Kipróbáltuk az új Mercedes E-osztály gyári szerelésű abroncsait

Új csúcskategóriás gumikat hozott a Goodyear-Dunlop

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Az egy cégnek számító Goodyear-Dunlop közös bemutatón demonstrálta új csúcskategóriás abroncsainak képességeit. Érzésre jók.


Ha az új Mercedes E-osztály érkezésére még kell is várnunk egy keveset, azt már tudjuk, hogy egyebek mellett a Goodyear-Dunlop legújabb csúcskategóriás abroncsait fogja megkapni gyári szerelésűként. Mind a Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 (az Asymmetric 2 utódja), mind a Dunlop Sport Maxx RT2 (a Sport Maxx RT utódja) mesés jellemzőket ígér. Ha Mercedesen még nem is, de Audin, Skodán és Volkswagenen már próbára is tehettük őket a saját gumitesztjeink helyszínét is adó mogyoródi Groupama Tanpályán. Csak egyetlen dolog, a mérés hiányzott, így aztán a gyári kommunikáció mellett minimális "érzést" tudunk csupán tolmácsolni.
Hirdetés

Mindkét abroncs az UHP szegmensbe, azaz az abroncsok csúcskategóriájába tartozik, a Goodyear újdonsága 17-20, a Dunlopé 17-21 col közötti méretekkel érkezik. Idegennek tűnik a szegmens? Sokunknak minden bizonnyal az, hiszen itthon az autók zöme kisebb felniken és abroncsokon fut, ma ugyanakkor már a kompakt Golf-szegmensben is simán előfordulnak ekkora abroncsok, az UHP kategória eladásai pedig az előrejelzések szerint az elkövetkezendő 5 évben átlag felett fognak emelkedni - párhuzamosan az autók méret- és teljesítménynövekedésével. Így aztán mégiscsak érdekes lehet, hogy mit tud ez a szegmens. [kepallobal=250164]Nem forgásirányos, de aszimmetrikus abroncshoz hűen kötött szerelési oldalú, ami a gyakorlatban ugyanazt jelenti[/kepallobal]
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3
Még a prémiumgyártónak számító Goodyear kínálatában is prémiumajánlat, a 17-20 col közötti szegmensben összesen 41 méretben készül. Vele kapcsolatban két varázsszót említhetünk. Az egyik az Active Braking Technology, mely szerint fékezéskor az abroncs úgy deformálódik, hogy megnő az útfelülettel érintkező felülete, így nő a tapadása, csökken a fékútja. Bár a Tanpályán az Asymmetric 3-at elődjével is összevethettük, de különböző autókon, mérések nélkül. Míg az Assymetric 2 egy amúgy nagyon korrekt, de fronthajtású új Skoda Superbre volt szerelve, az Assymetric 3 egy 4Motion hajtásláncú, ikerturbós Volkswagen Passatra. Naná, hogy utóbbi volt stabilabb a kanyarokban. Ugyanakkor elmondható, hogy az előddel szerelt Superb is fényévekkel jobb volt, mint a gumitesztjeinken alkalmazott Focus II bármelyik gumival.
Ha már összevetés, relevánsabb, hogy DEKRA szerint az Eagle F1 Asymmetric 3 vetélytársa átlagánál 31%-kal jobb kopásállóságot, 11 500 kilométerrel nagyobb várható élettartamot ad. Szintén fontos infó, hogy a Goodyear által rendelt, de független TÜV Süd Benchmark teszt szerint az Asymmetric 3 három fő vetélytársának átlagánál 9%-kal rövidebb fékutat ad száraz úton, 4%-kal jobbat nedves aszfalton. Legnagyobb mértékben pedig gördülési ellenállásban múlja felül, pontosabban alul vetélytársait, 10,9%-kal van az átlag alatt, amivel mondjuk nem első, csak második az összevetésben.

Dunlop Sport Maxx RT2
Miként már említettük, a Sport Maxx RT2 is UHP abroncs, de még egy kicsit hegyezettebb. Pontosabban az autózhatóságra, a vezetési élményre hegyezettebb. Nem csak a Dunlop, hanem a TÜV Süd Benchmark teszt szerint is kiemelkedő a tapadás és a kormányozhatóság területén, azoknak készült, akinek a teljesítmény a lényeg. Száraz úton kezelhetőségben 4,1%-kal, nedvesen 1,3%-kal bizonyult jobbnak a német teszten versenytársainál kezelhetőség szempontjából, míg a nedves körteszten 5,6%-os többletet mutatott. Hogy a kopásállósága összességében milyen, azt nem tudjuk, azt viszont igen, hogy a "legszigorúbb tengelyterhelésnél" 34%-kal jobb vetélytársai átlagánál. Elődjéhez, a Sport Maxx RT-hez mérten természetesen új, száraz és nedves úton is jobban tapadó a keveréke, nagyobbak a külső blokkjai, ugyanakkor rövid fékezési blokkokat is kapott. Nagy szakítószilárdságú huzalos övrésze jobb kormányozhatóságot, precízebb visszajelzést ígér. Ami viszont az egyértelmű azonosítójel: futófelületébe belekerült egy Dunlop-logó. A 17-21 col közötti méretekben kínált Sport MAXX RT2-t nem csak a Mercedes E-osztály vagy a Jaguar XE, hanem például a Radical idei RCX Turbo modellje is gyáriként kapja.
A rövid próba szerint mindkét új abroncs remek, egy biztos: gumira költeni érdemes, hiszen legyen bármilyen autónk, annak képességeit csak jó gumikkal fogjuk tudni kiélvezni. Ha jobb autóra vágyunk, elsőként a "gumituninggal" kezdjünk, ha pedig használt autót veszünk, ellenőrizzük, szükség szerint cseréljük abroncsait. Nem lesz feltétlenül olcsó, pláne nem az említett UHP szegmensben, de ezt a költséget az autózásba bele kell kalkulálni, ezen nem érdemes spórolni.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?