Alapáron 3 499 000 forintról startol már a Renault Clio is, viszont alapból is egészen csinos és meglepően élénk
Ha ma azt mondjuk egy kisautóra, hogy 65 lóerős, arra szinte mindenki lesajnálóan néz, pedig halkan megjegyzem, a 62 lóerős Lada "ezerkecske" fickósnak számított valaha. 100 lóerő alattit sokan már kisautóból sem nagyon vennének, családi autónak pedig nagyjából elképzelhetetlennek tartják. Én pedig azt mondom, minden esetben ki kell próbálni a szóba jöhető modelleket, ráadásul a szóba jöhető motorokkal. Az új, ötödik generációs, Év Autója döntőbe jutott és a kisautók kategóriájában a Magyarország Autója 2020 díjért is versenyben lévő Renault Clio legfőbb értéke az, hogy 4,05 méteres hosszával, 2,58 méteres tengelytávolságával és főként 391 literes csomagterével családi használatra is alkalmas. A
menetpróbán az R.S. Line levett a lábamról, utána az azonos motoros
Intenst is imádtam, EDC váltójával szerintem simán megéri a felárat a háromhengeres TCe-hez mérten. De vajon mit tud a szintén háromhengeres, de egyliteres, feltöltő nélküli és 65 lóerős alapverzió? Erre a kérdésre a mostani teszt adott választ.
Ismerni kell a modellt, hogy felismerjük, ez már az ötödik generáció
Bevallom, szinte szégyellem magam, hogy nem ezzel a verzióval kezdtük az ismerkedést, ebbe kellene beleüljön mindenki, aki egyáltalán elgondolkozik a Clión, vagy bármilyen kisautó vásárlásán. Ugyanis egészen egyszerűen döbbenet, amit ez az alapgép tud. Kerek egész, elképesztően jó áron. Tudom, a Swift olcsóbban ad erősebb motort, a Swift viszont jóval kisebb, utasterével és csomagterével is, a Clio pedig formájával és minden porcikájával is frissebb.
Tudom, mindenkit a motor érdekel, úgyhogy essünk túl rajta!
Az 1,0 literes háromhengeres alapmotor nem csak a turbófeltöltőt, a részecskeszűrőt is nélkülözi, így hozza az Euro6-os emissziós normát. 65 lóerős teljesítményét 6250-es, 95 Nm nyomatékát 3600-as percenkénti fordulaton adja le. Háromhengerességéhez mérten egészen egyenletes az alapjárat, igaz, nem is érezni sokat, mert van stop-start is alapáron. Az kissé lassú, de ezzel az autóval amúgy sem versenyezni akarunk. Alapgéphez és a motor teljesítményéhez mérten meglepően jó dinamikát kapunk. A kulcsszó a váltó, aminek az áttételezése rövid, a kapcsolhatósága pedig sokkalta jobb, mint a
TCe 100 verzióé volt. A nyomatékos motorral 60-70 km/óránál már simán kapcsolható az ötödik fokozat, 50-nél pedig a negyedik nagyon jó nyomatékrugalmasságot ad. Az autópályás 130 km/óránál már 4200/perc körül forog a főtengely, de ott is van még erő, ez óriási szó!
A bázisverzió műszerfala is egészen nagyautós a légbeömlőktől végigvezetett, így a belső szélességet hangsúlyozó csíkozással
Kisautókhoz mérten jó helykínálatot, bázisverzióhoz képest teljesen korrekt, kényelmes üléseket kapunk
Feláras tétel a légkondicionáló, de a kihangosítós hifivel pont annyiba kerül, amennyi kedvezmény van a Clióra. Tempomatot alapból kapunk
Ami pedig a leginkább meglepő: az 5,3-6,0 l/100 km WLTP átlagfogyasztás teljes mértékben hozható. Higgadt körülmények között nem kunszt 5 liter alá vinni az alap Clio étvágyát, de a teljes teszt átlaga is megállt 5,9 l/100 km-nél, teljesen vegyes, de zömében városi és még autópályás részt is tartalmazó használattal. Ha tehát valaki azt kérdi, meg szabad-e venni az alapmotoros Cliót, azt kell mondjam, gond nélkül, már amennyiben nem akar versenyautót. Persze próbálja ki előtte, mert tudom, hogy a 17,1 másodperces 0-100 km/órás gyorsulási érték ijesztő, ám a valóságban ennél fürgébbnek tűnt. Azon ugye senki nem akar vitatkozni, hogy a 160 km/órás végsebesség is untig elegendő, amikor lassan nem lesz Európában olyan közút, amin 130 km/óránál gyorsabban lehetne menni, azt pedig ez is tudja.
