Kis Porsche márpedig kell! – 20 éves a Boxster

20 éves a Porsche Boxster

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Negyven év szünet után állt elő a Porsche egy a 911-esnél kisebb és olcsóbb nyitott sportkocsival. A Boxster azóta önálló karakter lett.


A Porsche ma futó kisebbik sportautó sorozatát az 1996-ban bemutatott Boxsterrel alapozta meg. Sokak szemében az csak egy cicakabrió volt, amit a nagyobb 911-esnek az összelegózásával dobtak össze Stuttgart-Zuffenhausenben, hogy jusson valami a legendás 911 árát sokalló pórnépnek. Pedig a történet nagyon nem így nézett ki. Aki nem csupán a műszaki adatokat bújta át, hanem vezette is az autót, annak meg olyan perverz gondolatai támadtak, mint a testvérszerelem, vagy az apagyilkosság. A Boxster ugyanis bizonyos tekintetben még élvezhetőbb is, mint az ikonikus 911-es.
Hirdetés


Az 1993-as Boxster koncepció külsejéért a weissachi gyári dizájnközpont feje, a dán Harm Lagaay felelt. Lagaay nem az ujjából szopta a szakmát. A hetvenes években dolgozott már a Porschénél, így a klasszikus 911 dizájnevolúciójához és a bukólámpás 924 megalkotásához is volt némi köze. Aztán átment a Fordhoz, majd a BMW-hez, ahol többek között a Z1-es is viseli a kézjegyét. Ezután Lagaay a Porsche új vízhűtéses sportkocsisorozatáért felelős dizájncsapatot irányította, de ne szaladjunk ennyire előre. Még 1964-ben jelent meg a legelső 911-es, ami kétliteres hathengeres boxermotort kapott. Nem csak erősebb, hanem drágább is lett elődjénél, a 356-osnál így szükségét látták egy olcsóbb modell bevezetésének.


Ez a nagyon kevesek által ismert 912-es, ami nem más, mint a 911-es új bódéja, farában a késői 356-os átdolgozott 1.6-os blokkjával. Az eredmény magával ragadó volt, mert a kitörésre hajlamos 911-esnél könnyebben vezethető, és még ha gyengébb is, de nagyon is élvezetes és jó súlyelosztású kocsi lett. A 912-est a Volkswagennel közösen tervezett 914 váltotta 1969-ben. A VW rokonság miatt kapta az ívet a bukólámpás, targatetős roadster, mára persze ez is értékes és érdekes oldtimer. Utána jött 924-es, ami formájával elővetítette a 911 fölé pozicionált nyolchengeres túraautót, a 928-ast is. A 924 dizájnikon, de pórias génkészlete, nevezetesen a Volkswagen motorja miatt megint kapták a savazást. Az 1984 köbcentis sokat látott és ezerszer átdolgozva máig használt blokk még teherautókba is bekerült. Ezen a Porsche egy szép kis turbó felhenkölésével szépített, majd kijött a 2,5 literes, saját fejlesztésű blokkal hajtott 924 S.


A 924 műszaki bázisa 1977 és 1995 között volt használatban, mert a folyamatos fejlesztéssel létrejött 944 és 968 is ezt használta. Ha így nézzük, akkor a Boxster sem előd nélkül született, csak ahogy a vásárlói igények elegye, úgy a kínálat is vele változott. A nyolcvanas évek elvitte a sportkupék utáni vágyat, így a 924-est és hasonlóan orrmotoros, transaxle hátsókerékhajtásos utódait egy négy helyett csak kétüléses, viszont nyitható vászontetős Boxster váltotta. Emiatt nézett nagyot a világ, mert kívülről csak egy kabriónak látszik, pedig a valóságban a legjobb fajta középmotoros sportkocsi.

