Verstappen szó szerint leiskolázta a mezőnyt
Közel 20 év után rendeztek újra az eredeti nyomvonalon Formula-1-es futamot Spanyolországban. A száguldó cirkusz 2007 óta használta az utolsó szektorban lévő sikánt, ám ezt most a jobb előzési lehetőségek reményében kivették, a helyét pedig két- majdnem- padlógázas kanyar vette át. Már a pénteki napon bizonyossá vált hogy ez a kanyar bizony fel fogja adni a leckét a versenyzőknek, ugyanis a második edzésen Logan Sargeant szállt ki a sóderágyba változó időjárási körülmények között. A természet a futamot leszámítva egész hétvégén a bolondját járatta a mezőnnyel: hol elképesztő hőség, hol szakadó eső fogadta a pályára kigördülő autókat. Többek között ennek is köszönhető, hogy a rendkívül izgalmas monacói kvalifikáció után ezúttal is volt miért izgulni.
Az időjárás mintha direkt szórakozott volna a mezőnnyel a hétvége során
Hiába ment jól Gasly az időmérőn, nem örülhetett sokáig
Az egyetlen biztos pont szombaton Max Verstappen volt. A spanyol pálya minden aspektusában a Red Bullnak kedvezett és ezt a holland könyörtelenül kihasználta. 1:12.272-es idejével senkinek sem kegyelmezett és a Q3-ban az utolsó kör befejezése nélkül szerezte meg a rajtelsőséget Carlos Sainz előtt, aki már fél másodperc körüli hátránnyal iratkozott fel a második helyre. Az igazi őrültek háza csak ezután következett. A betliző "nagyok" miatt a dobogó alsó fokára az idén igencsak szenvedő McLarennel Lando Norris fért oda, míg a negyedik helyet az Alpine versenyzője, Pierre Gasly szerezte meg. A francia viszont nem sokáig örülhetett a második sornak, hiszen a felügyelők két esetben is bűnösnek találták: egyszer Verstappen, egyszer pedig Sainz feltartása miatt szórtak rá 3 rajthelyet. A negyedik pozíciót Hamilton örökölte meg, mögötte némi meglepetésre az Astonban nem Alonso hanem Stroll következett. A spanyol csak a kilencedik helyet szerezte meg önerőből, igaz az autója nem volt száz százalékos az időmérő utolsó szakaszában.
Stroll kivételesen meg tudta előzni Alonsót az időmérőn (fotó: Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team Twitter)
A kvalifikáció legnagyobb csalódása viszont mégsem a hazai versenyét teljesítő kétszeres világbajnok volt. Sergio Pérez még a Q3-ba sem tudott bekerülni azzal az autóval amivel a csapattársa tönkre verte a mezőnyt, de a szombati napot a Ferraris Charles Leclerc sem teszi ki a kirakatba, ugyanis az extrém gyorsan javuló pálya áldozata lett. Az első szakasz leintésének pillanatában még a 11. helyen állt a monacói, de annyian javítottak mögötte hogy hamar a kieső zónában találta magát. Végül két tized hiányzott a folytatáshoz, Leclerc pedig a 19. helyre kvalifikálta magát. A csapat végül úgy döntött Leclerc nem áll fel az utolsó sorba, hanem inkább kihasználják a lehetőséget és átállították a Ferrarit egy jobb eredmény reményében, ezért Leclerc a boxutcából kényszerült rajtolni, ahogyan a Sargeant is.
Pérez egész hétvégén csak szenvedett, lassan elérhetetlen távolságban a világbajnoki cím
Leclerc sem élete hétvégéjét futotta, még pontszerzők közé sem fért oda
A rajt után Verstappen megtartotta a pozícióját hiába támadta Sainz az első kanyarban, a holland szépen lezárta a külső ívet. A harmadik helyről startoló Norris járt a legrosszabbul, ugyanis a kettes kanyarban Hamiltonnal ütközött és megsérült az első szárnya, ezért már az első kör után meg kellett látogatni a boxutcát. Verstappen az élen a tizedik körre mindeféle megerőltetés nélkül öt másodperc körüli előnyt autózott ki Sainzhoz képest, tette mindezt annak ellenére hogy elméletileg a gyorsabb piros oldalfalú gumikon volt a hazai versenyző. Hamilton időközben megelőzte a harmadik helyre előretörő Strollt, Pérez a tizenegyedik helyről a nyolcadikig ért fel 10 kör alatt, Leclerc pedig ekkor az 13. helyen autózott a boxutcából startolva. A tizenötödik körre Hamilton ráesett Sainzra, akire időközben rászólt a csapata is hogy csipkedje magát, ugyanis a Ferrari versenyzője ekkor már 7 másodpercre volt a versenyt vezető Red Bulltól. Az olaszok nem várták meg a csata végét, kihívták a spanyolt a második helyről.