Ülésdöntés nélkül is bajnok, 391 literes a csomagtér
Az osztott támladöntéssel 1 köbméter feletti teret kapunk, álpadló nélkül lépcsővel
Hogy meg lehet-e venni családi autónak is a Cliót? A választ erre már korábban is megadtuk, s az alapmotorral is tartom, hogy gond nélkül. A már az előző generációtól csakis ötajtósként létező kisautó épp annyival lett nagyobb elődjénél és épp annyival nagyobb konkurenseinél, hogy itt négy felnőtt is viszonylag kényelemesen fér el. A 391 literes alapméretű, itt is osztott üléshajtással bővíthető csomagtér a klasszikus kisautók között rekorder, az pedig külön jó pont, hogy bár az alapmotoros Clio csakis a hozzá kizárólagos Life alapverzióval kapható, ez is teljesen vállalható. Meglepően jó az első ülések formázása és tartása, de még a kárpitozásuk sem bántóan egyszerű, persze a drágább verziókban azért jobbat kapunk. Szabályozható a sofőrülés magassága, a kormánykerék pedig ki-be, le-fel tologatható, így tökéletes vezetési pozíciót állíthatunk be. Manuális klímát és Bluetooth-kapcsolatos hifit 200 ezer forintért kapunk a Life-csomaggal, de pont ennyi a Clióhoz élő "használtautó-beszámítási kedvezmény" is, azaz a 3 499 000 forintos alapárért teljesen használható autót kapunk, sok más mellett távirányítós központi zárral, elektromos első ablakokkal, gyalogosfelismerős városi koccanásgátlóval, sávelhagyásra figyelmeztetéssel és nem mellesleg 2019-es "Best in class" Euro NCAP kitüntetéssel az 5 csillagos törésteszt-eredmény mellé.
Nem csak a menetfény, a teljes fényszóró LED-es, kifejezetten jó fényerejű - alapáron
És ami talán a legfontosabb: az összes új Clio LED fényszórós, nagyon jó fényerejű, a 185/65 R15-ös alap abroncsokkal pedig futóműve is az eddig próbáltaknál (is) kényelmesebb. Bevallom, én rajongtam az alap Clióért, ritka az ennyire jól használható alapgép. Persze tudom, vannak alapból is jobban felszerelt kisautók, vannak erősebb bázisverziók is, a Clio alapcsomagja mégis annyira korrekt, hogy egyáltalán nem érezném büntetésnek, kompromisszumosnak céges vagy családi autóként, márpedig ez ma a 3,5 millió forintos árkategóriában nagy szónak számít. Aki tehát manapság kisautót venne, próbálja ki a Cliót, alapverziójával is, ha pedig még egy kicsit nézegetné, alább elérhető facebookos live videónk archivált változata. (Figyelem, nem profi videó, telefonnal vettük fel, a live annak a mikrofonját használja, ezért olyan, amilyen!)
Értékelés
Pozitív
Egész élénk, takarékos motor, a kategóriában tágas utas- és csomagtér, kedvező vételár
Negatív
Az alapmotor csak bázisfelszereltséggel, korlátozott extrázhatósággal érhető el, magas csomagtérküszöb
Árak
Tesztmodell alapára
3 499 000 Ft (2020.03.09.)
Tesztautó ára
3 679 000 Ft (2020.03.09.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
999 cm3
Teljesítmény:
48 kW (65 LE) 6250 1/min-nél
Nyomaték:
95 Nm 3600 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
17,1 s
Gyári vegyes fogyasztás:
5,3-6,0 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
ferdehátú
Belső szélesség elöl:
1420 mm
Belső szélesség hátul:
1400 mm
Belmagasság elöl:
880-960 mm
Belmagasság hátul:
880 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
200 mm
Ülőlap hossza elöl:
500 mm
Ülőlap hossza hátul:
420 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1100 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1100 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1370 mm
Raktérnyílás szélessége:
1060 mm
Raktérnyílás magassága:
720 mm
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
999 cm3
Hengerek/szelepek száma:
3/12
Sebességváltó:
manuális (5 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
95 Nm 3600 1/min-nél
Teljesítmény:
48 kW (65 LE) 6250 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
17,1 s
CO2-kibocsátás:
120-136 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
5,3-6,0 l/100km
Fogyasztás a használónál:
5,9 l/100km
Alapáron tempomat az nem kis szó. Maga a Clio is egy nagyon jó autó, de azért nem cserélném el az legutolsó generációs Swiftet erre, és ennek fő oka a motor. Volt háromhengeres autóm, többet nem akarok. Viszont ahhoz csak a legmagasabb felszereltséghez jár a tempomat, és ez nagyon nagy hiba.
