Kivel lesz az erő az utolsó öt F-1 futamon?
Egyre fogynak a Formula–1-es motorok
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A Ferrarinak elfogytak az új motorjai, Webbernek és Kubicának két új erőforrása maradt, a többség azonban csak egy új motort vethet be a hátralévő öt futamon.
A taktika megérte, hiszen Fernando Alonso révén nyertek, Felipe Massa pedig a harmadik helyen végzett. Ha van verseny, amit a Ferrarinak nagyon meg kell nyernie, akkor az az Olasz Nagydíj, arról nem is beszélve, hogy Alonso győzelmével feltámasztotta a korábban halottnak vélt világbajnoki esélyeit.
De mi lesz ez után? Marad-e még ereje a Ferrarinak, hiszen a hátralévő öt futamra nem maradt új motorjuk.
A szabályok értelmében az idei 19 futamra nyolc motor használható fel, vagyis átlagban 2,375 futamot kell kibírnia egy-egy erőforrásnak. Miután előfordulhatnak meghibásodások ezért 3-4 futamra tervezik a motorokat. Vagyis elvileg a már korábban bevetett egységekkel kihúzhatják a szezon hátralévő részét, és a Monzában futott erőforrás is simán kibír még legalább két versenyt. De az biztos, hogy nem árt takarékoskodniuk.
Chris Dyer, a Ferrari mérnöke is ezt erősítette meg az Olasz Nagydíj után: „A hátralévő öt versenyen nagyon jól kell kezelnünk a motorok felhasználását.”
Ez jelentheti azt, hogy a szabadedzéseken kevesebb kört futnak a Ferrarik, amely persze kihathat a csapat hétvégi szereplésére is. Tavaly Sebastian Vettelnek fogytak el a Renault-motorjai, ami miatt a német az utolsó futamokon még az időmérőn is csak egy-egy gyors körre koncentrált.
A mérnökök szerint az új motorok egy kicsit erősebbek, és minél több kilométer van egy motorban, annál jobban kell kímélni, tehát kiélezett harcokban nem éppen előny egy 3-4 versenyt futott motor, aminek a meghibásodási esélye is nagyobb.
A Ferrari nagyobb motorfogyásának az oka, hogy az év elején gyors egymásutánban eldobtak öt motort a sorozatos műszaki hibáik miatt. A problémát sikerült orvosolniuk, de az ott kiesett motorok hiányát most érzik.
A legtöbb versenyzőnek még egy új motorja maradt a hátralévő öt futamra, de például a világbajnokságot vezető Mark Webber két új erőforrással is gazdálkodhat, amivel egyedül van ilyen luxus helyzetben az élmezőnyből.
Szintén két új motort vethet még be a Renault Robert Kubicánál és Vitalij Petrovnál is, de Rubens Barrichellónak is maradt még két új bontatlan motoros doboza.
A két Ferrarin kívül egyedül a Sauber használt fel hétnél több motor. Ők Pedro de la Rosa autójába már a kilencedik erőforrást építették, ami miatt a spanyol meg is kapta tízrajthelyes büntetését. Így a Szingapúri Nagydíjtól de la Rosa autóját átvevő Nick Heidfeldre is nehéz pillanatok várnak, hiszen nehéz elképzelni, hogy ezzel a kilencedik motorral kihúzzák a hátralévő öt futamot.
Ki hány új motort használt fel eddig 2010-ben
- 6 Mark Webber, Red Bull–Renault
- 6 Rubens Barrichello, Williams–Cosworth
- 6 Robert Kubica, Renault
- 6 Vitalij Petrov, Renault
- 7 Jenson Button, McLaren– Mercedes
- 7 Lewis Hamilton, McLaren– Mercedes
- 7 Michael Schumacher, Mercedes
- 7 Nico Rosberg, Mercedes
- 7 Sebastian Vettel, Red Bull–Renault
- 7 Nico Hülkenberg, Williams–Cosworth
- 7 Adrian Sutil, Force India–Mercedes
- 7 Vitantonio Liuzzi, Force India–Mercedes
- 7 Sébastien Buemi, Toro Rosso–Ferrari
- 7 Jaime Alguersuari, Toro Rosso–Ferrari
- 7 Jarno Trulli, Lotus–Cosworth
- 7 Heikki Kovalainen, Lotus–Cosworth
- 7 Sakon Yamamoto, HRT–Cosworth
- 7 Bruno Senna, HRT–Cosworth
- 7 Kamui Kobayashi, Sauber–Ferrari
- 7 Timo Glock, Virgin–Cosworth
- 7 Lucas di Grassi, Virgin–Cosworth
- 8 Felipe Massa, Ferrari
- 8 Fernando Alonso, Ferrari
- 9 Nick Heidfeld (korábban Pedro de la Rosa autója) Sauber–Ferrari