Kisautó, nagy szerelem – Csonti Fiat 500-asát próbáltuk!
Egy falat Itália Budapesten – Fiat 500L, 1968 – veteránteszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A veteránozás szele akkor is megérintheti az embert, ha nem feltétlenül gondolt rá korábban. Egy ilyen kis 500-as azonnal a szívünk legmélyebb csücskébe képes furakodni, Csonti sem menekült a végzet elől.
A Csonti Cartól kaptuk a lehetőséget, a kis Fiat 500L egy igazi élménygombóc
Csonti Szicíliában futott bele ebbe a sorozat végén készült 500 L-be, amit egyenesen a helyi veteránklub elnökétől sikerült megszereznie.
Egy falatnyi Olaszország itt, Budapesten, az élményautó tökéletes megtestesítője az 500-as
Az apró kis részleteit átnyálazva már értjük, miért olyan az új 500, amilyen
a széria végi L kivitelek csak lökhárítójuk miatt nyúltak túl minimálisan a három méteren.
Csontié is ilyen, külsőre a plusz csövezésű lökhárítókat, a krómozott dísztárcsákat és az új emblémát kell figyelnünk, a belsőre tekintve a típus ismerői már azonnal láthatják, hogy ez egy L. A körműszer helyett csak ez a kivitel kapott téglalap alakú széles műszeregységet, valamint minden korábbi Fiat 500-nál alaposabbak voltak a belsőépítészek.Az 500L volt az utolsó előtti széria, duplán csövezett lökhárítójáról felismerni
Fantasztikusan vidám külsejű és mozgású kisautó, a stílusos dekorban elhelyezett reklám passzol hozzá
A kormány kicsit jobbra került a vezetőüléshez képest; hatalmas, műanyag karimájú és fém küllőjű
A doblemez miatt erősen jobbra kerültek a pedálok, a vörös kárpitozás már hazai munka, a szögletes műszer az L sajátja
A súly-lóerő aránya ezzel nagyot javult, a mindössze 525 kilogramm saját tömegű kisautó tényleg elképesztően kicsi.
Pláne úgy, hogy a legfrissebb 500-assal mentünk érte, hogy néhány összehasonlító fotót is készíthessünk. Egy ilyen kis 500-as maga a tejfölösdoboz jelző tökéletes megtestesítője, még kisebb, mint egy klasszikus Mini Cooper. Ehhez képest bent nem rossz a helykínálat, bár nehéz elképzelni, hogyan szuszakolták be magukat ebbe régen négyen, hogy az egész család utazhasson. Kényelmesen hátratolt üléssel a lábtér hatalmas, van fejtér is, igazából nagy baj nincsen, de a mai autók között kavarva azért egy csöppet ijesztő, hogy egy Swift abroncsméretét is le tudjuk olvasni anélkül, hogy lefele néznénk.Gyújtás a kulccsal, indítás a két ülés közötti kis karral
Az elsőn kívül minden fokozat szinkronizált, az Abarth tuningos, 24 lóerős, 650-es motor erősnek érződik, repíti az 525 kilós kisautót
Igazából semmi nehézkes nincs a kezelésében, ami csodálatos egy 51 éves autótól.
Kézzel nyitható a tető ponyvája, billenthető a két kis háromszögablak az ajtókon, ezzel megoldott a friss levegőellátás is, ennél több nem is kell.Csonti szerencseszáma, belezúgott ebbe az 500-asba, nem is hagyta ott Szicíliában
Hangos és benzinszagú, de ez a dolga, meg az volt, hogy könnyedén jussanak el vele A-ból B-be, és ezt tökéletesen tudja
Nem igazán volt kérdésem afelől, hogy mit lehet ebben a kisautóban szeretni, annyira őszinte egy ilyen kis veterán, amennyire egyik új autó sem tud az lenni.
Nem csak a bent ülőknek, hanem a járókelőknek is vigyort csal az arcukra, fotózzák, integetnek, egyszerűen imádják. Csonti nem is feltétlenül válna meg tőle, a választott 500-as rendszám és a csomagtartón feszítő 27-es is mutatja, hogy ehhez érzelmek fűzik. Persze, van hirdetése a Használtautón, de talán ez az egyetlen olyan az összes közül, ami csak azért van fent, hogy mutogassa. 500 millió azért mégiscsak durva lenne érte, de ahogy ő mondja, ha valaki megadja, viheti. Nagy üzlet lenne. Arrivederci!Hangulatban sehol nincs hozzá az új, egy ilyen régi 500-ast mindenki azonnal a szívébe zár
Meglepően sok van belőle ma is forgalomban az utakon odakint, csak le kell menni a pályáról.
Napi használatban lévő ötszázasból naponta 2-3 tökéletes állapotút láttam múlthéten, amiket főleg idősebb bácsik használtak, letámasztva még ennél is több rohad az utcákon mindenfelé. Ahogy 126-s Fiat is minden nagyobb városban látható, szintén bácsiautó.
Öreg Alfából alig akad viszont, öreg alatt akár tíz év feletti példányokat is értem, viszont egy Spider klubbal sikerült összefutnom Siena alatt, volt legalább 10-15 kabrió egymás mögött, többsége igen messze az oldtimer állapottól.