Komoly terepjárók 5 millió forintig – van ilyen?
Piaci körkép: valódi és kulturált terepjárók 5 millió forintig
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Nehéz fába vágja a fejszéjét, aki komoly terepjárót szeretne vásárolni. Az ugyanis egyértelmű, hogy autójuk paramétereivel sokszor az eladók sincsenek tisztában.
Ami amúgy is sokszor megfigyelhető, az a terepjárók esetében fokozottan igaz: az eladók temérdek alkalommal nincsenek tisztában autójuk valódi paramétereivel, így a találati listából számos modellt ki kell húzni. Ilyen például az Audi Allroad Quattro, a BMW X5 vagy a Dacia Duster is - kiváló szabadidő-autók, az Audi ráadásul még annak is csak erős túlzással nevezhető, s felező egyikben sincs. Hiába kapcsolható összkerékhajtású, részlegesen önzáró hátsó differenciálműves és létraalvázra épülő, komoly terepjárónak tűnő modell a Kia Sorento, felező abban sincs, nem nehéz terepre való, a szabadidő-autós Sportage pedig még annyira sem. Felezőt az amúgy remek háromajtós, alapmotoros Suzuki Grand Vitarában is hiába keresünk, az csak az ötajtós, nagyobb motorosokban van.
Felezőváltós, klímás modellek - terepjárók és pickupok 5 millió forintig
Modell | Teljesítmény [LE] | Évjárat | Óraállás [km] | Vételár [Ft] |
Ford Ranger 2.5 TD | 108 | 2010 | 61 000 | 2 390 000 |
Ford Ranger 2.5 TD XLT | 109 | 2001 | 269 000 | 1 190 000 |
Hyundai Galloper 2.5 TDI | 99 | 1998-1999 | 203 500- 209 500 |
890 000- 1 245 000 |
Hyundai Terracan 2.9 CRDi GL | 150 | 2005 | 169 450 | 2 340 000 |
Jeep Cherokee 2.5 TD | 116 | 1997-2001 | 247 540 - nincs adat |
1 309 000- 1 390 000 |
Jeep Grand Cherokee 2.7 CRD Automata | 163 | 2002-2004 | 159 235 - nincs adat |
2 249 000- 2 290 000 |
Land Rover Defender 90 Soft Top 2.5 TD5 | 122 | 2002 | 200 000 | 5 000 000 |
Land Rover Defender 110 Crew 2.5 TD5 | 122 | 2002 | 152 000 | 2 550 000 |
Land Rover Discovery 2.5 TD5 | 139 | 2000- 2003 |
208 000- 226 600 |
1 790 000- 2 350 000 |
Range Rover 2.5 TD5 | 136 | 1996 | 208 000- 301 000 |
990 000- 1 249 000 |
Range Rover 2.5 TD5 | 136 | 2001 | nincs adat | 1 899 000 |
Mahindra Goa 2.5 CRDe | 107 | 2010 | 61 000 | 2 390 000 |
Mazda B 2500 DK 4x4 AC | 109 | 2004-2006 | 89 000- 178 500 |
1 790 000- 2 650 000 |
Mazda BT-50 2.5 TD | 143 | 2007-2009 | 117 620- 313 000 |
1 390 000- 2 899 000 |
Mercedes-Benz G 300 TD | 177 | 1997 | nincs adat | 4 950 000 |
Mitsubishi L200 2.5 TD | 99 | 1999-2000 | 175 228- 289 000 |
850 000- 1 800 000 |
Mitsubishi L200 2.5 TD | 116 | 2002-2006 | 152 000- 290 000 |
2 550 000- 3 000 000 |
Mitsubishi L200 2.5 TD | 136 | 2003-2007 | 78 000- 250 000 |
1 890 000- 3 799 000 |
Mitsubishi Pajero Wagon 2.5 TD | 99 | 1992 | 245 000 | 990 000 |
Mitsubishi Pajero Wagon 2.8 TD | 125 | 1996-1999 | 208 000- 338 000 |
899 000- 1 490 000 |
Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D | 165 | 2001 | 187 500 | 1 949 000 |
Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D | 160 | 2005 | 172 000 | 3 299 000 |
Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D | 170 | 2008 | 0 | 4 999 000 |
Mitsubishi Pajero Sport 2.5 TD | 133 | 2006 | 140 000 | 3 200 000 |
Nissan Navara 2.5 TD | 174 | 2006-2010 | 91 000- 202 000 |
2 650 000- 2 790 000 |
Nissan Pathfinder 2.5 TD | 174 | 2006-2008 | 95 000- 141 000 |
3 499 999- 4 490 000 |
Nissan Patrol 2.8 TD | 114 | 1990 | 180 000 | 690 000 |
Nissan Pick Up 2.5 TD | 133 | 2003 | 152 000 | 1 500 000 |
Nissan Terrano 2.7 TDI | 125 | 1999-2004 | 250 000- 300 000 |
990 000- 1 800 000 |
Opel Frontera 2.2 DTI | 116 | 2000- 2001 |
210 000 - nincs adat |
1 300 000- 1 590 000 |
SsangYong Musso 2.9 TD | 103 | 1995 | 251 000 | 635 000 |
SsangYong Musso Sports 2.9 TD | 120 | 2006 | 164 812 | 2 100 000 |
SsangYong Rexton 270 Xdi | 163 | 2005-2006 | 120 000 | 2 100 000- 2 690 000 |
Suzuki Jimny 1.5 DDiS | 65 | 2005 | 145 000 | 2 000 000 |
Toyota Hilux 2.5 D-4D | 102 | 2003 | 111 000 | 2 850 000 |
Toyota Hilux 2.5 D-4D | 120 | 2009-2010 | 83 624- 109 824 |
4 300 000- 4 500 000 |
Toyota Land Cruiser 4.2 TD 100 | 245 | 2000 | 456 000 | 3 590 000 |
Toyota Land Cruiser 3.0 D | 163 | 2003-2006 | 158 500- 220 476 |
3 790 000- 4 999 000 |
Miként sokan fölöslegesen bejelölik, vélhetően számos terepjáró-tulajdonos van, aki eladó autójánál nem szerepelteti a felezőváltót. A legfőbb komoly 4x4-esek azért feltűnnek a találati listán. S rögtön kategorizálhatunk is. Legolcsóbban a felezőváltós, klímás összkerékhajtású autó kérdését biztosan a pickup modellekkel oldhatjuk meg. Ford Ranger, Mitsubishi L200, Mazda B 2500 és az annak frissebb kiadásának számító BT-50, Nissan Navara és Toyota Hilux egyaránt szép számmal akad. Sok köztük az ex-céges autó, akár kifejezetten munkagépnek használt példány. Legtöbb eséllyel a leginkább személyautós Navarából lehet találni megkímélt, keveset futott, egygazdás példányt, már csupán azért is, mert abból van a legtöbb. Olcsó persze nem lesz, az itthon leginkább a 2005-ben érkezett második generációssal népszerűvé vállt modellbe még alkuval is legkevesebb 2,5 millió forintért lehet csak beülni. Nála a legfrissebb Toyota Hilux kivételével az összes platós olcsóbb, s nem feltétlenül kell tartani a többet futott, de rendesen szervizelt példányoktól sem. A több mint 10 éves modellekre jellemző, még nem közös nyomócsöves turbódízelek akár fél-, vagy akár egymillió kilométeres futást is komolyabb hiba nélkül tudhatnak.
Ha viszont fontos a személyautós(hoz közelebbi) komfort, fontosabb, mint a méretes plató, ami tetődobozzal körülményesen pakolhatóan, de óriási rakteret adhat, akkor a terepjárók lesznek a befutók. Összetettebb, kényesebb szerkezetek, s persze valóban kényelmesebbek a pickupoknál. Ami klímával 5 millió forint alatt Jeepből elérhető, az már inkább szabadidő-autós modell, nem a klasszikus, terepen nagyon profi Wrangler. De azért ezekben is van felező, tehát komoly, körképünkbe illő gépek. Viszonylag olcsón és luxusautós ellátmánnyal, a Grand Cherokee esetén automata váltóval. Ugyanakkor amerikai modellek, nem a megbízhatóság és a tartósság mintaképei, joggal.
A Land Rover kínálatából a természetesen létraalvázra épülő, alumínium karosszériája miatt az elnyűhetetlenséget hirdető, karbantartást viszont bőven igénylő, s felettébb puritán, ám terepen kiváló Defender klímásan még több mint 10 évesen és sok kilométerrel is drága, hiszen kultuszautó. Sokkal ajánlhatóbb a terepen hasonlóan profi és ott, valamint országúton is sokkalta komfortosabb Discovery. Ma, a komoly terepjárósok körében már ez a márka befutója. Az első Range Rover korrekt állapotban, klímásan még ennyi pénzért sincs, második generációsok akadnak, jellemzően sok macerával és már inkább luxusautóként, mint veretes terepjáróként.
Aki nem túlzottan koros, s komoly, de olcsó terepjárót szeretne, az bizony jól járhat a Hyundai modelljeivel, a Mitsubishi Pajero licencével gyártott Galloper és a frissebb Terracan egyaránt komoly és tartós gép. Ugyanez mondható el természetesen a Mitsubishi Pajeróról is, ám az egységes életkorral jóval drágább lesz. Kínálat viszont bőven van belőle, akár automata váltóval, hétülésesen is megkapható egymillió forint alatt is, persze 17 évesen. A Mahindra Goa által a legfiatalabb terepgép kapható meg, a kapcsolható összkerékhajtású, felezős gép terepen biztosan jó, országúton és utasterének minőségével azonban a korosabb vetélytársakhoz mérten is jelentős lemaradásban van. A Nissan Pathfinderről annyit érdemes tudni, hogy a Navarával azonos alapokra épülő, egészen friss és emiatt nem szerény árú modell, a Patrol a márka prémium-terepjárója volt egykor, 23 évesen már olcsó. Nissanból józan és kedvelt, nem is drága terepgép a Terrano is.
Hiába kapcsolható összkerekes és felezőváltós az Opel Frontera, a terepguruk nemigen kedvelik, s bizonyára nem alaptalanul. A SsangYongtól a korosabb Musso, annak pickupja, a Musso Sports és a frissebb Rexton egyaránt remek ár/érték arányt mutathat fel. Akinek hely nem, csak terepjáró-képesség kell, a Suzuki Jimnyvel boldog lehet. Tavalyi tesztjekor mi is kedveltük. Ha profi terepjáró kell, egyetlen jobb létezik csak, a három zárható (első, központi és hátsó) differenciálművel rendelkező Mercedes-Benz G. Épp van is belőle egy eladó példány, 16 évesen 4 950 000 forintért, éppen csak a limitbe beleférő árral, igaz, átépített, terepfutóművel és csörlővel. Komoly mászógépet keresők számára befutó lehet, hiszen tényleg csaknem mindenhol elmegy. Aki viszont kevéssel enyhébb, de azért szintén tisztességes terepképességekkel bíró, tágasabb és komfortosabb expedíciós járművet keres, az jó eséllyel köthet ki a Toyota Land Cruisernél. Ez is komoly ártartó, uszkve 4 millió forint kell egy tisztességes, 10 év körüli példányhoz is.
a Hyundai Terracant méltalanul sikerült kihagyni a felsorolásból…322000km és csak kopóalkatrészt cseréltem..
terepen nagyon jól teljesít, ahol nem ül fel ott valahogy mindig elmegy..
akár 8,6liter/100km 2,9 crdi 120kw 163le 2100kg önsúllyal ez nagyon jó!
Torziós rugók elöl, tehát a kényelemmel sincs gond..
és fele annyba kerül i ugyanabból az évjáratból mint egy Landcruiser vagy Mitsu Pajero
Kimaradt a 80-as Cruiser…..meg a 70-es széria is….a Nissan Pathfinder és a Navara pedig egyáltalán nem komoly terepjárók. Nagy tengelytáv, alacsonyan lévő olajteknő, gyenge hajtáslánc…, soroljam még?
Szerintem horgászni vadászni, ütni-vágni, ha nem kell túl nagy távokat megtenni egy Lada Niva is megfelel, igaz abban a dízel nagyon ritka.
Ismét egy alapos ismerettel rendelkezőtől megírt cikk. 🙂 De ezt már megszokhattuk…
Pedig van. Csak az alap 1,6-osban nincs.
Ziher. Csak a régiben volt. Egyébként itt a felhozatalból valóban komoly terepjárónak csak töredéke számít. A pickupok például alapból kiesnek mert a legtöbbjükben az összkerék is csak kapcsolható és sokkal inkább egy alvázas hátsókerekes kisteherautók műszakilag mint terepre szánt gépek. Defi, Discovery, Range, G osztály, Landcruiser, Jimny, esetleg Patrol. A legjobban onnan lehet leszűrni, hogy mit használnak azokon a helyeken ahol valóban szükséges a terepjáró képesség. A sivatagban nem sok cica Pajerot, hurkásnyakú Grand Csirkét látni…
Biztos, hogy a Grand Vitarában nincs felező?