Meglepően rövid autó rejtőzik a hatalmas első lökhárító mögött, ennek ellenére nem kell szűkölködni az utastérben
Nézem elölről. Nézem oldalról. Nézem hátulról. Ennek ellenére sehogy se tudok rájönni, hogyan sikerült olyan sok hasznos teret kialakítani 3,9 méteres hosszon, amit a Fiat-PSA közös fejlesztésű kis áruszállítójánál sikerült. Jelen esetben a Fiat Fiorino Qubo névre hallgató személyszállító változat nem enyhén, hanem nagyon is túlméretezett első lökhárítóval indít, amely egyrészt a gyalogosvédelemnél hoz jó pontokat, mint könnyen deformálódó gyűrődőzóna, másfelől a hűtőnek ad helyet. Ezt követi egy kurta motorháztető, amely a kötelező karbantartáson kívül nem sok mindenre ad lehetőséget. Rögtön ezután indul a meredek szögben álló szélvédő, amelyet egy normál- majd egy tolóajtó követ, és a kategóriában elengedhetetlen doboz végződés. Hirtelen felfelé forduló ablakvonallal és fekete üvegbetétes hátsó ajtóval próbálták emészthetővé tenni a formát; annyit elértek, hogy rengeteget kitakar a C oszlop a külvilágból.
Meredek derékkal, a padlótól jó messze ülnek a hátul utazók, a vezetülésben is kényelmesen el lehet férni a széles középső konzol ellenére.Könnyen átlátható és kezelhető a műszerfal
Aki szeretné figyelemmel követni az ablakon túli világ történéseit, annak a nagy méretű tükröket kell figyelemmel tartania. Már csak azért is, mert meglepően, de okosan gazdálkodtak az autó szélességével a beltér kialakítása során. A két első ülést az autó középvonalához helyezték, messze az oldalfaltól. Valószínűleg az olasz vezetők megnyugtatására olyan lett az ajtókárpit felső része, hogy azon nagyon kényelmesen lehet könyökölni. Az első ülések pont annyival mozdultak el oldalirányban, hogy a hátul utazó, átlagosnál nagyobb termetű emberek térde pont nem az első támla legvastagabb pontjánál helyezkedik el, hanem a mellett. Ráadásul ezek után még egy nagyon is kellemes formájú, alaphelyzetben is 330 literes csomagteret találunk, amelynek a megpakolását játszi könnyedségű feladattá teszi a hatalmas, mélyről nyíló ajtó. A bővítés könnyen megy, a 60/40 arányban osztott támlákat egyenként lehet ledönteni, az üléseket előre lehet billenteni, illetve akár ki is emelhetőek. Két üléssel 2,8 köbméteres raktér alakítható ki, öt üléssel a tetőig pakolva 660 literrel gazdálkodhatunk.
Rögzíthetők az oldalfalon a KRESZ tartozékok. Nincs rakodóperem, könnyen meg lehet pakolni a doboz forma rakteret. A támla ledönthető, az ülés előrebillenthető, vagy akár ki is emelhető a hátsó részből
Hasonlóan kifinomult és kiegyensúlyozott teljesítményt mutat az erőforrás is. A Fiat változat motorterében az olaszok saját, 1,25 literes blokkja dolgozik, abból is a gyengébbik, 75 lóerős változat. Soha nem lesz hangos, igaz, soha nem is érzünk átütő erejű gyorsulást. A teljesítményleadás egyenletes, finoman teszi túl magát a turbólyukon a kis négyhengeres, annyira, hogy igazából fel se tűnik, hogy megjött az erő. A hosszú áttételek nagyon rontják a dinamikáját, igaz hatásosan csökkentik a fogyasztást. A nagy homlokfelület és az elődlegesen országútra belőtt áttételezéssel autópályán nem szabad csodára számítani. A motor elég nyomatékos ahhoz, hogy még megpakolva se okozzon gondot a Fiorino mozgatása, igaz előzésnél is csak a lendületünkben, vagy az ötödik fokozatban elérhető gyorsulásban bízhatunk. Csak hidegen, akkor is csak egy rövid ideig sejthető egyáltalán a motorhang alapján, hogy dízellel van dolgunk.
Nem nevezhető nagyon dinamikusnak a kis dízel, nagyon leáttételezték az alacsony fogyasztás érdekében. A kényelmes felfüggesztés kanyarban nagy oldaldőlést eredményez
A futómű hangolása kényelmes, könnyedén nyeli el az egyenetlenségeket a futómű, amiért kanyarban erős oldaldőléssel fizetünk. A kormányzás elég közvetlen ahhoz, hogy városban ne okozzon gondot a szűk helyen manőverezés, országúti tempónál azonban már kissé érzéketlen. A pedálok kis erővel mozgathatók, ugyanez igaz a váltókarra is, de ott némi ellenállásra is számíthatunk a fogaskerekek részéről. A lassú kapcsolhatóság, a lanyha motor összességében azt eredményezi, hogy az ember önkéntelenül is átveszi a defenzív vezetési stílust. Még a dinamikus sofőrök se lázadnak ez ellen, ők is rövid úton belátják, hogy semmi értelme a gázpedál padlóig taposásának, nem lesz tőle gyorsabb az autó.
