Klónok harca – Mazda MX-5 vs. Fiat 124 Spider
Összehasonlító teszt: Mazda MX-5 és Fiat 124 Spider
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Nem először hallottuk már azt, hogy milyen jó lenne, ha a külsőt az olaszok terveznék, a technikát pedig a japánok. A Fiat 124 Spider esetében ez részben megvalósult, lássuk jobb-e mint a ferdeszemű testvére?
Ha azt mondom Fiat 124, akkor a 40-en túli korosztálynak azonnal beugrik a '70-es, '80-as éveket meghatározó körlámpás Lada, amelynek az alapját a Fiat 124 adta. A külsőt tekintve valóban csak a hűtőrácson lévő embléma különböztette meg a két modellt. Ezt az autót kicsit tovább kell most gondolni. A 124 Sport Spider egyébként ugyanúgy 1966-tól volt piacon, mint az alap 124-es. 1985-ben eltűnt, és egészen tavalyig kellett rá várni, hogy újra felbukkanjon. Alapjául a szintén 2016-ban debütáló Mazda MX-5 ND szolgál, amely a világ legnagyobb példányszámban eladott roadsterének legújabb kiadása.
Mazda MX-5 vs. Fiat 124 Spider - méretek
Hosszúság [mm] | Szélesség [mm] | Magasság [mm] | Tengelytáv [mm] | Csomagtér [l] | |
Mazda MX-5 | 3915 | 1735 | 1230 | 2310 | 130 |
Fiat 124 Spider | 4054 | 1740 | 1233 | 2310 | 130 |
A japánok az olaszokkal karöltve fejlesztették a kis kétüléses élményautót, a Fiat viszont némileg átalakította, így lényeges különbség lelhető fel a két autó között. Legalábbis első ránézésre. A külső valóban radikálisan eltér, senki nem mondaná meg, hogy a két autó 90 százalékban ugyanaz. A Fiat egyértelműen olaszos dizájnt kapott, míg az MX-5 egy harcra kész japánra emlékeztet sportosságával. Egyikre sem lehet panasz, mindkettő tetszetős és kiemelkednek a mai utcaképből, ezekkel a színekkel ez különösen igaz rájuk.
Mazda MX-5 vs. Fiat 124 Spider - belső méretek
Mazda MX-5 | Fiat 124 Spider | |
Belső szélesség elöl (mm) | 1420 | 1420 |
Belmagasság elöl (mm) | 900 | 900 |
Ülőlap hossza elöl (mm) | 550 | 560 |
Csomagtér maximális szélessége (mm) | 1460 | 1460 |
Csomagtér szélessége a kerékdobok között (mm) | 900 | 900 |
Csomagtér magassága (mm) | 270-460 | 270-460 |
Csomagtér hossza (mm) | 540 | 540 |
Raktérnyílás szélessége (mm) | 800 | 800 |
Raktérnyílás magassága (mm) | 350 | 350 |
Kinyitva az ajtókat, pontosabban ha nyáron csak belekukkantunk lehúzott tetővel, akkor először azt hisszük, hogy káprázik a szemünk. Ez belülről tök egyforma, gondolhatjuk magunkban. Igen, itt már egyértelműen látszik, hogy MX-5 klón a 124 Spider. Egy-két kerekítés, az ajtókárpit és annak kialakítása, az ülések és a váltógomb formája eltér, de alapvetően egy MX-5-ben ülünk. Érdekes, hogy a Fiatban alacsonyabbnak érezzük az üléspozíciót, mint a Mazdában, ugyanakkor a japánok által két oldalt domborúra húzott motorháztető élménydúsabb panorámát ad.
Motorikusan van némi különbség a két modell között. Való igaz, hogy az 124 Spider 1,4-es, 140 lovas turbósa mellé az MX-5 1,5-ös 131 lóerős változatát kellett volna odaállítani. Ezt a meccset erő és menetdinamika szempontjából egyértelműen a Fiat nyerte volna, így a 160 lóerős 2,0 literes MX-5 lett most a kihívója. Plusz 600 köbcenti, mínusz egy turbó, plusz 20 lóerő, mínusz 40 Nm forgatónyomaték. Ez a Mazda előnye, illetve hátránya. A különbség pedig mindössze 0,2 másodperc a 0-100 km/órás gyorsulásban, amit a valóságban is megnéztünk, tényleg reális.
