Komoly terepjárók 5 millió forintig – van ilyen?

Piaci körkép: valódi és kulturált terepjárók 5 millió forintig

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nehéz fába vágja a fejszéjét, aki komoly terepjárót szeretne vásárolni. Az ugyanis egyértelmű, hogy autójuk paramétereivel sokszor az eladók sincsenek tisztában.

Itt a nyár, a kalandozások ideje, legtöbben ilyenkor veszik ki szabadnapjaik zömét, s indulnak útnak. Nem mindenki járt és aszfaltozott utakon, hanem bizony vannak számosan, akik szeretnek akár erdei ösvényeken átkelve, a természetet felfedezve, de azért hosszabb távokat menni. Ők a valódi terepjárók vásárlói. Nem a ma divatos szabadidő-autóké, azok ugyanis nem arra vannak, hogy úttalan utakon jussanak velük tartósan előre, hanem arra, hogy időnként kisegítsék összkerékhajtásukkal a zömében épített úton autózó gazdájukat. Aki kicsit is ment már valódi terepen, az tudhatja, hogy lehet az összkerékhajtás állandó vagy akár fixre is zárható, ha nincs felező az autóban, komolyabb buckákon már vagy túlontúl gyors lesz, vagy lehet folyamatosan kuplungolni, fékezni, ami egyrészt nem jó, másrészt sok esélyt ad a megcsúszásnak és az elakadásnak is. A valódi terepjárót áhító vásárló tehát felezőváltósat fog keresni, karakterisztikája, nyomatéka és persze fogyasztása miatt jó eséllyel dízelt, a nyári üzemet szem előtt tartva klímásat. Aktuális körképünkkel egy kicsit az utóbbi kuncsaft bőrébe bújtunk, s az előbbi paramétersort állítottuk be a Használtautó.hu bővített keresőjében, árplafonnak nem is szerény összeget, 5 millió forintot engedve.
Hirdetés

Ami amúgy is sokszor megfigyelhető, az a terepjárók esetében fokozottan igaz: az eladók temérdek alkalommal nincsenek tisztában autójuk valódi paramétereivel, így a találati listából számos modellt ki kell húzni. Ilyen például az Audi Allroad Quattro, a BMW X5 vagy a Dacia Duster is - kiváló szabadidő-autók, az Audi ráadásul még annak is csak erős túlzással nevezhető, s felező egyikben sincs. Hiába kapcsolható összkerékhajtású, részlegesen önzáró hátsó differenciálműves és létraalvázra épülő, komoly terepjárónak tűnő modell a Kia Sorento, felező abban sincs, nem nehéz terepre való, a szabadidő-autós Sportage pedig még annyira sem. Felezőt az amúgy remek háromajtós, alapmotoros Suzuki Grand Vitarában is hiába keresünk, az csak az ötajtós, nagyobb motorosokban van.
Felezőváltós, klímás modellek - terepjárók és pickupok 5 millió forintig
Modell Teljesítmény [LE] Évjárat Óraállás [km] Vételár [Ft]
Ford Ranger 2.5 TD 108 2010 61 000 2 390 000
Ford Ranger 2.5 TD XLT 109 2001 269 000 1 190 000
Hyundai Galloper 2.5 TDI 99 1998-1999 203 500-
209 500
890 000-
1 245 000
Hyundai Terracan 2.9 CRDi GL 150 2005 169 450 2 340 000
Jeep Cherokee 2.5 TD 116 1997-2001 247 540 -
nincs adat
1 309 000-
1 390 000
Jeep Grand Cherokee 2.7 CRD Automata 163 2002-2004 159 235 -
nincs adat
2 249 000-
2 290 000
Land Rover Defender 90 Soft Top 2.5 TD5 122 2002 200 000 5 000 000
Land Rover Defender 110 Crew 2.5 TD5 122 2002 152 000 2 550 000
Land Rover Discovery 2.5 TD5 139 2000-
2003
208 000-
226 600
1 790 000-
2 350 000
Range Rover 2.5 TD5 136 1996 208 000-
301 000
990 000-
1 249 000
Range Rover 2.5 TD5 136 2001 nincs adat 1 899 000
Mahindra Goa 2.5 CRDe 107 2010 61 000 2 390 000
Mazda B 2500 DK 4x4 AC 109 2004-2006 89 000-
178 500
1 790 000-
2 650 000
Mazda BT-50 2.5 TD 143 2007-2009 117 620-
313 000
1 390 000-
2 899 000
Mercedes-Benz G 300 TD 177 1997 nincs adat 4 950 000
Mitsubishi L200 2.5 TD 99 1999-2000 175 228-
289 000
850 000-
1 800 000
Mitsubishi L200 2.5 TD 116 2002-2006 152 000-
290 000
2 550 000-
3 000 000
Mitsubishi L200 2.5 TD 136 2003-2007 78 000-
250 000
1 890 000-
3 799 000
Mitsubishi Pajero Wagon 2.5 TD 99 1992 245 000 990 000
Mitsubishi Pajero Wagon 2.8 TD 125 1996-1999 208 000-
338 000
899 000-
1 490 000
Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D 165 2001 187 500 1 949 000
Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D 160 2005 172 000 3 299 000
Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D 170 2008 0 4 999 000
Mitsubishi Pajero Sport 2.5 TD 133 2006 140 000 3 200 000
Nissan Navara 2.5 TD 174 2006-2010 91 000-
202 000
2 650 000-
2 790 000
Nissan Pathfinder 2.5 TD 174 2006-2008 95 000-
141 000
3 499 999-
4 490 000
Nissan Patrol 2.8 TD 114 1990 180 000 690 000
Nissan Pick Up 2.5 TD 133 2003 152 000 1 500 000
Nissan Terrano 2.7 TDI 125 1999-2004 250 000-
300 000
990 000-
1 800 000
Opel Frontera 2.2 DTI 116 2000-
2001
210 000 -
nincs adat
1 300 000-
1 590 000
SsangYong Musso 2.9 TD 103 1995 251 000 635 000
SsangYong Musso Sports 2.9 TD 120 2006 164 812 2 100 000
SsangYong Rexton 270 Xdi 163 2005-2006 120 000 2 100 000-
2 690 000
Suzuki Jimny 1.5 DDiS 65 2005 145 000 2 000 000
Toyota Hilux 2.5 D-4D 102 2003 111 000 2 850 000
Toyota Hilux 2.5 D-4D 120 2009-2010 83 624-
109 824
4 300 000-
4 500 000
Toyota Land Cruiser 4.2 TD 100 245 2000 456 000 3 590 000
Toyota Land Cruiser 3.0 D 163 2003-2006 158 500-
220 476
3 790 000-
4 999 000

