Az első önálló Cupra modell Mallorca egyik félszigetéről kapta a nevét
Továbbra is csodálkozva kérdezik az emberek egy Cupra láttán, hogy ezt meg honnan szalasztották, miféle verda ez a törzsi tetoválásra emlékeztető emblémával? Talán a Formentor meghozza a változást és szélesebb körben ismertté teszi az új emblémát. A formájával ugyanis biztos felhívja magára a figyelmet, bizonyos helyzetekben pedig a hangjával is. Míg a Cupra Ateca ugye „csak egy izmos SEAT”, addig a Formentor saját karaktert kapott, ami persze nem jelenti azt, hogy az Atecát elfelejthetjük. Később kifejtem, hogy nagyon is megérdemli a figyelmet az a modell is. De most időzzünk még a Formentornál.
Lényegében egy megemelt Leon, de azért eléggé különbözik a dizájn, hogy egyedi karaktere legyen
Amelynek formája telitalálat! Kellőképp agresszív, sportos is, ráadásul crossover kasztniba csomagolva, ami ma sajnos elengedhetetlen a sikerhez. Már messziről felismerhető az orra, az éles vonalakkal látványos kontrasztot alkot a két kerek ködfényszóró. Könnyen felismerhető benne a Leon, mégis egyedi lett. Oldalnézetből szintén nagyon vagány és lendületes, hátul pedig a széltében végigfutó fénycsík és a négy kipufogóvég gondoskodik a látványosságról. A hab a tortán a felnikínálat. Mindegyik példány olyan, mintha valami sci-fiből szöktek volna, igaz a hatalmas méretük és a peres abroncsok miatt hiába a nagy hasmagasság, félve gurul vele az ember földútra. De, hát nem is ez a rendeltetése.
Jóval dinamikusabb megjelenésű, mint az Ateca
Bent már korántsem annyira egyedi a Formentor. A Leon műszerfalát kapjuk, ami persze nem baj, mert kellemes a dizájn. Ahogy körbeölel egy LED csík, amely az ajtóburkolatokon a holttérfigyelő jelzését is magára vállalja, az valami zseniális kis trükk. Természetesen nem maradhat el a sportkormány, a versenyautókra emlékeztető gombokkal, amelyek közül az egyik a motorindítás, a másik pedig az üzemmódválasztó. Ezeken és a Cupra emblémákon kívül tényleg minden olyan, mint a Leon utasterében, ugyanaz az infotainment rendszer vár, ugyanazokkal logikátlanságokkal, illetve digitális műszeregységnek örülhet a vezető. Hátul a térkínálat hasonló, bár a csomagtér alaphelyzetben nagyobb, mint a ferdehátú Leon esetében, hiszen a Formentor 420 litert ad.
Viszont az Ateca élesebb, keményebb sportautónak tűnik
Az utastér tagadhatatlanul Leon
Ha bekukkantunk a motortérbe, érdekes módon minden jelöléstől megfosztott motorburkolatot láthatunk, pedig az Ateca saját, Cupra logósat kapott. Sebaj, a Formentor viszont plusz 10 lóerőt. Pedig a motorjuk ugyanaz a kétliteres, négyhengeres TSI. Csak épp a Formentorban 310 lóerőt tud 400 Nm forgatónyomaték társaságában, ami papíron 4,9 másodperces százas sprintet eredményez. De valahogy mégis az Atecában hátbavágóbb az élmény, ami ugyanezt 5,2 másodperc alatt tudja papíron. Aztán ott van az összkerékhajtás is, ami a Formentorban kevésbé érvényesült, mint az Atecában. Néhány kanyarban úgy éreztem, mintha csak fronthajtású autóban ülnék. Szintén az Atecában közvetlenebb a kormányzás, visszajelzést viszont mindkettő elegendőt ad. A feszes futómű elengedhetetlen az ilyen sportos autóknál, úgyhogy rossz minőségű utakon nem szabad tőlük túl sok komfortot várni. Szintén nagyon érdekes a duplakuplungos váltó. Mindkét típusban 7 fokozatú egység kapott helyet, de ismét az Atecának jár a pont, mert abban gyorsabban kapcsol. Hangzásban is tapasztalható különbség, hiszen az Atecában mélyebb, morgósabb a négyhengeres, a kipufogóból is több durrogás érkezik, de azért a Formentor sem egy néma gyerek. Lehet, hogy csak más a hangszigetelés és ebből adódik a különbség, de egy kicsit visszafogottabb az új jövevény. Valahogy úgy érzem, a Formentort szánták a polgáribb változatnak, a bevezetőnek a Cupra sportos világába, az Ateca pedig egy magasabb szint (méretben is kisebb a Formentor). Kíváncsi vagyok, hogy ez az árakban is megmutatkozik-e majd, mert egyelőre nem láttuk a Formentor árlistáját. Ám hamarosan a Cupra Leon is megérkezik, ami talán még sportosabb lesz, annak ellenére, hogy teljesítményben kevesebbet ígér.
Az Ateca kapott Cupra logós motorburkolatot, a Formentor nem
Hiába crossover, messziről sem szereti a földutat
A Formentor mellett a SEAT háza táján is találkozhatunk még újdonsággal. A Tarraco frissült egy icipicit. A frissített Tarracót az új SEAT modelleken alkalmazott kézírott stílusú típusfeliratáról ismerni fel a legkönnyebben, illetve a keresztben végig LED-es lámpák már alapfelszereltségként kaphatók minden felszereltségi. A fényezések választéka két színnel bővült, egy vörös és egy szürke árnyalat az újdonság, valamint a Hola! felirat az ajtók nyitásakor.
Bent már fűtött kormánykerék is kényeztethet, megjelent a legújabb infotainment, opcionálisan 9,2 colos érintőképernyővel, gesztusvezérléssel, SEAT connect alkalmazással. Motorfronton megjelent a négyhengeres, 1.5 TSI benzinmotor 150 lóerővel és hatsebességes manuális váltóval. Emellett az erősebb 2,0 literes TDI változat egy nagyobb teljesítményű verziót kap, 200 lóerővel, hétfokozatú, duplakuplungos automatával.
Folyóírást kapott a legnagyobb SEAT SUV neve is
leon felejtős, főleg így, hogy a formentor megkapta az awd-t…..ami már komolyan szégyen a vw-re nézve, hogy nem kaphatja meg a leon az awd-t, csak az a retek golf. ezt lejjebb rakja az ember, tetősínt kidobja meg azt a 2 buta kerek lámpát lefalazza azt csókolom, kap egy masszív, majdnem leon izom gépet, mert 360-370 lóig simán progival húzható, az meg 4 sec-es gyorsulás….amit meg már végképp nem értek, hogy meg is kapja az rs3 2.5 literes turbó motorját majd, gondolom 400 lóval…ami 450-480-ra progizással megoldható……..végülis így megkapta a „leon” az awd-t meg a bitang 5 hengerest, csak kicsit „húsosabb” formában…