A MX-5 fél orrhossznyival tudott csak ellépni, a két motor karaktere viszont teljesen más, köszönhetően a szívó és a turbómotor különbségnek. A Fiat pont ott él, a középtartományban, ahol az MX-5 kevésbé. 2000-es fordulat alatt viszont nincs élet a Fiatban, akárcsak 5000 1/perc felett. Lehet forgatni tovább, de ott már csak a hangja nő, a tempó kevésbé. Míg az MX-5 akár 1000 1/perc körüli fordulaton is veszi a lapot azonnal, és 5000 felett rúg hátba igazán. Mondhatnánk, hogy mennyire király a Fiat, hogy egy lényegesen kisebb motorból szinte ugyanazt a dinamikát hozza ki, mint a Mazda a csúcs MX-5-ből. Viszont!
A Mazda akkorát durrantott a Skyactiv motorral néhány éve, hogy azóta sincs párja. A benzines blokk a turbó nélkülisége miatt manapság egyedülállónak számít, a megbízhatósága emiatt jobb, mint feltöltős társaiké. A fogyasztásról pedig ne is beszéljünk. 2,0 szívó vs. 1,4 turbó. A különbség alsó hangon is 1 liter 100 km-en, városban viszont ez 1,5-2 liter is lehet. Természetesen a Mazda javára. Ez mindenképpen dicséretes, hogy egy bő 40 százalékkal nagyobb motor ennyivel kevesebbet fogyasszon.
Mazda MX-5 vs. Fiat 124 Spider - adatok
Mazda MX-5 | Fiat 124 Spider | |
Emissziós norma | Euro 6 | |
Hengerűrtartalom [cm3] | 1998 | 1368 |
Hengerek/szelepek száma | 4/16 | |
Váltófajta/-fokozat | kézi/6 | |
Teljesítmény [LE] | 160 (6000) | 140 (5000) |
Nyomaték [Nm] | 200 (4600) | 240 (2250) |
Gyorsulás 0-100 km/h | 7,3 | 7,5 |
Végsebesség [km/h] | 214 | 215 |
Kombinált fogyasztás [l/100 km] | 6,5 | 7,7 |
CO2-kibocsátás [g/km] | 154 | 148 |
Saját tömeg [kg] | 1015 | 1050 |
Megengedett össztömeg [kg] | 1260 | 1342 |
Alapár [Ft] | 8 079 900 | 7 490 000 |
A tesztautó ára [Ft] | 8 216 800 | 9 290 000 |
Ezen felül van még egy tényező, ami a Mazda mellett szól. Egyrészt a felszereltség. Igaz, hogy a 131 lóerősben nincs, a 160-asban viszont ott van a sperr difi, amely igencsak elkél egy hátsókerekes autóba, e nélkül az élményfaktor jelentősen romlik. Ami az árakat illeti, szintén jelentős eltérést tapasztalhatunk. A 124 Spider 7,49 millióról indul, ám ahhoz, hogy legalább a tesztben szereplő MX-5 Revolution ellátmányát elérje, további 1,65 milliót kell még rákölteni, így máris 9,15 millió körül járunk. A japánoknál 8,1 millió a Revolution, a csúcs, Revolution TOP pedig 8,65 millió, amiben már Recaro üléseket is kapunk és mindenféle vezetéstámogató rendszert, amire valójában semmi szükség egy ilyen játékautóban. Mert mindkettő arról szól, hogy lehet vele játszani. Az MX-5 viszont ezt jobban teszi.
Egyértelműen a Mazda !
Kemény meccs. Legenda mind a kettő, a Fiat jól odatette a formavilágot – van benne némi Viper meg a néhai Chrysler Crossfire is felsejlik -, olyan igazi „long hood-short deck” típusú design, állítólag megbízhatóak a Fiat T-Jet turbómotorjai is… Megértem, aki a Fiatot választja, jó iparosmunka. Én sem tenném le egyértelműen a voksomat a Mazda mellett, lehet, hogy meg tudna ingatni az olasz gép. Nem gyakran van erre példa, de ez most egy ilyen helyzet:)
Csak 2015 októberétől lett komolyabban átszervezve a FIAT tervező részlege. 2015 novemberében került bemutatásra a 124 Spider. Nem vagyok benne biztos, hogy komolyabb hatást értek el az amerikaiak. Persze fontos volt az Amerikai piac is a sport autónak.
Nem tudom, hogy ezzel a hierarchiával (Ralph Gilles – FCA tervezőcsoport vezetője; Klaus Busse – FIAT márka és műveletekért felelőse; + utána jönnek a már ott lévő tervezők) milyen autók fognak születni. A Tipo is már a váltás alatt született. Valószínűleg nem kell jelentős változásra számítani.
A 124 Spider szerencsére messze van a muscle car kinézetűektől (pl. Dodge Challenger, Ford Mustang, Chevrolet Camaro-hoz képest). Élőben messze nem akkora, mint az MX-5 mellett.
Az egységes megjelenés zsákutca a változatosság gyönyörködtet.