Miként sokan fölöslegesen bejelölik, vélhetően számos terepjáró-tulajdonos van, aki eladó autójánál nem szerepelteti a felezőváltót. A legfőbb komoly 4x4-esek azért feltűnnek a találati listán. S rögtön kategorizálhatunk is. Legolcsóbban a felezőváltós, klímás összkerékhajtású autó kérdését biztosan a pickup modellekkel oldhatjuk meg. Ford Ranger, Mitsubishi L200, Mazda B 2500 és az annak frissebb kiadásának számító BT-50, Nissan Navara és Toyota Hilux egyaránt szép számmal akad. Sok köztük az ex-céges autó, akár kifejezetten munkagépnek használt példány. Legtöbb eséllyel a leginkább személyautós Navarából lehet találni megkímélt, keveset futott, egygazdás példányt, már csupán azért is, mert abból van a legtöbb. Olcsó persze nem lesz, az itthon leginkább a 2005-ben érkezett második generációssal népszerűvé vállt modellbe még alkuval is legkevesebb 2,5 millió forintért lehet csak beülni. Nála a legfrissebb Toyota Hilux kivételével az összes platós olcsóbb, s nem feltétlenül kell tartani a többet futott, de rendesen szervizelt példányoktól sem. A több mint 10 éves modellekre jellemző, még nem közös nyomócsöves turbódízelek akár fél-, vagy akár egymillió kilométeres futást is komolyabb hiba nélkül tudhatnak.
Ha viszont fontos a személyautós(hoz közelebbi) komfort, fontosabb, mint a méretes plató, ami tetődobozzal körülményesen pakolhatóan, de óriási rakteret adhat, akkor a terepjárók lesznek a befutók. Összetettebb, kényesebb szerkezetek, s persze valóban kényelmesebbek a pickupoknál. Ami klímával 5 millió forint alatt Jeepből elérhető, az már inkább szabadidő-autós modell, nem a klasszikus, terepen nagyon profi Wrangler. De azért ezekben is van felező, tehát komoly, körképünkbe illő gépek. Viszonylag olcsón és luxusautós ellátmánnyal, a Grand Cherokee esetén automata váltóval. Ugyanakkor amerikai modellek, nem a megbízhatóság és a tartósság mintaképei, joggal.
A Land Rover kínálatából a természetesen létraalvázra épülő, alumínium karosszériája miatt az elnyűhetetlenséget hirdető, karbantartást viszont bőven igénylő, s felettébb puritán, ám terepen kiváló Defender klímásan még több mint 10 évesen és sok kilométerrel is drága, hiszen kultuszautó. Sokkal ajánlhatóbb a terepen hasonlóan profi és ott, valamint országúton is sokkalta komfortosabb Discovery. Ma, a komoly terepjárósok körében már ez a márka befutója. Az első Range Rover korrekt állapotban, klímásan még ennyi pénzért sincs, második generációsok akadnak, jellemzően sok macerával és már inkább luxusautóként, mint veretes terepjáróként.
Aki nem túlzottan koros, s komoly, de olcsó terepjárót szeretne, az bizony jól járhat a Hyundai modelljeivel, a Mitsubishi Pajero licencével gyártott Galloper és a frissebb Terracan egyaránt komoly és tartós gép. Ugyanez mondható el természetesen a Mitsubishi Pajeróról is, ám az egységes életkorral jóval drágább lesz. Kínálat viszont bőven van belőle, akár automata váltóval, hétülésesen is megkapható egymillió forint alatt is, persze 17 évesen. A Mahindra Goa által a legfiatalabb terepgép kapható meg, a kapcsolható összkerékhajtású, felezős gép terepen biztosan jó, országúton és utasterének minőségével azonban a korosabb vetélytársakhoz mérten is jelentős lemaradásban van. A Nissan Pathfinderről annyit érdemes tudni, hogy a Navarával azonos alapokra épülő, egészen friss és emiatt nem szerény árú modell, a Patrol a márka prémium-terepjárója volt egykor, 23 évesen már olcsó. Nissanból józan és kedvelt, nem is drága terepgép a Terrano is.
Hiába kapcsolható összkerekes és felezőváltós az Opel Frontera, a terepguruk nemigen kedvelik, s bizonyára nem alaptalanul. A SsangYongtól a korosabb Musso, annak pickupja, a Musso Sports és a frissebb Rexton egyaránt remek ár/érték arányt mutathat fel. Akinek hely nem, csak terepjáró-képesség kell, a Suzuki Jimnyvel boldog lehet. Tavalyi tesztjekor mi is kedveltük. Ha profi terepjáró kell, egyetlen jobb létezik csak, a három zárható (első, központi és hátsó) differenciálművel rendelkező Mercedes-Benz G. Épp van is belőle egy eladó példány, 16 évesen 4 950 000 forintért, éppen csak a limitbe beleférő árral, igaz, átépített, terepfutóművel és csörlővel. Komoly mászógépet keresők számára befutó lehet, hiszen tényleg csaknem mindenhol elmegy. Aki viszont kevéssel enyhébb, de azért szintén tisztességes terepképességekkel bíró, tágasabb és komfortosabb expedíciós járművet keres, az jó eséllyel köthet ki a Toyota Land Cruisernél. Ez is komoly ártartó, uszkve 4 millió forint kell egy tisztességes, 10 év körüli példányhoz is.
Végezetül néhány jó tanács a vásárláshoz: nézelődés előtt érdemes specialistákkal konzultálni, a szegmens ismerőivel – például terepjárós vezetéstechnikai instruktorokkal – beszélgetni arról, hogy a saját igényekhez mely modellek lesznek a leginkább megfelelők. Az adásvételi szerződés aláírása előtt pedig könnyedén lehet, hogy nem lesz elegendő egy általános átvizsgálás, hanem az adott típusra szakosodott szerelőhöz ajánlott elvinni a kiszemelt példányt. Fontos tudni, hogy a bonyolult hajtáslánc vélhetően átlagon felüli karbantartási költségeket eredményez majd. Csakis akkor ajánlott ilyen autót vásárolni, ha van tartalék arra, valamint – új belépőként – speciális vezetéstechnikai oktatásra is. Ha igen, a valódi terepjárózás valóban komoly élményeket adhat.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 02:12
    Permalink