Az 1993-as Boxster koncepció a visszaemlékezések szerint elég durván ellopta a show-t a Detroiti Autószalonon. A gyári kommuniké szerint a legendás, James Dean halálával igazán világhírűvé lett 550 Spyder szellemét megidéző Boxster neve a boxer és a spider szavak kombinálásával jött létre. A már említett Harm Lagaay Grant Larson és Pinky Lai munkájára bólintott rá, és így 1996 augusztusára már meg is lehetett venni az első példányokat Németországban. Nem titok, hogy a költségek megfogása miatt a 986 kódú első szériás Boxstert a 996 kódú 911-essel párhuzamosan fejlesztették. Az első vizes 911, azaz vízhűtéses boxermotorral hajtott 911 is siker lett, de idővel jobbnak látták, ha látványosabban elkülönítik egymástól a két sorozatot.

Így a 997-es gyári számú 911 szériából elemeket használó második Boxster a típus számmisztikájában az összefonódást jelezve a 987 kódot kapta, de a dizájnja teljesen egyedi. A Boxster szépen fejlődött, lett belőle erősebb S változat és megélt egy modellfrissítést is 2002-ben, de 2004-ben váltotta a még jobb beltéri anyagminőségű, erősebb és komolyabb második generáció. Rá építve jelent meg egy évre rá a Cayman, amit megint nem nehéz alulértékelni, hiszen teljesen világos, hogy a nyitott Boxster becsukásával jött létre. A fix fémtető persze nem azoknak buli, akik féltik a frizurájukat a roadsterben, hanem azoknak, akik a 911 ára alatt akarnak egy pályán is élvezetes sportkocsit.

A 911 felépítéséből eredendő konstrukciós hátrány, a farmotor miatti megszokást igénylő súlyelosztás itt nem gond, mivel a Cayman is középmotoros. Így a Cayman tekinthető a Boxsternél többnek, amiből nézve a nyitható változat mégis kicsit a kivagyiságról szól. Ezzel viszont nincs semmi baj, mert a Porsche nem csupán sportkocsi, hanem egyben súlyos prémiumtárgy. A most már duóvá lett Boxster és Cayman páros úgy jelentik a belépőt ebbe az elitklubba, hogy közben egy kis Porsche tulaja sem kell, hogy hiányérzetet érezzen. Nem beszélve az olyan különleges példányokról, mint a Boxster Spyder vagy a Cayman GT4. A 2016-os modellév újdonága a 718-as modellnév újjáélesztése.

A Boxster ezentúl már 718 Boxster, utalva a sportsikereiről híres szellemi előd négyhengeres motorjára. A ráncfelvarrás a dizájnváltozáson túl új, már csak négyhengeres, de erősebb és nyomatékosabb turbós boxermotorokat hozott. Már az alapkivitel is kereken 300 lóerős, azaz durván ráver elődeire is. A Cayman is ebben a stílusban fog megújulni, az is 718-as lesz, és ha kijön, most először nem lesz sem drágább, sem erőseb nyitott testvérénél. A Porsche ma már a legnagyobb hasznot az egyéb modelljeiből, nem pedig a sportkocsikból húzza. Mégis nagyon fontos a 20 éves Boxster, amivel anno annyi piacot nyert a cég, hogy eladásai máig szárnyalnak.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 06:53
    Permalink

    a 204-le-s első változat a gyenge és főleg kis nyomatékú motor miatt egyáltalán nem nyújtotta az igazi Porsche élményt…nem lehetetett normálisan elférni benne,kezdetben elég komoly minőségi problémák is voltak.ugyanakkor a borsos javítási és alkatrész költségek maradtak a szokásos Porsche színvonalon.Az első igazi élményt a 3,2 lit 252 le-s motor jelentette,addigra az öszszerelési és belső anyagok minősége is jelentősen javult.A 3,2 lit. egyik későbbi változatát,a 260 le-st tartják a legjobbnak a német felhasználók.Tartja is az árát rendesen.

  • 2017.10.28. at 06:53
    Permalink

    A Porsche már egy ideje legalább annyira szól a SUV-okról, mint a vérbeli sportkocsikról. Mindazonáltal kétlem, hogy a Cayenne-ről vagy a Macanról valaha lesz majd ilyen történeti áttekintés: a profitot nagyban ezek hozzák, de a legendák nem ezekhez kapcsolódnak.

Vélemény, hozzászólás?