Egyedi megjelenést kölcsönöz a kis Fiorino-nak a hátfal kialakítása, középen a hatalmas méretű márkajelzéssel. A Trekking nem kérhető kétszárnyas hátsó ajtóval, a két tolóajtó széria
Ennek tekintetében pedig egyértelműen túlárazottnak kell tekinteni az autót. Az általunk próbált Trekking csúcsváltozat lényegében az elektronikus differenciálzár funkcióval rendelkező elektronikus menetstabilizálóval tud többet, mint a többi Qubo, a közel 4,5 milliós listaárhoz még rengeteg extra költségét is hozzá kell számolni. A végösszeg 4,8 millió forint, amiből a Fiat Autócsere program keretében 600 000 forint kedvezményt kapunk, azaz 4,2 millióért vihető haza az autó. És ez nagyon sok. A Peugeot Bipper és a Citroën Nemo nem ellefél a Fiorino Qubo-nak, mivel azok csak teherautóként vásárolhatók meg hazánkban, a fő vetélytárs rögtön a Fiat kereskedésekben található. Dobló Panoráma a neve, és a közepesen felszerelt, klímás Dynamic felszereltséggel 4 350 000 (4 950 000 Autócsere program nélkül) forintért vihető haza, és abban már 90 lóerős ugyanez az 1,25 literes dízel, és Stop & Start rendszer is jár hozzá. A méretbeli különbségekről már nem is beszélve.
Strapabíró fekete műanyag borítás óvja a Fiorino Adventure teherautó karosszériáját
Fiorino Adventure teszt
Igen vagány megjelenéssel ruházza fel a kis dobozost az Adventure felszereltség. A Fiorino esetén a kaland csomag tartalma az ezüst betétes első lökhárítón kívül vaskos oldalvédő műanyagokra, elektronikus differenciálzár funkcióval rendelkező elektronikus menetstabilizálóra is kiterjed. Tehát ugyanaz, mint a Qubo-ból a Trekking. Azaz mégsem. Nem csak belemezelték a karosszéria hátsó részét – ezzel 2,8 köbméteres rakteret hozva létre – de abból kiindulva, hogy teherszállításra fogják használni az autót, másik váltót kapott. Ugyanúgy öt előremeneteli fokozattal gazdálkodunk jelen esetben is, csak mind a végáttétel, mind az egyes fokozatok rövidebbek a személyautó változatnál. Az eredmény? Ha nem is kirobbanó, de értékelhető dinamika, a dalnak azonban jelen esetben is vége országúti tempónál.
Élénkebb a teherautóban a kis dízel, rövidebb áttételezés tartozik hozzá
A személyautó változathoz hasonlóan ennek a beszerzése se olcsó mulatság, a nettó három millió forintos alapár nem tartalmaz olyan tételeket, mint légkondicionáló, utasoldali légzsák vagy rádió, így a nettó ár 3 317 000 forintra jön ki. Ezzel még úgy-ahogy kibékülne az ember, ha ennyi pénzért tényleg egy rossz utakon is célba érő kis méretű teherautót kapna. Azonban hiába a felfüggesztés 15 mm-es emelése, vagy az ESP differenciálzár funkciója, a szabadmagasság így is túl alacsony ahhoz, hogy akár egy bakhátas földúttal is megbirkózzon az autó. A gyakorlatban tehát nem rossz útviszonyokra, hanem mostoha időjárási körülményekre készítették fel az autót. A fapadosabb felszereltséggel az év legnagyobb részében azonban ugyanúgy célba juttatja sofőrjét és rakományát a Fiorino, mint Adventure kivitelben.
Értékelés
Pozitív
Jó helykihasználás, gazdag felszereltség, alacsony fogyasztás
Negatív
Lomha, drága, kis terhelhetőség
Árak
Tesztmodell alapára
4 Ft (2010.07.21.)
Tesztautó ára
4 Ft (2010.07.21.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1248 cm3
Teljesítmény:
55 kW (75 LE) 4000 1/min-nél
Nyomaték:
190 Nm 1750 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
16,4 s
Gyári vegyes fogyasztás:
4,4 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
kombi
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
1248 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
mechanikus - 5 fokozatú
Nyomaték:
190 Nm 1750 1/min-nél
Teljesítmény:
55 kW (75 LE) 4000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
16,4 s
Gyári vegyes fogyasztás:
4,4 l/100km