    a Hyundai Terracant méltalanul sikerült kihagyni a felsorolásból…322000km és csak kopóalkatrészt cseréltem..
    terepen nagyon jól teljesít, ahol nem ül fel ott valahogy mindig elmegy..
    akár 8,6liter/100km 2,9 crdi 120kw 163le 2100kg önsúllyal ez nagyon jó!
    Torziós rugók elöl, tehát a kényelemmel sincs gond..
    és fele annyba kerül i ugyanabból az évjáratból mint egy Landcruiser vagy Mitsu Pajero

  • 2017.10.30. at 02:12
    Permalink

    Kimaradt a 80-as Cruiser…..meg a 70-es széria is….a Nissan Pathfinder és a Navara pedig egyáltalán nem komoly terepjárók. Nagy tengelytáv, alacsonyan lévő olajteknő, gyenge hajtáslánc…, soroljam még?

  • 2017.10.30. at 02:12
    Permalink

    Ziher. Csak a régiben volt. Egyébként itt a felhozatalból valóban komoly terepjárónak csak töredéke számít. A pickupok például alapból kiesnek mert a legtöbbjükben az összkerék is csak kapcsolható és sokkal inkább egy alvázas hátsókerekes kisteherautók műszakilag mint terepre szánt gépek. Defi, Discovery, Range, G osztály, Landcruiser, Jimny, esetleg Patrol. A legjobban onnan lehet leszűrni, hogy mit használnak azokon a helyeken ahol valóban szükséges a terepjáró képesség. A sivatagban nem sok cica Pajerot, hurkásnyakú Grand Csirkét látni…

Vélemény, hozzászólás?