os légellenállási együtthatót. Egyik sem feltűnő: például nagy hangsúlyt fektettek a külső tükörházak kialakítására, aztán a fényezetlen kerékjárati íveken is turbulenciát csökkentő toldatok látszanak közelről. Manapság már nem meglepő az aktív lamellák alkalmazása és hát a felnik is aero hatékonyak.
Bent, igényes környezet fogad, alapból 13 colos infotainment kijelzővel, háromküllős kormánykerékkel és valódi gombokkal a középkonzolon. Utóbbiakkal könnyebben vezérelhető a klíma, egyszerű az üzemmódválasztó kezelése és a parkolósegéd aktiválása. Persze a multimédiás rendszer szoftverét is frissítették, menürendszerét logikusabbra faragták. Az anyaghasználat a műszerfalon kellemes tapintású, az ajtóburkolatokon viszont már érezni a spórolást, főleg hátul. Azonban az ülések kényelmesek elöl-hátul egyaránt és átlagos felnőtteket is nyugodtan be lehet ültetni hátra. A csomagtér alapból 470 litere, ami a Škoda szerint a kategória legnagyobbja, ráadásul 1580 literesre bővíthető, valamint olyan okos (simply clever) megoldásokkal teszi könnyebbé a felhasználó életét, mint például a kalaptartó alsó részére szerelt háló, amiben a töltőkábel, vagy kábelek rögzíthetők, de nem feledkeztek meg a jégkaparóról sem, csak épp az is a csomagtérajtóba költözött a töltőnyílás fedeléről, sőt az esernyő ebben a kategóriában is jár.
Nézzük a hajtásláncokat, kezdetben háromféle jelöléssel találkozhatunk: 50, 60 és 85, amihez később a 85x is csatlakozik majd. Utóbbi az összkerékhajtású változat lesz, hiszen az MEB platform alapvetően hátsókerék-hajtást ad, így a fentebbi három változat is hátul hajt. A nettó 52 kilowattóra kapacitású lítium-ion akksis változat hatótávolsága 370 km. Ereje 167 paci, nyomatéka 310, de ha ennél nagyobb hatótáv és erő kell akkor ott a 60-as, ami nettó 59 kilowattórát tud 400 kilométeres hatótávval, mellé 201 lóerővel, és szintén 310 Nm-rel. Mindkettő végsebessége 160 km/h, viszont a menetpróbán a 85-ös modellel töltöttem a legtöbb időt.
Ennek már 77 kilowattóra a nettó kapacitása és 580 kilométer a hatótávolsága, és 281 lóerőt tud 585 Nm forgatónyomaték mellett. Végsebessége már 180 km/h, és valóban szinte bárkit megeszik reggelire a közlekedés során, szóval a rugalmasságára biztosan nem lesz panasz. Sőt, a töltés gyorsaságára sem, mert ha kell akkor 175 kilowattal is pumpálható bele a delej, szóval 28 perc alatt 10-ről 80 %-ra tölthető. A kisebb akksisoknál ez az érték 145 és 165 kilowatt, de így is 25 perc alatt elérik a 80 százalékot. Amúgy utcai oszlopról 11 kilowattot szív magába óránként, szóval hozza a kötelezőt.
Amivel viszont kiemelkedi ka tömegből, az szerintem a futóműve. Már az alapváltozatok is ötlengőkaros, független felfüggesztést kapnak hátul, amire nem nagyon lehet panasz. Igaz Mallorca szigetén többnyire tükörsima aszfalttal találkoztam, azonban némi keresgélés után kissé huplisabb szakaszon is szépen kisimította az úthibákat, de a drágább verziók adaptív futóműve az igazi. Ezekkel a kanyarodás is jobb élmény, pedig ez a villanyautók egyik gyenge pontja. De a Škodánál megoldották, hogy ne akarjon túl korán leesni az ívről tempósabb kanyarodáskor. Persze ebben szerepet játszik a korábban említett tűrhető tömeg kettő tonna környékén, Ám a karosszéria dőlése is minimális, szóval akkor is kényelmes lesz az Elroq amikor hegyen-völgyön át közelítesz a célod felé, és akkor is, ha az Alföldön. Fogyasztásban csak a fedélzeti számítógép adataira tudok hagyatkozni. Nálam 19,5 kWh/100 km volt a legkisebb érték, amit mutatott, ami kicsit sok, de tény, hogy nem kíméltük.
Amire most nem vesztegetnék sok szót, az a biztonsági felszereltség. Ahogy az elvárható, minden fontosabb vezetősegédet megkaphat az autó, a menetpróbán tökéletesen működött a sávtartó, a parkolósegéd és a hátsó keresztirányú forgalomra figyelmeztető is, és külön örömteli, hogy a HUD jó nagy felületen jelenik meg a szélvédőn és a „virtuális valóság nyilak” is jelentősen megkönnyítik a navigációt. És, hogy mibe kerül mindez? A Škoda hazai konfigurátorában 15,5 millió forintról indul az Elroq az 50-es verzióval, ami inkább csak városi, előváros közlekedésre lesz igazán alkalmas, viszont a 85-ösért, ami már szélesebb körben lehet alkalmas, jobban a zsebébe kell nyúlniuk a vásárlóknak. Minimum 19,9 millió forintot kérnek ugyanis a legnagyobb akkumulátorral felvértezett változatért.
Hirdetés
Tetszett a cikk?
Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint
megjelennek az Autónavigátoron!