Kisautók luxusfelszereltséggel – trükkök és trendek
Nagyon tudnak a mai kicsik
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Elképesztő változásokon megy át az autóipar, ma már egy kisautóban is fényűző extrák tömkelege kényeztetheti a sofőrt és utasait. Megnéztük, mik a trendek, megkérdeztük, mi kell a (tehetős) vásárlóknak.
Több olyan kisautót, minit, szuperminit is vezettünk mostanság, amely már-már luxusautós extrákat ad. Nemrég gazdagon felszerelt kisautót vett egy ismerősünk, pedig eleinte nagyobb kategóriában gondolkodott. Kocsit kereső, várhatóan sokat utazó kollégánknak is bátran ajánlunk kisautót - ha nincs szükség kimondottan tágas utas- és csomagtérre, a kisautó is szinte minden igényt kielégít. Egy generációval korábbi luxusbatárok ellátmányával példálózunk, hüledezünk korunk minijeinek fényűzésén, a vevői igényekről mesélő értékesítőket idézünk, hogy aztán azon is eltöprengjünk, miket tudhatnak majd a minik a nem is olyan távoli jövőben.
Az említett ismerős feleségének, második autónak szerezte be a klasszikus kisautónak számító járgányt. Kompaktot, kisebb egyterűt, crossovert is nézegetett, végül arra jutott, hogy nem kell több, nagyobb, pláne nem drágább. Neki sem, amikor bele-beleül. És rendre vezeti is, annyira elégedett vele. Elvárta, hogy biztonságos legyen, s olyasmiket is kínáljon, mint navigációs rendszer meg tolatókamera. Mert bizony ezeket is megkapni (bőven) 4 méter alatt. Továbbá olyan extrákat is, mint menetstabilizáló elektronika visszagurulás-gátlóval, függöny- és térdlégzsák, stop-start rendszer, online alkalmazásokkal teli, lehetőleg színes-szagos-érintőképernyős cucc, telefonkihangosítás, automata váltó akár 6-7 fokozattal, kormányról kézzel kapcsolhatósággal is - a hatodik fokozat a manuális váltóknál sem szokatlan (az optimális váltási idő jelzésével). És még: 16-17 colos könnyűfém kerék, Xenon lámpa, sötétítés a B-oszloptól, (sajnos nem mindig nyitható) panorámatető, kulcs nélküli nyitás és indítás, bőrkárpitozás ülésfűtéssel, króm-, alu-, lakkcsicsa, kormányfűtés, hűthető kesztyűtartó, szintszabályzós utasülés, deréktámasz, tempomat, kétzónás automata klíma, parkradar, fény- és esőszenzor, koccanásgátló. Egyebek mellett. Kisautókhoz. Amelyek már hibridként, tisztán elektromos hajtással is elérhetők, ha - főleg áruk miatt - nem is tömegek számára.
A koccanásgátlón kívül mondjuk a modern sofőrsegédekből még nem kapnak a kisautók holttérfigyelőt, sávelhagyásra figyelmeztetést, sávtartó automatikát, adaptív tempomatot, gyalogosfelismerőt, aktív parkoló asszisztenst - de biztosak lehetünk benne, hogy ami késik, nem múlik. Az egy dolog, hogy az iparági fejlődéssel a kényelmi-szórakoztató-biztonsági-környezetvédő extrák rohammód változnak, azaz a néhány évvel ezelőtti luxusautókban egy rakás olyan tétel nem szerepelhetett, amit azóta fejlesztettek ki. Az egy másik, hogy kisautókban nem találkozni szellőztethető masszázsüléssel, tévével, rettenet sok hangszórós és wattos gyári hifivel, programozható klimatizálással vagy például légrugós futóművel: menetkomfortjuk, úttartásuk persze sosem érheti el a nagy, nehéz, ötször-tízszer drágább bálnák szintjét. Viszont egész kellemes utazóautók is tudnak lenni erős motorral, ügyes zajszigeteléssel, kényelmes ülésekkel és ugye parádés felszereltséggel, zseniális kis családi mindenesek, ha úgy tetszik.
Kár, hogy mostanság alig páran vesznek kisautót (Magyarországon) - a válság talán ezt a szegmenst érintette leginkább. "Szegények vagyunk" - mondja a trendeket, a vásárlói igényeket firtató kérdésre Hlinka András, a Reálszisztéma Autó Buda sokat látott értékesítője kiemelve, hogy a mindenféle szokásos elektromos berendezések (ablak, tükör) központi zár és klíma nélkül ma már nem igen lehet kisautót sem eladni. "Az idősebbek nem ismerik a tolatókamerát, idegenkednek a használatától, és akkor is kérnek radart, ha közepes felszereltségű Yarist választanak. Amiben széria a kamera" - meséli még hozzátéve, hogy fő a biztonság alapon a sok légzsák és a menetstabilizáló az, ami feltétlen kell a többségnek.
A Toyota egyébként is fényűző felszereltséggel, nagyautós kiállással és érzettel csábító Yarisa már takarékos hibridként is kapható, így esetünkben tökéletes példa, de mi a helyzet egy deklaráltan prémiummárka, a BMW-féle Mini háza táján? A Wallis Motor Pest márkafelelőse azt mondja, Minit elsősorban olyanok vásárolnak, akiknek Audi, BMW vagy Mercedes is áll a garázsukban, és érthetően magasak az elvárásaik. "Bőr multikormányt, sportülést, automata klímát, alufelnit, tolatóradart szoktak kérni, navigációt itthon ritkábban. Eleve Cooperként vagy Cooper S-ként választják az autót, az alap One-ból Magyarországon alig fogy" - árulja el Mirkovics Adrienn, akitől azt is megtudjuk, hogy az értékesített Minik 70%-a automata váltós. A már méretesebb és szabadidő-autós Countryman vevői Xenont, bőrkárpitot ülésfűtéssel, napfénytetőt is preferálnak, azt meg már mi tesszük hozzá, hogy egy valóban gazdag ellátmányú Countrymannek már az ára is luxus-, de legalábbis nagyautós, míg egy Yaris vagy mondjuk egy (hengerlekapcsolós) Volkswagen Polo azért mégiscsak elérhetőbb kategória.
Tanulság? Inkább azon töpreng el az ember, mit hozhat a közeljövő. A régebbi kompaktok méretével, a pár évvel ezelőtti, ma használtan futó és értékükből hegyomlásnyit veszítő luxuscsodákat alkalmasint lepipáló, közel nagyautós felszereltséggel bíró kiskocsiknak nyilván jelentős hányada lesz elektromos és/vagy hibrid. Automata váltós, csendes, takarékos és környezetbarát gépeken fogunk furikázni. Sokan vagyunk, zsúfoltság van. Kevés és kicsi a parkolóhely, maximum - statisztikailag - ketten sem szoktak egyszerre a kocsiban ülni, ergo a majdnem minden szempontból kompakt kisautóké a pálya. Aztán majd már nem is az ember vezeti a gépet, és ez a feltevés sajnos egyáltalán nem utópisztikus. Legfeljebb az ezeket a sorokat olvasók már nem érik meg - addig bezzeg ne csak azért tessék gondolkodni a kisautókban, mert olcsóbbak a nagyobbaknál, hanem mert szinte mindent tudnak, amire szükség van. Vagy nincs, lásd csillagos égboltot imitáló tetőkárpit.