Kombiként is etalon? VW Golf Variant teszt
Volkswagen Golf Variant Comfortline 1.6 CR TDI teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Egy majdnem "fapados" Golf járt nálunk, egy Golf Variant. Motorja 1.6-os dízel, raktere óriási, presztízse még inkább. Vajon meggyőzött minket?
Három vadonatúj kompakt kombija is van a Volkswagen-konszernnek, s ha a kedves olvasót ez nagyon nem is hozza lázba, de tudjuk mind, hogy Németországban például sokkal több a praktikus puttonyos, mint mifelénk. És Németország valamivel fontosabb piac a magyarnál. A mostohatestvér Skoda Octavia Combit nemrég teszteltük, a még mostohább SEAT Leon ST-t még csak láttuk, vezetni nem vezettük, de a VW-birodalomnak mindenképp a Golf a fő csapás, hát lássuk, milyen az alsóközép-kategória etalonjának ötödik Variantja.
Nagy. Néhány centivel nagyobb elődjénél, sokkal nagyobb a ferdehátú, mindenhol, legutóbb Japában is év autójának választott donornál is, na nem feltétlen utas-, hanem csomagtérben. Jó-jó, az utastér is szellősebb valamivel, de a számottevő az, hogy a raktér már 605 literes, majdnem akkora, mint az Octaviáé. Üléshajtással bővítve 120 liternyi a Skoda fórja, ám a gyakorlatban a Golf Variant pakolhatósága is parádés, és „csak” pénz kérdése, hogy mennyire praktikus a csomagtér.
Lehet kérni elektromos nyitás-zárást, raktérből dönthető hátsó üléssort, csomagrögzítő sínt és össze-vissza helyezhető, megemelhető padlót, komfortnyitási funkciós „kalaptartót”, van ilyen-olyan akasztó, háló, aljzat, síalagút, sőt, felárért még az anyósülés támlája is síkba hajtható, hogy alkalmasint 2,7 méter hosszú tárgyak is beférjenek az autóba.
Hogy a D-oszlop vaskosabb, mint az Octaviánál? Tipikusan golfos megoldás, a kilátást nem rontja. Az ülések (a Comfortline szint komfortülései) viszont kényelmesek, méretesek, hátul mondjuk csak két felnőttnek, mert jókora a kardánalagút. A lábtér elmarad a Skodában tapasztalttól, s még egyvalami zavaró tényezővel szembesültünk: míg az Octavia hátsó üléstámlái a két szélen végig párnázottak, a Golf Variant második sorában műanyag záróelemek nyomhatják az utas oldalát. Másképp: keskenyebbek a hátsó ülések. A ki/beszállási komfort jó, a belmagasság szintúgy, külön beömlőkön át levegő is jut hátra már szériában.
Első ülésben a Golfé a pálma, ha a kényelmet, a comb- és az oldaltartást értékeljük. Viszont nem lehet annyira mélyre engedni, mint az Octaviáét. A kormány lapított aljú, háromküllős, multi. De. De! És itt láttuk a Golf talán egyetlen igazán bosszantó hibáját, ami ergonómiai stikli, zavaró, tanulandó, szokást és kompromisszumot igénylő, a kezelhetőséget bonyolító valami. És ez az, hogy bal oldalon vannak a tempomat, jobb oldalon meg a fedélzeti számítógép és a hifi kapcsolói. Kivéve a hangerőszabályzást, mert az balra található a tempomat alatt. Miért? És a tempomat kettős sebességszabályzása sem egyértelmű, függőlegesen a RES és a SET gombokkal egyesével, vízszintesen a mínusz és a plusz jelekkel tízesével növelhető vagy csökkenthető a tempó. Hogy jobb oldalon ott figyelt a telefon piktogram, de a tesztautóban nem volt Bluetooth-kihangosító, USB se, mellékszál. És a „fapadosságot” bizonyító apróság – ez a Golf (Variant) sokkal szerényebb kivitelű volt az előző télen próbált ötajtósnál.
Amúgy széria (Start) egyebek mellett a manuális klíma, a 12,7 centis központi színes TFT-kijelző, a fáradtságérzékelő szenzor, a négy elektromos (le-föl automata) ablakemelő, az elektromos rögzítőfék Auto Hold funkcióval, a kanyarfényes ködlámpa, a másodlagos ütközésvédelmet szolgáló Multi Collision fék, a stop-start rendszer fékenergia-visszanyeréssel is. Szóval így fapados a Golf. Az Octavia a lassabb stop-startot a Green tec csomaggal adja. És a Greenline modellel. És az Octaviában lassabb is a stop-start, de térjünk vissza a Golfhoz, s vegyük sorba a négyből harmadik Comfortline lépcső fontosabb felszereltségi elemeit a már említetteken túl: elöl deréktámaszos ülés, alufelni (a tesztautó már téli gumis volt dísztárcsával), könyöktámasz hátul is sízsáknyílással, minőségibb üléshuzat, az összképet, a hangulatot nyilván javító dekorbetétek.
Azt azért nem szabad elhallgatni, hogy valóban gazdagon kistafírungozott autóhoz csak messze a Comfortline, sőt, a Highline felszereltség fölött lehet jutni. „Természetesen” minden van az ülésfűtéstől, az állóhelyzeti fűtéstől vagy épp a LED-nappali fényes Bi-Xenon fényszórótól a kulcs nélküli nyitáson, a panorámatetőn vagy épp a navigáción át az adaptív lengéscsillapítás-szabályzásig, a parkolóasszisztensig vagy épp a távolságtartós tempomatig, az ész megáll.
De nem ez a lényeg. Az a lényeg, hogy érzésre, vezetve a Golf kombiként is etalon. Ahogy viselkedik, ahogy az elméletileg semmi extra, mégis biztosan a végletekig csiszolt futómű simítja, kirugózza az úthibákat, nem üt fel rútul, úttartása derék, nagyautós. A kormányzás „zsíros”, a váltónak, a váltásoknak is súlya van, pont annyi, hogy könnyű és pontos maradjon, de elfogja az embert az igen, így kell ezt csinálni fíling. A fék adagolhatósága tökéletes, és még ez az 1.6 CR TDI dízelmotor is remek, hiába fáj leírni, hiába tűnt az első tesztnapok után egy régi 1.9 PD TDI-utánlövésnek, hiába sírtam a drágább, de sokkal kulturáltabb 2,0 literes TDI, a Honda-féle 1.6 i-DTEC vagy egy TSI benzinmotor után.
Mert idővel a „csupán” 105 lóerős és 250 Nm nyomatékú (BlueMotion) VW-kisdízelt is megszerettem a Golfban. Lomhának találtam, majd rájöttem, hogy klasszul megy ez, ha nyomom neki (100-ra 11,2 mp alatt gyorsul, végsebessége majdnem 200 km/óra, nem kell több, se jobb). Dízelként kissé nehezebb és orrtolósabb a kocsi, de olyan a karaktere, hogy ez szökőévenként egyszer, ha érdekes. És a váltó esetében is csakis azért hiányolható a hatodik fokozat, mert divat lett a minél több gang. Autópályán 130-nál percenkénti 2500-at forog a motor, brummogós, mély hangja mindig jelen van, de nem zavaró mértékű. Halk autó, (négy személynek) elsőrangú utazóautó a Golf Variant.
És ez az Auto Hold városban istenes. Minden autóba, minden váltótípushoz kéne. Másnak a retináját nem égeti szét, hogy mindenki tapossa a féket? Nekem igen. Még egyszer: Auto Hold funkciót minden járműbe, most! Az elektromos rögzítőfékkel ugyanakkor meggyűlt a bajom, mert egyszer oldott indulásnál, másszor csak a fékpedál lenyomásával engedett, nem is tudom… Kárpótlásként a nyomaték pincéből megvan, az indulási hajlam kiváló, a tesztfogyasztás 5,1 l/100 km-re jött ki. Sok-sok városi rohangálással. A gyári ígéret 3,9, a városi 4,9 l/100 km.
Nem túlzás a 7-es Golf kombiját akár a Passat legkomolyabb kihívójának is titulálni. Ha úgy vesszük, hogy a válság hatására majdnem mindenki egy számmal, egy kategóriával kisebb autóba ül át… És egy fenét kisebb a Golf, legfeljebb tényleg minimálisan. Manőverezhetősége, parkolhatósága, helyigénye pedig még belül van azon a határon, hogy nehéz lenne vele mondjuk simán beállni egy átlagos helyre – akinek VW-minőség kell, Golf kell, de a ferdehátúénál tágasabb utas- és raktér, az „megérkezett”. Már csak az kéne, hogy olcsó legyen a Golf, ellenben nem az, a Variant sem az. Az ötajtósnál 100-200 ezer forinttal drágább, alapára 4,9 millió forint, a 90 lóerős dízelé 6,1 millió forint, a 105 lovasé 6,35 millió forint. Az importőr jelentős kedvezménnyel igyekszik még vonzóbbá tenni az autót. A kombiként is etalon Golfot.
Árak
Tesztmodell alapára
6 349 910 Ft (2013.12.16.)
Tesztautó ára
6 205 561 Ft (2013.12.16.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1598 cm3
Teljesítmény:
77 kW (105 LE) 3000-4000 1/min-nél
Nyomaték:
250 Nm 1500-2750 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,2 s
Végsebesség:
193 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
3,9 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4562 mm
Szélesség:
1799 mm
Magasság:
1481 mm
Saját tömeg:
1320 kg
Össztömeg:
1920 kg
Tengelytáv:
2635 mm
Karosszéria-kivitel:
kombi
Csomagtér:
605-1620 l
Belső szélesség elöl:
1410 mm
Belső szélesség hátul:
1370 mm
Belmagasság elöl:
910-990 mm
Belmagasság hátul:
960 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
230 mm
Ülőlap hossza elöl:
520 mm
Ülőlap hossza hátul:
500 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1270 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1000 mm
Csomagtér magassága:
490-700 mm
Csomagtér hossza:
1040 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1830 mm
Raktérnyílás szélessége:
1040 mm
Raktérnyílás magassága:
760 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel üzemű
Motorosztály:
Euro 5
Hengerűrtartalom:
1598 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális - 5 fokozatú
Nyomaték:
250 Nm 1500-2750 1/min-nél
Teljesítmény:
77 kW (105 LE) 3000-4000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
193 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,2 s
CO2-kibocsátás:
102 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
3,9 l/100km
Fogyasztás a használónál:
5,1 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
56 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
61 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
66 dB(A)
Nekem 1,6 D/DSG comfortline-om van minden földi jóval. Sajnos a fogyasztás nem az igazi, 6 liter alá nehezen megy , pedig kíméletesen hajtom. A többivel egyetértek, igen jól sikerült autó. A kormányrángatót, és a követéstartót kikapcsoltam, olyan úri huncutság.
Dehogy van olyan érzésem miki! Olyan érzésem van, hogy itt szaporodtak meg az ostoba alakok. Tudod, jól fizetnek az aprításért, én meg szeretek megdolgozni a pénzemért! :-DDD
Farkaska! Nagyon beindultál mostanában. Minden cikkhez hozzá szólsz , ütöd- vágod a trollokat ,
osztod az észt ezerrel . Olyan érzésed van , hogy mindenki szembe megy veled az úton ?
A kézifék akkor nem old automatikusan, ha nincs bekapcsolva a vezető biztonsági öve.
Ennyi ökörséget magad találsz ki, vagy mondták neked.?
A „magyarozást” meg fejezd be, míg valaki nem lép a torkodba tahó!
Nagyon jó ez a Golf, tényleg etalon a kategóriájában. Elfogadnám ezt a kombit, de az 1.2 vagy az 1.4 TSI-vel.
„… felárért még az anyósülés támlája is síkba hajtható …” Na ez az igazi lehúzás, pitiánerség!
Mi lesz a következő? A résnyire nyíló ajtó felárért tágasra nyitható?
„…Hogy a D-oszlop vaskosabb, mint az Octaviánál? Tipikusan golfos megoldás…”
Ez már 30 éve ugyanolyan, még mindig nem kopott el a nyomószerszám, jó lesz az még 30 évig!
„…majdnem mindenki egy számmal, egy kategóriával kisebb autóba ül át…”
Hát ez igaz a magyarra is, hokedliről ül át a sámlira.