Bizony, egyáltalán nem magától értetődő dolog. Mintahogy a teljesen LED fényszórók sem, legalábbis a B szegmensben biztosan nem. A motor pedig a maga kategóriájában az egyik legjobbnak ígérkezik, három portál is foglalkozott már vele és mindenki elismerően szólt róla. Ez mindenképpen jó hír. Saját tapasztalat, hogy egy gyöngébb, de jó karakterisztikájú szívó motor kellemesebb társ tud lenni, mint egy szűk tartományú, “hegyes” turbó, ami bár erősebb, de mindig ott kell tartani ahhoz, hogy ezt érezd is, alatta-fölötte pedig csak fullad. A literes, szívó társaihoz képest ennek kicsit lejjebb van a nyomatékcsúcsa, ezért is mehet jól érzésre, Mátyás is jót furizázik vele a videóban és látszik h pörgetés nélkül is szépen húz. Az 50 kW alatti (48) kötelező besorolás pedig csak hab a tortán…:)
Viszont a légkondiért még mindig plusz pénzt kérnek, míg a Suzuki és a Fiat már évek óta alapáron adja (csak hogy legyen még egy ok). De ahogy nézem a Toyota is csak a legfapadosabb 3 ajtós Aygóból hagyja ki, Yarisban ott is alapfelszereltség.
Ez részben igaz, viszont más helyeken sokszor a tempomatért/bluetoothért kell fizetni, nem is keveset, mert általában csak csomagban, bizonyos szinttől elérhetőek. A klíma/BT pedig (most) itt is ingyen van, csakúgy mint a többi említett extra, m a kocsi pont a Life csomag árával van meg akciózva. Ennek a három dolognak a megléte alapáron igen ritka, LEDel együtt ennyiért pedig jelenleg páratlan.
Reálisabb a Baleno-val összehasonlítani méret alapján.
A Suzuki nagyon szép és jó kocsikat gyárt, valószínű olcsóbban is fenntartható mint a Clio.
De, amíg tehetem nem veszek Suzukit.
Baleno= 865 kg
Clio= 1137 kg
237 !!! kg a difi.
A fizikát mai tudásunk szerint nem lehet “meghágni”.
A Balenót már nem forgalmazzák itthon. Ha már fizika: a Clio nem csak nála, a jelenlegi tesztek szerint az összes kisautnál biztonságosabb.
Ez nyilván így is van.
Ám az életben nem deformálódó vagy deformálódni képtelen tömbnek ütközünk, hanem zömmel másik járműnek, és ott közel negyed tonna… (I=m x v)
Jó kis kocsik, volt több is, de 4-5 évesen már biztos csörög zörög valami, és ez szubjektív azt a plusz tömeget érezni lehet egy kocsiban, de kinek pap…
A tömeg maximum egy paraméter az ütközésnél bekövetkező sérülések becslésénél. Ha van pénz, egy könnyebb kocsi is lehet biztonságosabb (pl. szénszálas váz, nagyszilárdságú ötvözött acélok használata). A karosszéria számított gyűrődése óta a lendület jó részét felveszi az elemek deformálódása az utascella minimális torzulása mellett. Éppen ezért nem szerencsés pl. Hummerben ütközni, mert bár batár nagy darab, de nem is gyűrődik túlzottan.
Húsz éve van Clionk (is), szóval van tapasztalatom a témában. A jelenlegi egy IV-es kombi, 1.2 16V. Az egy 4 hengeres és 73 LE-s autó, már az is halott az Euro VI miatt. Én utólag nagyon megbántam, hogy anno megvettük. De előtte egy Clio II-es volt ugyanezzel a motorral és az egy nagyon jó kis kocsi volt, gondoltam mi baj lehet majd az újjal. De a II-es egy Euro II motor volt, a IV-es meg már Euro VI, ha odalép neki az ember, csak a hangja jön meg, mert ereje az nincs, cserébe többet fogyaszt, mint a régi II-es. Ezek után el tudom képzelni mekkora élmény lehet egy 3 hengeres 63 lóerős motorral. Szóval én még az ellenségemnek sem ajánlanám. Nagyon jó és szép autó a Clio, de legalább az ezres 3 hengeres turbo motorra rá kell szánni a pénzt, aki pedig igazán jót akar, az vegye meg az 1,33-mas motort, az tényleg nagyon jó. Csere nálam is folyamatban.
Az extráknál meg mindenkinek más az igénye. Nekem pl. a mostani és az ezelőtti céges kocsim is tempomatos, a régiben párszor kipróbáltam, de a mostaniban egyszer sem kapcsoltam be, a Clioban sem kapcsoltuk be soha, számomra egy teljesen felesleges dolog. Kollégáim többsége sem használja, de van pár ember aki szereti.
Igen, az teljesen szubjektív, hogy kinek milyen extra számít, van, aki a klímát nem kapcsolja be soha, mert kész van tőle, vagy soha nem telefonál vezetés közben (kihangosítva).
A motor helyzet nálunk is hasonló, 2006 óta folyamatosan volt/van Clio a háznál:
1,2 8V (60)-1999
1,2 16V (75)- 2003
1,2 16V (73)- 2017
0,9 TCe (90) – 2018
Az tuti, h nem a lőerő számít legjobban, m tényleg a régi 8 szelepes II-es Clio is kellemesebb társ volt, mint az Euro6-os 16 szelepes IV-es, ami papíron jóval erősebb, de mégse, bár nem is azt a terhet kell cipelnie. A kis turbó más liga, jó darab, csak ott kell tartani, ahol él, ha akarsz tőle valamit, de ott tényleg nem rossz és nálunk jól fogyaszt, ez jelenleg is megvan.
Ami az újnál nagyon fontos, h ez az ezres motor abban a környezetvédelmi kategóriában is dolgozik, amire kifejlesztették eredetileg, nem egy 18 éve folytogatott, elavult motor. Ez óriási különbség. És persze tuti, h nem ezzel kell föltépni az aszfaltot, de a teszt alapján igenis korrekt kis darab lehet, ráadásul az V-ös Clio könnyebb is lett. Második/melóba járós autónak tökéletes, meg is van rendelve…:)
2001-es 1.4 8V 75 LE-s Thaliát imádtam, kellemesen mozgatta a kasztnit. 60-nál rakhattam ötödikbe, elvitte. Aztán jött az 1.6-os Fluence, az már nem annyira fickós, hiába több lóerő, és alig nehezebb, azok a lovak már nem azok. De az új Swift más, az a szívómotorral is teljesen fickós, és a váltó hozzá a hab a tortán.
Más: Azért ilyen nehéz a Clio, mert a hiper-szuper ötvözött acélokból kevesebb is megadja azt a merevséget, de az drága. Lásd. P208. Olcsóbb nehezebb autót csinálni. Ráadásul tud egy hihetetlen dolgot, feleakkora térfogatból tudja a 400 literes csomagtartót, mint más autók. Nem hinném, hogy ha tényleg lemérnék, akkor 300 liter feletti érték jönne ki.
“Az autópályás 130 km/óránál már 4200/perc körül forog a főtengely, de ott is van még erő, ez óriási szó!”
1137 kg -ot a 95 Nm nyomaték képzelem, hogy megindítja 130-ról 🙂
Na , mindegy, ez egy városi, városok közötti, országúti poroszkáláshoz, bejáráshoz biztos jó, kicsi biztosítású, jó fogyasztású, jó törésteszttel rendelkező autó.
Életveszély, főleg, ha valaki családi autónak is használja….17 másodperc? akkor inkább menjen busszal! komolyan….vicc. Még városi autónak is tré. Fogadjunk ezeket az életveszélyes gányokat az eu normák szülik meg. 1150 kiló majdnem, ahhoz 120ló minimum kellene, és az még csak egy emberrel, 3 emberrel már az sem túl jó. De a 120 ló minimum, családostól inkább 140, de ezek nagyon minimumok.
Az eu normák és környezetvédelemről annyit, hogy az autók által kipöfögött co2 (ami üvegházhatású gáz ugye) az az összes co2 6-7%-ka! értjük? ezt is már sokadjára mondom. A semmi miatt csinálnak ilyen életveszélyes koporsókat, előzni nem lehet vele, családdal meg esélytelen, inkább akkor már busz és akkor környezet védelem is jól jár, mert nem kell ezt a lomot legyártani, ami több tonna co2-vel szennyezi a környezetet.
Ugyanez van az elektromos autóknál is, nem szennyez annyit helyben, de a legyártása jobban szennyezi a környezetet, mint egy benzines/hibrid kocsi, ezzel nem lesz megmentve a föld. se az ilyen 50-60 lovas koporsókkal sem, sem az elektromos trolikkal sem. Az új autókat ha betiltanák (legyártását) 10 évre, illetve kikapcsolnák a szénerőműveket és tiltanák a szilárdtüzelést, na akkor lenne itt környezet védelem !