Hiába futott jó időmérőt Sainz, nem bírt a Mercedesekkel
A 25. körre az első három kivételével mindenki megejtett legalább egy kiállást. Verstappen, Russell és Pérez nem állt ki a verseny ezen szakaszáig, a Mercedeses a 26. fordulóban váltott közepesekre, egy körrel később az éllovas Verstappen is meglátogatta a csapatát friss keményekért és hat másodperccel tért vissza csapattársa elé az élre, igaz Pérez ekkor még egyetlen kiállást sem teljesített. A mexikói a 28. körben váltott ugyancsak keményekre, de visszaesett a kilencedik helyre. Időközben Hamilton megelőzte Sainzot így átvette tőle a második helyet, de a hollandot esélye sem volt befogni, hiszen több mint 12 másodperccel ment már előtte.
Hamilton magabiztosan utasította maga mögé Sainzot, de Verstappen ellen esélye sem volt
A 35. körben a másik Mercedes is megelőzte Sainzot, a spanyol pedig azon kezdett aggódni hogy a mögötte érkező Pérez is átrágja magát a Ferrariján, igaz ekkor még 7 másodpercre volt a Red Bullos. Időközben megkezdődtek a második kiállások is, ám az élmezőnyből ekkor még senki sem állt ki. A pénteki és szombati naphoz hasonlóan ezúttal is lógott az eső lába, Russell rá is kérdezett a csapatnál az égi áldásra, de a csapat megnyugtatta egyelőre nincs kilátás esőre.
Russell parádés verseny futott a tizenkettedik helyről rajtolva, úgy néz ki jó felé indult a Mercedes a B-koncepcióval
15 körrel a vége előtt Verstappen már 40 másodperccel vezetett, igaz mögötte mindenki kétszer volt kint. A két Mercedes dobogója biztosnak tűnt és az egyetlen jelentős kérdést a Sainz-Pérez csata jelentette a negyedik helyért. Érvényesült a papírforma, hiszen a friss lágyakon érkező mexikói könnyedén átlépte a Ferrarit. Időközben az éllovas Verstappen is megejtette kiállását, 16 másodperccel jött ki Hamilton elé. A 60. körben Verstappen megkapta a fekete-fehér zászlót, ugyanis háromszor is kiszélesítette a pályát, de a végjátékba ez sem tudott izgalmat csempészni, ugyanis 20 másodperc fölötti előnnyel vezetett, a többszöri pályaelhagyás pedig általában 5 másodperces büntetéssel jár. A holland annyira unta magát az első helyen, hogy a leggyorsabb kör felől érdeklődött de a csapat gyorsan letiltotta a kísérletezésről és határozottan megkérte, hogy a fehér vonalakon belül, kockázat nélkül autózzon. Verstappen végül 23 másodperccel nyerte a futamot a két Mercedes előtt, Hamilton-Russell sorrendben, de azért megfutotta a leggyorsabb kört is biztos ami biztos alapon. A negyedik helyen Pérez futott be, mögötte Sainz, a hatodik helyen Strollt intette le a kockás zászló a sebváltóján Alonsóval, a legjobb tízet pedig Ocon, Zhou és Gasly egészítette ki. Nem kis meglepetésre Leclerc még a pontszerzők közé sem fért oda, csupán a tizenegyedik lett. A jövő héten pihen a Formula-1 mezőnye, folytatás két hét múlva Kanadából!
A Spanyol Nagydíj végeredménye:
A bajnokság állása hét hétvége után: